عدم اطمینان تل آویو از آنچه در برنامه هسته ای ایران می گذرد

ترس اسرائیل از ایران بیش از هر زمان دیگر

۰۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۶۹۴ اخبار اصلی خاورمیانه
اسرائیل پیشنهاد اخیر آمریکا برای همکاری در برنامه ریزی مشترک نظامی در قبال ایران را رد کرده با این نگرانی که تنها هدف این پیشنهاد، اعمال کنترل نزدیک بر تحرکات اسرائیل است تا اطمینان حاصل شود که به تنهایی دست به اقدامی علیه ایران نمی زند.
ترس اسرائیل از ایران بیش از هر زمان دیگر

نویسنده: بن کاسپیت Ben Caspit

دیپلماسی ایرانی: درحالی که اطلاعات دریافتی ادعا می کند که ایران روی سازوگارهای انفجاری مورد نیاز برای بمب هسته ای کار می کند، مقام های اسرائیلی در حال نظارت و ردیابی شدید و فشرده تلاش های ایران هستند. حالا سران امنیتی اسراییل، تنها نگران غنی سازی اورانیوم در ایران نیستند بلکه همچنین نگران توانمندی های به سرعت در حال رشد ایران برای انجام یک حمله نظامی هسته ای هستند. 

این در حالی است که ایران به صراحت اعلام کرده چنین گزارش هایی بیشتر جنبه روانی دارد و ایران هیچ کدام از فعالیت های هسته ای اش را از آژانس بین المللی انرژی اتمی مخفی نکرده و تماما زیر نظارت آژانس به فعالیت های هسته ای خود ادامه می دهد.

با این حال چند روز پیش، ژنرال هرتزل هالِوی سرفرمانده ارتش اسرائیل نسبت به "تحولاتی منفی" هشدار داد که به گفته او می تواند اسرائیل را به اقدام علیه ایران وادارد. وی گفت: "بدون ورود به جزئیات، چشم انداز تحولات منفیِ محتملی هست که می تواند به اقدام (اسرائیل) بیانجامد." هالِوی به اغراق شهرت ندارد و اشاره نامعمولش به "اقدام" و "تحولات منفی" موجب سقوط ارزش سهام در بازار بورس اسرائیل شد.

البته آخرین خبر نگران کننده برای اسرائیل تقریبا دو ماه پیش منتشر شد؛ زمانی که ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده آمریکا در 23 مارس به کنگره گفت که ایران می توند ظرف چند ماه یک سلاح هسته ای را سرهم کند. این زمانبندی، بسیار با ارزیابی اسرائیل فاصله داشت. یک منبع ارشد پیشین امنیتی اسراییل می گوید که یا ارزیابی ژنرال مارک میلی اشتباه است یا اسرائیلی ها خواب بوده اند.

بلافاصله بعد از سخنان مارک میلی در کنگره، یک خط تماس داغ میان او و هالوی برقرار شد. دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل اطلاعات سطح بالا را مبادله می کنند و اسرائیلی ها می خواهند بفهمند که مبنای ارزیابی مارک میلی چه بوده است.

اسرائیل هم اکنون نگران پیشرفت "گروه تسلیحاتی" برنامه هسته ای ایران برای توسعه یک فراینده ویژه انفجاری است که برای یک انفجار هسته ای الزامی است. ظاهرا اشاره هالوی به "تحولات منفی" نشان می دهد که اسرائیل اطلاعات خودش را با داده های آمریکا، تلاقی داده است.

یک مقام پیشین اطلاعاتی غربی که نخواست نامش فاش شود به المانیتور می گوید: "شاید اینها، کلاهک های هسته ای استاندارد نباشند. چه بسا ایرانی ها راهی را برای مونتاژ نوع متفاوتی از بمب یافته باشند اما قطعی است که آنها در زمینه توانمندی هسته ای نظامی، به پیشرفتی واقعی دور از چشم همه جهان دست یافته اند."

بر پایه ارزیابی ها، گروه های مختلفی از کارشناسان ایرانی، همزمان برای فائق آمدن بر چالش های مختلف فن آوری هسته ای نظامی به کار گمارده شده باشند. این یک فرایند موازی است و نه سریالی. کارشناسان اطلاعاتی همیشه می دانسته اند که تسلیحاتی کردن توانمندی های هسته ای، کاری دشوارتر از غنی سازی اورانیوم است. اسرائیل هم به تدریج در می یابد که ایران به هر شکل، در فاصله چسبنده ای با یک کشور آستانه هسته ای قرار گرفته است. هنوز هیچ منبع رسمی این ارزیابی ها را تایید نکرده است. برای همین بسیاری آن را صرفا یک جنجال رسانه ای می دانند.

با این حال هنوز برای کسی گام های بعدی اسرائیل و آمریکا، روشن نیست. اسرائیل پیشنهاد اخیر آمریکا برای همکاری در برنامه ریزی مشترک نظامی در قبال ایران را رد کرده با این نگرانی که تنها هدف این پیشنهاد، اعمال کنترل نزدیک بر تحرکات اسرائیل است تا اطمینان حاصل شود که به تنهایی دست به اقدامی علیه ایران نمی زند.

منبع: المانیتور / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل ایران برنامه هسته ای ایران ایران و اسرائیل بمب اتمی بمب اتم ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل گریز هسته ای توسعه توانایی هسته ای


( ۱۵ )

نظر شما :