وقتی که سئول از ارسال دارو هم دریغ می کند

کره جنوبی، کشور نارفیق ایران

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۹ کد : ۱۹۹۱۵۸۱ اقتصاد و انرژی انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
علی موسوی خلخالی می نویسد: منابع آگاه می گویند حتی محموله پزشکی که اخیرا کره ای ها به ایران ارسال کردند آن چیزی نبوده است که مورد نیاز ایران باشد. آنها سفارش های سه تا چهار ماه پیش ما را تازه برایمان ارسال کردند که یا دیگر مورد نیازمان نیست یا مشابه آن با کیفیت بهتر را در داخل کشور تولید می کنیم. برای همین بسیاری از آن اقلام را با وجود پافشاری کره ای ها به ارسال آنها، ایران مرجوع کرد و حاضر نشد بپذیرد. 
کره جنوبی، کشور نارفیق ایران

دیپلماسی ایرانی: در طول سه ماه گذشته خبرهای بسیاری از بدعهدی و بی اخلاقی کشورهایی شنیدیم که در اوج بحران کرونا از کمک به ما دریغ کردند و در بدیهی ترین مسائل انسانی ما را تنها گذاشتند. بدترین آنها ایالات متحده بود که با وجود نامه های متعدد و طومارهایی که امضا می شد، حاضر نشد، ولو به طور موقت، تحریم ها را علیه کشورمان کم کند تا لااقل دولت بتواند دارو و تجهیزات پزشکی در اختیار بیماران قرار دهد. ایالات متحده هر دفعه بهانه ای می آورد یا ادعا می کرد حاضر به کمک و ارسال تجهیزات پزشکی و دارویی خود به ایران است اما حاضر نمی شد گشایشی ایجاد کند تا پول هایی که ایران در کشورهای مختلف در اختیار دارد را حداقل برای وارد کردن دارو و تجهیزات پزشکی استفاده کند. 

بی اخلاقی ایالات متحده تازگی ندارد. در طول سال های اخیر بارها و بارها به مناسبت های مختلف شاهد چنین بی اخلاقی ها و حتی رفتارهای ضداخلاقی از این کشور بوده ایم. اما آنچه باعث ناراحتی و تعجب است، رفتار کشورهایی چون کره جنوبی و ژاپن است که در اوج نیاز کشور به کمک های پزشکی و دارویی برای مبارزه با کرونا، با وجود گرفتن مجوزهای لازم از ایالات متحده، حاضر به هیچ گونه کمک رسانی به ایران نبوده اند. 

سئول پول های ایران که در قبال فروش نفت و گاز به این کشور در بانک های آن باقی مانده و ایران نتوانسته به دلیل تحریم ها آنها را جابه جا کند، نه تنها بلوکه کرده و اجازه برداشت به ایران نمی دهد، بلکه حتی نمی گذارد ایران با همین پول ها از داخل خود کره جنوبی کالا – حتی کالای کره ای – تهیه کند. کره ای ها می گویند ایران تحریم است و از ترس تحریم های ایران توسط امریکا بهانه می آورند که ایران نمی تواند از پول هایش استفاده کند. گفته می شود میزان پول های ایران در بانک های کره جنوبی در حدود 7 میلیارد دلار است که دولت سئول امکان دستیابی ایران به این پول ها را نمی دهد. جالب آن که دولت کره جنوبی خود از خزانه داری امریکا اجازه اوفک گرفته است تا ایران بتواند از پول هایش برای تهیه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی استفاده کند، اما با این وجود باز هم برای امریکایی ها خوش خدمتی می کند و اجازه نمی دهد ایران از این پول ها برای تامین کالاهای مورد نیازش استفاده کند. یک منبع مطلع به دیپلماسی ایرانی گفت: «سخت گیری کره ای ها به قدری زننده و بی منطق است که حتی اجازه استفاده از این پول ها برای تهیه داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی را نمی دهند. وقتی به آنها گفته می شود که شما مجوزهای لازم را از ایالات متحده گرفته اید پس چرا اجازه نمی دهید از پول های خودمان استفاده کنیم بهانه های متعدد و واهی می آورند در حالی که هیچ دلیل قانع کننده ارائه نمی دهند. وقتی به آنها گفته می شود که ما می خواهیم برای مردممان که مبتلا به کرونا شده اند دارو و تجهیزات پزشکی تهیه کنیم، می گویند، شما تحریم هستید، ما خودمان به شما می گوییم کدام دارو یا تجهیزات پزشکی را می توانید تهیه کنید! سپس نشانه داروهایی را به ما می دهند که به هیچ درد ما نمی خورد یا خودمان مشابه آنها را با کیفیت بهتر و مطابق با آب و هوای خودمان در ایران تولید می کنیم یا به درد بیمارانمان نمی خورد.» 

