سیاست قوم گرایی اردوغان علیه تهران

ترسیم مرزهای جهان ترک تا قلب ایران!

۰۴ دی ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۳۰۱۴۲ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: اسلام ذوالقدرپور
اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دولت ترکیه در ۲۰ سال اخیر به شدت بر انگاره بازآرایی امپراتوری عثمانی فراتر از مرزهای امپراتوری عثمانی اصرار داشته است و با تاکتیک‌های قومی، مذهبی و ابزارهای اقتصادی و نظامی، سیاست احیای امپراتوری خود را دنبال می‌کند. سیاستی که بخش مهم آن بر قوم‌گرایی و برجسته‌سازی قومیت ترک و انگاره "جهان ترک" استوار است.
ترسیم مرزهای جهان ترک تا قلب ایران!

دیپلماسی ایرانی: سیاستگذاری خارجی برای تحقق انگاره‌ها و اهداف حکمران، از هر تاکتیک و ابزاری استفاده می کند و منابع بین حوزه‌ای و چند رشته‌ای را برای دستیابی به اهدافش دنبال می‌کند. منابعی که گاه به جای تقویت بازیگر، رقیب و دشمن را تهدید و ناتوان می‌کند. این طیف از سیاست‌ها، تاکتیک‌ها و ابزارها را می‌توان در تحریم‌های اقتصادی، سیاسی، تنش‌های فرهنگی، چالش‌های مذهبی، تهدیدهای فرقه‌ای و قومی، دسته‌بندی کرد و از کارایی آنها علیه دیگر بازیگران اطمینان داشت.

بهره‌گیری از ابزارهای تنش‌آفرین نژادی، قومی، مذهبی و... ازجمله کارآمدترین و اثربخش‌ترین تاکتیک‌ها و سیاست‌های ژئوپلیتیک است که بخشی از عمق راهبردی یا شکاف و ضعف راهبردی بازیگران منطقه‌ای و نظام جهانی را تعریف و برجسته می‌سازد. برتری بازیگران در این حوزه نمی‌تواند مطلق، درازمدت و همیشگی باشد. برتری نسبی و موقت بازیگران در این‌گونه سیاست‌ها که بیشتر با عنوان قوم‌گرایی و فرقه‌ای شناخته می‌شوند، بازی قدرت ژئوپلیتیک را بسیار ستیزه‌گرا نشان می دهد و به سوی جنگ قومی و مذهبی هدایت می‌کند.

بسیاری از تحولات، جنگ‌ها، تقسیم کشورها در طول تاریخ به‌خصوص یک سده اخیر در سراسر جهان از قلب اروپا در یوگسلاوی، شمال آفریقا در سودان و لیبی، به‌خصوص آسیا و پیدایش کشورهای قفقاز و بلکه دولت‌های استقلال یافته از امپراتوری عثمانی را می‌توان دارای بنیان‌های شکاف، ستیز و جنگ قومی و مذهبی دانست.

فروپاشی امپراتوری عثمانی و پیدایش ده‌ها دولت ملت جدید با عنوان کشورهای عربی و ... در غرب آسیا، خود به یکی از ریشه‌های جنگ و بحران دازمدت در این منطقه تبدیل شده و شرایط بهره‌گیری قدرت‌های بزرگ از این تنش و شکاف قومی و مذهبی را فراهم ساخته است. تنش‌ها و شکاف‌هایی که یک سوی آن انگاره و تلاش رهبران و سیاستگذاران ترکیه نوین برای احیای امپراتوری عثمانی در قرن بیست‌ویکم است. امپراتوری که دارای ماهیت غربی و عضویت در اتحادیه اروپا بوده است و یوروعثمانی بهترین تعریف آن خواهد بود.

دولت ترکیه در 20 سال اخیر به شدت بر انگاره بازآرایی امپراتوری عثمانی فراتر از مرزهای امپراتوری عثمانی اصرار داشته است و با تاکتیک‌های قومی، مذهبی و ابزارهای اقتصادی و نظامی، سیاست احیای امپراتوری خود را دنبال می‌کند. سیاستی که بخش مهم آن بر قوم‌گرایی و برجسته‌سازی قومیت ترک و انگاره "جهان ترک" استوار است.

