عراقی ها نگرانند

ترکیه در تدارک عملیات بزرگ نظامی در شمال عراق و سوریه

۱۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۴۵۳۰ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
ابراهیم کالین به طرف عراقی گفته است که دولت آنکارا تصمیم خود را گرفته و حمله به شمال عراق که در نوع خود حمله ای بزرگ خواهد بود به زودی انجام خواهد شد و دولت آنکارا تمایل دارد دولت عراق را در جریان عملیات، قبل از آغاز آن، قرار دهد.
ترکیه در تدارک عملیات بزرگ نظامی در شمال عراق و سوریه

دیپلماسی ایرانی: روز گذشته یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه به عراق سفر کرد و با مقامات ارشد این کشور از جمله عبداللطیف رشید، رئیس جمهوری، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و همتای عراقی خود دیدار و گفت وگو کرد. 

حدود دو هفته پیش از این ابراهیم کالین، رئیس سازمان امنیت ترکیه، میت، نیز به عراق سفر کرده بود و با مقامات ارشد عراقی از جمله رئیس جمهوری و نخست وزیر این کشور دیدار کرده بود. 

مقامات آگاه عراقی به دیپلماسی ایرانی اطلاع دادند که هدف از سفر این دو مقام ارشد ترکیه به بغداد آن هم به فاصله کوتاه، در جریان گذاشتن دولت عراق برای انجام یک حمله گسترده به شمال این کشور با هدف آن چیزی است که ترکیه مبارزه با گروه های تروریستی پ.ک.ک اعلام کرده است. به گفته این منابع، ارتش ترکیه عملیات گسترده نظامی ای را برای حمله به شمال عراق تدارک دیده است. این منابع همچنین گفتند که کالین به طرف عراقی گفته است که دولت آنکارا تصمیم خود را گرفته و حمله به شمال عراق که در نوع خود حمله ای بزرگ خواهد بود به زودی انجام خواهد شد و دولت آنکارا تمایل دارد دولت عراق را در جریان عملیات، قبل از آغاز آن، قرار دهد.

مقامات ترکیه همچنین به همتایان عراقی خود گفته اند که تعهد می دهند در انجام این عملیات آسیبی به شهروندان عادی نرسد و صرفا افراد تروریست پ.ک.ک هدف قرار بگیرند.

این در حالی است که تیم ‌های صلح‌ساز جامعه (CPT)، گزارش‌هایی منتشر کردند که نشان می‌دهد ۲۴ غیرنظامی بر اثر عملیات ارتش ترکیه در اقلیم شمال عراق در سال ۲۰۲۳ جان خود را از دست داده‌اند که با اظهارات مقامات ترکیه از جمله وزارت امور خارجه این کشور مغایرت دارد. بنابراین معلوم نیست دولت ترکیه تا چه اندازه می تواند به تعهدی که به دولت عراق در این زمینه داده است پایبند باشد.

عملیات ترکیه که می رود مدت کوتاهی بعد از حمله موشکی ایران به مقری در اربیل انجام شود که ایران اعلام کرده مقر افراد وابسته به موساد اسرائیل بوده، ناخرسندی مقامات عراقی را به دنبال داشته است. به گونه ای که دولت محمد شیاع السودانی، خود را در معرض فشارهای افکار عمومی می بیند و نمی داند چگونه حمله احتمالی ترکیه به خاک عراق را برای افکار عمومی توجیه کند.

محمد شیاع السودانی در دیدار با وزیر دفاع ترکیه تاکید کرد که امنیت عراق و ترکیه همانند همه کشورهای همسایه به یکدیگر ارتباط دارد و انجام سفرها و دیدارها میان مقامات دو کشور هماهنگی و تفاهم بیشتر عراق و ترکیه در زمینه حمایت از امنیت و ثبات را موجب می‌شود.

نخست‌وزیر عراق همچنین بر پایبندی کشورش به اصول قانون اساسی تاکید کرد که بر مبنای آنها استفاده از اراضی عراق برای تجاوز به کشورهای همسایه ممنوع است. وی گفت که اقدامات متعددی در این زمینه به ویژه در نوار مرزی بین عراق و ترکیه انجام شده است.

در عین حال السودانی تاکید کرد که عراق هر گونه آسیب به حاکمیت خود و هر گونه تسویه حساب در خاک خود را قویا رد می‌کند.

نخست وزیر عراق همچنین بر لزوم محافظت از امنیت سوریه که با امنیت ملی عراق و ترکیه ارتباط دارد تاکید کرد.

یاشار گولر نیز به نوبه خود ضمن ابلاغ سلام و درود رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به مقامات عراقی، تاکید کرد که کشورش برای حفظ همکاری‌های دوجانبه با عراق و هماهنگی مشترک در زمینه مبارزه با تروریسم و نیز پروژه‌های راهبردی تمایل زیادی دارد.

این در حالی است که گفته می شود ارتش ترکیه در چارچوب این عملیات قصد دارد عملیات مشابهی را نیز در شمال سوریه علیه نیروهای مدافع خلق کرد انجام دهد. 

