با شلیک زرادخانه عظیم موشک های حزب الله

جنگ گسترده آغاز خواهد شد؟

۰۸ مهر ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۸۴۸۸ اخبار اصلی خاورمیانه
پرسش این است که آیا حزب‌الله سرانجام انبوه موشک‌های خود را به کار خواهد گرفت و آیا این می‌تواند جرقه‌ای برای شروع جنگی گسترده‌تر در خاورمیانه باشد.
جنگ گسترده آغاز خواهد شد؟

نویسنده: دومینیک واگهورن  Dominic Waghorn

دیپلماسی ایرانی: پس از خونین‌ترین روز لبنان در تقریباً دو دهه اخیر، اکنون پرسش بزرگ این است که آیا این شروع جنگی بسیار بزرگتر است.

موضوع محوری، زرادخانه‌ حزب‌الله است که تصور می‌شود صدو پنجاه هزار موشک ذخیره دارد. آیا این گروه توانایی و قصد استفاده از آنها را دارد؟ اگر پاسخ به هر دو سوال مثبت باشد، منطقه با یک درگیری ویرانگر روبه رو خواهد شد که جهان را به لرزه در می آورد و ممکن است خاورمیانه را در دوزخ جنگ فرو ببرد. 

سازمان‌های اطلاعاتی غربی و اسرائیلی بر این باورند که این گروه شیعه حدود همین تعداد موشک را در تپه‌های جنوب لبنان پنهان کرده است. برآورد می شود که در میان این موشک‌ها، حدود ده هزار موشک هدایت‌شونده دقیق با برد بلند وجود داشته باشد که می‌توانند به طول و عرض اسرائیل آسیب جدی وارد کنند.

سوال این است که آیا حزب‌الله سرانجام این زرادخانه عظیم را آزاد خواهد کرد؟ تاکنون، این گروه تنها شمار محدودی را در تبادل تقریباً روزانه با اسرائیل در مرز شمالی شلیک کرده است.

اسرائیل پس از کشته شدن ۵۵۸ نفر از جمله ۵۰ کودک در لبنان در روز دوشنبه، قول تشدید داده است. آیا اکنون توانایی انجام این کار وجود دارد؟ اسرائیل در هفته گذشته آسیب زیادی به توانایی‌های حزب‌الله وارد کرده است، از جمله از بین بردن فرماندهان کلیدی و سامانه ارتباطاتی ای که این گروه برای هماهنگی چنین حمله‌ای از آن استفاده می‌کرد.

حملات اخیر سامانه های بی‌سیم و ارتباط دستی حزب‌الله را به طرز چشمگیری تضعیف کرده است. اما تنها توانایی فنی آن‌ها مهم نیست؛ به کارگیری جدی این موشک‌ها نیاز به اجازه از ایران دارد.

حامیان حزب‌الله در تهران، بسیاری از تجهیزات هوایی این گروه را تأمین و هزینه کرده‌اند. حزب‌الله برای حفظ قدرت و قوت خود به پول و حمایت ایران وابسته است. مدت‌هاست که ناظران فرض کرده‌اند ایران می‌خواهد این موشک‌ها را برای روز مبادا نگه دارد، همچون بیمه‌ای برای زمانی که اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند.

آیا این موضوع با حملات بی‌سابقه اسرائیل در حال تغییر است؟

سرنخ‌هایی را می‌توان در سخنان رئیس‌جمهوری تازه ایران، مسعود پزشکیان، یافت که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد. او اسرائیل را به "دام‌گذاری" و تمایل به یک جنگ گسترده‌تر متهم کرده است.
اما لحن او تهاجمی نبود. مفهوم اظهارات او این بود که ایران به چنین دام‌هایی نمی‌افتد. مهمترین آنها احتمالاً اجازه دادن به حزب‌الله برای هدر دادن آن زرادخانه موشک‌ها در پاسخ به تحریکات اسرائیل است.

رهبر معظم ایران به وضوح حزب‌الله را تشویق نکرد که میزان حملات خود را افزایش دهد. قدرت‌های خارجی این موضوع را تا حدی اطمینان‌بخش خواهند دانست.

اما جنگ علم دقیقی نیست. حزب‌الله یک سازمان منظم است، اما اکنون در آشفتگی است. این گروه در روزهای اخیر بیش از هر زمان دیگری توسط اسرائیل تحریک شده است. آیا هنوز هم ممکن است به اقداماتی بسیار مخرب‌تر واداشته شود؟ 
اگر این گروه همچنان توانایی آزاد کردن قدرت آتش خود را به طور جدی حفظ کند، رهبران آن ممکن است وسوسه شوند که چنین کنند. این لحظه همچنان برای منطقه و مناطق دورتر بسیار خطرناک است.

منبع: اسکای نیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: اسرائیل خاورمیانه حزب الله حزب الله لبنان ایران و اسرائیل حمله اسرائیل به لبنان ایران و حزب الله و اسرائیل


( ۶ )

نظر شما :