همان‌گونه که در مقاله" از آرمان جهان ترک تا صدور تروریست به منطقه 1 " منتشره سایت وزین دیپلماسی ایرانی در بهمن 1400 هشدار دادم، انگاره جهان ترک دولت اردوغان در منطقه دارای پیامدهای آسیب‌زایی برای ایران است که در محورهای زیر نمایان است و ‌باید مورد توجه و دوراندیشی سیاستگذاران ایران قرار گیرد:

یکم – جهان ترک در شمال‌غرب ایران: برسازی امپراتوری نوین ترکیه با ماهیت اروپایی (یوروعثمانی) در دو دهه اخیر بر تاکتیک برسازی جهان ترک استوار بوده است، زیرا اندیشه جهان ترک دارای حساسیت کم‌تری بوده، نیات و اهداف گسترش‌گرای اردوغان را در پس پرده جهانی شدن دولت ترک پنهان می‌سازد.

جهان ترک، الگویی از سیاستگذاری خارجی گسترش‌گراست که مؤلفه‌های ژئوپلیتیک برتری طلبی دولت اردوغان را نمایان می‌سازد و خود می‌تواند بنیانی برای شکل‌گیری امپراتوری یوروعثمانی فراتر از مرزهای عثمانی باشد. امپراتوری نوین ترکیه که کشورهای ترک زبان: ترکیه، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، قرقیزستان عضو اصلی و ترکمنستان و ... نیز عضو ناظر آن محسوب می‌شوند، راهبرد ژئوپلیتیک دولت ترکیه را برای سلطه بر تمامی منابع و منافع قدرت راهبردی منطقه به‌خصوص قفقاز نشان می‌دهد.

انگاره جهان ترک که با عنوان سازمان دولت‌های ترک شناخته می‌شود و در نیویورک نیز ساختمانی با عنوان "خانه ترک" به محل حضور دیپلماتیک، رایزنی و گسترش اندیشه ترک‌گرایی در اختیار دارد، تمرکز ویژه‌ای بر جمهوری آذربایجان و بخش‌های آذری‌نشین و ترکمن ایران دارد!

برجسته‌سازی قوم‌گرایی در شمال غرب ایران با ابزارهای تبلیغاتی و تنش آفرینی میان شهروندان آذربایجان ایران با دولت مرکزی ایران ازجمله تاکتیک‌های همسویی جمهوری آذربایجان و دولت ترکیه برای تهدید ایران و تحقق انگاره جدایی آذربایجان از ایران است که مؤلفه‌های این سیاست در یک دهه اخیر در رفتار و سخنان دولتمردان ترکیه و جمهوری آذربایجان افزایش داشته است.

دوم – جهان ترک در قلب ایران: دولت ترکیه همزمان با پیگیری تهدیدات ژئوپلیتیک در مرزهای شمالی و شمال غربی ایران با ابزارهای قومی و فرقه‌ای جهان ترک، نفوذ به قلب ایران با تحریک و تصویرسازی از قوم‌گرایی ترکی را نیز دنبال کرده است. قوم‌گرایی که بر مظلوم‌نمایی و تحریک اقوام ترک زبان مرکز ایران به‌خصوص ایل قشقایی استوار است.

ایل قشقایی که یکی از ایلات بزرگ کوچنده ایران بوده در برخی استان‌های جنوب و جنوب غربی ایران ساکن شده‌اند، اختلاف زبانی، فرهنگی، مذهبی و... فراگیری با ترک‌های مدعی در جهان ترک و بلکه با آذری زبان‌های ایران نیز دارند، اما در چارچوب قدرت‌نمایی دولت ترکیه و احیای امپراتوری مورد توجه سیاستگذاران ترکیه قرار گرفته‌اند تا ابزاری باشند برای تنش‌آفرینی در سپهر سیاسی و اجتماعی ایران و شکلگیری یک بحران قومی در قلب ایران با عنوان استقلال خواهی قوم قشقایی!

