سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی:

کنعانی: مسکو، آنکارا و دمشق به نقش تعیین‌کننده ایران در سوریه واقفند/آذربایجان از زدن اتهامات بی‌اساس و ناروا به ایران خودداری کند

۱۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۳ کد : ۲۰۱۶۷۸۸ اخبار داخلی خاورمیانه انتخاب سردبیر
وی در پاسخ به سوال دیگر دیپلماسی ایرانی درباره تحویل پنج تبعه آذربایجانی به اتهام همکاری با ایران به جمهوری آذربایجان توسط روسیه نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران موضع خودش را در ارتباط با سیاست همسایگی بارها و بارها اعلام کرده است. سیاست جمهوری اسلامی ایران عدم مداخله در امور داخلی کشورهاست. ایران همواره بر گسترش روابط در حوزه های دو جانبه و چند جانبه با کشورهای همسایه و منطقه ای تاکید داشته است. در رابطه با موضوعاتی از این دست نیز ضروری است که تاکید کنیم کشورها از جمله آذربایجان از زدن اتهامات ناروا به دیگران در رابطه با کشورهایی که در منطقه هستند، خودداری کنند. ما اساسا تاکید می کنیم که در حوزه مباحث دوجانبه به ویژه در زمان های مختلفی که چارچوب های گفت وگو و تبادل نظر از جمله در زمینه های امنیتی داریم، طرح مباحث بی اساسی از این دست در رسانه ها کمکی به حل مشکلات و گسترش روابط دو جانبه نخواهد کرد.
کنعانی: مسکو، آنکارا و دمشق به نقش تعیین‌کننده ایران در سوریه واقفند/آذربایجان از زدن اتهامات بی‌اساس و ناروا به ایران خودداری کند

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در جلسه هفتگی امروز خود با خبرنگاران به پرسش های آنها پاسخ داد. 

او در ابتدا و قبل از پاسخ به پرسش های خبرنگاران یاد و خاطره شهید سپهبد قاسم سلیمانی را گرامی داشت و به روح بلند ایشان درود و سلام و تحیت فرستاد. او همچنین بیانیه وزارت امور خارجه که به این مناسبت منتشر شده است را نیز خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی درباره نشست وزرای دفاع روسیه و ترکیه و سوریه در مسکو برای بررسی تحولات سوریه و نبود نماینده ای از جمهوری اسلامی ایران در این نشست گفت: ما همواره راه حل مسائل سوریه را سیاسی و نه نظامی دانسته ایم و کماکان بر این موضع و دیدگاه اصولی تاکید داریم. کشورهای روسیه، سوریه و ترکیه به نقش تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در کشور سوریه، حمایت از دولت و ملت سوریه و نیز حمایت از تمامیت ارضی این کشور و همچنین تکمیل روند حل و فصل بحران سیاسی سوریه اذعان داشته اند، و این کشورها از اهمیت این نقش مطلع هستند و می دانند که نمی توانند ایران را در این رابطه کنار بگذارند.

وی در پاسخ به سوال دیگر دیپلماسی ایرانی درباره تحویل پنج تبعه آذربایجانی به اتهام همکاری با ایران به جمهوری آذربایجان توسط روسیه نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران موضع خودش را در ارتباط با سیاست همسایگی بارها و بارها اعلام کرده است. سیاست جمهوری اسلامی ایران عدم مداخله در امور داخلی کشورهاست. ایران همواره بر گسترش روابط در حوزه های دو جانبه و چند جانبه با کشورهای همسایه و منطقه ای تاکید داشته است. در رابطه با موضوعاتی از این دست نیز ضروری است که تاکید کنیم کشورها از جمله آذربایجان از زدن اتهامات ناروا به دیگران در رابطه با کشورهایی که در منطقه هستند، خودداری کنند. ما اساسا تاکید می کنیم که در حوزه مباحث دوجانبه به ویژه در زمان های مختلفی که چارچوب های گفت وگو و تبادل نظر از جمله در زمینه های امنیتی داریم، طرح مباحث بی اساسی از این دست در رسانه ها کمکی به حل مشکلات و گسترش روابط دو جانبه نخواهد کرد.

کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره همکاری های منطقه ای گفت: ایران مبتنی بر نگاه اصولی و سازنده خود، از هر گونه ابتکار عملی برای صلح در منطقه و حوزه بین المللی استقبال می کند و برای تامین امنیت برای بشریت تمام تلاش خود را به کار می گیرد. ایران خود پیشنهادهایی در این زمینه داشته و ارائه کرده و در مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل مطرح کرده و در این زمینه گفت وگوها و تبادل نظر نیز داشته است. ایران با تاکید بر حسن روابط با همسایگان آمادگی خود را برای گفت و گو و تبادل نظر با همه کشورهایی که در این زمینه قصد همکاری و تعامل دارند اعلام می دارد.

وی درباره روابط ایران و مصر و گفت وگوهایی که در این زمینه در نشست بغداد 2 انجام گرفته و همچنین اظهار نظر نخست وزیر عراق برای میزبانی از گفت وگوهای ایران و مصر در بغداد نیز گفت: در حاشیه اجلاس بغداد 2 در امان، پایتخت اردن، از جمله دیدارهایی که انجام گرفت، گفت وگوهایی میان آقای امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با آقای عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر صورت گرفت که دوستانه و صمیمانه بود. چندی پیش گفت وگوهایی نیز در زمینه مسائل کنسولی داشتیم که در این زمینه تبادل نظر صورت گرفت. رابطه و گفت وگوهای دوجانبه میان دو کشور از طریق دفاتر حافظ منافع دو کشور در تهران و قاهره برقرار بوده است. دو کشور مشکلی برای ادامه گفت وگوها ندارند. نخست وزیر عراق، آقای محمد شیاع السودانی نیز اخیرا اعلام کرد که آمادگی دارد در شکل گیری گفت وگوهایی میان ایران و مصر مساعدت کند که ما از این ابتکار عمل ها خاصا با مصر استقبال می کنیم. جمهوری اسلامی ایران از هر گونه ابتکار عمل و فعالیت مثبت در این زمینه استقبال می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات نمایندگان مجلس که گفته اند مشکلات پادمانی میان ایران و آژانس حل شده است و به زودی وارد فاز مذاکرات جدید می شویم گفت: من اظهار نظری درباره اظهارات نمایندگان مجلس نمی کنم. اما از نگاه وزارت امور خارجه، در اردن و در حاشیه نشست بغداد 2 گفت وگوهایی میان ایران با طرف های اروپایی با حضور آقای امیرعبداللهیان و آقای باقری با آقای بورل و مورا برگزار شد و مذاکرات مفصلی انجام گرفت. دو طرف با اتکا به مذاکرات وین بر ادامه گفت وگوها تاکید دارند و گفت وگوها هم ادامه دارد. جمهوری اسلامی ایران بر جمع بندی مذاکرات وین تاکید می کند و معتقد است که کشورهای غربی باید با اتخاذ رویکردی سازنده و واقع بینانه تصمیم های سیاسی لازم را بگیرند تا توافق حاصل شود. بارها گفته ایم که در هر توافقی تامین منافع ملت ایران اصلی غیر قابل عدول است که تا کنون به این مساله عمل شده و عمل خواهد شد. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره تمهیدات ایران برای میزبانی از دانشجویان افغانستانی نیز گفت: دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مسائل افغانستان به طور مرتب در سطوح مختلف بیان شده است. اظهارات سه روز پیش آقای کاظمی قمی، نماینده رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان نیز به طور روشن مواضع جمهوری اسلامی ایران را بیان کرد. جمهوری اسلامی ایران به تلاش برای تثبیت صلح و ثبات در افغانستان و تامین امنیت مردم این کشور و همچنین کمک به تشکیل دولت فراگیر در این کشور جزء اصول ثابت سیاسی آن در قبال افغانستان به شمار می رود. ما تاکید می کنیم در خصوص افغانستان مواضع ما مواضع مصلحانه و مشفقانه در جهت کمک به مردم این کشور است. طبیعتا به دلیل همسایگی میان دو کشور و امتداد دوستی میان دو کشور و مرزهای طولانی میان دو کشور، هر اتفاقی که در افغانستان بیفتد جمهوری اسلامی ایران از آن متاثر خواهد شد. ما تاکید می کنیم صلح و ثبات در افغانستان در امتداد امنیت در ایران است. بنابراین کمک به تقویت صلح و ثبات در افغانستان و کمک به تشکیل دولت فراگیر در این کشور را کمک به صلح و ثبات خود و منطقه می دانیم. مردم افغانستان جزء مهمانان جمهوری اسلامی ایران هستند، خدمت ما به آنها بر کسی پوشیده نیست، منتی هم بر این مهمانان ما نیست اما لازم است تاکید کنم که ایران بابت خدمتی که در اختیار آنها قرار می دهد کوچکترین کمکی از مجامع بین المللی دریافت نمی کند. 

