بازگشت افراط گرایی به سرزمین های اشغالی

نتانیاهو پادرهوا

۱۵ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۵۶۵۷ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع سیاسی اسرائیلی اعلام کردند، نتانیاهو برای پرهیز از انزوای بین‌المللی تلاش می‌کند از نمایندگان افراطی راستگرا در دولت خود استفاده نکند.
نتانیاهو پادرهوا

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: منابع رسانه‌ای عبری زبان اعلام کردند که بنیامین نتانیاهو پیش از اینکه رسماً توسط رئیس جمهور اسرائیل مامور به تشکیل دولت شود، تماس‌هایش را برای تشکیل یک دولت راستگرا آغاز کرده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی به نقل از رسانه‌های عبری نوشت؛ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل منتظر طی مراحل اداری و پروتکلی و مکلف شدن توسط اسحاق هرتزوگ، به تشکیل دولت نمانده و بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات کِنست تلاش‌هایش برای تشکیل یک دولت راستگرا را آغاز کرده است.

در همین باره شبکه کان گزارش داد که نتانیاهو از «یاریو لیون»، مسئول مذاکرات حزب لیکود برای ائتلاف با دیگر احزاب خواسته است تا ارتباط و تماس با رؤسای بلوک راست ازجمله حزب «شاس»، حزب «صهیونیسم دینی» به ریاست بتسلئیل سموتریتچ و یهدوت هتوراه را آغاز کند.

طبق این گزارش، این اقدام در چارچوب تلاش‌های نتانیاهو برای تسریع در تشکیل ائتلاف دولتی جدید و تشکیل دولت پیش از پایان موعدهای قانونی صورت می‌گیرد.

سازوکار تشکیل دولت

بنا بر قوانین موجود پس از پایان رای‌گیری، هر حزبی با توجه به میزان رایی که به دست آورده نامزدهای خود را روانه پارلمان می‌کند و حزب پیروز از سوی رئیس جمهور اسرائیل برای آغاز مشورت با دیگر احزاب به منظور تشکیل ائتلاف اکثریت معرفی می‌شود.

القدس العربی در ادامه گزارش داد؛ قرار است که هرتزوگ پس از نهم نوامبر (۱۸ آبان)، رایزنی‌هایش را با احزاب و جناح‌های سیاسی درباره هویت فردی که دولت را تشکیل خواهد داد، آغاز کند.

طبق این گزارش، ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) موعد نهایی مکلف کردن یکی از اعضای کِنست به تشکیل دولت توسط هرتزوگ است و با توجه به پیروزی قاطع ائتلاف نتانیاهو در انتخابات، بعید نیست که این اتفاق پیش از موعد تعیین شده رخ دهد.

این روزنامه در ادامه آورده است: «بر اساس جدول زمانی، ماموریت تشکیل دولت در ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) به پایان می‌رسد و اگر فرد مکلف در ماموریت خود شکست بخورد و موفق به تشکیل دولت در طول این مدت نشود، می‌تواند یک بار از هرتزوگ بخواهد این مهلت را ۱۴ روز تمدید کند و اگر نتانیاهو بتواند در این مدت دولت را تشکیل دهد ترکیب کابینه برای گرفتن رأی اعتماد به کنست معرفی خواهد شد.»

کمیته انتخابات اسرائیل جمعه نتایج نهایی و قطعی انتخابات کنست پس از شمارش ۱۰۰ درصد آرا و پیروزی ائتلاف بنیامین نتانیاهو با به دست آوردن ۶۴ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان را اعلام کرد.

طبق اعلام کمیته انتخابات، ۶۴ کرسی ائتلاف پیروز شامل ۳۲ کرسی حزب نتانیاهو (لیکود)، حزب صهیونیسم دینی به ریاست بتسلئیل سموتریتچ و همپیمان با حزب «قدرت یهودی» به ریاست «ایتمار بن غفیر» ۱۴ کرسی، حزب «شاس» ۱۱ کرسی و «یهدوت هتوراه» ۷ کرسی است.

کرسی‌های احزاب دیگر نیز به این شکل تقسیم می‌شود: حزب آینده‌ای‌ وجود دارد (یش عتید) به ریاست لاپید ۲۴ کرسی، «بلوک رسمی» به ریاست بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم ۱۲ کرسی، حزب اسرائیل خانه ما به ریاست آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی اسرائیل شش کرسی، پنج کرسی لیست مشترک عربی، پنج کرسی لیست جبهه عربی تغییر و حزب گارگر نیز چهار کرسی به دست آوردند.

   نتانیاهو پادرهوا!

منابع سیاسی اسرائیلی اعلام کردند، نتانیاهو برای پرهیز از انزوای بین‌المللی تلاش می‌کند از نمایندگان افراطی راستگرا در دولت خود استفاده نکند.

