خاطره‌ای از زمان سفر هیئت کره‌ای به ایران

ظریف و کره‌ای‌ها

۰۸ تیر ۱۴۰۳ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۶۸۲۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: مرتضی سلطانپور
مرتضی سلطانپور در یادداشتی می نویسد: سفیر سابق کره در حاشیه دیدارها که نگارنده حضور داشتم همواره از ظریف تمجید و تعریف می کرد و به کره ای می گفت: «ای کاش کره دیپلماتی همچون ظریف داشت که یک تنه با قدرت های بزرگ مذاکره و این چنین از منافع کشورش دفاع می کرد.» 
ظریف و کره‌ای‌ها

دیپلماسی ایرانی: زمانی که ایران توافق برجام را امضا کرد کره ای ها از این توافق استقبال کردند و حاصل آن، سفر بزرگترین هیئت سیاسی اقتصادی کره به ریاست خانم پارک رئیس جمهوری وقت به همراه بیش از یکصد شرکت بزرگ و انعقاد ۲۵ موافقت نامه با کشورمان بود. در آن روزها سفیر سابق کره در حاشیه دیدارها که نگارنده حضور داشتم همواره از ظریف تمجید و تعریف می کرد و به کره ای می گفت: «ای کاش کره دیپلماتی همچون ظریف داشت که یک تنه با قدرت های بزرگ مذاکره و این چنین از منافع کشورش دفاع می کرد.» 

او در آخرین شب حضورش در تهران مقاله ای در خصوص آقای ظریف منتشر کرد که در بخشی ازاین مقاله با تمجید از ظریف  می نویسد: «ایران، با دیپلماتی که تجربه ۳۰ سال را با خود به دوش می‌کشد به‌ عنوان کشوری با نفوذتر دیده می‌شود در مقایسه با آن چه خود ایرانیان تصور می کنند.» کیم سئونگ هو در ادامه یاداشت آورده است: «عکسی مربوط به مراسم امضای برجام که در آن وزرای أمور خارجه قدرتمندترین کشورها در کنار هم بودند در حالی که دکتر ظریف در وسط این صف ایستاده بود دیدم، آن عکس مرا تکان داد. به عنوان یک دیپلمات، به خوبی می‌دانم که چقدر برای یک کشور سخت است که حتی یک به یک با ابر قدرت‌ها مذاکره‌ کند. به خودم گفتم این ایرانیانی که با موفقیت کشورهای قدرتمند را متقاعد کردند، همتایان من خواهند بود. احساس ضعف کردم. همچنین با حسادت نه تنها آنچه به‌دست آورده بودند را، بلکه چگونگی رسیدن به آن را تحسین کردم. ایران از طریق تعامل به این موفقیت دست پیدا کرد.» 

او در گفت وگوهای غیر رسمی همیشه می گفت اگر ما هم دیپلماتی هم چون ظریف داشتیم که بتواند با ابرقدرت ها این گونه مذاکره کند شاید شبه جزیره کره آرامش بهتری داشت و دلهره بعد از ۶۰ سال به پایان‌ می‌رسید.

مرتضی سلطانپور

نویسنده خبر

دیپلمات و کارشناس مسائل شبه‌جزیره کره

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: محمدجواد ظریف ظریف کره جنوبی ایران و کره جنوبی جمهوری اسلامی ایران مرتضی سلطانپور


( ۹ )

نظر شما :

شاهین ۰۸ تیر ۱۴۰۳ | ۱۱:۵۴
سفیر سابق کره الان چی میکن؟؟؟!!
پارسی ۰۸ تیر ۱۴۰۳ | ۱۹:۳۵
چه خوبه که امروز هم از نظر سفیر سابق کره سوال شه. از این دست اظهار نظرها تو تاریخ زیاده به جای توجه به این کلمات باید بیشتر به هدف اصلی این کلمات توجه کرد و اونم امید کلی شرکت کره ای جهت انعقاد قرارداد با ایران بود که بعد از فروپاشی برجام همه امیدهای اونا هم بر باد رفت.
ابراهیم قدیمی ۰۸ تیر ۱۴۰۳ | ۲۰:۰۶
جناب دکتر ظزیف پس از سی سال کار دیپلماسی و با خرید حدود چهل میلیارد هواپیما نمی دانست برجام با یک گروه دموکرات قابل حل نیست۔زمان حل مسائل سفارتخانه با دوگروه موافقت صورت گرفت۔در انتها ما با برجام سود بردیم یازیان۔میگویند جوجه رااخر پائیز میشمارند۔
ابراهیم قدیمی ۰۸ تیر ۱۴۰۳ | ۲۰:۱۰
همین کره ای ها بودند که دهها میلیارد را پس از خروج امریکا از برجام بلوکه کردند
مهندس مهراب لاهیجانی ۰۸ تیر ۱۴۰۳ | ۲۰:۴۲
ایا هیچ مقام کره ای جرات میکند در وسط یک جنگ موجودیتی اعلام کند ملت از مقاومت خسته شده اند ؟ یا در رسانه ملی با تحقیر ایران ، ما را از امدن ترامپ یا هر راهزن دیگری بترساند و یا سرنوشت کشور را به امضا کری و تضمین شورای امنیت متصل کند ؟ با تاسف وزیر ایرانی در دنیایی فانتزی زندگی میکند چون در دنیای هابزی مناسبات فقط بر اساس توازن قدرت نظامی است و بس. توازن قدرت بعد از وعده صادق باعث شد ، امریکا و اسرایل که تجویز قطع کردن سر ایران به عنوان سر مار را میداده اند ، بهترین بهانه دستشان امده بود تا علیه ایران اقدامی نظامی کنند . لیکن دریغ از یک پاسخ ولو کوچک و همهگان دیده اند در شورای امنیت چه گذشت.
مهدی ۰۹ تیر ۱۴۰۳ | ۱۰:۱۱
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