رسانه‌های ترکیه به‌خصوص خبرگزاری آناتولی Anadolu Agency در چند سال اخیر به گونه‌ای ویژه بر فرهنگ، مشکلات سیاسی و اجتماعی قشقایی‌های ایران تمرکز کرده‌اند و تلاش بسیاری دارند تا ایل قشقایی و شهروندان قشقایی ایران را به عنوان بخشی از جهان ترک برسازی کنند و به بهانه‌های گوناگون مدعی اتحاد این شهروندان ایرانی با خاستگاه خود یعنی جهان ترک و ترکیه شده‌اند تا با اخبار دروغین و تنش‌آفرین مانند: «ترکان قشقایی در ایران، تحت فشارهای مختلف مجبور به ترک سرزمین خود می‌شوند»1 افکار عمومی را به سوی شکاف قومی هدایت کنند.

تمرکز رسانه‌های دولتی ترکیه بر قومیت شهروندان قشقایی ایران و تحریک آنان با ابزارهای قومی و بازیابی خاستگاه جهان ترک برای آنان، تاکتیکی است که بر استان‌هایی مانند: فارس، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و ... اثرگذاری شدیدی دارد و گسل‌های قومی در این استان‌های چند قومیتی را عمیق‌تر و بحرانی می‌کند. 

*

ژئوپلیتیک جهانی به‌ویژه در آسیا و آسیای جنوب غربی بر مؤلفه‌های قومی و مذهبی بنیان شده، بسیار حساس و تنش‌آفرین بوده و روندی جنگ افروز به خود گرفته است. ژئوپلیتیک بحران که روابط بازیگران خود را با تنش‌های قومی و مذهبی شکل داده و تقویت می‌کند.
بازیگران مهم ژئوپلیتیک بحران در آسیای جنوب غربی بر بازاریابی ژئوپلیتیک با ابزار قوم گرایی و فرقه گرایی مذهبی تمرکز دارد و منابع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی رقیبان را با ابزار و تاکتیک‌های قومی و مذهبی مورد تهاجم قرار می‌دهند. دولت اردوغان در دو دهه اخیر به رویکرد بازاریابی قومی و مذهبی متمرکز شده و بازاریابی ژئوپلیتیک خود را بر جذابیت قومی جهان ترک، ایران هراسی و شیعه هراسی بنا کرده است.

رویکرد تهاجمی دولت ترکیه علیه ایران در قالب الگوی جهان ترک نه‌تنها بر قوم‌گرایی و تنش مذهبی در مرزهای شمال و شمال غربی بر تحریک ترکمن‌ها و آذری‌های ایران تمرکز دارد، بلکه برای تحریک سایر ترک زبان‌ها مانند شهروندان قشقایی ایران نیز برنامه‌ریزی کرده است و در حال برجسته‌سازی شکاف میان قومیت‌های ایرانی و شکل‌دهی به تنش‌های قومی در ایران هستند. 

ترکیه برای سرپوش نهادن بر رویکرد خشن خود مقابل قومیت‌های خود ترکیه، به سرکوبی احزاب و مناطق کردنشین در ترکیه، سوریه و عراق، به برسازی انگاره جهان ترک در منطقه ادامه داده و تمرکز ویژه خود را بر ایران قرار داده است. 

سیاستگذاری گسترش‌گرای دولت اردوغان با ابزارها و تاکتیک‌های قومی که نتیجه بارز آن در حمایت از شورشیان خارجی در سوریه و سرنگونی دولت بشار اسد نمایان شده است، می‌تواند درس عبرتی باشد برای سایر بازیگران منطقه به‌خصوص ایران که از تنوع قومی و مذهبی برخوردار هستند و باید برای مقابله با سیاست تنش‌آفرین دولت ترکیه به بازنویسی سیاست‌ها و تاکتیک‌های سیاست خارجی و اداره امور عمومی خود اقدام کنند تا به سرنوشت دولت بشار اسد دچار نشود در دام نیرنگ‌های قدرت‌طلبی اردوغان گرفتار نشود.
 
