عدم هم‌پوشانی منافع امریکا و اسرائیل

رئیس موساد دیدگاه خود را علیه توافق هسته‌ای با ایران تحمیل کرد

۰۵ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۴۲۰۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای
سردبیر معاریف که این گزارش را تهیه کرده به نقل از منبعی که او را یک مقام بلندپایه سیاسی توصیف کرده گفت رهبران سرویس‌های امنیتی در اسرائیل تقریباً همگی با مواضع بارنیا موافق هستند و اینکه سرانجام پس از تسلیم شدن رهبری کشورهای غربی در برابر خواسته‌های ایران در همه زمینه‌ها و تلاش برای دستیابی به توافق با این کشور دیدگاه موساد به پیروزی رسیده است.
رئیس موساد دیدگاه خود را علیه توافق هسته‌ای با ایران تحمیل کرد

نویسنده ها: نضال محمد وتد و صالح النعامی

دیپلماسی ایرانی: روز سه شنبه سایت «معاریف» نوشت دستگاه‌های مختلف امنیتی اسرائیل در حال اتخاذ موضع سختگیرانه و مخالف بازگشت ایالات متحده آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران هستند یعنی موضعی که دیوید بارنیا، رئیس کنونی موساد تعیین کرده است. این مسئله بعد از آن اتفاق می‌افتد که تلاش‌های احیای توافق هسته‌ای به مرحله حساسی رسیده است.

در این گزارش آمده که بارنیا که توافق را یک فاجعه راهبردی برای اسرائیل توصیف می کند و در مقابل برنامه هسته‌ای موضع سختگیرانه‌ای دارد، سرانجام توانسته است سایر سرویس‌های امنیتی را متقاعد کند که با توافق هسته ای با ایران مخالفت کنند. این امر پس از آن صورت می گیرد که منابع مختلف امنیتی و سیاسی در اسرائیل تا همین اواخر معتقد بودند که امضای توافق جدید با ایران، هر چقدر هم که بد باشد، بهتر از عدم امضای آن است.

بن کاسپیت، سردبیر معاریف که این گزارش را تهیه کرده به نقل از منبعی که او را یک مقام بلندپایه سیاسی توصیف کرده گفت رهبران سرویس‌های امنیتی در اسرائیل تقریباً همگی با مواضع بارنیا موافق هستند و اینکه سرانجام پس از تسلیم شدن رهبری کشورهای غربی در برابر خواسته‌های ایران در همه زمینه‌ها و تلاش برای دستیابی به توافق با این کشور دیدگاه موساد به پیروزی رسیده است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز به نوبه خود نوشت که بیشتر توجه اسرائیل معطوف به راه‌های جلوگیری از دستیابی ایران به ده‌ها میلیارد دلار درصورت امضای توافق و لغو تحریم‌هاست. این روزنامه نوشت تل‌آویو باور دارد سرازیر شدن ده‌ها میلیارد دلار به خزانه ایران به سپاه پاسداران این توانایی را می‌دهد که فعالیت‌های تروریستی بازوهایش در منطقه را تامین مالی کند به گونه‌ای که ثبات منطقه‌ای و اسرائیل را در معرض خطر قرار می‌دهد. در این روزنامه آمده است لغو تحریم‌ها باعث تقویت توانمندی ایران برای توسعه صنایع نظامی و تکنولوژیک این کشور به ویژه زرادخانه موشکی و پهپادی می‌شود. علاوه بر این باعث می‌شود خطراتی که نظام به خاطر پیامدهای بحران اقتصادی در معرض آن قرار می‌گیرد کاهش یابد. طبق گزارش‌های اسرائیلی به نوشته این روزنامه ایران که توانایی تولید مواد رادیواکتیو مورد نیاز برای تولید سلاح های هسته‌ای و موشک‌هایی با قابلیت حمل این سلاح را دارد، در عین حال از ظرفیت علمی و فنی لازم برای تولید کلاهک هسته ای برخوردار نیست. این روزنامه نتیجه می‌گیرد نقشه منافع آمریکا و اسرائیل درخصوص توافق هسته‌ای با ایران همخوانی ندارد. از این نظر که لغو تحریم‌های ایران به نفع واشنگتن است و این کشور را قادر می‌سازد مقدایر زیاد نفت و گاز به بازار جهانی سرازیر کند. با این وجود در این روزنامه اعتراف شده است که دستیابی به توافق مانع از ادامه غنی سازی از سوی ایران می‌شود و نیز به آژانس اجازه بازرسی از تاسیسات اتمی ایران را اعطا می‌کند.

از سوی دیگر هیزی سیمانتوف، تحلیلگر شبکه 13 اسرائیل گفت که دستیابی به توافق هسته‌ای بر آینده رویارویی با حزب الله به خاطر اختلاف در ترسیم مرزهای دریایی تاثیر خواهد گذاشت. او در توئیتی نوشت طبق گزارش‌ها در تل‌آویو درصورت دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران درگیری مسلحانه با حزب الله رخ نخواهد داد. در حالی که احتمال وقوع این درگیری درصورت عدم دستیابی به آن افزایش خواهد یافت.

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل مذاکرات هسته ای مذاکرات برجام بازگشت امریکا به برجام پیشنهاد اروپا پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا


( ۴ )

نظر شما :