با توجه به شرایط و انتخابات پیش رو

اردوغان چاره‌ای جز صلح با اسد ندارد

۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۴۰۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
به رغم لفاظی ها و حملات هوایی اخیر، اردوغان تا قبل از انتخابات بعدی چاره ای ندارد به جز اینکه گره کور سوریه را با آشتی با اسد باز کند.
اردوغان چاره‌ای جز صلح با اسد ندارد

نویسنده: کمال عالَم

دیپلماسی ایرانی: آخرین حملات هوایی ترکیه به پاسگاه های مرزی سوریه و جایگاه کُردها حاکی از دور دیگری از کشمکش مرگبار بین دمشق و آنکاراست. با این حال، پس از تلاش های بی شمار برای حل مشکل شمال شرق سوریه، رئیس جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، باید متوجه شده باشد که دیگر نمی تواند راه حل بمباران را در پیش بگیرد.

دیدار اخیر مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با همتای سوری خود، فیصل مقداد، نشان می دهد که آنکارا سر عقل آمده و بازگشت به دولت اسد را در پیش گرفته است.

در حالی که این راه طولانی و پر از چالش های مرتبط با روسیه و ایران است، رجب طیب اردوغان – در رویارویی با انتخابات آتی که با مسائل تروریسم، جمعیت شناسی و پناهندگان سوری گره خورده است – چاره ای جز تلاش برای اصلاح روابط با دمشق ندارد.

اردوغانِ زیرک به خوبی توانست رابطه اش با ناتو و روسیه را در موضوع اوکراین حفظ کند اما هر بار تلاش کرده تا موازنه ای را در سوریه برقرار کند به در بسته خورده است.

هر گونه حمله تازه به شمال شرق سوریه مشکلاتی را برای نیروهای نیابتی ترکیه در جاهای دیگر ایجاد می کند. بنابراین اردوغان برای حفظ ظاهر هم که شده باید یک معامله با اسد داشته باشد.

در رابطه با اوکراین اردوغان به طرز ماهرانه ای دیپلماسی معمول خود را بین روسیه و ناتو به کار گرفت: تفرقه بینداز و حکومت کن. با این حال، در سوریه شکاف ها آنقدر گسترده است که هر اهرمی که ترکیه تا به حال داشته، روز به روز بیشتر تضعیف می شود.

ترکیه نمی تواند ادعا کند که در سوریه با داعش جنگیده است. همچنین نمی تواند ادعا کند که از همان شیوه گفت وگویی با سوریه بهره می برد که یک دهه پیش داشت.

ترکیه همچنین نمی تواند بین روس ها و سوریه موازنه ای ایجاد کند. به رغم روابط چند لایه آنکارا با مسکو، ولادیمر پوتین بشار اسد را به نفع اردوغان رها نمی کند زیرا سوریه برای بیش از پنج دهه متحد عرب راهبردی مسکو بوده و در حال حاضر به عنوان محور اصلی برای بازگشت روسیه به خاورمیانه عمل کرده است.

در سوریه، به رغم جنگ اوکراین، روس ها همچنان فعال هستند و به طور مستمر به هواپیماهای اسرائیلی شلیک می‌کنند تا در برابر هر گونه تهدید مستقیم علیه دمشق مقابله کنند. در نشست ماه گذشته تهران، هم روسیه و هم ایران به اردوغان نسبت به حمله تازه به سوریه هشدار دادند. جنگ اطلاعاتی ایران و ترکیه در حال گسترش است و نه آنکارا و نه تهران نمی خواهند این جنگ به شمال سوریه نیز کشیده شود.

روس ها علاوه بر درگیری ارمنستان و آذربایجان، هنوز کمک های پهپادی ترکیه به اوکراین را از یاد نبرده اند. همه اینها به این معنی است که ارتش ترکیه باید قبل از شروع هرگونه عملیات تازه، به دقت اوضاع را بسنجد.

در حالی که اردوغان نتوانست مخالفان سوری را برای مقابله با دولت دمشق متحد کند، سیاست او در سوریه در دهه گذشته مخالفان سیاسی داخلی او را متحد کرده است و رهبران مخالفان علیه عملیات ترکیه در سوریه صحبت می کنند. احزاب مخالف، مبارزات انتخاباتی خود را برای بازگرداندن روابط با دمشق و بازگرداندن پناهجویان سوری به کشورشان آغاز کرده اند. اردوغان اکنون در موضوع سوریه دست خالی است.

با توجه به ادعای رئیس جمهوری ایالات متحده در مورد حمایت ترکیه از گروه های تروریستی، آنکارا اهرم کمی در واشنگتن دارد. روسیه و آمریکا هر دو از نزدیکی کردها به دمشق به عنوان خوشایندترین گزینه پشتیبانی می کنند. 

به رغم لفاظی ها و حملات هوایی اخیر، اردوغان تا قبل از انتخابات بعدی چاره ای ندارد به جز اینکه گره کور سوریه را با آشتی با اسد باز کند.

