نتانیاهو به قدرت باز می گردد؟

دور باطل انتخابات در اسرائیل

۱۰ آبان ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۵۵۶۱ اخبار اصلی خاورمیانه
پنجمین انتخابات پارلمانی اسرائیل طی چهار سال پیاپی امروز (سه‌شنبه) برگزار می‌شود.طبق اخبار واصله در سایه رقابت مجدد ائتلاف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین و رئیس فعلی اپوزیسیون و ائتلاف بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل و یائیر لاپید، نخست وزیر فعلی کماکان شرایط برای تشکیل دولت با اکثریت در کنست مهیا نیست. از این رو گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر بی نتیجه بودن این انتخابات و برگزاری مجدد آن برای ششمین بار مطرح می شود. به بیان صریح تر اکنون اسرائیل در دور باطلی از برگزاری انتخابات کنست گرفتار شده است که شکنندگی سیاسی بی سابقه ای را برای سران و مقامات اسرائیل رقم زده است.
دور باطل انتخابات در اسرائیل

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: پنجمین انتخابات پارلمانی اسرائیل طی چهار سال پیاپی امروز (سه‌شنبه) برگزار می‌شود.طبق اخبار واصله در سایه رقابت مجدد ائتلاف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین و رئیس فعلی اپوزیسیون و ائتلاف بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل و یائیر لاپید، نخست وزیر فعلی کماکان شرایط برای تشکیل دولت با اکثریت در کنست مهیا نیست. 

از این رو گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر بی نتیجه بودن این انتخابات و برگزاری مجدد آن برای ششمین بار مطرح می شود. به بیان صریح تر اکنون اسرائیل در دور باطلی از برگزاری انتخابات کنست گرفتار شده است که شکنندگی سیاسی بی سابقه ای را برای سران و مقامات اسرائیل رقم زده است.

  چه ائتلاف هایی شانس راه یابی به کنست را دارند؟

شبکه الجزیره در خصوص انتخابات پارلمانی اسرائیل گرارش داد: «طبق اعلام کمیته مرکزی انتخابات اسرائیل، ۴۰ فهرست برای این دور از انتخابات کنست ثبت نام کرده‌اند، اما پیش‌بینی شده است که تنها یک چهارم آنها بتوانند به کنست راه یابند.»

خبرگزاری آناتولی هم در این باره گزارش داده است که پیش‌بینی می‌شود که از ۴۰ فهرست مذکور فقط ۱۱ فهرست موفق شوند و این ۱۱ فهرست عبارت‌اند از حزب راست «لیکود» به ریاست بنیامین نتانیاهو، رئیس اپوزیسیون، ائتلاف میانه  «یش عتید» (آینده‌ای وجود دارد) به رهبری یائیر لاپید، نخست وزیر فعلی، «اردوگاه رسمی» به رهبری بنی گانتس، وزیر دفاع، «صهیونیست دینی» به رهبری زالل اسموتریچ، حزب راستگرای «شاس»، «یهدوت هتوراه»، «اسرائیل خانه ما»، ائتلاف عربی موسوم به «فهرست مشترک»، حزب «کارگر»، «مرتز» و «فهرست یکپارچه عربی».

طبق این گزارش، نظرسنجی‌های اخیر حاکی از آن است که ائتلاف به رهبری بنیامین نتانیاهو بیشترین تعداد کرسی را به دست خواهد آورد، اما اکثریت مطلق را کسب نمی‌کند.

بر اساس دو نظرسنجی انجام شده اخیر توسط شبکه «کان» و روزنامه «معاریو»، ائتلاف نتانیاهو متشکل از چهار حزب ۶۰ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی کنست را به دست خواهد آورد و جبهه مقابل او نیز که متشکل از احزاب راست، چپ و میانه‌رو است ۵۶ کرسی را به خود اختصاص خواهند داد.

همچنین این نظرسنجی‌های انجام شده حاکی از آن است که «جنبش عربی تغییر» به ریاست احمد الطیبی که اخیرا اعلام کرد بدون ائتلاف با هیچ طرفی در انتخابات مشارکت می‌کند، چهار کرسی باقی مانده را از آن خود خواهد کرد.

  آمارها چه می گویند؟

با در نظر گرفتن این آمارها و نیز نتایج نظرسنجی‌های انجام شده دیگر درباره پنجمین انتخابات پارلمانی در اسرائیل همه چیز از احتمال بی‌نتیجه بودن این دور از انتخابات حکایت دارد؛ چراکه رقابت پایاپای بوده و گفته می‌شود که هیچ یک از طرف‌ها موفق به کسب ۶۱ کرسی نخواهند شد.