منابع: 
1 -      http://irdiplomacy.ir/fa/news/2009449
2-         https://www.aa.com.tr/fa/2582730

 

اسلام ذوالقدرپور

نویسنده خبر

 کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین الملل و دانشجوی دکترای سیاستگذاری عمومی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سوریه ترکیه ایران و ترکیه رجب طیب اردوغان اسلام ذوالقدرپور عثمانی گری ترکیه و ایران قوم گرایی پان ترکیسم


( ۱۵ )

نظر شما :

ناشناس ۰۴ دی ۱۴۰۳ | ۲۲:۵۳
شبکه مستند مستند آذرآبادگان و سرگذشت پانترک مخلوع پیشه وری و سرانجام اعضا و فرقه ضاله آنها ساعت ۲۱ نمایش داد ،پانترکها بازیچه دست اردوغان و الهام نگاهی بیندازند تاریخ و عمر شما هم به سر خواهد آمد و ذبح اهداف سیاسی پان‌ترکیسم خواهید شد حیف که در مقابل واقعیت و عبرت تاریخی لجاجت ،جهالت دارید
کوروش ۰۵ دی ۱۴۰۳ | ۰۰:۳۲
با روند فعلی تاسیس گروه های تروریستی تکفیری و ترک توسط ترکیه دیر یا زود به سراغ ایران هم‌ می آمدند. همینطور که از این گروه ها در قره باغ هم استفاده کردند. وقتی اردوغان نقشه توران بزرگ را رسما در دستش می‌گیرد انتظار داشتید چه کاری انجام دهد.
مهدی ۰۵ دی ۱۴۰۳ | ۰۰:۵۴
جناب ذوالقدرپور این فقط شما نیستید که خطر ویروس پانترکیسم را گوشزد کرده اید خیلی ها اینکار رو کردن و دارن انجام میدن ، اما فعلا بنا به دلایلی دید مسئولین کشور دچار ی تاری مزمن شده که امیدوارم قبل از اینکه دژخیم پانترک خارجی پایش به داخل مرزها برسه و مزدور پانترک داخلی هلهله کنان به پیشوازش بره ، روشناییش رو بدست بیاره
از طرف تمامی ایرانشهریان ارمنی پرست. ۰۵ دی ۱۴۰۳ | ۰۷:۰۳
موجودیت سرزمینی ایران مرهون از جان گذشتگی ترکان در طول تاریخ است ، در نقطه نقطه این سرزمین خون شهیدان ترک برای دفاع از آزادی و استقلال ایران جاری است. آقای ذوالقدر پور چرا از حضور ترکان در قلب ایران ناراحت هستی؟
عبدالرضا ۰۵ دی ۱۴۰۳ | ۱۰:۱۶
برای تورکها در ازربایجان اسم آذری گذاشته حالا برای تورکهای قشقایی چه اسمی می خواهید بگذارید حتما می خواهید بگویید که اینها هم تورک نیستند لرهایی هستند که مغولها آمده و اینها مغول البته ببخشید تورک شده اند یا همین صد سال پیش از تورکستان وارد شده و در پنجاه سال اخیر در اینجا اسکان یافته اند ویا تورکمن ها افغانهایی هستند که در اثر حمله شوروی به افغانستان به تورکمن صحرا امده و با نزول مغولها از آسمان یک دفعه تورک که چه عرض کنم مرد تورک شده اند با این تفکر ات دیگر تورکیه احتیاج به سیاست خاصی نداردهمین تفکرات طاغوتی راه را برای عثمانی ها باز می کند
ایرانی ۰۵ دی ۱۴۰۳ | ۱۱:۵۵
سوریه در حال حاضر تحت حکومت تروریستهای سابق داعش و النصره که با رهبری ترکبه با تروریستهای ترک ائتلاف کرده اند به شکل یک استان ترکیه اداره میشود. جولانی و بقیه مترسکهای ترکیه فقط به اردوغان پاسخگو هستند. اظهارات ضد ایرانی تکفیریها مثل ادعای به اصطلاح وزیر خارجه حکومت جولانی که گفته است ایران باید به سوریه غرامت بدهد هم دقیقا با خط دهی ترکیه انجام می‌شود. و این بازی تازه شروع شده است.