به گزارش سایت خبری فلسطین الآن، این منابع گفتند، بنیامین نتانیاهو، رئیس حزب لیکود تمایل ندارد با دادن پست‌های دولتی به نمایندگان راستگرای افراطی همچون ایتمار بن غفیر ریسک کند.

منابع مذکور گفتند، نتانیاهو تلاش می‌کند دو رقیب انتخاباتی خود یعنی یائیر لاپید و بنی گانتس را متقاعد کند به دولت وی بپیوندند تا دچار انزوای بین‌المللی نشود.

گزارش‌های مطبوعاتی نیز نشان می‌دهد که دولت آمریکا و کشورهای اروپایی به نتانیاهو اعلام کرده‌اند که بن غفیر را به عنوان یک وزیر نمی‌پذیرند. همچنین کشورهای عربی به او نسبت به انتخاب بن غفیر به عنوان وزیر هشدار داده‌اند.

منابع مذکور گفتند، احتمالا نتانیاهو از منصور عباس، رئیس فهرست متحد عربی برای ایجاد تعادل در برابر افراطی‌های جناح راست استفاده می‌کند. در همین راستا، نفتالی بنت، نخست وزیر دوره‌ای اسرائیل نیز به لاپید اطلاع داده که قصد دارد ظرف روزهای آینده از سمتش استعفا کند.

در مقابل بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل نیز در واکنش به نتایج انتخابات پارلمانی در سرزمین های اشغالی و پیروزی رقیبش نتانیاهو گفت که اسرائیل به سمت تفرقه و افراط‌ گرایی حرکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، بنی گانتس به عنوان رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو در انتخابات کِنست (پارلمان اسرائیل) با اشاره به شکست خود در این انتخابات اظهار کرد: «این اتفاق به منزله تعطیلی و برای من دشوار است.»

با این حال گانتس تصریح کرد: «نتایج انتخابات چشمگیر و بدون ابهام است و ما باید آن را بپذیریم و به آن احترام بگذاریم و باید در سایه یک دموکراسی رفتار کنیم.»

  واکنش گروه های فلسطینی در قبال قدرت گیری بی بی

گروه‌های فلسطینی تأکید کردند که بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت، خشونت و افراط‌ گرایی اسرائیلی‌ها علیه ملت فلسطین را افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فلسطین معا، منذر الحایک، سخنگوی فتح گفت: «زمانی که جامعه اسرائیل راست‌گرایان افراطی را که مرتکب جنایت‌های زیادی در کرانه باختری، قدس و نوار غزه می‌شوند، انتخاب می‌کند، واضح است که این جامعه یک جامعه تندرو است.»

وی گفت: «تمام دولت‌های اسرائیلی دولت‌های افراط گرایی هستند. همگی به دنبال الحاق کرانه باختری، مصادره اراضی فلسطینی‌ها، شکستن اراده ملت فلسطین و تقسیم زمانی و مکانی قدس، به حاشیه راندن مسئله فلسطین و عادی سازی روابط هستند. تمام این اقدامات با بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت ازسرگرفته می‌شود. لذا چه نتانیاهو بازگردد و چه برود فرقی نمی‌کند، جنگ ما ادامه دارد.»
 
در عین حال حازم قاسم، سخنگوی حماس نیز در خصوص بازگشت بی بی عنوان داشت: «جامعه اسرائیل تندروترین و نژادپرست ترسیم سیاستمدار علیه ملت فلسطین را روی کار می‌آورد. این نشان می‌دهد که ما در مقابل چالش بزرگی هستیم و حملات و درگیری‌ها علیه ملت فلسطین و مقدسات بیشتر شده و حتی باعث افزایش تنش و خشونت در کل منطقه می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد: «تمام دولت‌های اسرائیلی جنایت‌هایی را علیه ملت فلسطین در کرانه باختری، قدس و نوار غزه انجام داده‌اند. تنش‌ها در مرحله آتی افزایش خواهد یافت به ویژه اینکه مسئولان سیاسی کنونی درباره کرانه باختری و یورش به مسجدالاقصی و همچنین نوار غزه اقدامات خشونت‌بار بیشتری را اتخاذ خواهند کرد. ملت فلسطین قادر به مقابله با این دولت‌ها هستند و از طریق مبارزه قانونی حقوق خود را پس می‌گیرند. جنگ با دشمن تا زمان تحقق تمام اهداف ملی ادامه خواهد داشت.»/ایران

کلید واژه ها: اسرائیل انتخابات کنست بنیامین نتانیاهو یائیر لاپید بنی گانتس فلسطین حماس


( ۲ )

نظر شما :