سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی:

کنعانی: خبری از آزادسازی پول های بلوکه شده ایران نیست/روابط دو ملت ایران و آذربایجان ناگسستنی است

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۳ کد : ۲۰۱۹۳۱۷ اخبار اصلی اخبار داخلی
وی در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی درباره آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در بانک های کره جنوبی و ژاپن گفت: «اتفاق جدیدی در این زمینه روی نداده است، ولی تلاش های دیپلماتیک از مسیرهای مختلف و تعریف شده همچنان ادامه دارد و جمهوری اسلامی ایران از راه ها و کانال های مربوطه به تلاش های خود در این زمینه ادامه می دهد.»
کنعانی: خبری از آزادسازی پول های بلوکه شده ایران نیست/روابط دو ملت ایران و آذربایجان ناگسستنی است

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست امروز هفتگی خود با خبرنگاران به پرسش های آنها پاسخ داد. 

وی در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی درباره آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در بانک های کره جنوبی و ژاپن گفت: «اتفاق جدیدی در این زمینه روی نداده است، ولی تلاش های دیپلماتیک از مسیرهای مختلف و تعریف شده همچنان ادامه دارد و جمهوری اسلامی ایران از راه ها و کانال های مربوطه به تلاش های خود در این زمینه ادامه می دهد.»

ناصر کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره نمایشگاه اکسپو در تهران نیز گفت: «همه می دانند که مقام معظم رهبری شعار امسال را سال تولید و مبارزه با تورم نام گذاری کردند. در همین راستا دولت نیز تلاش دارد در این راستا به وظایف خود عمل کند. این پنجمین سالی است که این نمایشگاه برگزار می شود که دیروز با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد. دستگاه دیپلماسی دولت به عنوان دستگاهی که در حوزه اقتصادی در دولت سیزدهم در کمک با وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران، متفاوت از سال های گذشته نقش مهمی در برگزاری موفق این نمایشگاه داشته است. ما شاهد شروع خوبی در این نمایشگاه هستیم. آنچه به ما گزارش شده 750 شرکت دست اندرکار در صادرات در این نمایشگاه حضور دارند. همچنین بیش از 1250 تاجر از بیش از شست کشور جهان در این نمایشگاه حضور  دارند. این نشان می دهد که دولت تا چه اندازه به موضوع اقتصادی اهمیت می دهد و تلاش دارد در مسیر منویات مقام معظم رهبری در توسعه صادرات کشور و حل مسائل اقتصادی کار کند.»

سخنگوی وزیر امور خارجه درباره سفر هفته گذشته رئیس جمهوری به سوریه و همچنین بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیز گفت: «سفر جناب آقای رئیس جمهوری در صدر هیئت عالی رتبه به سوریه که به دعوت آقای بشار اسد انجام شده بود بی تردید تحولی مهم در روابط ایران و سوریه دو کشور دوست و شریک است. این سفر بعد از پیروزی محور مقاومت علیه جمع بین المللی تروریسم و متحدانش انجام شد. این سفر هم از بعد سیاسی و هم از بعد اقتصادی و تجاری بسیار حائز اهمیت بود. در این سفر علاوه بر مذاکرات خصوصی و مذاکرات عمومی دو طرف، ابعاد همکاری های دوجانبه نیز مورد مطالعه قرار گرفت. همان طور که می دانید شش وزیر دولت آقای رئیس جمهور را در این سفر همراهی کردند. در این سفر تمرکز عمده بر این بود که دو کشور بتوانند ضمن تکمیل همکاری های مشترک در حوزه مبارزه با تروریسم در زمینه های اقتصادی نیز زمینه های لازم فراهم شود تا حوزه اقتصادی نیز پا به پای حوزه سیاسی حرکت و منافع دو کشور را تامین کند. در این سفر برنامه جامع همکاری های راهبردی و بلند مدت ایران و سوریه امضا شد که سی بند را شامل می شد که می تواند نقشه راهی برای توسعه روابط دو کشور باشد. انجام این سفر در این مقطع زمانی معنا و مفهوم خاص خود را دارد. این سفر به معنای پیروزی در جنگ با تروریسم و کشورهای مورد حمایت آن بود.» 

وی در ادامه افزود: «اتفاق خوشایندی که بعد از سفر آقای رئیسی به سوریه رخ داد بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بود. ما از این تحول استقبال کرده ایم و امیدواریم گسترش روابط بر اساس منافع مشترک و عدم مداخله کشورها در این زمینه به نفع ثبات و امنیت منطقه باشد.»

ناصر کنعانی درباره نشست چهارجانبه مسکو میان ایران، روسیه، سوریه و ترکیه نیز گفت: «در این نشست قرار است وزیر امور خارجه ایران در راس هیئتی در آن مشارکت کند. پیش از این در جریان هستید که نشست چهارجانبه معاونان وزرای امور خارجه و وزرای دفاع را شاهد بودیم. در ادامه نیز قرار است در تاریخ 20 اردیبهشت ما شاهد نشست چهارجانبه کشورهای ایران، سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو باشیم. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران همواره بر حل اختلافات سیاسی ترکیه و سوریه تاکید داشتیم. ما همواره اشاره می کردیم که ما ضمن درک موضوعات امنیتی ترکیه در سوریه این موضوع راه حل نظامی ندارد و باید از طریق سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شود. ما معتقدیم که این نشست با اراده سیاسی چهار کشور شرکت کننده می تواند به تامین صلح و ثبات در منطقه کمک کند.»