خسرو ۰۵ دی ۱۴۰۳ | ۱۵:۰۲
نظرات افراطی و غیرواقعی نویسنده در نوشته های قبلی اش ، کروکی افکار با اضلاع ترک ستیزی و پانکردیسم و سکولاریسم و غرب زدگی را بوضوح نشان می‌دهد در گذشته این تفکرات را به کرات نوشته و مثل همیشه همزادهایش در کامنت ها پشتیبانی کرده اند ولی مردم ایران برای ساخت آینده بهتر نیاز به تساهل و قبول حقوق همه مردم و احترام به تمام اقشار مذهبی قومی و زبانی و منطقه ای دارند پانکردها تصور می‌کنند که با نهی و تکذیب وجود ترکها و حقوق شان و چاپلوسی به پانفارسها ، جایگاه بهتری در ایران خواهند داشت ولی غافلند که مثل همیشه ابزار هستند
لرکاسی تبار ۰۵ دی ۱۴۰۳ | ۱۷:۱۴
شاعران سخن دل مردم زمان خود را می زنند هنوز ما مردم ایران مانند شما پانترک ها بی هویت و بی فرهنگ و بدون تاریخ نیستم که اشخاصی مانند وامبری و دیگر یهودیان برای مان تاریخ بنویسیم تمام شاعران و مورخین ما مانند خاقانی شروانی و ناصر خسرو قبادیانی و ....از ظلم و ستم ترکان غز و جنایات آنان سخن گفتن ورود ترکان غز به ایران یک تهاجم و غارت و اشغالگری و کشتار بود نه کوچ.ترکیه خود اشغالگر سرزمین های مردم ایرانی نژاد کرد و ارمنی و گرجی می باشد و این سرزمین ها ارمنستان غربی و کردستان و لازستان باید آزاد شوند و از تحریف و جعل هویت مردم ایرانی نژاد دست بردارد و نام جعلی جمهوری باکو هم به نام راستین اران دگرگون شود
به طرف تمامی پانترک ۰۵ دی ۱۴۰۳ | ۲۱:۰۸
بیشترین ویرانی و کشتار و جنگ ایران به همین حاکمان ترک بودند و بیشترین چوب حراج به ایران همین حاکمان ترک قبچاقی و قفقازی بودند حال ادعا موجودیت سرزمین تاریخی( ایران سیاسی و فرهنگی تاریخی) میکند که خود مهاجر و مهاجم به این سرزمین بودند ،جهالت و لجاجت هیچ حد و مرزی ندارد
ابراهیم قدیمی ۰۶ دی ۱۴۰۳ | ۰۲:۱۸
جناب اردوغان یادتان باشد کمال اتاتورک شیعه بود واسم دختر خوانده او به احترام حضرت زهرا که در زینبیه خفته است زهرا بود۔ایران را شیعه صفوی وتاریخ ایران ایران کرد۔ترک مغولی در ایران شیعه شد ومسجد گوهرشاد ساخت۔ترک ها خدمتگذار خلیفه بغداد بودندپس از کشته شدن مستعصم بدست هلاکو دولت عثمانی وداعیه حکومت خلیفه گری بغداد شدند۔
ابراهیم قدیمی ۰۶ دی ۱۴۰۳ | ۰۲:۲۷
ایران با اموی گری ونه تسنن سوریه نباید طرخ هیچگونه رابطه ای بریزد۔کسانی که درسوریه اکنون حضور دارندتسنن نیستند اموی هستند۔اموی تسنن را از ان خود کرد۔
نادر ۰۶ دی ۱۴۰۳ | ۱۱:۲۸
سیاست خارجی موجود بر مبنای ایدئولوژی نوشته شده درمورد خوب یا بد بودن آن بحث نمی کنم درمورد نظر مردم هم بحثی ندارم واینکه اصلا نظر آنها برای سیاستگزاران مهم است یا نه هم همینطور،می خواهم بگویم درچنین سیاستی هر نقطه بین هرچیزی با ایدئولوژی تعارض داشته باشد باید آن را قربانی ایدوئولوژی کنی حتی منافع ملی، بنظر می رسد داریم به این نقطه نزدیک می شویم ومی دانیم که ترکها واعراب سیاست های متفاوتی دارند که منافع ملی در آن نقش پررنگ تری دارد .بنظر شما در این شطرنج سیاست برنده نهایی کیست؟