منبع: میدل ایست آی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه ایران و ترکیه ترکیه و سوریه روسیه و ترکیه و سوریه بشار اسد رجب طیب اردوغان حمله ترکیه به سوریه حمله ترکیه به کردهای سوریه حمله ترکیه به شمال سوریه انتخابات ترکیه


( ۸ )

نظر شما :

علی مردانی ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۶
امریکا بعد از انقلاب مردم ایران صدام را به مقابله با ایران مامور کرد ولی چون نتیجه نگرفت صدام را از میان برداشت و خودش رسما وارد میدان شد و با استفاده از عناصر خاین محلی وستون پنجم مثل p.k.k.برای نیل به اهداف خود بهره جویی می کند ،چنانکه با تاسیس حکومت خودگردان بارزانی در اربیل، شمال سوریه را هم در اختیار همین تروریستها (با نامهای متفاوت) که همگی در خدمت منافع امریکا میباشند، قرار داده. البته امریکا برای مبارزه با روسیه، وتقسیم ترکیه و ایران عراق و سوریه نیاز مبرمی به این عناصر مزدور محلی دارد،وچون اسراییل بعد از ۸۰ سال جنگ با فلسطین و مسلمانان خسته و تا حدی فرسوده شده لذا ایجاد کشوری تازه نفس و یدک به اسراییل هم ضروریست، علاوتا جهت مقابله با جبهه جنوبی روسها در قفقاز و دریای سیاه احتیاج به تاسیس چنین کشوری(تروریستی مثل اسراییل) دارد. والا امریکا در عراق وسوریه دنبال چیست؟ ولی اردوغان مانع مهمی در مقابل پلان امریکاست بطوریکه امریکا متوسل به کودتا بر علیه اردوغان گردید . ولی با شروع جنگ روسیه با اوکراین ، امریکا به تقویت تروریستها مذکور بیش از پیش مبادرت کرده ودر صدد ایجاد دولتی مستقل برای انهاست .که در این میان اردوغان چاره ای جز اشتی و همکاری با اسد ندارد . و با اینکه بار سنگین ۸ میلیون پناهنده سوری (چه در داخل و چه در ادلیب) را هم بدوش میکشد ولی چاره ای جز همکاری با اسد ندارد .
حاج غلام صدرالوزرای اصل کاشانی ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۱
به طور کلی کردها برای همه جنگیدند به غیر از خودشان! نمونه بارز سقوط یک ملت با خیانت دیاسپورا کردها هستند. دیاسپورایی که حیات و زندگی خود را در اروپا به احزاب چپ گره زده است و برای بقا سعی می کند تمام کردها را گوشت لب توپ چپ گرایان کند. با تشکر، حاج غلام صدرالوزرای اصل کاشانی، دوست سرمایه‌دار ایرانی-آلمانی سید علی موسوی خلخالی
خسرو ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۳
آشتی اردوغان با بشار اسد یک نیاز دوطرفه است برای پوتین ، پیروزی اردوغان در انتخابات ترکیه اهمیت زیادی دارد چون تنها شریک واقعی روسیه در هر رابطه ای است پس به اسد تلقین ( دستور خواهدداد)خواهد کرد که با اردوغان توافق کند چون در صورت پیروزی مخالفت در انتخابات ، ترکیه به طرف غرب تمایل بسیاری می یابد و همراه اورپا و بلوک غربی در تحریم های روسیه خواهد شد و از مواضع امریکا در سوریه و جاهای دیگرحمایت خواهدکرد -- از دیدگاه دولت ایران نیز حکومت اسلام گراها در ترکیه مطلوب است فقط خواهان شخصیت ضعیفی هستند که مثل اردوغان نباشد با این وجود اردوغان را به مخالفین غربگرا ترجیح میدهند در ضمن برای بشاراسد و حزب بعث که آرمان ملی گرایی عربی دارد ، همکاری با ترکیه برای سرکوب تجزیه طلبی کردی مورد حمایت امریکا و اسراییل پرستیژ بزرگی خواهد داشت به نظر میرسد در دوماه آینده ترکیه عملیات سرکوب پ ک ک در منبیچ و عین العرب و قامشلی را کلید بزند و با آزاد سازی این مناطق -- یک میلیون نفر از مردم آواره به خانه هایشان برگشته و اردوغان با دست پر در انتخابات شرکت خواهد کرد به قدرت رسیدن مخالفت در ترکیه به نفع ایران و روسیه نیست بنابراین به عنوان حامیان بشاراسد سازش اردوغان و اسد را خواهانند
اطلس ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۶
تا زمانیکه سوریه امتیاز نگیرد نباید به ترکها اطلاع دهد .ترکیه و اردوغان خواسته یا نا خواسته دیر یا زود مجبور به توافق با سوریه و بشار اسد است چاره دیگری ندارند اما نیاز امروز ترکیه و اردوغان پیروزی در انتخابات و اقتصاد است و هیچ تضمینی برای سیاست سینوسی ترکیه و اردوغان نیست
حسین ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۶
هیچگاه ترکیه و اردوغان مخالف غرب و امریکا نیستند و نبوده اند این مانور ها و سخنان حماسی و احساسی اردوغان فقط برای فریب مسلمانان بخت برگشته و هواداران (پانترکهای خود در ایران و...)در اسلام و ترکیه را در سیاست پانترکیسم میداند میماند نگرش غربیها که فعلا ترکیه را مجری خوبی برای سیاستهای خود در عراق و سوریه میداند و جایگزینی بهتر نیافتند البته نوچه هایی در منطقه مانند گرجستان و باکو هستند اما وزنه و جایگاهی در اسلام و منطقه ندارند
رضا ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۳
اردوغان برای کاهش تاثیرات منفی بحران سوریه بر ترکیه و همچنین مقابله با گروه تروریستی پ.ک.ک چاره‌ای جز همکاری با دولت اسد و البته ایران ندارد.