حملات اسرائیل به غزه ۶ تا ۸ هفته دیگر ادامه دارد

اهدافی که روی زمین مانده است

۰۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۶۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
چنین به نظر می رسد که صهیونیست ها، چه از دل ادعاهای خلاف واقع پیرامون اختلافات در درون حماس و رهبری این گروه و یا موضوع تبادل اسرا همچنان مدعی رسیدن به دستاوردهای "استراتژیک" در نوار غزه هستند که به عقیده ناظران در بهترین حالت ممکن چیزی جز دستاوردهای تاکتیکی نیست و به هیچ وجه معنایی جز شکست ارتش اسرائیل در دستیابی به اهداف اعلام شده از جنگ ندارد. چرا که صهیونیست ها دو هدف عمده ناظر بر  حذف یا نابودی حماس و آزادی اسرای صهیونیست را پیشتر مطرح کرده بودند که تا به اکنون به هیچ کدام از این دو هدف نرسیده اند.
اهدافی که روی زمین مانده است

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به دنبال طرح ادعاهای بی‌اساس و خلاف واقع در خصوص رهبری حماس، این گروه (حماس) در واکنش به ادعاهای «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره وضعیت نظامی حماس و «یحیی السنوار»، رئیس این جنبش در نوار غزه تاکید کرد که، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به تعداد نفس‌هایش دروغ می گوید و گالانت نیز در دروغگویی با او رقابت می کند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا و به نقل از خبرگزاری «سما» فلسطین، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به تازگی مدعی شده که مقامات جنبش حماس پس از قطع ارتباط با السنوار، به دنبال جایگزینی برای وی هستند. او همچنین مدعی شده که گردان خان یونس جنبش حماس فروپاشیده و گردان رفح و حضور حاشیه ای حماس در اردوگاه های مرکزی نوار غزه باقیمانده و این جنبش در فروپاشی کامل نظامی است.

محمد نزال، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در واکنش به این ادعاهای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تاکید کرد: یحیی السنوار همچنان به وظایف خود به عنوان رئیس جنبش حماس در نوار غزه ادامه می دهد و تمام رهبران این جنبش از طریق انتخابات مشخص می شوند. وی در پاسخ به ادعاهای دروغین گالانت در مورد تحلیل رفتن توان نظامی حماس در غزه تاکید کرد: رزمندگان مقاومت در حال مبارزه در میدان نبرد هستند و ما به دشمن اطلاعات نمی دهیم. نزال خاطرنشان کرد: آمریکا می تواند ایجاد یک کشور فلسطینی را به رژیم صهیونیستی تحمیل کند ولی چنین کاری نمی کند. ما می خواهیم که به توافق برسیم اما نتانیاهو برای وقت خریدن و فشار بر جنبش حماس مانور می دهد.

-    گانتس و ادعاهای دروغ

در حالی دروغ بودن ادعاهی بی بی و گالانت مشخص است که یک عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی هم در سخنانی خلاف واقع  تهدید به گسترش دامنه حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه و ورود آن به «رفح» در صورت آزاد نشدن اسرای این رژیم تا ماه مبارک رمضان کرد. به گزارش ایسنا، «بنی گانتس» عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در این باره گفت: اگر افراد بازداشت شده (اسرای صهیونیست در نوار غزه) آزاد نشوند نبرد در نوار غزه در ماه رمضان ادامه خواهد داشت و به شهر رفح در جنوب نوار غزه گسترش خواهد یافت. طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، وی ادعا کرد: ما این کار را به صورت هماهنگ انجام خواهیم داد و اجازه تخلیه غیرنظامیان را از طریق گفت‌وگو با شرکای آمریکایی و مصری خود خواهیم داد تا از آسیب وارد شدن به آنها جلوگیری شود.

گانتس با تکرار تهدیدهای توخالی خود علیه حماس ادامه داد: «به کسانی که می‌گویند قیمت بهای عملیات بالاست می‌گویم؛ حماس یک انتخاب دارد، آنها (رزمندگان حماس) می‌توانند تسلیم شوند، افراد ربوده شده را آزاد کنند و در نتیجه اهالی غزه ماه رمضان را جشن بگیرند.» وی ادامه داد: ما در هر سناریویی تا رسیدن به اهداف خود به جنگ ادامه خواهیم داد. گانتس در بخش دیگری از اظهاراتش در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین مدعی شد: دیگر اقدامات یکجانبه مانند به رسمیت شناختن کشور فلسطین راهی برای ثبات منطقه‌ای و حل و فصل سیاسی مشکلات نیست. 

این در حالی است که الاخبار به نقل از روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت گزارش داد که «هیئت اسرائیلی به ریاست رئیس موساد و رئیس شورای امنیت ملی به منظور دستیابی به موفقیت جدیدی در معامله مبادله، عازم دوحه، پایتخت قطر شدند». در همین حال دیگر رسانه‌های عبری گزارش دادند که «برت مک‌گورک، فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا در امور خاورمیانه، در روزهای آینده به قاهره خواهد آمد تا به توافق مبادله‌ای دست یابد.» مضافا شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی هم به نقل از ۲ منبع آگاه به جزئیات گزارش داد سفر برت مک‌گورک،‌ مشاور ارشد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به قاهره، پایتخت مصر در راستای مخالفت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اعزام هیئتی دیگر برای مشارکت در مذاکرات قاهره و افزایش نگرانی‌های مصر و آمریکا نسبت به احتمال انجام عملیات نظامی رژیم اشغالگر به رفح انجام می‌شود.