ناشناس ۰۶ دی ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۷
زنده باد ترکیه
علی ۰۷ دی ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۵
نیمی از خاک ترکیه سرزمین ایرانشهر است که باید به نام کشور برگرد.کردستان و ارمنستان غربی و لازستان ستون هویت و نیاخاک ما ایرانیان می باشد
یوسف ۰۷ دی ۱۴۰۳ | ۲۳:۲۰
قسمت اعظمی از تاجیکستان و افغانستان زیبا هم ترک هستند. ممنونم.
آرش ۰۸ دی ۱۴۰۳ | ۰۹:۴۴
در جواب پانترک بی هویت ایل قشقایی کنفدراسیونی از تیره های قوم های عرب و لر و کرد و بلوچ و ترک می باشد و تیره های که ترک نیستند اما بخاطر هرج مرج های دوران صفویه تا قاجار به این اتحادیه پیوستن عبارتند از کلانتران دره شوری ،وندا ،طیبلو ،کربکش،زنگنه،زرگر،میش بسیار،قبانلو،عبدسلیمانلو،کلانتران کشکولی،غوری لک ،فیوج،حسن آقایی ،مال احمدی،محمدصالح،شبانکاره،طیبی ،کرونی،لرجاویدی،گشتاسپ خانی ،فیلوند،عالیوند،چگنی،جامعه بزرگی،بهلولی،موصلو،شولی،مهرکی،فیلی،راشکی ،میراخور،گیلکی،مال احمدی ،صفی خانی،اصلانی،چهرازی،بوگر،اردکپان ،کلاه سیاه،مهترخانا،امیر سالار،اولاد و.... قشقایی یک کنفدراسیون ایلی از تیره و طوایف با خاستگاه های نژادی گوناگون می باشد
آرش ۰۸ دی ۱۴۰۳ | ۰۹:۵۹
در جواب پانترک بی هویت ایل قشقایی کنفدراسیونی از تیره های قوم های عرب و لر و کرد و بلوچ و ترک می باشد و تیره های که ترک نیستند اما بخاطر هرج مرج های دوران صفویه تا قاجار به این اتحادیه پیوستن عبارتند از کلانتران دره شوری ،وندا ،طیبلو ،کربکش،زنگنه،زرگر،میش بسیار،قبانلو،عبدسلیمانلو،کلانتران کشکولی،غوری لک ،فیوج،حسن آقایی ،مال احمدی،محمدصالح،شبانکاره،طیبی ،کرونی،لرجاویدی،گشتاسپ خانی ،فیلوند،عالیوند،چگنی،جامعه بزرگی،بهلولی،موصلو،شولی،مهرکی،فیلی،راشکی ،میراخور،گیلکی،مال احمدی ،صفی خانی،اصلانی،چهرازی،بوگر،اردکپان ،کلاه سیاه،مهترخانا،امیر سالار،اولاد و.... قشقایی یک کنفدراسیون ایلی از تیره و طوایف با خاستگاه های نژادی گوناگون می باشد
م ۰۸ دی ۱۴۰۳ | ۱۳:۲۰
یک برگ سند یا یک لوحه‌ای تاریخی وجود دارد که نشان دهد. کردها دارای حکومت و تاریخی هستند. رجزخوانی و گنده‌گویی مالیات ندارد. در یک دوره‌ای کریم‌خان زند برای لرها تاریخی ایجاد کرد ولی دیگر
آنایوردون : آلتای و اورخون ۱۷ دی ۱۴۰۳ | ۱۰:۱۹
در پاسخ به «م» حکومتی معروفتر و بزرگتر از «ایوبیان» لازم است که به دنبال حکومت کردی میگردی؟ از لحاظ تاریخی هم سرچی درباره‌ی گوتیان که به تلفظ همسایگان به گورتیان و کورتیان و کوردیان رسید در نواحی ایلام و کرمانشاه آشکار میکند که این قوم ۴۸۰۰ سال پیش یعنی ۳۳۰۰ سال قبل از اینکه ۹ قبیله مغولستانی در اورخون جمع شوند و نام تورک خلق شود، وجود داشتند.