کنعانی درباره اتهاماتی که اوکراین همچنان به ایران بر سر ارسال پهپاد به روسیه می زند، نیز گفت: ما درباره تحولات اوکراین بارها مواضع خود را از جمله از همین تریبون اعلام کرده ایم. جمهوری اسلامی ایران بخشی از جنگ در اوکراین نیست. تکرار ادعاهای واهی علیه جمهوری اسلامی ایران تاییدی به این اتهامات نمی دهد. بارها هم در این زمینه به طرف های اوکراینی توصیه های لازم را کرده ایم و توضیحات لازم را داده ایم. در این زمینه دیداری نیز میان دو طرف برگزار شده و توضیحات لازم ارائه شده اما طرف مقابل هیچ سندی برای اثبات ادعای خود ارائه نکرده است. ما بارها اعلام کرده ایم، از جمله آقای وزیر نیز بارها گفته اند، همکاری های ما با کشورهای جهان مبتنی بر منافع ملی مان است، اگر هم در زمینه های نظامی ایران همکاری با روسیه وجود داشته باشد مربوط به گذشته و قبل از جنگ اوکراین بوده است.

وی درباره سفر هفته گذشته وزیر امور خارجه ایران به عمان نیز گفت: این سفر در پاسخ به سفر همتای طرف عمانی انجام گرفت. همچنین در این سفر نامه مکتوب و دعوت رسمی آقای رئیسی از پادشاه عمان برای سفر به کشورمان نیز به ایشان تحویل داده شد. اساسا کشورهای ایران و عمان موضوعات بسیاری برای گفت وگو دارند. عمان با نگاه به رویکرد توام با حسن نیتی که برای نقش آفرینی مثبت در بعضی از موضوعات مربوط به جمهوری اسلامی ایران دارد، طرف گفت وگو با جمهوری اسلامی ایران بوده و هم بیان کننده نظرات خود بوده و هم نظرات ما را شنیده است. این سفر نیز در این زمینه و در همین چارچوب و با همین هدف انجام گرفته است.

کنعانی درباره شکل گیری دولت افراطی در رژیم صهیونیستی و تشدید ادبیات تهدید علیه کشورمان نیز گفت: رژیمی که در معرض بحران های متراکم و متعدد داخلی است، با استفاده از عبارات تهدید آمیز که بخشی از عملیات سیاسی و روانی این رژیم علیه جمهوری اسلامی ایران است، قصد فرافکنی و انحراف اذهان از وضعیت بی ثبات و متزلزل داخلی این رژیم را دارد. خیلی بهایی به این اظهارات بی اساس این رژیم نخواهیم داد. رژیم صهیونیستی به تجربه درک کرده است که جمهوری اسلامی ایران به هر گونه اقدام متجاوزانه به طور جدی پاسخ داده و خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص، بیانیه وزرای امور خارجه اوکراین، سوئد، بریتانیا و کانادا و ادعا در خصوص ارسال پرونده هواپیمای اوکراینی به دادگاه لاهه 
گفت: لازم می دانیم یک بار دیگر به بازماندگان این حادثه (سانحه دلخراش هواپیمای اوکراینی) را تسلیت بگویم و ابراز همدردی کنم. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دو یادداشت را به نمایندگی از چهار کشور اوکراین، انگلستان، کانادا و سوئد از طریق وزارت امور خارجه اوکراین دریافت کرده است. وزارت امور خارجه در حال بررسی کارشناسی این موضوع است و انشالله پس از دریافت دیدگاه ها و هماهنگی با سایر دستگاه ها، پاسخ دقیق در این رابطه اعلام خواهد شد. لازم است اشاره کنیم ایران همواره بر رایزنی با هدف رسیدگی مناسب به مسئله هواپیمایی اوکراینی تاکید کرده و متناسب با قوانین داخلی کشور و تعهدات بین المللی، اقدامات گسترده ای را در جوانب فنی، حقوقی، قضایی و بین المللی انجام داده است. ایران هرگونه سوءاستفاده سیاسی از موضوع سانحه دلخراش هواپیمای اوکراینی را محکوم می کند و به دولت های مزبور توصیه می کند از اغراض سیاسی در این خصوص پرهیز کنند.

کلید واژه ها: سخنگوی وزارت خارجه ایران نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و امریکا ایران و آذربایجان نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران ایران و سوریه ایران و مصر ایران و آژانس مذاکرات هسته ای ناصر کنعانی


( ۳ )

نظر شما :