منابع آگاه می گویند حتی محموله پزشکی که اخیرا کره ای ها به ایران ارسال کردند آن چیزی نبوده است که مورد نیاز ایران باشد. آنها سفارش های سه تا چهار ماه پیش ما را تازه برایمان ارسال کردند که یا دیگر مورد نیازمان نیست یا مشابه آن با کیفیت بهتر را در داخل کشور تولید می کنیم. برای همین بسیاری از آن اقلام را با وجود پافشاری کره ای ها به ارسال آنها، ایران مرجوع کرد و حاضر نشد بپذیرد. 

رفتار کره ای ها در قبال ایران یکی از بی اخلاق ترین رفتارها، در اوج بحران های انسانی، توسط کشوری در برابر کشور دیگر است. در زمانی که بحران کرونا پاندمیک شده و سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل از کشورهای جهان می خواهند از کمک به یکدیگر دریغ نکنند و لحظه ای در ارسال کمک های بشردوستانه تردید نکنند، کره ای ها کاسه داغتر از آش شده اند و برای خوش خدمتی در قبال امریکا بدیهی ترین کمک های انسانی را به ما دریغ می کنند. 

سال گذشته نیز یکی از شرکت های کره ای که در ایران بازار وسیعی از لوازم مصرفی شهروندان را در اختیار داشت و در کنار فروش لوازم الکترونیک و لوازم خانگی، به ایران دارو می فروخت، در رفتاری غیرانسانی و در حالی که دولت امریکا اذعان داشت که ارسال دارو از تحریم ها مستثنی است، با وجود این که چندین میلیون دلار پول دارو را دریافت کرده بود از ارسال مهمترین و حساسترین داروها به کشورمان خودداری کرد و بیماران بسیاری را در تنگنا گذاشت. با وجود این که همین شرکت های الکترونیکی کره ای برای حفظ حضور خود در بازارهای ایران به دنبال یافتن راهی برای قاچاق کالاهای خود به کشورمان می گشتند و برای حفظ سهم خود از بازار تعداد زیادی از کالاهای خود را از کانال های غیرقانونی راهی کشورمان می کردند.

بدرفتاری کره ای ها مسبوق به سابقه است. آنها در صنایع خودروسازی ما نیز رفتارهایی به شدت غیراخلاقی را در پیش می گرفتند. در حالی که دولت امریکا هنوز ایران را تحریم نکرده بود و تنها زمزمه ای برای بازگرداندن تحریم ها سر می داد، زودتر از هر کشوری روابط تجاری – صنعتی خود را با کشورمان تعلیق می کردند و شرکت های خودروسازی ما را در تنگنا قرار می دادند. در حالی که برای فروش خودروهای خود با هدف حفظ سهم خود از بازار به شدت به دولت فشار می آوردند.  

کره حتی برای به حد اعلا رساندن خوش خدمتی خود به امریکا، قبل از اعمال تحریم های نفتی امریکا علیه کشورمان، نفت و گاز امریکا را جایگزین نفت و گاز ایران کرد در حالی که همچنان بر فروش محصولات خود در ایران اصرار داشت و به حفظ رابطه اقتصادی یک طرفه با ایران تاکید می کرد.     

