به مناسبت دومین سالگرد ترور سردار رشید ایران

گره خوردن محبوبیت سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی و معمای امنیت در خاورمیانه

۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۸۸۰۵ خاورمیانه انتخاب سردبیر
رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: شاید تا صدها سال دیگر زمانی که خاورمیانه یک جای امن تر و پیشرفته تری به نسبت امروز شده است هر زمان که از مسئله امنیت در خاورمیانه سخن رانده میشود نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به دلیل تلاش های وی برای برقراری امنیت در خاورمیانه طنین انداز شود.
گره خوردن محبوبیت سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی و معمای امنیت در خاورمیانه

نویسنده: رامین فخاری، دانشجوی ارشد مطالعات خاورمیانه دانشگاه علامه طباطبایی

دیپلماسی ایرانی: سیزدهم دی امسال مقارن با امسال دومین سالروز شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی است که ترور وی به دست دولت ترامپ یک‌ زخم عمیق را از جانب ایالات‌ متحده‌ آمریکا بر پیکره جامعه ایران برجای گذاشته و شاید در آینده جای این زخم بسیار دردناک‌تر از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ باشد و ممکن است حس آمریکاستیزی را در میان ایرانیان بیشتر از براندازی دولت مصدق برانگیزد. این ترور یکی از اشتباهات آمریکا در تراز و اندازه کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بوده است. اما در اینجا باید این مسئله را بررسی کرد که چرا سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به اندازهای در در قلب مردم ایران جا گرفته است که ترور وی می تواند احساسات ضد آمریکایی را در مردم ایران ایران افزایش دهد؟ 

پاسخ به این سوال بسیار ساده است و در معمای امنیت نهفته است. خاورمیانه یک منطقه بسیار ناامن است و ناامنی خاورمیانه توانسته است تاثیرات بسیار منفی بر اقتصاد کشورهای خاورمیانه و زندگی مردم خاورمیانه داشته باشد. شاید یکی از دلایل اصلی غقب ماندگی خاورمیانه در معمای امنیت نهفته باشد .

معمای امنیت برای مردم ایران آن که شاهد جنگ تحمیلی و ناامنی خیابان ها در دهه ۶۰ بوده اند تا اندازه ای و برای مردم سوریه و عراق که به تازگی ناامنی هایی را شاهد بوده اند تا اندازه بیشتری ملموس تر بوده است. 

باید افزود امنیت پایه و اساس همه چیز است، از جمله اقتصاد، فرهنگ، جامعه، علوم و غیره. در جاهایی که امنیت وجود نداشته باشد نه اقتصاد شکوفا می شود نه آموزش وجود دارد نه فرهنگ قابلیت رشد دارد نه جامعه شکل میگیرد و نه فرصت تحقیقات علمی و فنی و نه خدمات بهداشتی وجود دارد. بطور کلی در نبود امنیت همه چیز از بین می رود. همه مواردی که به آنها اشاره شد در بستر امنیت شکل میگیرند.

همچنین درباره مسئله اقتصاد نیز باید افزود هر چند که اقتصاد ایران به دلیل تحریم های ایالات متحده در وضعیت مطلوبی قرار ندارد اما در هر حال مسئله امنیت پایه مسئله اقتصاد است. هر کشوری برای  شکوفایی تولید، تجارت، جذب سرمایه گذاری و توریست در وهله اول به امنیت نیازمند است و مسئله امنیت برای یک کشور و اقتصاد حکم اکسیژن را داراست. در مناطقی که در آن ناامنی وجود دارد به قول معرف باید فاتحه اقتصاد را در آن مناطق خواند. ارتباط تنگاتنگ مسئله امنیت با مسئله سرمایه گذاری بسیار حائز اهمیت است. به طور مثال درباره کشور سوریه که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش برای پاکسازی این کشور از تروریست ها مبارزه می کردند تا قبل از سال ۲۰۱۱ و بحران داخلی، این کشور دارای صنعت توریسم بود و بخشی از مردم این کشور از صنعت توریسم کسب معیشت میکردند، اما پس از ناامنی های ایجاد شده کشور سوریه علاوه بر ویرانی های رده خود که گفته میشود تا ۵۰۰ میلیارد دلار تخمین زده میشود مسئله توریسم خود را نیز از دست داد و حتی ممکن است تا ده ها سال نتواند صنعت توریسم خود را به قبل از سال ۲۰۱۱ بازگرداند.

