آرشیو اخبار

سفر بدون دستاورد بایدن به منطقه
رئیس جمهوری امریکا دست خالی برگشت

سفر بدون دستاورد بایدن به منطقه

رضا مرادی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سفر بایدن به ریاض نیز به جز اعلام عربستان مبنی بر باز کردن حریم هوایی خود بر هواپیماهای غیر نظامی اسرائیلی دستاوردی نداشته است. 

ادامه مطلب
آیا آمریکا در رکود است؟
بر اساس داده ها و اطلاعات

آیا آمریکا در رکود است؟

جفری فرانکل و سید رحمان موسوی در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده گفت که قیمت های "غیرقابل قبول" احتمالا تا سال ۲۰۲۲ مورد توجه مصرف کنندگان خواهد بود و او انتظار دارد که اقتصاد ایالات متحده کند شود. به طور جداگانه، رئیس فدرال رزرو کلیولند، لورتا مستر نیز گفت که خطر رکود اقتصادی در اقتصاد ایالات متحده در حال افزایش است و بازگشت به هدف تورم ۲ درصدی بانک مرکزی چندین سال طول خواهد کشید.

ادامه مطلب
چرا اتحاد تهران - کاراکاس مهم است؟
توافق ۲۰ ساله ایران و ونزوئلا؛ زمینه‌ها و ملاحظات

چرا اتحاد تهران - کاراکاس مهم است؟

سید حامد حسینی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تحت تحریم‌ها، که با بحران اقتصادی و تأثیرات شدید آب و هوایی دست و پنجه نرم می‌کند، ایران در حال تقویت روابط استراتژیک خود در آسیا، با روسیه و چین است. در آمریکای لاتین، بر دو نوع شریک حساب می‌کند: سیاسی و اقتصادی. شرکای سیاسی ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه هستند. با این حال، آنها در مقایسه با بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد غذایی آمریکای لاتین یعنی برزیل، آرژانتین، کلمبیا، مکزیک و شیلی، شرکای تجاری کوچکی برای ایران هستند. به هر صورت، ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه از نظر استراتژیک در افزایش قدرت ایران و دستیابی به اهداف آن اهمیت دارند.

ادامه مطلب
افزایش سرعت روند صلح قره باغ در دوره فترت مینسک
امریکا برای دور کردن ایران از این پرونده تلاش می کند

افزایش سرعت روند صلح قره باغ در دوره فترت مینسک

افشار سلیمانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد:ترکیه بعنوان حامی آذربایجان و عضو ناتو که پروژه تبدیل شدن به هاب انرژی را در منطقه پیگیری میکند با رویکرد غرب در رابطه با تامین بخشی از نیاز خود به گاز از آذربایجان را پیگیری میکند همراهی میکند .اگرچه با روسیه هم مناسبات خوبی دارد و از این کشور گاز وارد میکند .اما روسیه به دلیل تحریم شدن ابزار موثری برای تغییر رویکرد ترکیه در دست ندارد. از سوی دیگر ترکیه به موازات پیشبرد مذاکرات صلح میان آذربایجان و ارمنستان با ارمنستان نیز درصدد عادی سازی مناسبات با اولویت بازگشایی مرزهایش با این کشور است که همزمان باید به نتیجه برسد.

ادامه مطلب