بالاخره روزهای سخت روزی به پایان می رسد، اما آنچه بر جا می ماند رفتارها و خاطرات تلخ از رفتارهای کشورهایی است که در حساس ترین دوران ها کشور ما را تنها گذاشتند و از رساندن انسانی ترین کالاها دریغ کردند. بی شک مردم ایران فراموش نخواهند کرد کشورهایی را که چنین رفتارهای ضداخلاقی را در حقشان در پیش گرفتند و پل های دوستی را نه تنها بستند بلکه آنها را پشت سرشان خراب کردند. 

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و کره جنوبی کره جنوبی جمهوری اسلامی ایران شیوع ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا در ایران


( ۷۵ )

نظر شما :

علی ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۱
عوضش کره شمالی رو داریم که رفاقت رو خصوصا در حوضه نظامی بر ما تمام کرده ، انشالله ما هم بتوانیم مرام رفاقت شمالی ها را با مرام جبران کنیم
Iranian ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۷
زمانی میشود راجب به کره جنوبی صحبت کرد که مستقل باشد و امریکائی ها بالای سرشان نباشد ، مثل روز روشن است که فساد اخلاقی از کجا میآید .
یک ایرانی ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۳
در کل این چشم بادامی های تازه به دوران رسیده یکی از بی اخلاق ترین مردمان اند که اوج این بی اخلاقی را حتا در ورزش تکواندو که با حمایت یک گروه خاص در کشور به چندمین ورزش پرطرفدار کشور تبدیل شده (کاری به کیفیت ان نداریم!!) و حق کشی هایی که به ورزشکاران دیگر کشورها و از جمله ایران روا میدارند چون ان را ازآن خودشان میدانند میتوان دید و سنجیده شود با رفتاری که ژاپنی ها در جودو و کاراته دارند! رفتار های انها هیچگاه قابل مقایسه با ژاپنی ها نیست .
علی ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۹
فقط یک چیز وآن اینکه پست تر از این کره ای ها (جنوبی) وجود نداره نوبت ما هم میرسه هر تاجر یا وارد کننده ای (بعد از این دوران تحریم و سختی )از این کشور کالا وارد کنه خائن تر از اون وجود نداره .
جعفر ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۴
خوب دنیاست دیگر .ان موقع که همین کره ای ها از زور گرسنگی کامیون ران و کلفت به ایران صادر میکردند.ولی سیاست ان ها کجا و ما..........
هموطن ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۱:۲۰
در مورد بند آخر که بالاخره روزهای سخت به پایان میرسد و .... . متاسفانه اتفاقات گذشته ثابت کرده که هیچ اقدام متقابلی از سوی ایران صورت نمیگیره . شاید هم این امکان برای ایران فراهم نباشه . نمونه بارز این اتفاق در مورد شرکت پژو فرانسه رخ داد . نه تنها به دلیل قطع همکاری با ایران در دور اول تحریمها تنبیه نشد ، بلکه ظاهرا چنان نقطه ضعفی در قرار داد پژو با ایران خودرو وجود داشت که شرکت در پیت پژو تهدید کرد در صورت عدم همکاری ایران ، مفاد قرارداد رو افشا میکنه . و جالبتر اینکه ایران کوتاه آمد و کسی هم پیگیر نشد مگر چه مفادی در قرارداد وجود داشته که آشکار شدنش برای مردم میتونسته اونقدر هزینه داشته باشه که یه شرکت خودرو سازی داغون مثل پژو میتونه واسه یه کشور خط و نشون بکشه .
افخمی ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۲:۱۷
داروی درد کره ای زدن چند کشتی صادراتی صنعتی وچند کشتی وارداتی نفتی شان است.حالا شما هی تحلیل کنید که کره مرده یا نامرده، د......
افخمی ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۲:۲۷
