آرشیو اخبار

نوروز ۱۳۸۷ خجسته باد

نوروز در تاجيکستان ؛ جشن ايرانى با خط سيريليک

نوروز در تاجیکستان که از تقویم میلادی به میراث مانده از دوران کمونیسم استفاده می‌کند از بيست و يکم مارس آغاز می‌شود و اکنون شمار روزهای تعطیل و جشن آن از یک به چهار رسیده است. یکی دو روز مانده به نوروز در روستاها که مردم به رسوم مقیدتر هستند و البته در شهرها هم به نظافت خانه می‌پردازند.

ادامه مطلب
نوروز ۱۳۸۷ خجسته باد

نوروز در آمريکا ؛ سفره هفت سین در کاخ سفید

تبریک سال نوی ایرانی فقط مختص رئیس جمهور آمریکا نیست. جان کری، رقیب بوش در انتخابات سال 2004 آمریکا در همان زمانی که درگیر مبارزات انتخاباتی خود بود، طی ارسال پیامی تبریک به ایرانی های مقیم آمریکا نوروز را منادی احیا و تولدی دوباره دانسته است. آمریکایی ها از این فرصت برای محترم شمردن سهمی که جامعه فارسی-آمریکایی در پیشرفت آمریکا داشته اند، استفاده می کنند.

ادامه مطلب
نوروز ۱۳۸۷ خجسته باد

نوروز در مصر ؛ مراسم رسمی قبطیان

نوروز در کشورهای مصر و تانزانیا از اهمیت بسیاری برخوردار است. به نظر می رسد سنت نوروز که امروزه در میان قبطیان مصر پابر جا است از دوران باستان به این کشور رسیده است. گرچه قبطیان آن را به جا مانده از دوران مصر باستان می دانند.

ادامه مطلب
نوروز ۱۳۸۷ خجسته باد

مراسم نوروز در لبنان ؛ عید ملی مهاجران

با وجود این که فرهنگ ایرانی از احترام ویژه­ای در میان لبنانی­ها برخوردار است اما عمده مراسم نوروز توسط کردهای لبنانی برگزار می­شود. هزاران کرد ساکن لبنان، هر سال عيد نوروز مصادف با اولين روز بهار و نو شدن طبيعت را به عنوان روز ملى همچون ديگر ايرانيان در درون و بيرون از ميهنشان، جشن مى‌گيرند.

ادامه مطلب
نوروز ۱۳۸۷ خجسته باد

نوروز در عراق ؛ رئیس جمهور طالبانی پای سفره هفت سین

عراق یکی دیگر از کشورهای منطقه است که عید نوروز را جشن می­گیرد. دولت به مناسبت عید نوروز پنج روز تعطیل رسمی اعلام کرده و بیشتر مقام­های عالی کشور بویژه کردها مراسم ویژه نوروز برگزار می­کنند. درباره سابقه عید نوروز در عراق باید گفت از نخستین روز تاسیس حکومت عراق، در این کشور نوروز تعطیل رسمی بوده و یکی از اعیاد مهم عراق است.

ادامه مطلب