فشاری که بر تل آویو سنگینی می کند

کشور مستقل فلسطین، بزرگ‌ترین خسارت اسرائیل در «طوفان الاقصی»

۰۷ آذر ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۲۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
جنگ غزه موجب شد بسیاری از کشورها به دنبال دستیابی به راه حلی باشند که نه تنها به جنگ فعلی، بلکه به مشکلات میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها پایان دهد. در همین زمینه، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا چند روز پیش متعهد شد که دولت جدیدش برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین تلاش خواهد کرد.
کشور مستقل فلسطین، بزرگ‌ترین خسارت اسرائیل در «طوفان الاقصی»

دیپلماسی ایرانی: با وجود خسارات در غزه که به صورت واضح و علنی اعلام می شود، این فشارها به یکی از موفقیت های مقاومت فلسطین تبدیل شده؛ برخلاف اسرائیل که تلفات خود در عملیات «طوفان الاقصی» در 7 اکتبر گذشته را کتمان می کند.

طبق اعلام رسمی تل آویو، بیش از هزار و 200 اسرائیلی در این عملیات کشته و بیش از دو هزار تن دیگر نیز زخمی شده اند. همچنین 240 اسرائیلی توسط حماس به اسارت درآمده اند. اما فلسطینی ها تاکید دارند که تلفات اسرائیل بسیار بیشتر از این آمار است.

آنچه مغایر با آمار اعلامی اسرائیل است، گزارشی تلویزیونی از گورستانی نظامی در اسرائیل است که مدیر آن می گوید که این گورستان هر ساعت جنازه یک نظامی اسرائیلی را پذیرش می کند.

از سوی دیگر خسارات مالی ناشی از جنگ غزه بر دوش تل آویو سنگینی کرده و گزارش ها حاکی از آن است که با ادامه جنگ، این خسارات شدت یافته است و در صورت تداوم جنگ بین 8 ماه تا یک سال، به حدود 51 تا 60 میلیارد دلار می رسد که حدود 10 درصد از تولید داخلی اسرائیل را تشکیل می دهد.

پیامدهای جنگ

جنگ غزه موجب شد بسیاری از کشورها به دنبال دستیابی به راه حلی باشند که نه تنها به جنگ فعلی، بلکه به مشکلات میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها پایان دهد.

در همین زمینه، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا چند روز پیش متعهد شد که دولت جدیدش برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین تلاش خواهد کرد.

به گزارش میدل ایست نیوز، سانچز خواستار آتش بس فوری از سوی اسرائیل در غزه و پایبندی قاطع به قوانین بشردوستانه بین المللی شد و افزود: کشتار کورکورانه فلسطینیان در غزه و کرانه باختری را محکوم می کنیم.

وی ماه گذشته نیز در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که اسپانیا در جریان نشست کشورهای عضو اتحادیه اروپا فشار آورده تا این اتحادیه خواستار آتش بس فوری شود اما برخی از کشورها با این موضوع مخالفت کردند.

نخست وزیر اسپانیا افزود که کشورهای عضو در عوض با دعوت به وقفه بشردوستانه و ایجاد کریدورهای کمک رسانی به غیرنظامیان در غزه به عنوان ابزار دستیابی به اجماع موافقت کردند. در ازای این توافق نیز، اتحادیه اروپا پیشنهاد کنفرانس صلح مادرید را پذیرفت که شامل تلاشی جدید برای احیای راه حل «دو کشوری» است.

راه حل «دوکشوری»

رویکرد عمومی بین المللی در یافتن پایانی برای آنچه در فلسطین رخ می دهد، حامیانه تر شده و درخواست اصلی، اجرای راه حل دو کشوری است.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا بیش از یک بار از جمله در جریان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه بر پایبندی خود به تشکیل کشور مستقل فلسطین تأکید کرد.

بایدن هفته گذشته پس از نشست با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در سانفرانسیسکو به خبرنگاران گفت: من برای اسرائیلی ها، نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) و کابینه جنگی که تشکیل داده، توضیح داده ام که معتقدم تنها راه حل در این موضوع، راه حل دو کشوری است.

جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا نیز خواستار ایجاد «کشوری جدید» برای فلسطینیان شد.

این امر در اظهارات مطبوعاتی بورل در اوایل نوامبر جاری و پس از نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیان شد.

بورل بر ضرورت یافتن راه حلی برای صلح میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها تاکید کرد.