در ضمن در این بلبشوی منطقه ای بریدن سر دو تا کره ای هم میتواند بسیار کمک کند،(داعش بود) ،نه تنها پولمان را دو دستی پس میگیریم بلکه برای دراز مدت بخاطر تجارت در منطقه وداردات انرژی میتوانیم از آنها خراج سالانه بگیریم، یا این کار را بکنید ویا با نگفتن اخبار اینچنینی کمتر آزارمان دهید.
" ☺. ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۲:۳۴
" با سلام .
پاتریوت ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۷:۵۵
نیکی چون از حد بگذرد و با خیالبافی و احیاناً منافع و سود شخصی همراه شود نه تنها نادان خیال بد کند که همه جهان خواهند فهمید که هر چه با شما بکنند هیچ عواقبی نخواهد داشت. اگر یک بار کشور بسیار شکننده امارات را بخاطر رفتارهای خصمانه و کمک به صدام یا کمک در تشکیل و حمایت از طالبان و ایجاد نا امنی در شرق ایران به خاک سیاه نشانده بودید اکنون این طور رفتار نمی کردند و کارشان به حمایت از داعش و خرج پول در اندیشکده های ضد ایرانی امریکا نمی رسید . اگر بعد از یک بار قطع رابطه از طرف پژو ، برای همیشه پای این شرکت را از ایران بریده بودید دیگران حساب کار خود را می کردند. هر چند موافق انتقام جویی و رفتار بدوی در عرصه سیاست و تجارت نیستم ولی برای حفظ منافع و عزت کشور واقعاً مگر چاره ای بجز نشان دادن الگویی مقتدر و با عزت نفس و در صورت لزوم شدیداً انتقام جو در جهان کنونی وجود دارد؟
Rome ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۸:۲۸
بنده تمام موارد گفته شده فوق را باور دارم و با شناختی که از فرهنگ اینان در طول چند سال معاشرت کسب کردم اینگونه متوجه شدم که بلحاض فقری که در سالیان نه چندان دور داشته اند و‌به لحاظ وابستگی مفرط به امریکا بهیچ وجه قابل اعتماد نیستند همانطور که در رفتارشان با اقوام خودشان در گره شمالی نیز همینگونه رفتار می‌کنند ودر برابر امریکا از هیچ چیزشان دریغ نمیکنند
رسولی ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۲
پاراگراف آخر " بالاخره روزهای سخت روزی به پایان می رسد، اما آنچه بر جا می ماند رفتارها و خاطرات تلخ از رفتارهای کشورهایی است که در حساس ترین دوران ها کشور ما را تنها گذاشتند و از رساندن انسانی ترین کالاها دریغ کردند. بی شک مردم ایران فراموش نخواهند کرد کشورهایی را که چنین رفتارهای ضداخلاقی را در حقشان در پیش گرفتند و پل های دوستی را نه تنها بستند بلکه آنها را پشت سرشان خراب کردند. " آیا واقعاً مسئولین ما هم فراموش نخواهند کرد؟ یا منافع شخصی بر اقتدار و عزت ملی غلبه خواهد کرد؟ حداقل در مورد پژو و فرانسه که این طور نشد!
سهراب ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۵
ایا چین و روسیه و حتی عراق "رفیق تر" بودند؟ اتفاقا ترکیه از همه با معرفت تر بوده انهم به دلایل یا منافع خودش. ولی اساسا سیاست خارجی عرصه رفاقت و معرفت نیست!
hiwa ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۴
طراحی های مان به جای آنکه منافع محور باشد ، آرزومحور است ، واضح اسن که پس از چندی ضعف و زیانش آشکار می شود. آنگاه که می بینیم دیگران مثل ما عمل نمی کنند و در دنیای واقعیات بده و بستان دارند و ترش رویی و منافع محوری شان را می بینیم آنگاه به کلماتی مثل "نارفیق" و "خوش خدمتبی برای امریکا" و "بی اخلاق" و "بدرفتار" و .... پناه می بریم ، غافل از اینکه کشورهای دیگر به دنبال منافع خود هستند نه به دنبال رویا پردازی های سبک سرانه جهانی!
کیا ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۰
کره جنوبی در رابطه با هم خونی های خود در کره شمالی مثل سگ رفتار می کنه ،(که اتفاقا سگ هم می خورن ،کره ای های شاغل در عسلویه در به در دنبال سگ می گردن)،اونوقت شما انتظار داری با ما جوانمردانه رفتار کنن
