پنج دورغی که می تواند زمینه ساز جنگ ایران و امریکا شود

۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۲۹ کد : ۱۹۸۵۵۸۰ سرخط اخبار

ماه گذشته کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره توافق هسته‌ای ایران اعلام کرد که شکی نیست که قبل از وجود توافق هسته‌ای هم ایران مفاد آن را زیر پا می‌گذاشت. جان هادسون روزنامه نگار واشنگتن پست در توییتر خود درباره این بیانیه گفته بود: ادبیات عجیبی در این بیانیه کاخ سفید علیه ایران به کار رفته است. چطور ممکن است؟ ایرانی‌ها قبل از اینکه یک توافقی وجود داشته باشد آن را نقض می‌کردند؟ آیا تعجب کردید که وزیر خارجه ایران هم در توییتر خود این بیانیه مسخره کاخ سفید را زیر سوال برده است.

ظریف در زمان انتشار این بیانیه از سوی کاخ سفید در توییتر خود این سطر از بیانیه را پررنگ کرده و نوشته بود: واقعا؟ (شوخی می‌کنید؟)

فضاسازی دولت ترامپ علیه ایران از شمارش خارج شده است. اما اگر تبعات مرگ بار این دورغ‌های دولت آمریکا را بدانید دیگر برایتان خنده دار نخواهد بود: هرگز فراموش نکنید که صد‌ها هزار بیگناه در عراق از زن و بچه و مرد کشده شدند و ۴۴۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی در جنگ عراق جانشان را از دست دادند چرا که دولت جرج بوش دروغ گفته بود.

در نتیجه این برعهده روزنانه نگاران است که در سال ۲۰۱۹ اجازه ندهند اتفاقات ۲۰۰۳ تکرار شود: واقعیت‌ها را چک کنند، دروغ‌ها را به چالش بکشند و اسرار را بر ملا کنند.

مهدی حسن روزنامه نگار شبکه الجزیره در یادداشتی که در اینترسپت منتشر شده ۵ دروغی که رسانه‌ها درباره ایران میگویند و لازم است برای جلوگیری از یک جنگ نامشروع دیگر درباره آن‌ها آگاه باشیم را شرح داده است.

دروغ اول: ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است

ترامپ ایران را کشوری خوانده که خواستار به دست آوردن سلاح هسته‌ای است و مدعی شده جمهوری اسلامی به زودی به یکی از خطرناک‌ترین سلاح‌های جهان دست پیدا خواهد کرد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مدعی است که حتی بعد از برجام هم ایران به تلاشش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای پایان نداده است.

واقعیت این است که همان قدر که صحبت از برنامه هسته‌ای ایران تحت پیمان عدم اشاعه سلاح درست است، صحبت از برنامه ساخت موشک از سوی ایران صحیح نیست و گزارش‌های مکرر سازمان‌های مختلف نیز این واقعیت را تصدیق می‌کند.

در سال ۲۰۰۷ جامعه اطلاعاتی آمریکا ارزیابی اطلاعاتی‌ای درباره ایران انجام داد که به دولت جرج بوش رییس جمهور وقت اجاره می‌داد این ارزیابی‌ها را خیره کننده بخواند و بگوید از نظر نظامی دستانش بسته شده است: در این ارزیابی‌ها گفته شده بود با اطمینان بالا در پاییز ۲۰۰۳ تهران برنامه سلاح هسته‌ای‌اش را متوقف کرده است.

از آن زمان به بعد چیزی تغییر نکرده است. در ژانویه، دن کوتز رییس وقت سازمان اطلاعات ملی و نماینده سابق کنگره از حزب جمهوری خواه که منتخب ترامپ هم بود بر اجماع ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمریکا در این باره صحه گذاشت و در جلسه‌ای در سنا اعلام کرد: ارزیابی ما درباره ایران این است که آن‌ها در حال حاضر فعالیت‌های کلیدی توسعه سلاح هسته‌ای ندارند.

دروغ دوم: ایران توافق هسته‌ای را نقض کرده است

دولت ترامپ بار‌ها مدعی شده ایران به مفاد توافق هسته‌ای پایبند نیست. این ادعا قبل از خروج آمریکا از برجام و از سر گیری تحریم‌ها هم مطرح می‌شد. سناتور جنگ طلب تام کوتن نیز تهران را به نقض مکرر توافق هسته‌ای متهم کرده است. مارک دوبوویتز رییس بنیاد نئوکان دفاع از دموکراسی‌ها نیز مدعی است که ایران قطعا توافق هسته‌ای را نقض کرده است.