این شبکه عبری‌زبان گزارش داد پیش‌بینی می‌شود برت مک‌گورک طی روزهای آتی به منطقه سفر کند و مذاکراتی را با محوریت ۲ مسأله اساسی یعنی تحرکات مربوط به حمله احتمالی به رفح و پرونده اسرای صهیونیست انجام دهد. رژیم صهیونیستی درحال زمینه‌چینی برای یورش به «رفح» است و در همین راستا، «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش این رژیم عصر یکشنبه اعلام کرد که طرح حمله زمینی به رفح را تایید کرده است. در مجموع چنین به نظر می رسد که صهیونیست ها، چه از دل ادعاهای خلاف واقع پیرامون اختلافات در درون حماس و رهبری این گروه و یا موضوع تبادل اسرا همچنان مدعی رسیدن به دستاوردهای "استراتژیک" در نوار غزه هستند که به عقیده ناظران در بهترین حالت ممکن چیزی جز دستاوردهای تاکتیکی نیست و به هیچ وجه معنایی جز شکست ارتش اسرائیل در دستیابی به اهداف اعلام شده از جنگ ندارد. چرا که صهیونیست ها دو هدف عمده ناظر بر  حذف یا نابودی حماس و آزادی اسرای صهیونیست را پیشتر مطرح کرده بودند که تا به اکنون به هیچ کدام از این دو هدف نرسیده اند.

-    حملات اسرائیل به غزه ۶ تا ۸ هفته دیگر ادامه دارد

در ادامه ادعاهای خلاف واقع صهیونیست ها چند مقام رژیم اشغالگر مدعی شده اند که عملیات رژیم صهیونیستی در غزه احتمالا ۶ تا ۸ هفته دیگر ادامه یابد. به گزارش ایسنا، چهار مقام آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند که تل‌آویو انتظار دارد به عملیات نظامی تمام‌عیار در غزه برای شش تا هشت هفته دیگر ادامه دهد، چراکه برای تهاجم زمینی به رفح جنوبی‌ترین شهر غزه آماده می‌شود. به گفته ۲ مقام صهیونیست و ۲ مقام منطقه‌ای که خواستند نامشان فاش نشود، فرماندهان نظامی معتقدند که در آن زمان می‌توانند راه را برای انتقال به عملیات نیروهای ویژه هموار کنند.

این خبرگزاری همچنین به نقل از مقامات منطقه خبر داد انتقال مردم غزه به شمال بدون برق و آب و بدون پاکسازی منطقه از مهمات امن نخواهد بود. این احتمالات در صورتی مطرح شده که امروز ۱۳۶ روز از حملات مرگبار این رژیم به غزه و جنایات انسانی در این منطقه می‌گذرد جنایاتی که اعتراض حتی متحدان این رژیم را به دنبال داشته است. این رژیم اکنون در تلاش برای آغاز عملیات رفح، با ۶۳ کیلومتر مربع وسعت است که امروز بالاترین تراکم جمعیت در جهان را دارد یک و نیم میلیون فلسطینی آواره شده از مناطق شمالی در این منطقه ساکن شده‌اند. در حالی رویترز به نقل از مقامات صهیونیست ادعا کرده است که ظرف ۶ تا ۸ هفته به جنگ در غزه پایان داده خواهد شد که عملکرد این رژیم طی حدود ۵ ماه گذشته نشان می‌دهد که این ادعا هیچ نسبتی با واقعیات ندارد. 

در عین حال به عقیده ناظران با توجه به وضعیت انسانی و تراکم جمعیتی به شدت بالا در شهر رفح و نیز وضعیت ژئوپلتیکی جنوبی‌ترین منطقه نوار غزه و هم مرز بودن با مصر باعث خواهد شد که شاهد یک شرایط فرسایشی در رفح باشیم. هم چنین با در نظر گرفتن این واقعیت که حدود سه هفته به ماه رمضان فرصت باقی مانده است احتمالاً نمی‌توان ظرف ۶تا ۸ هفته به این جنگ پایان داد. ضمن آنکه طبق برنامه‌ریزی صهیونیست‌ها قرار شده است در فرصت باقیمانده تا ماه رمضان و همچنین در خود ماه رمضان، برنامه مدانی برای برپایی شهرهای چادری در امتداد خط ساحلی نوار غزه برای اسکان حدود یک میلیون نفر آواره طراحی شود و پس از آن احتمالاً حمله زمینی به رفح کلید خواهد خورد. نکته مهم‌تری که نباید نادیده گرفت این است که تحلیلگران تاکید دارند بنیامین نتانیاهو با اشراف بر این واقعیت که پایان عمر سیاسی اش به پایان عمر جنگ در غزه گره خورده است، سعی دارد این جنگ را مشخصا تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و احتمالاً روی کار آمدن دونالد ترامپ ادامه دهد.

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو یوآو گالانت بنی گانتس حماس نوار غزه فلسطین رفح


( ۴ )

نظر شما :