کمک پاییز گرم امسال به قاره سبز

بنادر اروپا جایی برای گاز بیشتر ندارند

۲۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۵۷۵۱ اخبار اصلی اروپا
بنابراین، کارشناسان تاکید می‌کنند که با ادامه وضع موجود، احتمال وقوع بحران انرژی در زمستان ۲۰۲۲ برای اتحادیه اروپا بسیار ضعیف است اما با ادامه کاهش جریان‌ گاز روسیه امکان ذخیره‌سازی تابستانی گاز آن گونه که در سال جاری وجود داشت، در سال آینده ممکن نخواهد بود. پس اگر زمستان سختی در پیش باشد و یا رونق بخش تولید روندی فزاینده به خود بگیرد، فصل سرمای ۲۰۲۳ برای اتحادیه اروپا بحران زا خواهد بود و بر همین اساس، کمیسیون اروپا از هم اینک در فکر سال آینده است.
بنادر اروپا جایی برای گاز بیشتر ندارند

دیپلماسی ایرانی: همزمان با کاهش قیمت و ترافیک سنگین تانکرهای حامل محموله‌های گاز طبیعی مایع در بنادر اروپایی که موجب رفع نگرانی‌های عمده از کمبود انرژی در زمستان ۲۰۲۲ شده، مقام‌های رسمی در ایران، به عنوان دومین کشور دارنده منابع گاز جهان، همچنان نسبت به کمبود گاز در فصل سردِ امسال هشدار می‌دهند.

اکنون بیش از یک هفته است که در بنادر اسپانیا کشتی‌هایی حامل محموله‌های گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) با مشکل تخلیه مواجه‌اند. اسپانیا دارای شش پایانه ال‌ان‌جی (LNG) است که از هر کشور اروپایی دیگری بیشتر است. در مجموع اسپانیا ۴۴ درصد از ظرفیت ذخیره‌سازی گاز اتحادیه اروپا را در اختیار دارد و هر هفته ۱۰۸ شناور می‌توانند محموله‌های ال‌ان‌جی را در پایانه‌های گازی اسپانیا تخلیه کنند.

شرکت اسپانیایی اناگس (Enagás) که به عنوان اپراتور سیستم انتقال گاز در اروپا فعال است، اعلام کرد که تاخیر رخ داده در عملیات تخلیه بندری به احتمال زیاد تا پایان هفته جاری رفع خواهد شد.

بنا بر ارزیابی کارشناسان بخشی از کُندی فرآیند انتقال گاز به اروپا ناشی از تنگنای موقتی است که معمولا در آستانه فصل سرما در اسپانیا رخ می‌دهد و بخشی دیگر اما متاثر از پر شدن بیش از ۹۰ درصد ظرفیت ذخیره‌سازی است. به طوری که قیمت آتی کوتاه‌مدت در بازار گاز اروپا هفته گذشته برای مدت زمان کوتاهی تا منفی ۱۶ یورو پایین آمد. رخدادی که شبیه آن در آوریل ۲۰۲۰ در بازار آمریکا رخ داد و به دلیل نبود ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر بهای هر بشکه نفت پایه وست تگزاس اینترمدیت تا منفی ۳۹.۵ دلار کاهش یافت.

البته قیمت آتی «تی‌تی‌اف هلند» (Dutch TTF) که بهای معیار بازار اروپاست به پایین‌ترین سطح خود از ژوئن گذشته تاکنون نزدیک شده و در پایان اکتبر ۲۰۲۲ به کمتر از ۱۰۰ یورو در هر مگاوات ساعت رسیده است. بدین ترتیب، بهای گاز نسبت به جهش رخ داده در ماه اوت گذشته و همزمان اختلال روسیه در عرضه گاز از طریق خطوط لوله نورد استریم، بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است.»