وی همچنین تاکید کرد که بازسازی غزه (به عنوان راه حلی برای بحران) کافی نخواهد بود، بلکه باید یک کشور جدید برای فلسطینی ها ایجاد شود.

بورل به لزوم وجود یک دولت واحد و قانونی فلسطین برای دستیابی به راه حلی در مسئله فلسطین اشاره کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز از جمله کسانی بود که اخیرا بر ضرورت راه حل دو کشوری تاکید کرد.

وی چهارشنبه گذشته در یک سخنرانی ویدئویی در جریان مشارکتش در اجلاس سران گروه 20 آمادگی کشورش را برای پذیرفتن مسئولیت با سایر کشورها در ساختار امنیتی جدید که پس از پایان جنگ در غزه ایجاد خواهد شد، اعلام کرد.

همچنین عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در آخرین اظهارات خود بر اهمیت تشکیل کشور فلسطین تاکید کرد.

حل و فصل سیاسی

محمد وتد، تحلیلگر سیاسی متخصص در امور اسرائیل، معتقد است که جنگ اسرائیل علیه غزه، موضوع فلسطین را دوباره در دستور کار بین المللی قرار داد و فلسطین و حق مردم فلسطین برای تشکیل کشور مستقل را معرفی کرد.

محمد وتد می گوید که بازگشت دوباره این جنبش و حمایت بین المللی، به ویژه در میان جوانان و نسل های جدید، اسرائیل را سردرگم کرده است.

وی همچنین تأکید می کند که جنگ غزه درگیری را به نقطه اول بازگرداند، (به پیش از نکبت فلسطینیان) زیرا درخواست های بین المللی برای لزوم اجرای قطعنامه های بین المللی و اجرای راه حل دو کشوری از سر گرفته شده است.

اما این کارشناس مسائل اسرائیل بر این باور است که به دلیل واقعیت های تحمیل شده توسط اسرائیل در سرزمین های فلسطینی اشغال شده در سال 1967، راه حل دو کشوری را نمی توان در میدان اجرا کرد.

این نظر محمد وتد با اسکان یک میلیون شهرک نشین، انزوای غزه از کرانه باختری، و جلوگیری از هرگونه ارتباط بین قدس و کرانه باختری منطقی به نظر می رسد.

همچنین سیاست های اسرائیل، ارتباط جغرافیایی را حتی بین شهرهای فلسطینی در کرانه باختری از طریق پروژه های شهرک سازی قطع کرده و شهرهای فلسطینی به گتوها و جزایری در میان دریایی از شهرک ها و نیروهای اسرائیلی تبدیل شده اند.

وتد می گوید: آنچه اسرائیل پس از جنگ غزه از آن می ترسد این است که هرگونه راه حل سیاسی، برای اجرای عدالت در حق مردم فلسطین و حمایت از آرمان آنان بر تل آویو تحمیل شود؛ چه توافقی برای یک آتش بس طولانی مدت، چه ایجاد یک کشور غیرنظامی فلسطین، و یا مهم تر از همه تحریم بین المللی و محاصره اسرائیل.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سیاست عدم امکان تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال 1967 به پایتختی قدس شرقی که توسط دولت های اسرائیل اعمال شده، یک کشور دو ملیتی را ایجاد کرده که موجودیت اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی در فلسطین را تهدید می کند و این امر جهان را به جنگ پیش از سال 1947 و پیش از تصمیم برای تجزیه فلسطین باز می گرداند.

منبع: الخلیج آنلاین / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فلسطینیان فلسطین اسرائیل اسرائیل و فلسطین حمله اسرائیل به غزه حماس غزه نوار غزه جنگ اسرائیل


( ۱۳ )

نظر شما :

مهندس مهراب لاهیجانی ۰۸ آذر ۱۴۰۲ | ۰۱:۲۸
راه حل دو کشوری در واقع وجهات بخشیدن به اشغال گری است و موجد مشروعیت برای سازه پادگانی اسرائیل به عنوان نماینده غرب در غرب اسیا است. نظر عقلایی و مستدل ایران نفی اشغال گر و اعمال حق اساسی تعیین سرنوشت به مردم اصیل فلسطین برابر با اصول دموکراسی است. با توجه به نقش ذاتی اسرائیل در تولید دایمی بحران در منطقه ما ، مادامی که او حیات دارد . غرب اسیا روی ارامش نخواهد دید. لذا وجوب زوال ان رژیم ملعون نزد عقلا واضح است.