تردید سیسی در دیدار با رئیس جمهوری سوریه

بشار اسد به قاهره می‌رود؟

۰۴ آبان ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۶۴۱۱۰ اخبار اصلی خاورمیانه
ژنرال علی مملوک، رئیس سازمان امنیت ملی سوریه هفته گذشته از قاهره دیدار کرد و با شماری از مسئولان عالی‌رتبه امنیتی به گفت‌وگو نشست، ناظران می‌گویند مملوک در این سفر خواستار سفر بشار اسد به قاهره شد.
بشار اسد به قاهره می‌رود؟

دیپلماسی ایرانی: در حالی که منابع دیپلماتیک در قاهره می گویند که به زودی دیداری میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر انجام می شود، برخی منابع خبری گزارش دادند که قاهره احتمالا سفر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به قاهره را نپذیرفته است. آن هم در شرایطی که تلاش دارد روابط خود را عربستان سعودی گرم تر کند.

منابع سیاسی که نخواستند نامشان فاش شود، به روزنامه العرب گفتند که مکان دیدار پوتین و سیسی هنوز مشخص نیست اما انتظار می رود که این دیدار در قاهره انجام شود. آنها همچنین از هر گونه اظهار نظر درباره دیدار احتمالی رئیس جمهوری مصر با بشار اسد اجتناب کردند اما در عین حال بعید دانستند که چنین دیداری به دلیل مسائل امنیتی و مشکلات موجود در افکار عمومی و رسانه ای در حال حاضر انجام شود.  

پوتین اخیرا بر سر اوضاع سوریه تماس های تلفنی با سیسی داشت و درباره ابزارهای مبارزه با تروریسم و چگونگی حمایت روسیه از تلاش های مصر برای حل بحران سوریه با او گفت وگو کرد. در این گفت وگوی تلفنی بر حل سیاسی بحران سوریه و همچنین حفظ وحدت و یکپارچگی اراضی سوریه تاکید شد.   

قاهره بر این اعتقاد است که برخی کشورها اشتباهات بسیاری مرتکب شده اند که به ضرر مصالح مردم سوریه تمام شده و وضعیتی به وجود آمده که کاملا باعث تقویت گروه های تروریستی داخل اراضی سوریه شده است، مساله ای که سبب شده وضعیت اسفناکی به وجود آید و جز ویرانی و خرابی و آوارگی برای ملت سوریه چیزی به دنبال نداشته باشد.

منابع مصری درباره آن چه در برخی رسانه ها آمده مبنی بر این که دمشق از قاهره خواسته است که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قاهره دیدار کند و مذاکراتی با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر انجام دهد، گفتند که قاهره با این تقاضا موافقت کرده اما بعید است که سوریه در دادن این پیشنهاد زیاد جدی باشد.

ژنرال علی مملوک، رئیس سازمان امنیت ملی سوریه هفته گذشته از قاهره دیدار کرد و با شماری از مسئولان عالی رتبه امنیتی به گفت وگو نشست، ناظران می گویند مملوک در این سفر خواستار سفر بشار اسد به قاهره شد.  

برخی از تحلیلگران بر این اعتقادند رسانه های سوری در اعلام سفر مملوک به مصر، به طور بی سابقه ای عجله به خرج دادند که در حقیقت تلاشی از سوی آنها برای در تنگنا قرار دادن حکومت مصر بود تا با تقاضاهایش موافقت کند. در عین حال با توجه به ملاحظه کاری هایی که مصر از خود نشان داد و حاضر به پوشش گسترده این خبر نشد، این مساله نشان می دهد که قاهره بسیاری از مطالبات دمشق از جمله احتمالا سفر بشار اسد به مصر را رد کرده است.

منابع مصری به العرب گفتند که قاهره تمایل ندارد در وضعیت فعلی از اسد استقبال می کند چرا که می ترسد این اقدام شکافی عمیق میان مصر با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ایجاد کند یا بحرانی که در روابط قاهره با ریاض به وجود آمده است را تشدید کند.

ناظران بر این اعتقادند که تمایل قاهره در وضعیت فعلی نسبت به پرونده سوریه ادامه تعامل با آن بدون ایجاد تغییرات اساسی در آن است با این هدف که روابطش با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حفظ شود و مشکلات جدیدی به وجود نیاید به ویژه که حکومت مصر در حال حاضر با بحران های متعددی دست به گریبان است.

شنبه شب، احمد بن عبدالعزیز قطان، سفیر عربستان به قاهره بازگشت که نشانه ای خوب از تلاش های دیپلماتیک برای گرم نگه داشتن روابط دو کشور است. وی روز یکشنبه نیز در سفارت عربستان در قاهره ضیافت شامی با حضور تعداد بسیاری از اهالی فرهنگ، ادیبان و متفکران مصری ترتیب داد که نشان از تلاش عربستان برای عبور از اختلاف پیش آمده در پی رای مثبت مصر به طرح روسیه در شورای امنیت بر سر سوریه دارد.

ناظران می گویند که قاهره قبول سفر بشار اسد به مصر در وضعیت فعلی را سخت می داند برای این که بر این باور است این کار می تواند به معنای تلاش قاهره برای نزدیک شدن به تهران، متحد قدرتمند اسد، محسوب شود، اتفاقی که می تواند تنش در روابط قاهره با کشورهای عربی را بیش از پیش افزایش دهد.

مصر تاکید کرده است که تلاش می کند موازنه را در سیاست خارجی خود حفظ کند بدون این که با کشوری به حساب کشور دیگر همراه شود، چرا که می خواهد منافع ملی اش حفظ شود. در عین حال مصر تلاش دارد خود را در پرونده سوریه بی طرف نشان دهد.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بشار اسد عبدالفتاح السیسی سوریه مصر علی مملوک


نظر شما :