ایرانی ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۵
در جواب hiwa : طرز بیان شما نشان میدهد که بد جوری شیفته امریکا هستید و شباهت زیادی به دشمنان قسم خورده ایران دارد ، خود شما برای ایران چکار کردید که اینقدر طلبکارانه به ایران ایراد میگیرید ، مگر نمیدانید که در سیاست های منافع محور انسانیت وجود ندارد و فرصت طلبان چهره بی رحمی خود را در منافع محور نشان میدهند و انسانیت زیر لگدهای همین فرصت طلبان پایمال میشود در حالیکه ایران و سیاست های انسانیت محور و عدالت خواهی اش همان امریکائی را که به همه زور میگوید به زانو درآورده که شما عاجز از درک آن هستید و با بیان بچه گانه میگوئید (رویا پردازی های سبک سرانه جهانی) ، در ایران نه مردم هالو هستند نه دولت ، مطمئنأ ایران بفکر منافع کشور و مردم شریف ایران هست اما نه به قیمت وابستگی و سرسپردگی خفت باری که شما در سر دارید ، ایران ایران است و قرار نیست شبیه کشورهائی باشد که در جهان میشناسیم ، ایران خودش یک الگوست .
دوست دار ایران و کره ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۱
باید در نظر داشته باشیم کره جنوبی به ما کمک ها فراوانی کرده است و اگر از ما اطاعت نمی کند چون از آمریکا میترسد. آنها از شعور و فرهنگ کم ندارند و اگر به آنها بی احترامی کنید نشان دهنده بی نضاکتی شماست من نمی توانم این همه توهین را تحمل کنم چون دارید فرهنگ و شعور خود و دیگران را پایین می آورید. بدانید این تهمت است کره جنوبی مجبور است اگر آنقدر که می گویید کره جنوبی بد باشد پس چرا به کمک می کرد من هم ایران را دوست دارم هم کره را پس بهتر است عوامل دیگر این موضوع را هم در نظر بگیریم و همه چی را به نفع خود در نیاریم
افسانه معروفی ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۷
واقعاً از کشوری که اسطوره هاشون از دیرباز، افرادی مثل جومونگ بودند که در سریالهاشون دیدیم که خود جومونگ و افرادش ، بعد از فرار از مقرّ امپراطوری و جدایی از تِسو ، با غارت کاروانها و کشتن افراد و دزدیدن اموال آنها توانست برای خودش یک امپراطوری بنا کنه، الحق و الانصاف از کشوری که خوبانِ گذشتگانشان و اسطوره هاشون، جومونگ و امثال اون بودند، بیشتر از این نباید توقع داشت. حالا ما ایرانی ها هی می شینیم سریالهای مسخره ی کره ای هارو نگاه می کنیم. خواهشاً مسئولین و هیات دولت به هیچ وجه از اون کره ای هایی که پوچ و پوک هستن و مثل طبل تو خالی می مانند و بدبخت ها نوکر و غلام حلقه به گوش آمریکا اند، نترسند. ملت ایران مثل کوه پشت دولت هستند.مسئولینِ عزیز توقع داریم با توکل بر خدا، قاطعانه حق ایران رو از حلقوم چشم با دومی ها بیرون بکشید.التماس دعای فرج...یاعلی مدد.
علیرضا اکبری آذر ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۸
دوستان کره جنوبی الان کاملاً در اختیار آمریکایی ها هست. سرباز های آمریکایی به حدی رسیده تند که به دختران و پسران کره ای تجاوز می کنند. کره ای ها درست است بی فرهنگ ترین کشور هستن و هیچ قانون بین المللی را رعایت نمی کنند دلیلش این است که از زمان جنگ جهانی دوم دیگر کره جنوبی وجود ندارد. کره ای ها خیلی پست شده اند و اگر بدهی خودشان را به ایران پرداخت نکنند سپاه هیچ گاه سکوت نخواهد کرد و حتیٰ ممکن است سپاه به اقدام نظامی دست بزند و قطعاً کره جنوبی توان مقابله با ایران را ندارد و به آمریکا روی خواهد آورد. می دانید که آمریکا خود از ایران وحشت دارد پس سعی خواهد کرد که وارد این جنگ نشود که اگر هم در این جنگ شرکت کند با موشک های قدرتمند و ویران گر سپاه روبه رو خواهد شد