گروهی که به تکامل رسیده است

جایگزینی دلار آمریکا با واحد پولی بریکس با پشتوانه طلا

۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۰۶۹۵ اقتصاد و انرژی نگاه ایرانی
نویسنده خبر: بهرام امیر احمدیان
بهرام امیراحمدیان در یادداشتی می نویسد: تکامل بریکس تا کنون یکی از جالب ترین بحث های این سالها بوده است. با این وجود، نشست آینده که قرار است در ژوهانسبورگ برگزار شود، برای بلوک بسیار حیاتی خواهد بود. اگرچه بحث در مورد توسعه یک ارز جایگزین انجام خواهد شد یا نه، هنوز قطعی نشده است. به احتمال زیاد، اتحاد بریکس در انگیزه خود برای به چالش کشیدن وضعیت دلار امریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی، پیشرفت هایی خواهد داشت.
جایگزینی دلار آمریکا با واحد پولی بریکس با پشتوانه طلا

دیپلماسی ایرانی: کمتر از یک ماه تا نشست اعضای بریکس در آفریقای جنوبی باقی مانده است. سی کشور به طور غیررسمی خواستار پیوستن به اتحاد اقتصادی بریکس شده اند. این کشورها تمایل عمیقی برای تبدیل شدن به بخشی از خانواده بریکس نشان داده اند.

افزایش شهرت بلوک بریکس تا کنون یک داستان غیر قابل انکار سال بوده است. این بلوک تلاش های دلارزدایی را پذیرفته و شاهد آن است که تعدادی از کشورها مشتاقانه منتظر فرصتی برای پیوستن به این مجموعه رو به رشد هستند. به نظر می رسد که تحولات این اتحاد در حال رشد باشد. این اتحاد در ۱۵ سال گذشته نشان داده که اعضاء آن ثابت قدم بوده و خواستار اصلاح کامل معماری حکومت جهانی است.

بر اساس سایت خبری دولتی «روسیه امروز»، روسیه نتیجه گرفته که بریکس قرار است یک ارز تجاری ایجاد کند که پشتوانه آن طلا خواهد بود. این خبر پس از آن منتشر شد که «بانک توسعه جدید» بریکس تایید کرده که هیچ برنامه فوری برای ایجاد یک جایگزین ارزی برای بلوک وجود ندارد.

در مقابل، انتظار می رود که اعلامیه ای رسمی در اجلاس آینده بریکس در مورد یک ارز تجاری با پشتوانه طلا صادر شود. احتمالا برنامه های ارزی و گسترش آن، ممکن است همه بحث ها را تحت تاثیر قرار دهد.

تکامل بریکس تا کنون یکی از جالب ترین بحث های این سالها بوده است. با این وجود، نشست آینده که قرار است در ژوهانسبورگ برگزار شود، برای بلوک بسیار حیاتی خواهد بود. اگرچه بحث در مورد توسعه یک ارز جایگزین انجام خواهد شد یا نه، هنوز قطعی نشده است.

«بانک توسعه جدید» بلوک اعلام کرده است که جایگزین دلار آمریکا برای جمع، هنوز یک هدف بلند مدت است.

بحث در مورد ارز بریکس برای مقابله با دلار مدت هاست که توسط بلوک در نظر گرفته شده است. بلوک به تلاش های دلار زدایی که در طول سال مطرح بوده، ادامه خواهد داد. علاوه بر این، چگونگی تعامل آنها با تاکید بلوک بر توسعه پول ملی هنوز روشن نیست. بریکس قویا از رشد ذخایر یوان چین استقبال کرده است، بنابراین جالب خواهد بود که ببینیم چگونه طلا می تواند به عنوان پشتوانه در کشورهای شرکت کننده طرفدار داشته باشد.

پیش بینی شده که هند قرار است از ایالات متحده به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان پیشی بگیرد. به طور خاص، پیش بینی بیان شده که این تغییر موقعیت، می تواند در دو دهه آینده رخ دهد. هند تا سال ۲۰۷۵ از نظر مقدار تولید ناخالص داخلی می تواند ایالات متحده، آلمان و ژاپن را پشت سر بگذارد.

عراق و ایران هم مشتاق پایان دادن به وابستگی به دلار امریکا و پذیرش ارز بریکس هستند. این امر دلار امریکا را تحت فشار قرار می دهد و ارز بریکس را در سطح جهانی پایدار می کند.

به احتمال زیاد، اتحاد بریکس در انگیزه خود برای به چالش کشیدن وضعیت دلار امریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی، پیشرفت هایی خواهد داشت. این بلوک نزدیک به چهار کشور را متقاعد کرده است که به اتکا به دلار آمریکا پایان دهند و با ارز جدید برای معاملات مرزی تجارت کنند. در مجموع ۴۱ کشور علاقه خود را برای پیوستن به اتحاد بریکس و پذیرش ارز جدید برای تجارت جهانی ابراز کرده اند. در همین راستا، ۱۳ کشور درخواست های رسمی خود را برای پیوستن به این بلوک و بخشی از نظم مالی جدید تسلیم کرده اند. در همین زمینه گفته شده است که هند با کنار گذاشتن دلار آمریکا برای تجارت نفت، می تواند ۷ میلیارد دلار صرفه جویی کند. در نشست بریکس در ماه اگوست در افریقای جنوبی به طور مشترک در مورد ورود کشورهای جدید برای گسترش حوزه بریکس پلاس تصمیم گرفته خواهد شد. علاوه بر این، این حرکت می تواند دلار امریکا را در معرض خطر قرار دهد، زیرا کشورهای بیشتری می توانند دلار را برای حل و فصل بین المللی کنار بگذارند.

