تبادل آتش و خشونت میان ادامه دارد

لهیب آتش بر فراز سرزمین های اشغالی

۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۷۴۷۷ اخبار اصلی خاورمیانه
دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا بارها حمایت خود را از «همزیستی دو دولت»‌ میان اسرائیل و فلسطین اعلام کرده ولی با این حال گفت‌وگوها در این زمینه به بن بست رسیده است. تحرکات گروه راست افراطی در دولت اسرائیل حتی بر دیپلماسی کشورهای همسایه اسرائیل هم سایه افکنده است.
لهیب آتش بر فراز سرزمین های اشغالی

دیپلماسی ایرانی: تبادل خشونت میان اسرائیل و فلسطین بار دیگر شعله ور شده است. حمله ناگهانی ارتش اسرائیل به شبه نظامیان فلسطین و بلافاصله پس از آن،‌ وقوع تیراندازی در بیت المقدس نمونه ای از این تبادل خشونت است. در حالی که رویکرد سفت و سخت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تنش را در داخل و خارج کشور تشدید کرده است، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا تلاش کرد در سفر خود به خاورمیانه دو طرف را به آرامش ترغیب کند. وزیر امور خارجه آمریکا روز سی ام ماه ژانویه از مصر به اسرائیل سفر و با نخست وزیر اسرائیل دیدار و گفت وگو کرد. آنتونین بلینکن همچنین با محمود عباس، رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین نیز در رام الله دیدار و گفت وگو کرد. وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در قاهره در همین زمینه تاکید کرد: «‌دو طرف را به انجام اقداماتی برای کاهش تنش و آرام کردن وضعیت ترغیب می کند.»‌

در سفر وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل همکارهای امنیتی مانند مقابله با تهدید ایران نیز در دستور قرار دارد. سایت خبری آمریکایی اکسیوس طی گزارشی اعلام کرد که ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا روز بیست و ششم ماه ژانویه و پیش از سفر وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل سفر کرده است. دولت جدید اسرائیل در حالی که عملیات خود را که به آن عنوان «‌عملیات ضد تروریسم» داده است را به طور جدی دنبال می کند، ارتش این کشور روز بیست و ششم ماه ژانویه به طور ناگهانی به جهاد اسلامی حمله کرد و بر اثر این حمله نه فلسطینی کشته شدند. روز بیست وهفتم ماه ژانویه از منطقه غزه فلسطین به سمت اسرائیل راکت شلیک شد و ارتش اسرائیل در پاسخ به این موشک پراکنی به غزه حمله هوایی کرد. شامگاه بیست و هفتم ماه ژانویه مرد فلسطینی به کنیسه ای در اورشلیم تیراندازی کرد و هفت اسرائیلی را کشت. نخست وزیر اسرائیل روز بیست و هشتم ژانویه با تاکید بر اینکه: «پاسخ ما سریع و قوی خواهد بود»‌ اعلام کرد که محدودیت های مربوط به حمل سلاح برای غیر نظامیان را کاهش و اقدامات تنبیه ای علیه فلسطینان انجام خواهد داد.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا بارها حمایت خود را از «همزیستی دو دولت»‌ میان اسرائیل و فلسطین اعلام کرده ولی با این حال گفت‌وگوها در این زمینه به بن بست رسیده است. تحرکات گروه راست افراطی در دولت اسرائیل حتی بر دیپلماسی کشورهای همسایه اسرائیل هم سایه افکنده است. بن غفیر وزیر امنیت ملی اسرائیل از معبد کوه (‌حرام الشریف) مکان مقدس مسلمانان و یهودیان در شهر قدیمی بیت المقدس دیدن کرد که مخالفت شدید عربستان سعودی و سایر کشورهای مسلمان را به همراه داشته است. اردن کشور همسایه اسرائیل، سفیر  اسرائیل را فراخواند و اعتراض خود به دیدن وزیر امنیت ملی این کشور از معبد کوه را اعلام کرد. نخست وزیر اسرائیل برای ترمیم روابط روز بیست و چهارم ماه ژانویه بدون اطلاع قبلی به اردن سفر و با پادشاه این کشور دیدار و گفت وگو کرده است.

گذشته از این، اعتراضات در داخل کشور اسرائیل به پیشنهاد دولت بنیامین نتانیاهو درباره اصلاح نظام قضایی همچنان دنبال می شود. روز بیست و هشتم ماه ژانویه برای چهارمین هفته متوالی تظاهرات اعتراض آمیز گسترده برگزار شد و به گزارش روزنامه هاآرتص در مجموع شصت هزار نفر در این تظاهرات اعتراض آمیز در تل آویو و دیگر نقاط اسرائیل شرکت کردند. اصلاح نظام قضایی به دولت اجازه می دهد تا احکام دیوان عالی را لغو کند و دخالت دولت در انتصابات قضات را گسترش دهد.

منبع: نیکی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فلسطین اسرائیل اسرائیل و فلسطین مفتی بیت المقدس فلسطینیان ایتمار بن غفیر بنیامین نتانیاهو آنتونی بلنکین اسرائیل و امریکا امریکا و فلسطین


( ۴ )

نظر شما :