دو مکتب دو راه یک هدف

ایران دغدغه سردار و وزیر

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۲۱۵۶ اخبار داخلی نگاه ایرانی
نویسنده خبر: صادق ملکی
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ظریف و سلیمانی هم مکتب هستند و از دو راه، هدف واحدی را که اعتلای نام ایران است پیگیری می کنند و بر همگان روشن است که صحنه سیاست و عرصه میدان هم راستا هستند و هر یک پشتیبان دیگریست‌. مکتب ظریف، اگرچه مکتب دیپلماسی است اما در امتداد و مکمل مکتب میدانی سلیمانی است.
ایران دغدغه سردار و وزیر

دیپلماسی ایرانی: پیش از هر سخنی باید گفت در فضای ناامیدی و قهر اجتماعی جامعه ایرانی متاثر از زمامداری ناکارآمد، دو  رویداد اعلام کاندیداتوری تاج زاده و انتشار مصاحبه ظریف صحنه سیاست در ایران را چنان به وجد آورده است که فارغ از هر تحلیلی به خودی خود باید برای همه آنانی که دغدغه ایران را دارند، مغتنم شمرده شود. می تواند این دو حرکت هماهنگ و در یک راستا به هدف سد شکنی موانع رسیدن به پاستور باشد. شاید و شاید که بیشتر به آرزو و معجزه می ماند اگر به صاحبان این اندیشه ها فرصت ظهور و عمل دهند، ایران بتواند از این گذر سخت و تاریخی عبور کند و آینده ایران تا حدودی بیمه شود.

و اما به آنانی که  مکتب سازند و شور مکتبی دارند باید گفت خطا نکنید و نکنیم که وزیر و سردار هر دو در خدمت کیان هستند و دغدغه‌ ای جز آن ندارند.

ظریف و سلیمانی هم مکتب هستند و از دو راه، هدف واحدی را که اعتلای نام ایران است پیگیری می کنند و بر همگان روشن است که صحنه سیاست و عرصه میدان هم راستا هستند و هر یک پشتیبان دیگریست‌. مکتب ظریف، اگرچه مکتب دیپلماسی است اما در امتداد و مکمل مکتب میدانی سلیمانی است.

سردار شهید سلیمانی و ظریف هر یک قهرمان میدان مسئولیت خویش هستند و بدون دیگری رسیدن ایران به موفقیت و تامین منافع ملی امکان نداشته و ندارد. هیچ یک از این دو قهرمان را نباید مصادره به مطلوب کرد و از دایره تنگ جناحی نگریست.

باید گفت بسیاری از ناقدان ظریف بیش از درد سلیمانی، درد قدرت دارند و هراسان از آن که ممکن است با به سرانجام رسیدن مذاکرات برجام، دیگر نتوانند پاستور را تسخیر کنند.

می دانیم که مکتب ظریف، مکتب زندگی نرمال، آشتی و تعامل با درون و بیرون است. مکتب ظریف، مکتب حرکت در مسیر عقلانیت و بکارگیری خرد جمعی در راستای  متوازن سازی در روابط ایران در نظام بین‌الملل به هدف حفظ عزت، حکمت و مصلحت است. مکتب ظریف در پی نفی سیاست سلبی و جایگزینی سیاست ایجابی است. در مکتب ظریف مسیر آخرت از گذرگاه تن دادن به واقعیت های دنیا عبور کرده و بهشت زمین قربانی نمی شود. ظریف با آگاهی از وزن ایران و معادلات جهان و منطقه،  برای ایران رسالت جهانی قائل نیست و سهم ایران در قدرت را منطبق بر ظرفیت کشور و ایجاد روابط متوازن با غرب و شرق می داند. در مکتب ظریف منافع ملی محور است و اولویت با روشنی بخشی بر خانه خویش است. در مکتب ظریف هنر سیاست در زیستی معنا می یابد که دستیابی به توسعه و رفاه مردم در آن حاصل شود.

دو گانه سازی از دو مکتب ظریف و سلیمانی خطاست و ضربه به منافع ملی ایران است. ظریف در صحنه دیپلماسی بدنبال منافعی است که عرصه میدان بر او هموار کرده است. در این میان نه سلیمانی و نه  ظریف هیچ‌یک معصوم نیستند و هر دو در مسیر پر فراز و نشیب سیاست و میدان عاری از خطا نبوده اند. مهم آن است که سلیمانی و ظریف یگانه دیده و با تقویت این نگاه فقط و فقط به ایران و سربلندی آن بیاندیشیم.