دولت ترکیه به طرف های عراقی گفته است که حمله اش به شمال عراق و سوریه که به گفته آن با هدف مبارزه با گروه های تروریستی کردی از جمله پ.ک.ک انجام می شود با حمایت ناتو و ایالات متحده انجام می شود. مقامات ترکیه همچنین گفته اند که برای انجام این عملیات با طرف های اقلیم کردستان در هماهنگی کامل هستند و آنها هیچ مخالفتی در این زمینه ابراز نکرده اند.

در همین رابطه برخی منابع گزارش می دهند که موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو بعد از آن انجام شد که پیمان آتلانتیک شمالی به آنکارا قول مساعد داد تا از حملاتش به شمال عراق و سوریه علیه نیروهای پ.ک.ک حمایت کند.

بعد از دیدارهای وزیر دفاع ترکیه، نخست وزیر عراق با مقامات ارشد دولتش و همچنین رئیس جمهوری این کشور تشکیل جلسه داد و ابعاد احتمالی حمله ترکیه به شمال عراق را مورد بررسی قرار داد.

این همه در حالی است که در عراق نگرانی های بسیاری از نیات اعلام نشده ترکیه در انجام چنین عملیاتی وجود دارد. به ویژه که اخیرا یک شبکه تلویزیونی ترکیه نقشه جدیدی را از ترکیه به نمایش گذاشت که در آن بخش هایی از شمال عراق و سوریه به همراه قبرس و بخش هایی از یونان و ارمنستان جزء خاک ترکیه گنجانده شده اند. برای همین بسیاری بیم آن دارند که ترکیه با انجام چنین عملیاتی درصدد پیاده کردن نقشه خود برای گسترش دامنه جغرافیایی اش باشد.

ترکیه چندین سال است که در حال انجام عملیات نظامی در شمال عراق است در حالی که هیچ کدام از این عملیات ها با رضایت دولت عراق انجام نشده است. عملیات پنجۀ ببر آخرین آنها بوده که کارزاری زمینی است که از ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰ شروع شده است. طبق این عملیات نیروهای مسلح ترکیه ۲۲۲ کیلومتر مربع از منطقه شمال عراق را اشغال کرده اند. طی این عملیات تا کنون دست کم ۷ شهروند کُرد غیرنظامی کشته شده‌ است. اهداف حملات در این عملیات‌ها در کوهستان قندیل، منطقۀ سنجار و مخمور بوده و به ادعای مقامات ترکیه ظاهراً مواضع حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) هدف قرار داده می‌شود. 

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترکیه عراق سوریه ترکیه و سوریه ترکیه و عراق حمله ترکیه به سوریه حمله ترکیه به شمال سوریه حمله ترکیه به شمال عراق حمله ترکیه به کردهای سوریه پ.ک.ک حمله ترکیه به پ.ک.ک ابراهیم کالین محمد شیاع السودانی کردستان عراق اقلیم کردستان عراق سید علی موسوی خلخالی یاشار گولر رجب طیب اردوغان


( ۱۹ )

نظر شما :

