ایران و بمب و زمان رویارویی با واقعیت

اگر امریکا به ایران حمله کند واکنش پوتین چه خواهد بود؟

۰۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۳۳۵۹ اخبار اصلی پرونده هسته ای
این احتمال هم وجود دارد که ولادیمیر پوتین ماکیاولی، هیچ کاری در کمک به ایران انجام ندهد بلکه تماشا کند تا آمریکا در یک جنگ کثیف با ایران گیر بیفتد. پوتین می داند که نتیجه این جنگ هرچه باشد، منابع نظامی آمریکا را در ایران صرف می کند و واشنگتن دیگر قادر به تدارک نظامی اوکراین نخواهد بود.
اگر امریکا به ایران حمله کند واکنش پوتین چه خواهد بود؟

نویسنده: مارک کَتز (MARK N. KATZ)، استاد دولت و سیاست در دانشگاه جورج ماسون و عضو ارشد غیرمقیم در شورای آتلانتیک

دیپلماسی ایرانی: بطور فزاینده ای غیرمحتمل می شود که دولت جو بایدن و حاکمیت ایران بتوانند بر سر شروط بازگشت به برجام به توافق برسند. بسیاری در آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی که نگران رفتار ایران هستند، شاید به این چشم انداز دلخوش باشند اما نباید باشند. واقعیت سخت و سرد این است که ایران بدون برجام، با احتمال بیشتری به جنگ افزار هسته ای می رسد تا با برجام.

از سال 2018 که دونالد ترامپ برجام را به رغم پایبندی ایران ناکار کرد، تهران سطح پایبندی خود به شروط توافق را کاهش داد و اکنون زمان گریز لازم برای دستیابی به سلاح های هسته ای این کشور، کمتر از ده روز – یا شاید هم صفر – ارزیابی می شود.

اگر برجام زنده نشود، ایران اساسا هیچ انگیزه ای برای عدم دستیابی به سلاح هسته ای نخواهد داشت و بی گمان توانمندی فنی انجام این کار را هم داراست. برخی سیاستمداران در اسرائیل اعلام کرده اند که برای جلوگیری از این رخداد، به زور متوسل می شوند. اما به رغم توانایی بزرگ نظامی اسرائیل، حمله به ایران ممکن است دستیابی به سلاح را برای یک سال به تاخیر اندازد اما مانع از آن نخواهد شد. در واقع، حمله اسرائیل شاید عزم ایران به دستیابی به سلاح هسته ای را افزون کند.

البته آنچه بسیاری از اسراییلی ها و دیگران واقعا می خواهند این است که آمریکا با توسل به زور، مانع دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای شود، امیدی که جو بایدن در دیدار اخیر خود از منطقه در دل آنها زنده کرد. اما همانطور که آمریکا نتوانست جلوی هند، پاکستان و کره شمالی را در این زمینه بگیرد، در مورد ایران هم نخواهد توانست. شاید آمریکا توانمندی بزرگتری از اسرائیل برای ایجاد تاخیر در برنامه هسته ای ایران داشته باشد اما نمی تواند دانش هسته ای ایران را نابود کند.

نیازی به گفتن هم نیست که حملات نظامی آمریکا به ایران، تنها عزم تهران را برای دستیابی به سلاح هسته ای افزایش می دهد. بنابراین آمریکا و بقیه جهان همان طور که با دیگر کشورهایی که به سلاح هسته ای دست یافتند، کنار آمدند، با ایران هم به ناچار کنار خواهند آمد.

از این گذشته، به احتمال زیاد، تهدید آمریکا در بکارگیری زور علیه ایران، حتی در برنامه تهران برای رسیدن به سلاح هسته ای، تاخیر هم نمی اندازد. در دو نوبت جداگانه که من در "شبیه سازی های جنگی" (war games) با این سناریو شرکت داشتم (متاسفانه نمی توانم بگویم کجا)، تیم های روسی با استقرار شمار محدودی نیرو در داخل و اطراف تاسیسات هسته ای ایران، از هر تلاش نظامی علیه این تاسیسات جلوگیری کردند. اگر مسکو این کار را در شرایط واقعی انجام دهد، باید انتظار داشت که دولت بایدن از انجام حمله به ایران خودداری کند چرا که از یک منازعه گسترده تر با روسیه هراس دارد.

البته این احتمال هم وجود دارد که ولادیمیر پوتین ماکیاولی، هیچ کاری در کمک به ایران انجام ندهد بلکه تماشا کند تا آمریکا در یک جنگ کثیف با ایران گیر بیفتد. پوتین می داند که نتیجه این جنگ هرچه باشد، منابع نظامی آمریکا را در ایران صرف می کند و واشنگتن دیگر قادر به تدارک نظامی اوکراین نخواهد بود.

اگر، یا به باور من وقتی، ایران در نقطه دستیابی به سلاح هسته ای است، اقدام مناسب آمریکا این نخواهد بود که به نمایندگی از متحدان منطقه ای اش در یک تلاش بیفایده به ایران حمله کند بلکه چتر بازدارندگی هسته ای خود را برای متحدینش گسترش خواهد داد. شاید رهبران ایران نسبت به آمریکا و برخی کشورهای منطقه خصومت داشته باشند اما خودکشی نمی کنند.

منبع: هیل / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و روسیه ولادیمیر پوتین تاسیسات هسته ای ایران ایران و امریکا و روسیه حمله امریکا ایران و اسرائیل بمب اتم دستیابی ایران به تسلیحات گریز هسته ای


( ۱۴۷ )

نظر شما :

خسرو ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۷
در هرگونه حمله احتمالی امریکا به ایران -- در بهترین حالت روسیه فقط کمک تسلیحاتی به ایران خواهد کرد تا با طولانی شدن مقاومت ایران ، بحران نفتی ایجاد شده و روسیه منتفع شود و ایران مثل اکراین قربانی خواهد شد تا امریکا لجن مال شود
سیدعلی‌ حسینی‌پور ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۴
سلام ؛ ایران کشور امام زمان(عج) است و هرگز شکست نخواهد خورد و همینطور که پیامبر (ص) پیش بینی کرده امام زمان(عج) فرمانروای جهان خواهد شد. الله اکبر خامنه‌ای رهبر (وسلام)