در هیچ جای کره زمین بدون وجود امنیت نه دانشگاهی باز است که مجال پرورش نیرو، محقق، توسعه علوم و فناوری را داشته باشد، نه تولید و تجارت و اقتصاد و خرید و فروش در جریان است، و چیزی جز ناامنی و کشتار قابل مشاهده نیست. اگر امروز شاهدیم که آمریکا و اروپا و چین و نمونه ضعیف تر آنها در خاورمیانه یعنی کشور"ترکیه" به پیشرفت هایی در زمینه های اقتصاد و فناوری و ... دست یافته اند به این دلیل است که قبل از ما به اهمیت معمای امنیت پی برد اند و در بستر همین امنیت تواسته اند اقتصاد و علم خود را شکوفا کنند. اگر امروز هم ایران با وجود همه مشکلات اقتصادی و ... در مسیر یک کشور در حال توسعه است به دلیل رشادت های جوانان این کشور در دوران دفاع مقدس و نیروهایی است که بعد از جنگ کشورهای اطراف ایران را از شر تروریست ها پاکسازی کرده اند تا داخل ایران نامن نشود. این را هم باید افزود زمانی که در خاورمیانه ایران و عراق و سوریه باید به یک امنیت دسته جمعی دست یابند ارتباطات اقتصادی این کشورها نیز قوی تر می شود و خاورمیانه شاهد شکوفایی اقتصادی خواهد بود.

مسئله محبوبیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش به معمای امنیت گره خورده تا اندازه ای که محبوبیت وی هم دارای بعد مذهبی هم ملی و هم فرا ملی است. وی دارای جایگاه بسیار بالایی در قلب همه مردم ایران از هر طبقه اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی است. حتی در بخش هایی از مخالفان جمهوری اسلامی که جانب انصاف و عدالت را رعایت میکنند نیز به وی علاقه مندند. در بین مردم عراق و سوریه و بخشی از مردم افغانستان نیز سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به دلیل تلاشهایش برای قلع و قم نیروهایی که مخالف امنیت منطقه بوده اند از جایگاه والایی برخوردار است. 

شاید تا صدها سال دیگر زمانی که خاورمیانه یک جای امن تر و پیشرفته تری به نسبت امروز شده است هر زمان که از مسئله امنیت در خاورمیانه سخن رانده میشود نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به دلیل تلاش های وی برای برقراری امنیت در خاورمیانه طنین انداز شود.

کلید واژه ها: سردار سلیمانی حاج قاسم سلیمانی ترور سردار سلیمانی سالگرد ترور سردار سلیمانی دونالد ترامپ امنیت امنیت خاورمیانه


( ۴ )

نظر شما :

