تشدید تحرکات داعش با آزادسازی های نیروهای دموکراتیک

نگرانی شدید عراق از مرزهای سوریه

۰۵ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۷۸۸۶ اخبار اصلی خاورمیانه
پرونده مرزهای عراق و سوریه همچنان موجب تنش و نگرانی امنیتی است، از این رو عراق اقدامات امنیتی و نظامی در مرزها را تشدید می‌کند چرا که از تحرکات گروه تروریستی داعش نگران است.
نگرانی شدید عراق از مرزهای سوریه

دیپلماسی ایرانی: مرزهای عراق و سوریه از زمانی که نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) صدها زندانی را آزاد کردند، مجددا مورد اهتمام امنیتی و سیاسی در بغداد قرار گرفت.

عراق نگران است که برخی از عناصر گروه تروریستی داعش که در میان این زندانیان هستند، به کشور نفوذ کنند و این نگرانی‌ها با درگیری‌های اخیر میان عشایر عرب در حومه دیر الزور با نیروهای قسد تقویت شد.

عراق بیم آن دارد که این ناآرامی‌ها، بازتاب منفی داشته باشد و به نفوذ به مرزهای کشور از سوی عناصر داعش منجر شود.

در این میان، مقامات عراق تاکید کرده‌اند که مرزهای عراق به صورت کامل در امنیت قرار دارد و همه شکاف‌ها برای جلوگیری از نفوذ به کشور بسته شده است.

مرزهای عراق و سوریه که به بیش از 600 کیلومتر می‌رسد، طی دو دهه گذشته، شاهد ورود تروریست‌ها از جمله القاعده در سال‌های 2004 الی 2011 و سپس داعش علاوه بر قاچاق و کنترل گروه‌های مسلح بر مناطق مرزی با عراق بوده است.

فرماندهان نظامی و امنیتی عراق، یک هفته پیش، از مناطق مرزی با سوریه بازدید کردند که بارزترین این فرماندهان، قیس المحمداوی، معاون فرمانده ستاد عملیات مشترک بود.

فرماندهی ستاد عملیات مشترک در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک هیئت بلندپایه 10 اوت از واحدهای امنیتی در نینوا و غرب آن تا مرزهای عراق بازدید کرد.

در بیانیه مذکور تاکید شده است که هیئت مذکور، طرح‌ها برای بستن شکاف‌ها و تامین امنیت و پشتیبانی از سوی واحدهای ارتش و الحشد الشعبی را بررسی کردند.

در همین رابطه تحسین الخفاجی، سخنگوی ستاد عملیات مشترک عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت که امنیت مرزها با سوریه به طور کامل تامین شده و هر فردی برای نفوذ به مرزها تلاش کند فورا کشته یا بازداشت می‌شود.

وی توضیح داد که عراق مدت‌ها است که به تقویت امنیت مرزها به ویژه با سوریه از طریق نصب برج‌های مراقبت و مانع سیمانی و موانع خاکی بین دو کشور علاوه بر نظارت هوایی با استفاده از پهپاد و رصد هر گونه تحرک مشکوک در نزدیکی مرزها و تعامل قوی و قاطعانه با آن مبادرت می‌کند.

الخفاجی افزود که بازدید هیئت نظامی و امنیتی از مرزهای سوریه، برای تاکید بر حفظ امنیت مرزها و بستن شکاف‌ها بود.

وی بر لزوم احتیاط و آمادگی کامل برای هرگونه شرایط اضطراری تاکید کرد و گفت که وضعیت عراق در سطح داخلی دارای ثبات است و حملات به عناصر باقیمانده گروه تروریستی داعش ادامه دارد و نگرانی‌هایی نسبت به نا امنی و بی‌ثباتی از سوی این عناصر وجود ندارد.

در همین راستا، یاسر وتوت، عضو کمیسیون امنیت و پارلمان عراق از تامین امنیت کامل مرزها با سوریه سخن گفت و توضیح داد که این مساله به معنای عدم اهتمام به این پرونده در سایه وجود تنش امنیتی در عمق سوریه نیست و این تنش ممکن است تبعاتی در سطح داخلی عراق داشته باشد از این رو باید آماده هر گونه شرایط اضطراری بود.

وتوت بیان کرد که مرزهای عراق و سوریه همچنان تهدیدی برای عراق در سایه عدم کنترل کامل این مرزها از سوی دولت سوریه است از این رو، عراق همواره به این پرونده اهتمام دارد و این پرونده مورد اهتمام همه طرف‌های سیاسی و امنیتی است چرا که همه از خطر این پرونده مطلع هستند و همه از بازگشت مجدد پرونده تروریسم و نفوذ تروریست‌ها و سرکردگان آنها به عمق عراق بیم دارند.

این عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت که این کمسیون به طور تقریبا روزانه، اوضاع امنیتی و نظامی در مرز عراق و سوریه را پیگیری می‌کند و فرماندهان نظامی مسئول این پرونده، در این خصوص اطمینان داده‌اند از این رو، امنیت مرزها تامین است و هیچ شکافی وجود ندارد.

وی افزود که به دلیل شرایط امنیتی در سوریه پس از آنکه قسد، تروریست‌های خطرناک را آزاد کرده، اهتمامی نسبت به این پرونده وجود دارد.

اما ریاض العبیدی، افسر سابق در ارتش عراق بیان کرد که عراق از عدم جدیت سوریه در انجام تعهدات سابق درخصوص پرونده مرزی، گلایه دارد.

وی اشاره کرد که کنترل نوار مرزی اکنون در دست چند گروه یا طرف از جمله نیروهای دولت سوریه و نیروهای قسد است و هیچ نظمی به صورت حقیقی در مرزها وجود ندارد.

العبیدی گفت که این مناطق در هر تنشی، از جمله در وضعیت بد آب و هوایی و طوفان و مه شکننده است.

احمد الشریفی، تحلیلگر مسائل امنیتی نیز گفت که با وجود اینکه دولت عراق اعلام کرده، کنترل مرزها با سوریه را در دست دارد، اما پرونده مرزها همچنان موجب تنش و نگرانی امنیتی عراق است، از این رو عراق اقدامات امنیتی و نظامی در مرزها را تشدید می‌کند چرا که از تحرکات گروه تروریستی داعش نگران است.

الشریفی فاش کرد که کنترل مرزهای عراق و سوریه به صورت کامل به زمان و تلاش بیشتر و نیروهای مرزبانی و الحشد الشعبی بیشتری نیاز دارد چرا که مسافت مرزها بسیار و نیازمند نظارت 24 ساعته است تا جلوی عبور از مرزها از سوی عناصر داعش گرفته شود.

این تحلیلگر مسائل امنیتی تصریح کرد که بازگشت مجدد پرونده مرزهای عراق و سوریه به صدر اهتمام‌ها و توجه امنیتی و سیاسی به این پرونده، تاکید می‌کند که خطر عدم کنترل کامل مرزها همچنان وجود دارد.

وی با اشاره به نگرانی‌ها از هرگونه شرایط اضطراری، گفت که شاهد اهتمام به پرونده مرزها و اقدامات امنیتی و نظامی متفاوتی نسبت به قبل در این مرزها هستیم.

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: سوریه عراق عراق و سوریه نیروهای قسد کردها کردهای سوریه نیروهای دموکراتیک سوریه تروریسم داعش


نظر شما :