نخبه بورژوایی که دیپلمات نیست

دستپاچگی کره جنوبی در برابر خونسردی ایران

۰۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۱ کد : ۲۰۱۷۲۱۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
یون سوک یول نمونه ای از این است که چگونه نخبگان بورژوایی که وارد حرفه سیاسی می شوند، لزوما بهترین دیپلمات ها نیستند. این لغزش در ابوظبی اولین اشتباه او نبود. سپتامبر گذشته، او در مقابل دوربین ها در نیویورک ناسزایی به زبان آورد.
دستپاچگی کره جنوبی در برابر خونسردی ایران

نویسنده: توماس هان

دیپلماسی ایرانی: یون سوک یول روزهای هیجان انگیزی را پشت سر گذاشته است. سفر او به امارات متحده عربی به عنوان رئیس جمهور کره جنوبی، تاثیراتی بر جای گذاشت که مطمئنا در شغل قبلی وی به عنوان دادستان کل دیده نمی شد. بدین ترتیب، دولت سئول روز سه شنبه دو بیانیه بسیار متفاوت را منتشر کرد. ابتدا، وزارت صنعت گزارش داد که شرکت‌های هر دو کشور 23 تعهدنامه و قراردادی به ارزش 6.1 میلیارد دلار در روز دوشنبه به عنوان بخشی از سفر رئیس جمهوری امضا کردند.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه کره جنوبی به صراحت اعلام کرد که هر آنچه یون در ابوظبی گفته نباید به معنای واقعی کلمه گرفته شود: او روز یکشنبه ایران را "دشمن و بزرگترین تهدید" امارات برای سربازان واحد آخ کره مستقر در امارات توصیف کرد. وزارت خارجه گفت این اظهارات با روابط دیپلماتیک با تهران "مرتبط" نیست.

یون سوک یول نمونه ای از این است که چگونه نخبگان بورژوایی که وارد حرفه سیاسی می شوند، لزوما بهترین دیپلمات ها نیستند. این لغزش در ابوظبی اولین اشتباه او نبود. سپتامبر گذشته، او در مقابل دوربین ها در نیویورک ناسزایی به زبان آورد.

کره جنوبی منافع اقتصادی گسترده ای در خاورمیانه دارد و مانند هر کشور صادراتی دیگر در مورد شرکایش سختگیر نیست. بدیهی است که او به دنبال همکاری با امارات متحده عربی مستبد است: این کشور یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و مانند کره جنوبی، متحد کلیدی آمریکاست. بیلان بازدید چهار روزه یون، حکایت از همکاری پر رونق در زمینه های انرژی، دفاعی یا صنایع جوان تر مانند تولید هیدروژن سبز دارد.

رابطه کره اما با ایران دشوارتر است. دولت کره جنوبی از برنامه تسلیحات هسته ای ایران و نزدیکی تهران به کره شمالی بیزار است. اما همچنان می خواهد با این کشور تجارت کند و احتمالا به همین دلیل است که وقتی خشونت دولت ایران علیه زنان به اعتراضات مداوم در پاییز منجر شد، یون سکوت کرد و هیچ چیز نگفت.

اگرچه درگیری‌های متعدد و اختلافاتی بین امارات و ایران وجود دارد، اما اخیرا امارات عملا دوباره در پی نزدیکی با ایران بوده است. در هر صورت، این رابطه را نمی توان با جنگ سرد بین کره جنوبی آزاد و کره شمالی سوسیالیست مقایسه کرد. تهران با خونسردی به این اظهارات واکنش نشان داد و اعلام کرد: آنها "سخنان مداخله گر" را بررسی کردند و انتظار توضیح دارند.

منبع: زوددویچه سایتونگ (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: کره جنوبی ایران جمهوری اسلامی ایران امارات متحده عربی ایران و امارات ایران و کره جنوبی کره شمالی ایران و کره شمالی سفر رئیس جمهور کره به امارات


( ۳۱ )

نظر شما :

ناشناس ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۲۲
همه گزارش را ول کن اونجایی که نوشته خشونت علیه زنان ، رو بچسب . واقعا که چقدر استادانه اصل نیتشان را لابلای سطور مخفی می کنند .
ابراهیم قدیمی ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۳:۴۹
جهان امروز را سرمایه داران به کثافت والودگی اخلاقی ومحیط زیستی کشیده اند۔با تولید ومصرف الوده کننده بخاطر سود بیشتر۔ الودگی اخلاقی هنر شده است والودگی محیط زیست تولید ومصرف صنعتی۔ نتیجه هردو پول بیشتر وسرمایه کلان تر۔سیاستمداران مخصوصا بی پول امروزی ان توان مقابله ومقاومت با ودر مقابل سرمایه داران را ندارند۔از قدیم گفته اند پول داشته باش روی سبیل شاه بشین نقاره بزن۔