وی درباره روابط ایران با کشورهای عربی بعد از عادی سازی روابط ایران و عربستان نیز گفت: «ما طی یک سال گذشته جهش خوبی را در گسترش روابطمان با کشورهای عربی منطقه بوده ایم. طبیعتا جمهوری اسلامی ایران با همین نگاه در همین مسیر حرکت خواهد کرد. ما هر جا فرصتی ببینیم که منافع ایران با کشورهای مجاور تامین شود، در این جهت حرکت خواهیم کرد. این رویکرد را نسبت به کشورهایی که سطح روابطمان با آنها در سطح نازلی است نیز دنبال می کنیم. ما افق پیش رو با کشورهای منطق را افق روشنی می بینیم و امیدواریم بتوانیم در این افق روشن بیش از پیش به گسترش روابط با کشورهای منطقه بپردازیم.»

ناصر کنعانی درباره همکاری های ایران و آژانس و انتشار اخباری مبنی بر نصب مجدد دوربین های آژانس در سایت های هسته ای کشورمان نیز گفت: «سیاست جدی جمهوری اسلامی ایران حل و فصل سوء تفاهمات و مشکلات با آژانس بین المللی انرژی اتمی است و از آژانس هم خواسته ایم که اجازه ندهد ادعاهایی که علیه ایران مطرح می شود به مانعی به روابط مثبت ما با آژانس بینجامد. ما در سفر اخیر رئیس آژانس انرژی اتمی نقشه راهی با او تعریف کرده ایم و در این مسیر حرکت می کنیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازگشایی سفارتخانه های ایران و عربستان نیز گفت: «خوشبختانه در چارچوب توافقی که میان طرفین صورت گرفت، ما پیشرفت خوبی برای آماده سازی اماکن دیپلماتیک در دو کشور را شاهد بودیم. به دلیل متروک بودن سنوات طولانی این اماکن ساختمان های این اماکن مستهلک شده بود که آماده سازی آن را شاهد هستیم. ما تقریبا در مرحله نهایی این اتفاق هستیم و امیدواریم که بتوانیم با تفاهم خوبی که میان طرفین وجود دارد بازگشایی سفارتخانه ها را در آینده نزدیک شاهد باشیم. ما و عربستان در انجام تعهداتمان جدی هستیم.»

وی همچنین درباره میانجیگری عمان میان مصر و ایران نیز گفت: «روابط جمهوری اسلامی ایران با مصر در سطح دفاتر حفاظت از منافع فعال است و هیئت های دیپلماتیک مستقر در تهران و قاهره مستقر بوده و پیام های دیپلماتیک از طریق آنها در جریان است. ما برای گسترش روابطمان با کشورهای عربی منطقه هیچ محدودیتی نداریم بلکه جزء اولویت های ماست، در صورتی که چنین اراده ای برای گسترش روابط نزد دولت مصر باشد ما از آن استقبال می کنیم.»

ناصر کنعانی درباره اظهارات جیک سالیوان که ادعاهایی درباره برنامه هسته ای ایران مطرح کرد و در ضمن گفت که به اسرائیل آزادی عمل برای برخورد با برنامه هسته ای ایران می دهد نیز گفت: «او خوشبختانه به سیاست کاملا اشتباه دولت امریکا در خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام اعتراف کرد اما در کنار آن به جای اینکه به موضعی سازنده برای جبران خطای گذشته امریکا بپردازد متاسفانه از ادبیات غیرمناسب استفاده کرد. وی درباره فعالیت های هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران از ادبیات غیرقابل قبول و خلاف واقعی استفاده کرد که با بیانیه های آژانس انرژی اتمی نیز مغایر است. درباره آزادی عمل دادن به اسرائیل برای برخورد برنامه هسته ای ایران نیز نشان می دهد که ایالات متحده از رفتارهای غیرمسئولانه رژیم صهیونیستی حمایت می کند و این مردود است. در اینجا باید این نکته را هم باید تاکید کنیم که فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران تحت نظارت آژانس کاملا صلح آمیز است. جمهوری اسلامی ایران نسبت به هر گونه تهدیدی علیه منافع ملی خود به هیچ عنوان مسامحه ندارد و قطعا با هر گونه اقدام خصمانه ای پاسخی قاطع خواهد داد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات الهام علیف، رئیس جمهوری آذربایجان در رابطه کشورش با ایران و اینکه بستن سفارت این کشور در تهران در راستای تامین امنیت شهروندان آذربایجانی انجام شد نیز گفت: «ما همواره دیدگاه های خود را در رابطه با جمهوری آذربایجان صریح و شفاف بیان کرده ایم. باید یک بار دیگر تاکید کنیم که روابط دو ملت ناگسستنی است، نباید اقدامی انجام دهیم که تامین کننده منافع دو کشور نیست و مطابق با منافع طرف هایی است که می خواهند به اختلافات دو کشور دامن بزنند. درباره اتفاقی که برای سفارت این کشور در تهران روی داد ما همچنان مایل هستیم که فرصت را به دیپلماسی بدهیم تا موضوعات را حل و فصل کنیم تا از صفحات تلخ گذشته عبور کنیم و به آینده بهتر برسیم. بیان یک سری اظهارات درباره اختلافات پشت تریبون های رسانه ای کمکی به بهبود روابط، حل و فصل اختلافات و رفع سوء تفاهمات نمی کند. روایت های یک طرفه و غیردقیق نشانه درستی و صحت آنها نیست. باید اجازه دهیم در چارچوب های تعریف شده دو کشور بتوانند اختلافات را حل و فصل کنند و گام هایی به سمت جلو بردارند. حفظ روابط فی مابین مبتنی بر حسن همسایگی است و نباید اجازه سوء استفاده به طرف هایی بدهیم که به دنبال خلل و تنش در روابط دو کشور هستند.»

کلید واژه ها: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران ایران و امریکا ایران و عربستان ایران و آذربایجان ایران و کره جنوبی ایران و ژاپن


( ۳ )

نظر شما :