در برابر چشمان بسته اروپا

مردم در قره باغ از گرسنگی می میرند

۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۲۱۵۷۹ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
آذربایجان تنها راه دسترسی منطقه مورد مناقشه به ارمنستان یعنی کریدور لاچین را از دسامبر ۲۰۲۲ مسدود کرده است. این فاجعه انسانی نشانه یک تغییر قدرت در قفقاز جنوبی به نفع آذربایجان و متحدش ترکیه است.
مردم در قره باغ از گرسنگی می میرند

نویسنده: استفان مایستر

دیپلماسی ایرانی: وضعیت ارامنه در قره باغ به طور فزاینده ای نگران کننده می شود: آذربایجان تنها راه دسترسی منطقه مورد مناقشه به ارمنستان یعنی کریدور لاچین را از دسامبر 2022 مسدود کرده است. این فاجعه انسانی نشانه یک تغییر قدرت در قفقاز جنوبی به نفع آذربایجان و متحدش ترکیه است. از زمان پیروزی بر ارمنستان طی جنگ دوم قره باغ در پاییز 2020، آذربایجان دستور کار آینده منطقه مورد مناقشه را تعیین کرده است.

روسیه که به طور سنتی قدرت پشتیبان ارمنستان و ضامن توافق آتش‌بس 2020 بوده، از فوریه 2022 به دلیل جنگ علیه اوکراین تضعیف شده و تا حد زیادی ارتش حرفه ای خود را با سربازان وظیفه در پایگاه های نظامی ارمنستان و حدود 2000 نیروی حافظ صلح جایگزین کرده است. آذربایجانی ها بارها پاسخگویی این نیروهای حافظ صلح روس را که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشده اند، آزمایش کرده و حوزه نفوذ خود را گسترش داده اند.

همزمان، منافع روسیه در قفقاز جنوبی در نتیجه جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین و تحریم‌های غرب در حال تغییر است: روسیه به مسیرهای تجاری جایگزین مانند کریدور شمال – جنوب از طریق آذربایجان به سمت ایران و هند و ترکیه به عنوان یک کشور کلیدی در دور زدن تحریم های غرب نیاز دارد. این امر به نوبه خود موضع مذاکره آذربایجان و ترکیه را در برابر روسیه تقویت می کند. ترکیه متحد نزدیک آذربایجان در تحویل تسلیحات و آموزش نظامی است و روابط اقتصادی نزدیکی با هم دارند. آذربایجان نیز یکی از تامین کنندگان مهم گاز ترکیه است. اردوغان می خواهد نقش بیشتری در قفقاز جنوبی ایفا کرده و از ضعف پوتین برای گسترش نفوذ خود استفاده می کند.

بازنده این تحولات، ارمنستان است که از نظر نظامی در مقایسه با آذربایجان که مجهز به سلاح های مدرن بوده، پایین تر است. این کشور دیگر نمی تواند به تضمین های امنیتی مسکو نیز تکیه کند. در این میان، مشخص شده که در هنگام حمله نظامیان آذربایجان به منطقه قره باغ کوهستانی باید توافقاتی بین روسیه و آذربایجان وجود داشته باشد، زیرا نیروهای روسی همیشه به موقع عقب نشینی می کنند و هیچ کاری در برابر محاصره کریدور لاچین انجام نمی دهند.

ناظران باور دارند که آذربایجان می خواهد ساکنان قره باغ را با فشارهای گسترده اخراج کند. دادستان ارشد دادگاه کیفری بین المللی در لاهه، رئیس جمهور آذربایجان را به "قصد برای نسل کشی" متهم کرد. اتحادیه اروپا و آمریکا تاکنون با احتیاط به فاجعه انسانی در قره باغ کوهستانی واکنش نشان داده اند، اگرچه بیش از شش ماه از آغاز آن گذشته است. اگرچه فرمت‌های مذاکره جداگانه وجود دارد، اما تمایلی برای اعمال فشار بیشتر بر طرف‌های درگیر موجود نیست.

دلایلی برای این امر وجود دارد: نقش آذربایجان به عنوان یک کشور ترانزیتی مهم نه تنها برای روسیه، بلکه برای اتحادیه اروپا و چین نیز از زمانی که مسیر شمالی از روسیه با جنگ در اوکراین مسدود شد، افزایش یافته است. این کریدور میانی بین آسیا و اروپا از قفقاز جنوبی و در نتیجه از گرجستان و آذربایجان عبور می کند. در عین حال، آذربایجان در زمانی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال کسب استقلال از روسیه هستند، گاز بیشتری به اروپا عرضه می کند. قبل از جنگ تجاوزکارانه روسیه، آذربایجان تنها دو درصد از واردات گاز و حدود پنج درصد از واردات نفت را به اتحادیه اروپا تامین می کرد.