در واقع دیدبان‌های هسته‌ای سازمان ملل، آژانس بین المللی انرژی اتمی بار‌ها بیش از ده‌ها گزارش منتشر کرده‌اند که اجرای کامل تعهدات برجامی از جانب ایران را تایید می‌کند. در آپریل ۲۰۱۸ جیمز ماتیس وزیر وقت دفاع آمریکا توافق هسته‌ای را یک توافق قدرتمند خوانده بود. حتی ژنرال گادی ایزنکوت رییس وقت ارتش اسرائیل هم در مارس ۲۰۱۸ توافق را با همه نواقصش توافقی خوانده بود که کارساز است.

ماه گذشته جواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرد ایران میزان ذخایر اورانیوم غنی شده اش را از ۳۰۰ کیلوگرم که در برجام ذکر شده بالاتر خواهد برد. این اتفاق نقد کشور‌های غربی و ستون نویس‌های رسانه‌ها را به همراه داشت، اما باید روشن بگوییم که نقض برجام از سوی ایرانی‌ها یکی از ابعاد پیش بینی شده در توافق است که بیش از یک سال بعد از نقش کامل برجام از سوی آمریکا رخ داده است.

دروغ سوم: ایران یک کشور حامی تروریسم است

این ادعایی است که وزارت خارجه آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۸ مطرح کرد. جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ گفته جمهوری اسلامی از ۱۹۷۹ در حال حمایت از گروه‌های تروریستی است. ژوئن امسال ترامپ ایران را یکی از ملت تروریست خواند.

این هیچ معنایی ندارد. شاید مخالفت‌هایی با حمایت‌های مالی و نظامی ایران به حماس و حزب الله که هر دو از نظر آمریکا گروه‌های تروریستی هستند وجود داشته باشد، اما لازم به ذکر است که بدانید میلیون‌ها فلسطینی و لبنانی این دو گروه را گروه‌های مقاومت در برابر حملات و اشغال گری‌های اسرائیل می‌دانند.

از زمانی که بوش بعد ازحمله ۱۱ سپتامبر جنگ علیه ترور را آغاز کرد درگیری با گروه‌های جهادگر سنی مانند القاعده، داعش، الشباب و ... آغاز شد، اما هیچ یک از این گروه‌ها تاکنون مورد جمایت ایران که یک کشور با اکثریت شیعه است نبوده‌اند.

بر اساس آمار‌های شاخص تروریسم جهانی در سال ۲۰۱۸، که توسط موسسه صلح و اقتصاد جمع آوری می‌شود، بیش از نیکی از کشته‌های ناشی از ترور در جهان در سال ۲۰۱۷ در اثر حملات چهار گروه بوده است: داعش، طالبان، شباب و بوکو حرام.

بار دیگر باید تاکید کرد که همه کارشناسان متفق القول هیچ یک از این گروه‌ها را تحت حمایت ایران شیعه نمی‌دانند. در واقع ایران بزرگترین رقیب عربستان سعودی است که متهم به تسلیح و کمک مالی به گروه‌های ایدئولوژیک سلفی در جهان است. عربستان گروه‌های جهادی را حمایت می‌کند.

ترامپ خود در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ در یک مصاحبه با فاکس نیوز گفته بود: «چه کسی برج تجارت جهانی را منفجر کرد؟ این‌ها عراقی‌ها نبودند بلکه عربستانی‌ها بودند. اسناد را نگاه کنید و به عربستان بنگرید.» بنابراین اگر یک ملت سزاوار عنوان بزرگترین ملت حامی تروریسم باشد آن عربستان سعودی است نه جمهوری اسلامی ایران.

دروغ چهارم: ایران با القاعده همدست است

اگر افسانه همکاری ایران و القاعده را که دولت ترامپ سر هم کرده را ببینید خواهید دید که چطور به طرز درخشانی ترامپ از این طریق گزاره بزرگترین ملت حامی تروریسم را به ایران اطلاق کرده و آن را توجیه کرده و به این طریق حمله به تهران را می‌خواهد پوشش دهد.

