کشور همچنان در بن بست سیاسی است

سرسختی عراقی ها

۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۰۲۹۳ اخبار اصلی خاورمیانه
بر اساس نتایج انتخابات، گفت وگوها میان گروه های سیاسی با هدف مشخص کردن فراکسیون اکثریت جدید در پارلمان انجام می شود، فراکسیونی که نخست وزیر را معرفی می کند. ناظران انتخابات از جمله معارضان معتقدند که مسئولان انتخابات را سالم و شفاف در سایه سطح پایین مشارکت برگزار کردند.
سرسختی عراقی ها

نویسنده: أحمد الحوسنی

دیپلماسی ایرانی: محافل سیاسی بر این باورند که انتخابات ملی با هدف حل اختلافات حزبی برگزار می شود، اما نتایج انتخابات عراق مانعی در برابر تشکیل دولت جدید بر اساس نتایج رای گیری روز دهم اکتبر 2021 به وجود آورده است. عراق اکتبر گذشته قانون جدید انتخابات را تصویب کرد که فرصت های سیاسی جدیدی را برای افراد مستقل و اعضای جنبش اعتراضی فراهم کرد که دولت تشکیل شده پس از انتخابات سال 2018 را سرنگون کرد.

در انتخابات اخیر، طرفداران مقتدی صدر، رهبر شیعی با 73 کرسی به پیروزی رسیدند و افراد مستقل و نامزدهای دارای پایگاه مردمی هم 43 کرسی کسب کردند و پس از آنها، جنبش تقدم به ریاست محمد حلبوسی، رئیس پارلمان با 37 کرسی و فراکسیون دولت قانون به ریاست نوری المالکی، نخست وزیر اسبق با 33 کرسی و حزب  دموکرات کردستان با 31 کرسی و فراکسیون فتح که طرفدار ایران است با 17 کرسی در رده های بعدی قرار گرفتند.

بر اساس نتایج انتخابات، گفت وگوها میان گروه های سیاسی با هدف مشخص کردن فراکسیون اکثریت جدید در پارلمان انجام می شود، فراکسیونی که نخست وزیر را معرفی می کند. ناظران انتخابات از جمله معارضان معتقدند که مسئولان انتخابات را سالم و شفاف در سایه سطح پایین مشارکت برگزار کردند.

عملیات بازشماری آرا با منجر به تغییرات بزرگی نشد و برخی از طرفداران ایران در اعتراضات به نتایج انتخاباتی شرکت کردند که شکست بی سابقه ای در آن متحمل شدند. این افراد به این اشاره کردند که در صورتی که دولت آتی عراق فراکسیون های بازنده در انتخابات از جمله رهبران حشد شعبی و فراکسیون الفتح که طرفدار ایران هستند را کنار بگذارد، ممکن است منجر به خشونت شود. این اعتراضات به اقدامات خشونت آمیز منجر شد، مسئولان عراقی حمله پهپادی به محل اقامت نخست وزیر در ماه نوامبر 2021 را به شبه نظامیان طرفدار ایران نسبت دادند، اما فرماندهان گروه های مسلح و مسئولان ایرانی هرگونه دست داشتن خود در این حادثه را تکذیب کردند.

منزل حلبوسی هم اخیرا در معرض یک تروریستی مشابه قرار گرفت، در این چارچوب، اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به عراق سفر و با فرماندهان گروه های مسلح و گروه های سیاسی و رهبران چارچوب هماهنگی با هدف نزدیک کردن دیدگاه ها در خصوص پرونده تشکیل دولت جدید عراق و تلاش برای یکپارچه کردن مواضع در بیت شیعی دیدار کرد، پس از اختلافاتی که اخیرا میان چارچوب هماهنگی و جریان صدر رخ داده بود. منابع هر چند دیدار قاآنی با صدر را تایید نکردند، اما از نشانه های شکست سفر وی سخن گفتند. 

گروه داعش با چندین عملیات تروریستی در مناطق مختلف کشور به استقبال نتایج انتخابات رفت، این در حالی است که مسئول عملیات ترور در استان میسان در جنوب عراق دستگیر شد تا این گزاره صحیح باشد مبنی بر اینکه "هنگامی که پشت دولت شکسته شود، داعش خارج می شود" تا این مساله روشن شود که آنچه رخ می دهد، مقدمه سازی برای پروژه بعدی داعش است.

آنچه پرسش برانگیز است، این که قدرت های منطقه ای که از این فضاها سود می برند، با هدف ایجاد هرج و مرج برای از بین بردن نتایج انتخابات عراق با داعش همکاری می کنند، نتایج انتخاباتی که وزن و پایگاه مردمی رهبران گروه های طرفدار ایران را برملا کرد که در معرض ناکامی انتخاباتی بی سابقه ای قرار گرفتند، مساله ای که تصمیم گیرندگان سیاسی بیت شیعی را آشفته کرد. آنچه از زمان انتخابات اخیر در سطح سیاسی و امنیتی به نظر می رسد، این است که طرح و پروژه ای از سوی گروه های مسلح با هدف انتقامجویی از رهبرانشان در حال آماده سازی است و این انتقام، این بار شیعیان را هدف قرار خواهد گرفت.

منبع: الاتحاد / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق انتخابات عراق گروه های مسلح مقتدی صدر گروه چارچوب هماهنگی بن بست سیاسی


( ۷ )

نظر شما :