 در این میان حتی اگر نتانیاهو بتواند یک کرسی لازم را برای کسب اکثریت پارلمانی کسب کند باز هم نمی تواند کابینه ای مستحکم و باثبات داشه باشد.

با اینحال نتانیاهو تا آخرین ساعات تبلیغات انتخاباتی خود را از تک و تا نینداخت و حتی دست به تهدید هم زد. نخست وزیر اسبق و رهبر فعلی اپوزیسیون امروز در گفت وگو با رادیو اسرائیل تهدید کرد که در صورت پیروزی حزبش در انتخابات آتی کنست، توافق اخیر با لبنان را لغو می‌کند. نتانیاهو در این مصاحبه توافقنامه تعیین مرزهای دریایی با لبنان را «یک توافق تسلیم دیگر» خواند و مدعی شد: «با آن (توافقنامه تعیین مرزهای دریایی با لبنان) کاملا همانند توافقنامه اسلو  برخورد خواهم کرد.»

نتانیاهو پیش از این نیز بارها مخالفت خود را با توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی با لبنان ابراز کرده بود، او اکتبر گذشته این توافق را «شکست تاریخی» خواند و گفت: «یائیر لاپید (نخست وزیر اسرائیل) تمامی خواسته‌های حزب‌الله را پذیرفت، او ترسیده بود و به همین دلیل تسلیم شد».

اگر چه لفاظی های نتانیاهو و لاپید این روزها به اوح خود رسیده است تا شاید از دل آن یک طرف بر طرف دیگر پیروز شود، اما بر کسی پوشیده نیست که اکنون اسرائیل عملا به یک دوقطبی جدی دچار شد است که در کنار دیگر بحران ها و چالش های موجود شرایط را برای فروپاشی ساختاری فراهم کرده است. چرا که تداوم برگزاری انتخابات پارلمانی بدون توافق نهایتا دولت و کابینه ای شکننده، بی ثبات و  ناکارآمد را به دنبال دارد که توان مدیرت سیاسی، امنیتی، اقصادی و دیپلماتیک را ندارد. 

 وضعیت امنیتی در سرزمین های اشغالی

در همین حال، ارتش اسرائیل که نگران عملیات‌های مقاومتی فلسطینی‌ها همزمان با برگزاری انتخابات است، اعلام کرد که تمامی اراضی اشغالی فلسطین را طی امروز سه شنبه خواهد بست. آن گونه که مطرح است این محدودیت شامل کرانه باختری و تمامی گذرگاه‌های نوار غزه می‌شود. طبق بیانیه ارتش اسرائیل، این محدودیت از نیمه شب دیشب (دوشنبه شب) اعمال ‌شده و تا نیمه شب سه شنبه ادامه خواهد داشت.

در عین حال پس از ارزیابی های امنیتی حاکی از وجود هشدارهای شدید در مورد عملیات و حملاتی که ممکن است فلسطینیان در دوره انتخابات پارلمانی کنست انجام دهند، پلیس اسرائیل اعلام کرد، حدود ۱۸۰۰۰ نیروی امنیتی در سراسر اراضی اشغالی مستقر کرده است.

به گزارش تلویزیون رسمی اسرائیل، شمار هشدارها در مورد امکان وقوع عملیات از سوی فلسطینی ها بسیار بالا بوده و در واپسین ساعات دیروز دوشنبه به بیش از ۱۰۰ مورد رسیده است.

پیرو این نگرانی ها وسیم بدر، سخنگوی پلیس اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروها برای تامین امنیت بیست و پنجمین دور از انتخابات کنست در آمادگی کامل قرار دارند.

وی افزود، پلیس نیروهای نظامی بیشتری از سایر نهادهای نظامی در اختیار خواهد گرفت تا امنیت را در تمامی مراکز رای گیری برقرار کند. بدر با بیان اینکه پلیس اجازه نقض نظم عمومی و قوانین انتخابات را نخواهد داد و با هرگونه اقدام برای ارتکاب این جرایم برخورد خواهد کرد، گفت: «شمار زیادی از نیروهای پلیس به صورت محسوس و نامحسوس در مراکز اخذ رای و اطراف آن مستقر خواهند شد تا از هرگونه اقدامی که ممکن است انتخابات را تحت الشعاع قرار دهد، جلوگیری کنند».

کلید واژه ها: اسرائیل انتخابات کنست فلسطین بنیامین نتانیاهو یائیر لاپید بنی گانتس یش عتید لیکود


( ۱ )

نظر شما :