عدم تمایل بایدن به لفاظی های تل آویو علیه ایران

تهدید به حمله صرفا بلوف اسرائیل است

۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۸۴۷۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای
منتقدان هشدار می دهند که دولت جو بایدن این سخنان اسرائیل را بیشتر به عنوان مانورهای مخرب می بیند. به خصوص که رئیس جمهوری آمریکا به شدت علاقه مند به از سرگیری توافق هسته ای با ایران است.
تهدید به حمله صرفا بلوف اسرائیل است

نویسنده: اینگه گونتر   

دیپلماسی ایرانی: در درگیری با ایران، اسرائیل اغلب کارت یک گزینه نظامی را روی میز می گذارد. از زمانی که دیپلماسی بین المللی دوباره برای مذاکره با نمایندگان ایران برای نجات توافق هسته ای 2015 در وین فعال شده، تقریبا هیچ روزی نمی گذرد که اسرائیل از حمله پیشگیرانه از راه دور سخنی نگوید. عقیده غالب در دولت نفتالی بنت این است که تنها یک خط مشی سختگیرانه می تواند تندروها در تهران را از تمایل به بمب اتمی منصرف کند. این نظریه در واشنگتن نیز شنیده می شود. بنی گانتز طی سفر اخیر خود به ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که به نیروهای مسلح اسرائیل دستور داده است تا برای حمله احتمالی به ایران از نظر عملیاتی آماده شوند. همچنین تهدیدهای متعددی از دستگاه امنیتی اسرائیل شنیده می شود: رهبر موساد علنا قول داد که او و موساد تضمین می کنند که ایران «نه در چند سال آینده و نه هرگز» به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت.

منتقدان هشدار می دهند که دولت جو بایدن این سخنان اسرائیل را بیشتر به عنوان مانورهای مخرب می بیند. به خصوص که رئیس جمهوری آمریکا به شدت علاقه مند به از سرگیری توافق هسته ای با ایران است. اما گفته می شود واشنگتن تهدیدات لفظی تل آویو را تایید می کند، زیرا از یک سو، مذاکرات وین با ایرانی ها ظاهرا به بن بست کاملی رسیده و شرکای اروپایی شکست قریب الوقوع مذاکرات را محتمل می دانند از سوی دیگر در سال 2015 موفقیت مذاکرات تنها پس از فشارهای گسترده حاصل شد.

به گفته ناهوم بارنیا، مفسر نشریه «یدیوت آکرونوت»، تیم بایدن به خوبی می داند که «تهدید اسرائیل با اقدام نظامی مواضع ایران را نرمتر کرده است». تفاوت با آن زمان این است که دولت های بنت و بایدن در تلاش مشترک برای دستیابی به توافق هستند، در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل تمام توان خود را برای تخریب سیاست باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق ایالات متحده در قبال ایران انجام داد. این لفاظی ها بازی با آتش بوده ولی احتمالا چیزی بیش از یک بلوف نیست. حتی نیروی هوایی مدرن اسرائیل به تنهایی نمی تواند سانتریفیوژهای زیرزمینی ایران را نابود کند. این امر مستلزم بمب های ویژه با نفوذ بسیار زیاد است که ارتش اسرائیل در اختیار ندارد و آمریکا همچنین درخواست آنها را برای تحویل هواپیماهای جنگنده که می توانند در هوا سوخت گیری کنند و بنابراین برای پروازهای طولانی مدت مناسب هستند، رد کرده است. به نظر نمی رسد واشنگتن به مداخله مسلحانه واقعی علاقه مند باشد. اما جنگ افروزی روانی بین اسرائیل و ایران به طور فزاینده ای در حال افزایش است.

اوفر شله، کارشناس دفاعی و نماینده سابق کنست، توصیه می کند به جای اینکه اسرائیل مرتبا ایران را تهدیدی برای خود جلوه دهد، باید این لفاظی ها را که هیچ کس جدی نمی گیرد، متوقف کند. ایهود باراک، نخست وزیر اسبق اسرائیل نیز ارزیابی مشابهی دارد: "آیت الله ها می خواهند مانند رژیم کیم جونگ اون در کره شمالی زنده بمانند. آنها به عنوان یک کشور در آستانه هسته ای شدن، عملا آسیب ناپذیر خواهند بود، به تعادل استراتژیک با اسرائیل دست خواهند یافت و آزادی عمل خود را در منطقه گسترش خواهند داد."

منبع: فرانکفورتر روندشاو (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل حمله به ایران جنگ با ایران حمله نظامی به ایران تاسیسات هسته ای ایران


( ۸ )

نظر شما :