احتمال سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری مصر به سوریه

آیا سیسی مهمان اسد می شود؟

۲۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۹۹۸۲ اخبار اصلی خاورمیانه
پرسشی که به شدت در تعداد زیادی از پایتخت‌های تاثیرگذار در سطح جهان به طور کلی و پایتخت‌های عربی به طور ویژه مطرح می‌شود این است که آیا رئیس جمهور السیسی به زودی به دمشق سفر خواهد کرد؟ تاییدهایی وجود دارد مبنی بر این‌که این دیدار بسیار نزدیک است. شاید این دیدار بزرگترین چالش برای حکومت‌های مخالف سوریه باشد؛ زیرا باعث شکل‌گیری غافلگیری بین المللی و یک ضربه سیاسی بزرگ خواهد شد و جدی بودن مواضع مصر در قبال سوریه را بازتاب خواهد داد.
آیا سیسی مهمان اسد می شود؟

نویسنده: خیام الزعبی

دیپلماسی ایرانی: منطقه شاهد دگرگونی‌های متعددی در رابطه با سوریه و مصر است و این تحولات راه را برای نزدیکی کشورهای عربی و سوریه به ویژه بازگشت این کشور به اتحادیه عرب هموار کرده است. به این ترتیب که جهان عرب و در مرکز آن قاهره یک جناح مهم را رهبری می‌کند تا جامعه بین المللی را متقاعد کند که نیاز به مداخله سریع برای یافتن راه حلی صلح آمیز برای بحران سوریه وجود دارد. این جریان در چارچوب تحولات سریعی قرار دارد که در حال شکل دهی دوباره به عرصه ژئوپلیتیک خاورمیانه است.

اکنون پرسشی که به شدت در تعداد زیادی از پایتخت‌های تاثیرگذار در سطح جهان به طور کلی و پایتخت‌های عربی به طور ویژه مطرح می‌شود این است که آیا رئیس جمهور السیسی به زودی به دمشق سفر خواهد کرد؟

تاییدهایی وجود دارد مبنی بر این‌که این دیدار بسیار نزدیک است. شاید این دیدار بزرگترین چالش برای حکومت‌های مخالف سوریه باشد؛ زیرا باعث شکل‌گیری غافلگیری بین المللی و یک ضربه سیاسی بزرگ خواهد شد و جدی بودن مواضع مصر در قبال سوریه را بازتاب خواهد داد. همچنین پیامی به جامعه بین المللی است مبنی بر این‌که موضع قاهره در قبال سوریه ثابت است و واقعا در حفاظت از منطقه در برابر تروریسم پس از گسترش آن و ناتوانی آمریکا و جامعه جهانی برای متوقف کردن آن جدی است.

با شروع بحران سوریه موضع شورای عالی نیروهای مسلح [مصر] که هدایت این کشور را بر عهده دارد، در راستای حمایت از یکپارچگی سرزمینی سوریه و انسجام نهادهای دولتی آن بر اساس این باور نیروهای مسلح مصری بود که سوریه عمق راهبردی مصر است و دو کشور از طریق یک توافق دفاعی مشترک به یکدیگر متصل هستند.

این سفر به کشورهای جهان پیام روشنی مبنی بر لزوم متحد شدن به منظور پایان دادن به خطر تروریسم خواهد داد و همچنین تأیید می‌کند که سوریه می‌تواند از مشکلاتی که با آن روبه رو است عبور کند و قاهره و دمشق در یک سنگر هستند. در نتیجه بازگشت روابط دو کشور به وضعیت عادی خشم دشمنان سوریه را به دنبال خواهد داشت. دشمنانی که پیش از این از ضعیف بودن روابط دو طرف برای محقق ساختن طرح خود در منطقه استقبال می‌کردند.

خلاصه این‌که ضروری است که مصر در محاسبات و اتحادهای بین‌المللی و منطقه‌ای خود تجدیدنظر کند و روابط خود با سوریه و نیروهای مقاومت در منطقه را کاملا ازسرگیرد تا منطقه برای مقابله با تمام تلاش‌ها برای ترسیم اوضاع متناسب با اهداف آمریکا و اسرائیل دوباره برخیزد.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه مصر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بازگشت سوریه به مناسبات منطقه عبدالفتاح السیسی بشار اسد سوریه و مصر


( ۲ )

نظر شما :