هفت کشوری که به احتمال زیاد در نشست بعدی ماه اوت به ائتلاف بریکس خواهند پیوست، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، آرژانتین، مصر، الجزایر و اندونزی هستند.

اگر عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی به بریکس بپیوندند، می توانند اروپا را مجبور به پرداخت پول جدید و نه دلار آمریکا کنند. اگر ارز بریکس که به زودی معرفی خواهد شد، تهدیدی برای دلار آمریکا در نظر گرفته شود، «ارز دیجیتال بانک مرکزی» (CBDC) می تواند ناقوس مرگ آن باشد. از ۱۹۵ کشور جهان، ۱۳۰ کشور به سمت ساخت ارز دیجیتال بانک مرکزی حرکت می کنند. بنابراین، ۹۸ درصد از جهان به دنبال راه اندازی ارز CBDC مربوطه خود هستند که حل و فصل معاملات مرزی را آسان تر می کند.

در میان ۱۳۰ کشور، دوازده کشور به مراحل پیشرفته رسیده اند و به سمت راه اندازی دارایی های ارز دیجیتال خود حرکت می کنند. در مجموع ۱۱ کشور، از جمله بسیاری از کشورهای کارائیب و نیجریه در حال حاضر برنامه آزمایشی CBDC خود را راه اندازی کرده اند. گزارش اندیشکده شورای آتلانتیک مستقر در واشنگتن دی سی نشان می دهد که ۴۱ کشور آماده پذیرش ارز بریکس بوده اند و تنها ۳۵ کشور در سال ۲۰۲۰ CBDC را در نظر گرفته اند. افزایش این تحول چشمگیر، دلار امریکا را در معرض خطر قرار می دهد زیرا کشورها می توانند به اتکا به دلار پایان دهند و CBDC ها را در نظر بگیرند. در شرایط ابهام آمیز کنونی، کشورها سعی خواهند کرد که با تامل و تحقیقات عمیق سیاسی و اقتصادی در این فرایند شرکت کنند. ایران نیر برای تعامل با این اتحاد نیازمند بررسی همه جانبه است و با حذف دلار از معادلات اقتصادی نمی توان به مهار تورم و گرانی دست یافت که دلار نقشی کمتری از آنچه تصور می شود، داشته است. ساختار اقتصاد ایران از پیچیدگی های اقتصاد ملی خود سرچشمه می گیرد./اطلاعات

بهرام  امیر احمدیان

نویسنده خبر

استادیار جغرافیای سیاسی، دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: بریکس گروه بریکس اعضای بریکس عضویت ایران در بریکس ایران و بریکس هند چین روسیه اقتصاد هند اقتصاد چین اقتصاد روسیه امارات متحده عربی عربستان سعودی مصر


( ۱۱ )

نظر شما :

افغانستان ۲۷ تیر ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۶
امنیت ایران به عمق استراتژیک ایران در کشور های همسایه بالخصوص افغانستان ارطباط تنگاتنگ دارد. قبل از تبدیل شدن افغانستان به یک غده سرطانی به پناهجویان افغانستان احساس ایرانی بودن را بدهید. هویت افغان و افغانی یک هویت جعلی و غیر قابل پذیرش برای اکثریت جامعه است. با صدور کارت های هوشمند مانند کشور های اروپایی هم کنترل این جمعیت آسان میشود و هم یک احساس نیمه شهروندی بوجود میآید. برای سفر به خارج هم پاسپورتهای یکساله یا دو ساله مانند کشور های اروپایی و آمریکا صادر کنید این کار خود بخود پاسپورت افغانستان را ضریب صفر نموده و مردم افغانستان را وابسته و دلبسته را به ایران میکند. افغانستان یک کشور جعلی بی تاریخ و تمام شده است . آبهای هیرمند از آن سان است برای آب هیرمند گدایی نکنید هوشمندانه کار کنید و دامنه نفوذ استراتژیک را توسعه بخشید.
ناشناس ۲۸ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۷
به افغانستان ۱۸:۲۶ . حرفت درسته اما در ایران نفوذی ها در پاره ای از مواقع ، همه کاره هستند . فراوان است منافع ملی که به راحتی آب خوردن ، فدای دسیسه ها می شود .
خسرو ۲۹ تیر ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۷
روند حذف دلارو دیگر پول‌های کاغذی در اقتصاد جهانی در حال پیشرفت است اتحادیه بریکس یا هر اتحادیه دیگری با نشر پول جدید به گذشته بر می‌گردد که قابلیت عملی ندارد در ضمن بیشتر کشورهای بریکس با آمریکا و اورپا نزدیکی بیشتری دارند تا با یکدیگر -- ایران کشور بزرگی است و به عمق استراتژیک مصطلح نیازمند نیست که بخواهد افغانستان را در خود حل کند و افغانها هم ملت آزاده ای هستند دیر یا زود با حل اختلافها کشور قدرتمندی خواهند داشت