منبع: دی سایت (آلمان)/ تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: قره باغ ارمنستان دالان لاچین لاچین کوریدور لاچین آذربایجان جمهوری آذربایجان اروپا اروپا و قره باغ


( ۲۱۳ )

نظر شما :

سلفچگان ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۵
دم زدن از فاجعه انسانی در قره باغ مغرضانه و غیر واقعی است.چرا؟ چون آذربایجان مسیر جایگزین جاده آغدام-خانکندی را برای تامین موادغذایی و دارویی و دیگر مایحتاج منطقه پیشنهاد داده و سرکردگان تجزیه طلب ارمنی در قره باغ که مردم را به نوعی گروگان گرفته اند،این پیشنهاد را رد می کنند.ثانیا کمکهای بشردوستانه دولت آذربایجان به دلیل ممانعت تجزیه طلبان ۸روز است که در ورودی عسگران معطل مانده و به دست مردم عادی نمی رسد.ثالثا جاده لاچین به سمت ارمنستان برای خروج از قره باغ آزاد است،اگر گرسنگی،فاجعه و بحران انسانی حقیقت دارد چرا ارامنه قره باغ را ترک نمی کنند؟ چرا ارامنه مسیر آغدام را رد می کنند؟ چرا کمکهای آذربایجان را رد می کنند؟ مگر نمی گویید از گرسنگی می میرند؟ فیلمهای عروسی های مجلل،میهمانی های اعیانی ،کافی شاپ ها و کلوب های شبانه در خانکندی قره باغ که ارامنه در پیج های شان به اشتراک می گذارند خبری از هیچ گرسنگی و بحران و فلان نیست.
احمد ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۵
کذب و دروغ محض است. کریدور برای غذا و دارو کاملاً باز است، فقط اقلام وتسلیحات نظامی ممنوع و بازرسی میشود، و برای آقایان دیپلماسی ایرانی رفتن به کریدور لاچین مشکلی نیست و به راحتی میتوانند حقیقت را ببینند و پروپاگاندای ارمنی را به دروغ منتشر نکنند.
کوروش ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۴
تادیروز که ۴۰۰۰۰ اذری شهید و یک میلیون نفر دیگر اواره شدند نسل کشی نبود حالا که سرکوب تجزیه طلبان و تروریستهای داشناک شده شده نسل کشی
مجتبی ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۳
باکو کمکهای فرانسه به ارمنیها ناگوریو را در مرز لاچین متوقف کرده ( با وجود اینکه باکو ادعا دارد مرز لاچین برای انتقال سوخت و غدا و دارو باز است )نشان از دروغ بودن و دورویی باکو است و تمام قراردادها انسانی و بین المللی را نقض کرده است مانند اربابش اردوغان و ترکیه با سد سازی دجله و فرات و بستن اب اشامیدنی حلب عملا باجگیری میکند ، و فردا هم با بستن راه ترانزیتی ایران و سد سازی بر رود ارس باعث انزوا و طوفان شن و غبار خواهد شد که ترکیه برادری خود را به اذربایجان ایران ثابت میکند و پانترکها سینه چاکی که باید گرد و خاک این سیاستها را ازجان دل استشمام کند
ایراندوست ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۰
پانترکها الان برای توجیه زوزه کشان حمله می‌کنند.
احسان ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۴
پرچم آذربایجان بالاست
علی ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۶
اذربایجان ان کاری را که باید انجام بشه میکنه . کسی در خانکندی از گرسنگی نمرده . اگر واقعا انها گرسنه هستن چرا مسیر اغدام رو بستن و اجازه ورود مواد غذایی رو نمیدن . ان دادستان لاهه و همدستانش که ادعای نسل کشی دارن که چنین چیزی وجود نداره و کذب محض است ، چرا در برابر نسل کشی اذربایجانیها توسط ارامنه در خوجالی سکوت کردن و صدایی از انها در نیامد ؟
Aysan Maral ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۳