مجید ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۶
سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی عزیز
ابراهیم قدیمی ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۷
چرا سردار سلیمانی را ترور کردند۔برای اینکه اورا ترور شخصیت نتوانستند بکنند۔خصوصیات سردار انقدر پاک وبی غل و غش بود که دوست ودشمن اورا می ستود۔و ترور شخصیت او امکان نداشت۔ حتی کسانی که با جمهوری اسلامی نزدیکی نداشتند نمی توانستند اورا نفی کنند۔دشمن در یک جامعه همیشه دوسعی توامان دارد۔اول سعی مبکند شخصبت های کلیدی جامعه را با تبلیغات ساختگی کمی راست ودروغ بی اعتبار کند ودوم انکه شخصیت های مذموم خود را با تبلیغات اعتبار بخشد۔ شخصیت سردار سلیمانی انقدر پاک بود که توان بی اعتبار کردن اورا نداشتند۔لذا اورا ترور جسمانی کردند۔شخصیت بی اعتبار وخود خواه وجنایتکار و مذمومی مانند نتان یاهو را با تبلیغات اعتبار بخشیدند۔این نتان یا هو شخصیت شناخته شده مذمومی نزد دوست ودشمن بود۔یکی ازروسای جمهور امریکا در باره ایشان گفته بود این ۔۔۔۔۔۔خیال میکند که کیست؟انها دانشمندان قانع و فداکار وبا ارزش ما را ترور میکنند ولی دانشمندان بی ارزش انها دانشمندان جنایت کار انها دانشمندان قرن میشوند وجایزه های جهانی میبرند با تبلیغات۔با عکس ها وپوستر های تبلیغاتی۔در جوامع انسانها سعی میکنند برطبق اموزشی که دیده اند والگوهائی که در صحنه اجتماعی می بینند ودر مورد انها صحبت میکنند الگو انتخاب کنند۔از بین انسانهای شناخته شده خود الگو میگیرند۔پدر ،مادر، ثروتمند ،قهرمان ورزشی ،هنرپیشه سینما وتلویزیون ،زاهد وعارف ،دانشمند ونظامی و۔۔۔دشمن الگوهای واقعی ما را میگیرد به نوعی با ترور شخصیت وبا جذب همکاری و۔۔۔۔۔درصورتیکه توان نداشته باشند ترور میکنند۔الگوهای بی ارزش خود را جایگزین میسازند۔۔برخی کشورها ناخواسته خود در این مهلکه الگوبرداری غلط افتادند۔قتل ،جنایت ،و۔۔۔۔ در انها بیداد میکند۔نظم اجتماعی نیاز به انسانهای تربیت شده والگوهای معرفی شده واقعی اجتماعی سالم بیشتر دارد تا فشار وزور والگوهای بی مایه۔برای بک جامعه با امنیت نیاز به اموزش الگوهای واقعی سالم سعی در جلوگیری از انواع ترور انسانهای سالم و فداکار اجتماع بایستی گردد۔متاسفانه برخی از ما نااگاهانه و برخی از روزنامه های اینتر نتی ما که خود را انقلابی هم میدانند از این کارها ترور شخصیت ومعرفی غلط زیاد میکنند۔
فدوی ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۷
صدها سال ؟! چه خوش باورانه . از همینک تحریف تاریخ شروع شده . محور عربی - عبری - ترکی بعد از تو دهنی خوردن از مقاومت ، خیلی سریع شروع به ساخت فیلم و سریال و ... کرده اند برای وارونه نشان دادن حقایق . بعید است نسلهای بعدی درک درستی از وقایع چند سال اخیر خاورمیانه داشته باشند . اینکه بخشی از سپاه قدس و بخشهایی کوچکتر از فاطمیون و ... با رشادتهایشان و البته پوشش هوایی محدود روسیه توانستند عمال و مزدوران وابسته به ارتش کودک کش اسراییل ، ارتش گلخانه ای عربستان و امارات و ارتش ترسوی عثمانی را عقب برانند و شکر اضافی که یکی از حکام متوهم خاورمیانه در مورد بشار اسد خوروده بود را به خودش برگردانند ، آنقدر بزرگ است که من و شمای این عصر با دیده ی تردید به آن می نگریم . پس ببینید پنجاه سال و صد سال بعد چه خواهند گفت . سردار سلیمانی را طراحی پمپئو و اجرای ترامپ خودشیفته شهید کرد اما شک نکنید شیرینش را ممد ، نتان و رجب دادند .
محمد ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۵۰
دوست ندارم مغلطه کنم ، اما جز این است که عده ای شهروند درجه یک با ساخت طبقه جداگانه برای خود ، از همین امنیت برای خوردن و بردن سواستفاده می کنند ؟ مگر جز این است که قیمت دلار و تورم و مسکن و خودرو و غیره هم از مصادیق امنیت هستند ، مگر نه اینکه دیکتاتوری اردوغان هم با کوچکترین باد سردی که به او خورد به فروپاشی اقتصادی نظیر ما دچار شده است و از قضا ، مانند مسئولان ما به جای گردن گرفتن اشتباهاتش ، سقوط ارزش پول ترکیه را به دشمنان بیرونی نسبت می دهد ،
فدوی ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۱
آقا محمد ... هر چند دغدغه های شما کاملا به حق و وظیفه ی مسئولین شنیدن آنها و اندیشیدن چاره ای برای آنهاست . اما اوج بی انصافی است که ایران را با همسایه ی غربی مقایسه کنید . اون برای غرب دم تکان می دهد و ما پا رو دم غرب گذاشته ایم . نمی گم کارمان درست است با غلط اما می گویم مقایسه ها باید بجا باشد . اون دنبال پر کردن جای خالی ایران قبل از ۵۷ برای غرب است و ما دنبال استقلال از غرب .
مهندس مهراب لاهیجانی ۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۷
سلام بر نیرو های مسلح که در راه حفظ و حراست از نوامیس ملی جان فشانی میکنند. بی تردید غیرت ملت ایران اجازه نمیدهد گرد ر بر پوتین سرباز وطن بنشیند چه رسد به انکه ناجوان مردانه شهید شوند. الهی ایشان را در پناه خویش از همه بلیات مصون و شهیدان ما را مقام قرب خویش عنایت فرما. امین یا رب العامین
امیر ۱۳ دی ۱۴۰۰ | ۰۲:۱۷
آینده همه پرده ها را کنار خواهد زد و مردم چهره واقعی اشخاص را خواهند شناخت! تبلیغات هرچقدر هم زیاد باشد باز هم ماه پشت ابر باقی نخواهد ماند! در مورد تمامی شخصیت های سیاسی گذشته هم مردم بالاخره به حقیقت رسیدند و سالها تبلیغات گسترده هیچ اثری نداشتند!