البته پس از آن که قیمت گاز در هر مگاوات ساعت طی ماه مارس گذشته و پس از تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین به ۳۵۰ یورو در بازار اروپا جهش کرد، اتحادیه اروپا با هدف کاهش وابستگی خود به گاز روسیه، تلاش‌هایی را برای پر کردن انبارهای خود انجام داده و همزمان با یافتن و عقد قرارداد با تامین کنندگان جایگزین که ایالات متحده در راس آنها بوده، جلسات بحران برگزار کرده و اجرای راهکارهای کاهش مصرف را آغاز کرده است.

اما برخی کارشناسان معتقدند که با وجود این که ظرفیت خالی انبارهای گاز اروپا در حال اتمام است ولی همچنان برای اعلام پیروزی دائمی بر روسیه در جبهه گاز قدری زود است. چرا که بخشی از مازاد عرضه متاثر از پاییز گرم اروپاست و بخش دیگری هم به کاهش مصرف صنایع در پی کاهش رشد اقتصادی اتحادیه اروپا و وضع محدودیت‌های دولتی مرتبط است.

بنابراین، کارشناسان تاکید می‌کنند که با ادامه وضع موجود، احتمال وقوع بحران انرژی در زمستان ۲۰۲۲ برای اتحادیه اروپا بسیار ضعیف است اما با ادامه کاهش جریان‌ گاز روسیه امکان ذخیره‌سازی تابستانی گاز آن گونه که در سال جاری وجود داشت، در سال آینده ممکن نخواهد بود. پس اگر زمستان سختی در پیش باشد و یا رونق بخش تولید روندی فزاینده به خود بگیرد، فصل سرمای ۲۰۲۳ برای اتحادیه اروپا بحران زا خواهد بود و بر همین اساس، کمیسیون اروپا از هم اینک در فکر سال آینده است.

بدین ترتیب، به نظر می‌رسد، فرضیه زمستان سخت اروپا که از سوی روسیه مطرح شد و از سوی کشورهایی همچون ایران که رابطه حسنه‌ای با مسکو دارند، تکرار می‌شد، در بوته عمل نتواند انتظارهای کوتاه‌مدت آنها را از جمله عقب‌نشینی اتحادیه اروپا در حمایت از اوکراین و نیز امتیازدهی اتحادیه اروپا به تهران و پذیرش پیش‌شرط‌های تهران را برای احیای برجام از طریق وارد کردن فشار غیرمستقیم بر ایالات متحده، برآورده سازد.

منبع: یورونیوز/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: گاز گاز اروپا صادرات گاز به اروپا روسیه و اروپا ال ان جی ایران و اروپا جنگ اوکراین روسیه و اوکراین حمله روسیه به اوکراین


( ۱۸ )

نظر شما :

محمد ۲۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۴
مثل روز برای من روشن بود که این اتفاق می افتد ، حتی با وجود اینکه می دانستیم زمستان سرد اروپا به ما ربطی ندارد ، زیرا اساسا گازی برای صادرات به اروپا نداریم ، زیرساختی برای حمل آن وجود ندارد و هیچ قراردادی هم بین ما و اروپا در این زمینه وجود ندارد. اما بازهم این خوشخیالی که روی روسیه شرط ببندیم ، کار بسیار احمقانه ای بود. متاسفانه این صحنه طی حداقل سیصد سال گذشته بارها تکرار شده است ، دخالت بی جا در بازی های جهانی ، آنهم به نحوی که به ضرر ما تمام شود انگار تبدیل به عادت ایرانی تبدیل شده است . حتی در زمان تزار و ناپلئون هم ما باز طرف اشتباه را انتخاب می کردیم . حتی جنگ های ایران و روس هم به خاطر اشتباهات خودمان به وقوع می پیوست ، افغانستان هم به دلیل ناکارآمدی سیاستمداران ما از ایران جداشد ، اینکه بالاخره کی خواهیم فهمید که سیاست خارجی موضوع مهم و حیاتی برای ماست و نباید در هر بازی شرکت کرد ، را نمی دانم ، اما این را می دانم هرچقدر که این بد بازی کردن ما ادامه پیدا کند ، بیشتر ضرر خواهیم کرد. کاش مسئولان ما به اهمیت سیاست خارجی پی ببرند.