من می خواهم بدانم این به اصطلاح حامی حقوق بشر آقای استفان مایستر از ارمنی های دیاسپورا چقدر رشوه دریافت کرده است. خیلی عجیب است که در عصر اطلاعات در قرن بیست و یکم حتی یک پاراگراف در مورد بیش از یک میلیون آواره داخلی آذربایجان که در سی سال گذشته از زندگی در سرزمین خود محروم بوده اند، ننوشته است!!! چطور این به اصطلاح حامی حقوق بشر نگران بیست هزار ارمنی خانکندی است اما نه بیش از یک میلیون آذربایجانی که توسط تروریست های ارمنی از سرزمین خود بیرون رانده شدند؟!!! این چهره واقعی غرب است. در قرن بیست و یکم در مقابل چشمان ما ارمنی ها دست به نسل کشی زدند و سرزمین های آذربایجان را به مدت سی سال اشغال کردند اما این به اصطلاح روشنفکران و دولتشان در این باره چیزی نگفتند. اما وقتی صحبت از آذربایجان می شود که می خواهد تمامیت ارضی و حاکمیت خود را احیا کند، آن را نسل کشی می نامند؟؟!!
آبتین ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۶
فقط فاز آنهایی که می‌گویند نسل کشی ارامنه و کردها و علیویها توسط ترکها دروغ بوده را نمی‌توان درک کرد. اینها در قرن بیست و یک هم دارند نسل کشی می‌کنند!
کامران ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۸
ابتین جان .همونجوری که راه برای کمک رسانی و تامیین نیازهای جمعیت کوچک ارامنه قره باغ از طریق شهر اقدام اذربایجان باز است و انها امتناع میکنند و به ظاهر ادای نسل کشی در میاورند در حالی که در فضای مجازی انواع جشن و عیش نوش انها مهیا هست ، بقیه هم به همین روش نسل کشی شده اند!!!
رحیم ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۴
مردم قره‌باغ نیازهای خود را از جاده آغدام خانکندی تهییه کنند لاچین هیچ وقت باز نخواهد شد ارمنستان نباید به داخل سرزمین آذربایجان دخالتی داشته باشد.
علی ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۲
ناراحت نباش فکر خودت باش که خربزه آبه
رحمت ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۹
آذربایجان نباید گول این حرفها را بخورد زمانی که سی سال پیش قره باغ اشغال شد کسی این مقالات نمی نوشت آزربایجان نبایستی گول این حرفها حقوق بشر را بخورد با تمام قوا از تمامیت ارضی کشور دفاع کند ارامنه اشغالگر ساکن قره باغ دو راه بیشتر ندارند یا شهروند آزربایجان بپذیرد یا خاک آزربایجان را ترک کنند تمام
مهدی سهیلی ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۶
۲۶۰ روزه آرتساخ در محاصره قرار داره و ۱۲۰ هزار نفر تحت نسل کشی نوین قرار گرفتن رژیم باکو حتا به کمک های بین المللی اجازه عبور نمیده اگر نگاهی به تاریخ نسل کشی و جنایات پانترکیسم در منطقه بندازیم کاملا مشخصه حق با ارمنستانه.. ایران نباید منفعل باشه... لطفاً از کارزار محکومیت محاصره آرتساخ حمایت کنبد
ناشناس ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۰
به زودی خانواده علیف تنبیه خواهد شد
عل ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۲
یا بروند ارمنستان یاتابع آذربایجان باشند
افسانه سه برادر . علی و علی اف و رجب تورکه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۶
راهکاری مناسب تر از معاوضه ارتساخ با نخجوان بین دو دولت برای برقراری صلح وجود ندارد !
ناصر ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۴۰
آذ بایجان باید از حاکمیت خود بر قلمرو سزمینی مسلط باشد و با مواردی حامیت ملی را به خطر می اندازد بشدت برخورد کند.همچنین هر چه سریعتر باید کوریدور زنگه زور را ایجاد کند تا بین نخجوان یکپارچگی ایجاد کند
حسن ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۶
اگر کشنه باشند کمک های آذربایجان ورودی شهر عسگران یک هفته است ایستاده و از برداشت گندم در قره باغ یک ماه نگذشته .خروج ارمنی ها آزاد است اگر گرسنه باشند میایند ارمنستان با ایران .نگران نباشید
یونس ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۱
گرسنگی میکشند شما درست میگی سوال چرا در فضای مجازی چاق و اضافه وزن دارند .چرا در ۳۰سال گذشته در زمان اشغال ارمنستان فقط سکوت کردید۴۰تن آرد فرستاد دولت گفتند ما نان مسلمان نمیخوریم وضعشان خوبه شما غصه نخور
ایرانی ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۲
قره باغ آذربایجان است، تامام
