هیچ قبیله‌ای حاضر به همکاری نیست

شکست طرح اسرائیل برای جایگزینی حماس

۲۳ تیر ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۷۰۵۵ اخبار اصلی خاورمیانه
طحانی مصطفی، تحلیلگر ارشد فلسطینی در گروه بین المللی بحران گفت: «اسرائیل به دنبال خانواده‌ها و قبایل محلی در منطقه برای همکاری است اما آن‌ها نمی‌پذیرند. آن‌ها نمی‌خواهند در این موضوع دخالت کنند، زیرا از انتقام حماس می ترسند.» 
شکست طرح اسرائیل برای جایگزینی حماس

دیپلماسی ایرانی: طرح ارائه شده توسط اسرائیل برای حکومت غزه پس از جنگ، شامل همکاری با قبایل با نفوذ محلی در نوار غزه می‌شود. با این حال ارتباط بین اسرائیل و قبایل غزه در این میان با مشکلات زیادی مواجه است: در این مرحله، حماس همچنان در نوار غزه فعالیت می کند و برخورد خشن با کسانی که با نیروهای اسرائیلی همکاری می‌کنند دارند. به همین خاطر این قبایل نمی‌خواهند با حماس روبه رو شوند. 

اسرائیل تحت فشار واشنگتن برای پایان دادن به جنگ پس از تقریباً 9 ماه قرار دارد، اما علاقه ای به ادامه حکومت حماس بر نوار حتی پس از پایان جنگ ندارد. مقامات اسرائیلی در تلاشند تا طرح کلی «روز بعد» را اجرایی کنند که بر اساس آن با تشکیل یک دولت مدنی، اداره غزه برعهده این دولت خواهد بود. بر اساس اظهارات مقامات ارشد اسرائیلی، این دولت شامل عناصر فلسطینی هستند که ارتباطی با گروه حماس ندارند و برای همکاری با اسرائیل آماده هستند. تنها شرکای احتمالی اسرائیل در غزه، سران قبایل با نفوذ غزه خواهند بود. بر اساس گزرش های رویترز از جلسه با پنج نماینده این قبایل به نظر می‌رسد آن‌ها تمایلی برای شرکت در دولت آینده ندارند. 

طحانی مصطفی، تحلیلگر ارشد فلسطینی در گروه بین المللی بحران گفت: «اسرائیل به دنبال خانواده‌ها و قبایل محلی در منطقه برای همکاری است اما آن‌ها نمی‌پذیرند. آن‌ها نمی‌خواهند در این موضوع دخالت کنند، زیرا از انتقام حماس می ترسند.» 

هدف اسرائیل سرنگونی حکومت حماس است، اما اعضای این سازمان همچنان در خیابان های غزه فعالیت می‌کنند و سیاست این سازمان را اجرا می کنند. 

وقتی از اسماعیل التوابطه، رئیس دفتر ارتباطات دولت حماس، پرسیده شد که سرنوشت خانواده‌ای که با اسرائیل همکاری می‌کنند چه می‌شود، او گفت که انتظار دارد واکنشی سخت در پی داشته باشد. 

رویترز خاطرنشان کرد که بنیامین نتانیاهو هفته گذشته اعلام کرد که وزارت دفاع اسرائیل در تلاش بود تا تا با قبایل غزه ارتباط برقرار کند، اما این تلاش با دخالت‌های حماس ناکام ماند. وی مدعی شد که وزارت دفاع طرح جدیدی را طراحی کرده است و جزئیات بیشتری در مورد آن ارائه نکرد. با این وجود نتانیاهو بار دیگر تاکید کرد که کنترل غزه را به تشکیلات خودگردان فلسطین باز نمی‌گرداند. 

یوآو گالانت، وزیر دفاع نیز هفته گذشته در واشنگتن گفت: «تنها راه حل برای آینده غزه، حکومت فلسطینیان محلی است. نه اسرائیل و نه حماس نمی‌توانند غزه را کنترل کنند.» 

ده ها طایفه با نفوذ در غزه وجود دارند و اکثر آنها هیچ ارتباط رسمی با حماس ندارند. این قبایل قدرتشان را از طریق کسب و کارهای محلی و وفاداری هزاران نفر از اعضای خود به دست آورده‌اند. در رأس هر طایفه یک رهبر به نام مختار قرار دارد. در طول دوران قیمومیت بریتانیا، انگلیسی‌ها توسط همین مختارها کمک می‌شدند و هر کدام کنترل منطقه خود را برعهده داشتند. 

یکی از سران طوایف غزه که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت که مقامات اسرائیلی در هفته های اخیر با چند مختار تماس داشته اند. وی گفت:« اسرائیلی‌ها به دنبال افراد محترم و با نفوذ در غزه هستند تا در انتقال کمک‌ها به ساکنان  شمال نوار غزه کمک کنند.» 

رویترز خاطرنشان کرد که در دو هفته گذشته، مقامات وزارت دفاع با دو تاجر ساکن غزه که در بخش مواد غذایی فعالیت داشتند تماس برقرار کردند اما آن‌ها از انجام مذاکرات خودداری کردند. یکی از اعضای قبایل با نفوذ غزه به رویترز گفت: «ما با اشغالگران همکاری نمی‌کنیم، اسرائیل باید این بازی‌ها را متوقف کند.» 

علاوه بر استقرار یک دولت غیرنظامی جدید، اسرائیل برای آینده غزه به دنبال یک نیروی امنیتی خارجی برای حفظ نظم است. 

کشورهای عربی که اسرائیل به حمایت آنها نیاز دارد، گفته اند که اگر اسرائیل با جدول زمانی برای تشکیل کشور فلسطین موافقت نکند، در این روند شرکت نخواهند کرد. اقدامی که نتانیاهو به شدت با آن مخالف است.

منبع: گروه بین المللی بحران / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: اسرائیل حماس غزه حمله اسرائیل به غزه قبایل فلسطینی فلسطین فلسطینیان اسرائیل و فلسطین


( ۶ )

نظر شما :