ناشناس ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۳
خیلی خوبه . هر چی بیشتر دنبال توهماتش باشه ، زودتر بادش می خوابه .
حسین جاوید ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۱
طبق پیمان لوزان ( شهری در سویس) که ما بین( انگلیس،فرانسه،ایتالیا،......) متحدین جنگ جهانی اول با دولت ترکیه ۱۹۲۳ به امضا طرفین رسیده، شهرهای :اربیل،موصل،کرکوک،تلافر... بایستی مجددا به حاکمیت ترکیه برگردند. که به ان خاطر است هنوز مرزی مابین عراق و ترکیه به طور رسمی معین نگردیده، حتی بعد از جلسات و کنفرانسهای متعدد با دولت انگلیس که کل عراق را اشغال کرده بود دولت انگلیس متعهد گردید تا تعیین حدود مرزی سالیانه ۳۵درصد در آمد نفتی مناطق یاد شده به ترکیه پرداخت شود، که به علت فوت نابه هنگام آتاترک و وقوع جنگ جهانی دوم موضوع راکد و تا به امروز به علل مختلف نیمه تمام مانده،( استقلال عراق، کودتاهای پی در پی در حاکمیت عراق، جنگ صدام با ایران ووو) ولی بعد از اشغال عراق توسط آمریکا و خودمختاری شمال عراق مجددا بحث تعیین حدود مرز به تعویق افتاده، حمایت امریکا از تروریستهای پ.ک.ک. که از سال ۱۹۸۴ بیش از ۴۵ هزار زن و کودک بیگناه را به قتل رسانده و میلیاردها دلار بر اقتصاد ترکیه آسیب زده و آمریکا هم از فرصت استفاده کرده در پی تاسیس کشوری به نام ترورستان است تا یدکی باشد بر اسراییل جعلی و پایگاهی مادام العمری برای فعالیتهای تروریستی در منطقه برای امیال امپریالیستی خود، لذا دولت ترکیه بایستی برای اجرای پیمان لوزان ( موضوع شمال عراق) را عملی و مانع تاسیس کشوری به نام ترورستان شود. تا هم مانع از سرایت ترور به خاک کشورهای منطقه شود وهم مناطقی که باید طبق پیمان لوزان جزو خاک ترکیه گردد را مجددا احیا کند.
آبتین ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۱
ارتش اشغالگر و فاشیستی ترکیه انقدر از کردستان عراق تابوت برده بیرون که خسته شده. مرد جنگ نیستید شماها. حتی با پیشرفته ترین سلاحها حریف گروه های شبه نظامی نمیشید. چون اونها برای خاکشون میجنگن و شما برای پول. ترکیه که داعش رو ایجاد کرد از مبارزه با ترویسم حرف میزنه!!!!!
d ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۴:۲۹
مبارزه باتروریسم حق مثلم هرکشوراست
خسرو ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۷
چرا مقامات آگاه عراقی به دیپلماسی ایرانی اطلاع دادند ؟ کدام مقامات بودند؟ cpT در کجای pkk جای دارد ؟ کدام عراقی ها از عملیات موشکی ایران ناخرسند بودند؟ نوشته بدون سند و مدرک و بیشتر موید ترس گروه‌های تجزیه طلب کردی از حمله ترکیه و همکاری ایران و عراق و یا دست کم سکوت آنها حکایت دارد و شاید هم دولت بغداد مخفیانه از حمله ترکیه استقبال هم کرده است
مجتبی ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۷:۴۶
تعریف تروریسم در منطق ترکی یعنی هم گروه قومی و زبانی بومی غیر ترک دیروز یونانیها واشوریها و ارامنه و حال کردها و علویها و... .اما یدر خوانده تروریسم در منطقه (ترکیه ) خود باعث ایجاد گرونهای تروریستی مهاجر ترکی قفقازی و قبچاقی در سوریه و عراق است
خسرو ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۵
اونی که برای خاکش می‌جنگد سرسپرده آمریکا نمی شود دیدیم پ ک ک در عفرین سوریه چگونه فرارکرد چقدر کشته داد و چطور ذلیل شد انشالله که عراق یکپارچه باقی می ماند ولی عاقل باشید ایران و ترکیه فردای تجزیه عراق راهم پیش بینی کرده اند اربیل وکرکوک به ترکیه و سلیمانیه و مندلی به ایران الحاق خواهند شد حالا هم منطقه نفوذ اینطور تعریف شده است قدرت‌های بزرگ هم این را رعایت می‌کنند که رفراندوم استقلال در اقلیم را جدی نگرفتند
ناشناس ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۹
خسرو به خودت رحم کن و کمتر فکر کن و یه مقداری به مغزت استراحت بده . سرگرمی زنگزور رو ازت گرفتن حالا بند کردی به عراق ؟
کوروش ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۴
معیار سرسپرده شدن چیست؟ ترکیه ‌که خودش بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا را فراهم می‌کند و نفت و گاز اسرائیل را حتی در زمان ویران کردن غزه تامین می‌کند! کردها در سوریه هم با آمریکا و هم با روسیه و حتی با دولت سوریه کار می‌کنند و اتفاقا بر خلاف تبلیغات نفت کردهای سوریه را خود دولت سوریه می‌خرد! و آن چیزی که پانترکهای بی سواد نمی‌دانند این است که حتی تا چند سال اول بحران سوریه سران کرد سوریه به طور منظم به ترکیه می‌رفتند و بهترین روابط را با اردوغان و دولت ترکیه داشتند و عکسهای آنها همین حالا موجود است. ولی یک دفعه بعد از اینکه کردها بر علیه دولت سوریه به جمع گروه های تروریستی مورد حمایت ترکها مثل داعش و تحریر الشام و ... وارد نشدند دولت ترکیه یادش افتاد که آنها را جز پ ک ک معرفی کند!!!! نه عزیز من‌. این بازی‌های پانترکی شما در قرن بیست و یکم دیگر جواب نمی‌دهد که به هر کس برچسب بزنید. سرسپرده و مزدور کسی است که حاصر نیست برای ناراحت نشدن اربابش آمریکا، حتی در زمان با خاک یکسان شدن غزه، نفت و گاز را به اسرائیل منتقل نکند تا مبادا به شرکت های تجاری خاندان فاسد اردوغان و دامادش ضربه وارد شود.
کوروش ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۱
تروریستان در واقع ترکیه است که خطرناک ترین گروه های تروریستی منطقه مثل داعش ریشه در این منطقه دارند و اتفاقا روابط خوبی با گروه های مرتبط با القاعده مثل النصره دارند.
علی ۰۲ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۹:۳۹
نباید اجازه داد اسراییل دیگری مثل ارمنستان و صهیونیزم در قلب جهان اسلام و جهان تورک و عرب تشکیل شود. ترکیه از حق قانونی خودش دفاع می کند و هرچه زودتر باید شمال عراق و سوریه را ضمیمه خاک خودش قرار دهد تا شاهد گسترش ویروس خطرناک تروریسم کردی در منطقه نباشیم
آبتین ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۶:۳۹
هر وقت ویروس اسرائیل از باکو جمع شد بعد شما پانترکها در مورد کردها افاضات کنید.