عباسی ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۲:۱۷
چرا فکر می کنید با کنترل مرز آذربایجان و ارمنستان که مانند مرز هر کشور دیگری انجام می شود مردم از گرسنگی می میرند؟ مگر در خود جمهوری آذربایجان ارزاق نیست؟ در آذربایجان که ارزاق و دارو و .... بسیار بیشتر از ارمنستان است؟ اینها همه بخاطر این است که اینها می خواهند قره باغ مثل قبل در سیطره ارمنستان باشد.
س ع ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۲:۵۰
ارامنه جتایتکار باید تاوان جنایت خود را بدهند قره باغ مال تورکهاست و حق دارد طبق سیاست خود عمل کند .باید ارامنه قره باغ تابع اذربایحان باشند یا انجا را ترک کنند . درود بر ارتش اذربایجان
ایرانی ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۳:۱۳
علیف ادعا می‌کند این ارمنی‌ها در اصل مردم باکو هستند ولی عملا آنها را می‌کشد و صدها نفر را هم به اتهام جاسوسی برای ایران زندانی کرده است‌. ولی پانترکهای وطن فروش هنوز برای علیف سینه چاکی می‌کنند.
به ابتین ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۱:۱۶
چون پدربزرگها و مادربزرگهای ما تو اذربایجان غربی نسلکشی ترکها را توسط کردها و جیلوها و ارمنی ها به عینه دیده اند ولی شما از جفنگیات ارامنه شنیده اید شنیدن کی بود ماند دیدن نسل کشی خوجالی و جیلوها وسربریدن سربازانمان توسط تروریستهای کرد هنوز از یاد ما آذریها نرفته
بابک ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۰
راه برای کمک رسانی به ارامنه باز است ولی اینها مظلوم‌نمایی می کنند . در جنگ نتونستن عرض اندام کنند و رو آوردند به عملیات روانی و اخبار کذب.
بابک ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۴
کار خدا رو ببین. در سال 1992 که ارمنستان به کمک روسیه این منطقه رو گرفت و در خوجالی مرتکب جنایت و کشتار شد الان به روزی افتاده که ملتش گرسنه ان و بدبخت شدند و روسیه هم کمر همت برای نابودی ارمنستان بسته و خودش هم در حال نابودیه. عاقبت ظلم همینه این قانون خداست. ظالم بدست ظالم نابود میشه
محسن ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۶
وجدان در حوزه خبر و اطلاع رسانی چیز خوبی است اما نویسنده مقاله بویی از آن نبرده است. مسیر آغدام به خانکندی باز است و جمهوری آذربایجان اقدام به ارسال مواد غذایی به خانکندی نموده است. اما افراطیون ارمنی مانع از آن میشوند. ضمنا مسیر لاچین به ارمنستان به صورت یک طرفه به ارمنستان باز است. با این دروغ ها ما را از حوزه خبر خود دور نکنید. حداقل حرمت هموطنان تورک خود را داشته باشیم.
ابراهیم قدیمی ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۱
۔دولت و مردم اذربایجان وارمنستان بخوبی اگاهی دارند که دولت وملت ایران به تاریخ منطقه را خوب اگاهی دارد و مانند کف دست خود تاریخ منطقه را میداند۔۔۔ دولت ومردم ایران رفتار وادعا های اذربایجان وارمنستان با خود وانها را با همدیگر را می بیند وقضاوت میکند۔مطمئنا رسیدن به یک اتش بس وصلح برای اقشار مختلف هردوطرف اذربایجان و ارمنستان مقرون بصرفه تر وانسانی تر است۔۔از جنگ ودرگیری نظامی پیشرفتی برای هیچکدام از طرفین حاصل نمیشود۔پیشرفت برای تامین کننده سلاح و عدم پیشرفت وویرانی ومرگ برای دوطرف در گیر در مخاصمات است۔نه ارمنستان ونه اذربایجان با جار وجنجال نمی توانند نظر دولت ومردم ایران را با ادعا وجار وجنجال تغییر دهند۔
پژوهش رحیمی ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۷
این همه ذروغ برای چی؟ کدام فاجعه؟؟!
به جواب دهنده به آبتین ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۰:۱۹
آی کیو پدبزرگها و مادربزرگهای کل ایرانیها نسل کشیهایی که ترکان آذرباییجان علیه مردم مازندران و گیلان و لرها و فارسها راه انداختن دیدن کردها هم توسط ترکها به دو بخش تقسیم و بعد به ۴ بخش تقسیم شدن تازه این ایران بود کل دنیا نسل کشی ارامنه ، آشوریها ، علویان و کردها توسط ترکان و دیدن