صادق ملکی

نویسنده خبر

صادق ملکی، کارشناس، استراتژیست و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران جمهوری اسلامی ایران محمد جواد ظریف سردار سلیمانی سردار قاسم سلیمانی صادق ملکی انتشار فایل صوتی ظریف


( ۶ )

نظر شما :

ایران ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۸
این فضای ناامیدی و قهر اجتماعی جامعه ایرانی مورد اشاره در این مقاله، بعلت عملکرد دوستان آقای تاج زاده است پس چرا باید حضور آقای تاج زاده مغتنم شمرده شود ؟!!!!!!!!!!!!!!!! واقعا رسانه چقدر میتوه در گمراه کردن و به هیجان آوردن مردم موثر باشه راه معرفتی حاج قاسم برای خیلی ها قابل درک نیست، این باعث میشه وقتی بهشون گفته میشه این فایل هیچ وقت منتشر نخواهد شد با عصبانیت و تندی شروع می کنن به اتهام زدن چطور میشه باور کرد مردی که برای پیشکش کردن بزرگترین سرمایه خدادای اش یعنی جانش، اونم برای دین و کشورش، اینطور التماس خدا رو می کرد می تونه نقشه توطئه بچینه برای به اصطلاح برجامی که عمر یک دولت رو گرفت و الانم تضمینی نیست که دولت های بعدی امریکا بهش پایبند باشند ظریف خیلی بی انصافی و بی معرفتی کرد این مزد معرفت حاج قاسم نبود
محمد ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۸
هر آنچه از مکتب ظریف گفتید نشان می دهد مکتب ظریف و سلیمانی یکی نیست، چون سلیمانی به رسالت جهانی اسلام شیعی معتقد است و همانند شما ظرفیت های ایران را محدود نمی داند و از تهدید ها هراسی ندارد و همانند شما با یک تشر عقب نشینی نمی کند و از تهدید ها فرصت می سازد و حتی بیشترین فرصت ها را در تهدید ها می داند، بله البته جنگ طلب نیست و اصل را حل مسائل با گفتگو می داند نه معامله با دشمن و همانند هر شیعه حقیقی به دنبال تعالی در زندگی دنیا است نه یک زندگی نرمال به دید شما و مستکبرین عالم.
دانش ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۹
پس با منظومه‌ی فکری نویسنده به این نتیجه می‌رسیم چراغی که به خانه رواست ... . آقای عزیز شما با این طرز تفکرت دقیقا داری موضوعاتی رو مطرح می‌کنی که شخص وزیر نیز برای فرار و طفره از زیر بار مسئولیت این گفته‌ها دست به دامان چنین مقالاتی شده؛ آنوقت شما مدافع چه کسی هستید؟
سهراب ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۳
تحلیل درستی است. هر دو سرباز ولایت بوده اند.
اشکان ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۵
اصلا کاری با این موضوع اخیر ندارم که بنظرم بیشتر مصرف انتخاباتی دارد اما کلا و همیشه با خودم میگفتم که این رسانه ها با یک قیف انچه خود میخواهند را به اجبار به وجود ما منتقل میکنند بویژه با پدیداری اینترنت و از زمان یاهو مسنجر همیشه شاهد ان بوده ام که هر روز یک سری بنگاهها و یا شاید هم مافیاهای خبری و رسانه ای تصمیم میگیرند که ما امروز چه چیزی بخوانیم چه چیزی لایک بگنیم برای چه تاسف و همدردی بیان بگنیم و به چه بخندیم و چه لایک کنیم و یک جمله که ماها برده های رسانه ها شدیم در سطح شهر و کشور و جهانی و باید با آموزشهای لازم یاد بگیریم که هر انچه دیدیم و شنیدیم و خواندیم را تفسیر و تحلیل بکنیم
میثم ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۸
نظر نویسنده محترم است. اما به نظرم ظریف دنبال دوگانه سازی بود. لذا این متن بیشتر حالت توصیه به ظریف را دارد
خسرو ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۴۵
نویسنده محترم در نوشته های قبلی خود بر انتخاب یک نظامی و سردار برای ریاست جمهوری تاکید داشت ، حال چگونه از اعلام کاندیداتوری تاجزاده ( ومطرح شدن ظریف ) به وجد می آید؟ به نظر میرسد تیم بایدن تصمیم دارددر همه کشورها ی مهم ، اکیپ های نزدیک به خود را جایگزین کند مانند انگلیس و فرانسه و المان و کشورهای عربی و ... و در ایران بدرست یا غلط ظریف(و اصلاح طلبان ) را به خود نزدیک میبنندفراموش نکنیم که این تحریمهای کمرشکن از طرف اوبامای دمکرات بر ایران تحمیل شد فراموش نکنیم که بایدن معاون اوباما بود و ساده لوح نباشیم و درک کنیم که اگر تکنولوژی هسته ای و موشکهای دوربرد و قدرت مستقل میخواهیم هنوز باید مقاومت کنیم و رییس جمهوری انتخاب کنیم که فکر نکند رابطه با امریکا همه چیز را حل میکند
خشایار ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۳:۰۵
از ترکیه چه خبر آقای ملکی کی ازهم می پاشه ؟