به گزارش رویداد۲۴ رییس جمهور آمریکا مدعی است که تهران به القاعده کمک می‌کند. مایک پمپئو زمانی که رییس سازمان سیا بود مدعی شد که اسراری درباره رابطه ایرانی‌ها با القاعده پیدا کرده‌اند.

دولت بوش تلاش می‌کرد دولت سکولار صدام حسین را به دین گرایان افراطی القاعده نسبت دهد و به این طریق بسیاری از ما در نهایت راضی به حمله ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ به عراق شدیم. این یک دروغ احمقانه بود. هنوز هم دولت ترامپ و جنگ طلبان اطرافش در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌خواهند از همان ترفند استفاده کنند تا ما باور کنیم فرقه گرایان سنی القاعده با ایران که یک دولت دینی شیعه تندرو است همدست شده‌اند.

جیسون بروک نویسنده کتاب «القاعده: بازی در سایه ترور» در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۷ به من گفته بود: هیچ شواهدی برای توجیه این ادعا وجود ندارد. روابط بین ایران و القاعده یک ائتلاف نبوده بلکه همیشه خصومت آمیز بوده است.

تئوری توطئه روابط القاعده و ایران خطرناک است چرا که بر اساس قانون مجوز استفاده از نیرو‌های نظامی که در سال ۲۰۰۱ بعد از یازده سپتامبر در کنگره آمریکا به تصویب رسیده است، رییس جمهور اجازه دارد از همه ابزار‌های لازم از جمله نظامی علیه سازمان‌ها، کشورهاو افرادی که مرتبط با حادثه یازده سپتامبر بوده‌اند استفاده کند.

تیم کین سناتور دموکرات آمریکایی در ماه ژوئن گفته بود دولت ترامپ به دنبال آن است که بهانه‌ای دست و پا کند تا رییس جمهور بتواند بدون نیاز به تایید کنگره وارد جنگ با ایران شود.

دروغ پنجم: جنگ علیه ایران ساده است

این شاید احمقانه‌ترین دروغی باشد که تا کنون گفته شده است. ترامپ تهدید کرده که این جنگ پایان رسمی ایران خواهد بود. تام کوتن پادوی ترامپ در سنا نیز پیش بینی کرده که آمریکا جنگ علیه ایران را با حداکثر دو حمله که حمله اول و آخر خواهد بود پیروز خواهد شد.

به گزارش رویداد۲۴ باید بدانید ایران، عراق نیست. همان طور که لری ویلکرسون رییس ستاد نیرو‌های نظامی در زمان کالین پاول یک بار گفته بود، درگیری با ایران وحشتناک خواهد بود.

او گفته بود: ایران چهار برابر از نظر وسعت از عراق بزرگ‌تر است و از نظر جمعیت، با جمعیت ۸۰ میلیونی مواجهیم نه ۲۶ میلیون و همزمان انسجام و یکپارچگی جمعیتی‌ای دارند که عراق ندارد. ۵۱ درصد ایرانی‌ها فارس هستند. آن‌ها خیلی هم مهمان نواز نیستند. ایرانی‌ها تقریبا اسکندر کبیر را کشته‌اند. آن‌ها سابقه طولانی در جنگ‌های چریکی دارند. در نهایت باید بدانید که وضعیت تقریبا شبیه عراق سال ۲۰۱۱ است و ۲ تریلییون دلار هزینه و تعداد زیادی کشته به جای خواهد ماند که نیاز به نیم میلیون نیروی نظامی دارد.

به عبارت دیگر، این یک تصور فاجعه بار است. باید روشن بگویم که بسیاری از اتهاماتی که توسط دولت‌های غربی و رسانه‌های غربی علیه ایران زده می‌شود، اینکه ایران را یک ناقض سریالی حقوق بشر معرفی می‌کنند، آن‌ها را حامی دیکتاتور سوریه می‌دانند، یا حامی حماس و حزب الله و ضد صهیونیست، همگی کاملا درست است. اما این پنج دروغی که به آن‌ها اشاره شد توسط سیاستمداران برای توجیه جنگ آمریکا علیه ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر واقعیت را ندانیم به زودی زمانی به خودمان خواهیم آند که وارد یک جنگ خونین دیگر در خاورمیانه شده‌ایم که جنگ عراق در مقایسه با آن، قدم زدن در پارک بوده است./رویداد 24

کلید واژه ها: ایران و امریکا جنگ با ایران


( ۶ )

نظر شما :