ب ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۲:۰۰
دروغگو دشمن خداست
ایرانی ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۷:۲۳
حکومت باکو یک حکومت فاشیستی صهیونیستی است و همواره با کشتار و نسل کشی میخواهد به اهدافش برسد. همان کشتار خوجالی را هم همین پانترکها صحنه ساری کردند که مستندی تمام زوایای این قضیه را موشکافی کرده است چون در زمان کشتار خوجالی هنوز ارمنی‌ها به آن منطقه نرسیده بودند. از این پانترکها هر جنایتی برمی آید. علیف صدها نفر را هم به اتهام جاسوسی برای ایران! بازداشت کرده است. الهام جون اگر ایران بخواهد تالشیها ظرف چند روز بساط حکومت پانترکی ات را جمع می‌کنند و تو بلید به تل آویو فرار کنی.
به جواب دهنده به ابتین ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۳
اگر اینجوری بود که الان ترکیه پر از بازماندگان چرکس ها و تاتارهای کریمه و البانی تبارها و پوماکهای بلغار و گرجیان مسلمان و لاز و کرد نبود معیار وطن پرستی در عثمانی اسلام بود نه مثل شما ویرانشهریها نژاد پرستی ارامنه هم گول دنیای مسیحیت و روسها را خوردند و شروع کردند به قتل عام مسلمانان در نهایت هم خودشان قربانی شدند یونانیها هم با مسلمانان و ترکهای بالکان معاوضه جمعیتی شدند اشوریان هم خودشون یکپا جنایتکار بودند فاجعه جیلولوق در اذربایجان نمونشه
آبتین ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۵:۵۸
پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های شما حتی یک مدرک یا یک گور دسته جمعی هم ندارند که ارائه دهند. پس سر کارید همگی.
علی ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۴
دم زدن از فاجعهانسانی دورغ است.میسر آغدام شبانه روزی باز هست.میسر لاچین فقط بر ارسال سلاح هست.کشتار مردم خوجالی یامان نرفته ارمنه بزگوار. کشتار ملت آفریقا توسط فرانسه بخصوص الجزایر یادمان هست وباقی میماند.
به آبتین ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۷
آره تو که راست میگی صفویان به مازندران و گیلان حمله نکردن ؟ آقامحمد خان کرمان و کوران نکرد ؟ صفوی و قاجار کردها رو تبعید نکردن ؟ صفویان و عثمانی باعث تقسیم کردها به دو بخش نشدن تازه اینا جدیدهاش بود از توحش اجداد مغولت که بخوام بنویسم که کتیبه هفتاد من میشه
ا ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۱
بعنوان مسلمان اول دلتان به شیعه مسلمان بسوزه نه ارمنی مسیحی. جای بسی تاسف و تعجب است
آبتین ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۸
من خطاب به کسی گفتم که می‌گفت پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها ما میگویند ارامنه و کردها در آذربایجان کشتار کرده اند. وگرنه نسل کشیهایی که ترکها انجام داده اند در همه جا به رسمیت شناخته شده اند.
عارف ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۰
به عنوان یه ایرانی و ترک آذری حالم از دولت آذربایجان بهم میخوره،تو این چند سال با کمک نظامی اسراییل هوا برش داشته و میخواد قدرت نمایی کنه،اگه جلوش رو نگیرن برا خود ایران هم شاخ میشه،کافیه به خود ما آذری ها واگذار کنن،خود باکو رو شخم میزنیم،یا حق
به ابتین ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۸
از هندوتبارهای مهاجر و نوادگان سیمیتقوی وحشی و نامرد بیش از این انتظاری نیست در ترکیه عثمانی لشکر حمیدیه تشکیل دادن و زیر نظر عثمانیها ارامنه را قتل عام و اگر نقشه را نگاه کنید کل سرزمینشان را صاحب شدند و الان جالبه ادعای خونخواهی ارامنه را دارند در اذربایجان با قتل ناجمردانه مارشیمون توسط سیمیتقوکشتار مسلمان و اشوریها را رقم زدند و حالا ادعای خونخواهی اونا را هم دارن دیپلماسی ایرانی اینا را درج کن تا ببنیم واقعا دموکراتی