رفتارهای دوگانه واشنگتن نسبت به تهران ادامه دارد

برخورد سرد امریکا با پیشنهاد روحانی

۲۵ تیر ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۴۸۹۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
اظهارات روحانی از نگاه امریکایی ها بیشتر تلاشی برای خرید زمان است برای همین چندان از آن استقبال نکرده اند. 
برخورد سرد امریکا با پیشنهاد روحانی

دیپلماسی ایرانی: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا نسبت به پیشنهاد حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که گفت در صورت که امریکا تحریم ها را لغو کند ایران حاضر است با امریکا در هر جا و هر زمان مذاکره کند، با سردی برخورد و نسبت به آن ابراز تردید کرد. 

پمپئو گفت روحانی همین طرح را به دولت سابق امریکا پیشنهاد داد که به آن چه وی «فاجعه» توافق هسته ای توصیف کرد، منجر شد. وی همچنین گفت: «تصمیم نهایی در این زمینه را رئیس جمهوری ترامپ می گیرد اما این شیوه ها به درد دولت قبل می خورد که دیدیم به چه فاجعه ای ختم شد.»

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این اظهارات روحانی از نگاه امریکایی ها بیشتر تلاشی برای خرید زمان است برای همین چندان از آن استقبال نکرده اند. 

پیش از این دولت دونالد ترامپ گفته بود که آماده مذاکره با ایران است به شرطی که فضای مذاکره شامل مسائل دیگر از جمله مسائل هسته ای و امنیتی شود و ایران شرایط جدید امریکا را بپذیرد. ایران نیز شرط کرده تنها در صورتی حاضر است به پشت میز مذاکره با امریکا برگردد که بتواند نفت خود را به همان اندازه که قبل از خروج امریکا از برجام صادر می کرد، صادر کند. 

روحانی یکشنبه شب گفت: «ما همیشه به گفت وگو اعتقا داشته ایم... اگر تحریم ها و فشارهای اقتصادی تحمیلی بر ایران را لغو کردند و به توافق هسته ای بازگشتند، در آن صورت ما آماده ایم که با امریکا همین امروز، همین الآن در هر جایی مذاکره کنیم.»

تنش میان ایالات متحده با ایران در ماه گذشته به اوج خود رسید به گونه ای که ایالات متحده تصمیم گرفته بود در پی سقوط پهپاد امریکایی به ایران حمله نظامی انجام دهد اما در لحظات اخیر دونالد ترامپ از این تصمیم منصرف شد. 

در همین رابطه فرانسه و بریتانیا و آلمان گفته اند که از شدت تنش در خلیج فارس نگرانند و نسبت به مخاطرات فروپاشی توافق هسته ای با ایران هشدار داده اند و خواستار از سرگیری گفت وگوهای همه طرف ها شده اند. تروئیکای اروپایی در بیانیه مشترکی که از سوی دفتر رئیس جمهوری فرانسه منتشر شد، اعلام کردند که «الآن وقت مسئولیت پذیری و یافتن راه حلی برای توقف تشدید تنش ها و از سرگیری گفت وگوهاست.»

چهارشنبه هفته گذشته ترامپ در حالی رهبران ایران را به مذاکره دعوت کرد که گفت تحریم های امریکا علیه ایران «به زودی به شکل گسترده ای افزایش خواهد یافت.»

در همین رابطه تهران از ماه مه در روندی گام به گام تصمیم گرفته است تا از تعهدات هسته ای خود بکاهد در حالی که طرف های اروپایی از ایران خواسته اند که به تعهدات خود در برجام پایبند باقی بماند. با این حال ایران اعلام کرد که دیگر به سقف غنی سازی 3.67 درصد پایبند نخواهد بود و حفظ ذخایر آب سنگین خود را نیز به فراتر از آنچه در برجام پذیرفته بود خواهد رساند. 

رهبران ایران تاکید کرده اند در صورتی که اروپایی ها به تعهدات خود در برجام برای بهره برداری ایران از مزایای اقتصادی برجام اقدامی نکنند به کاهش روند پایبندی خود به برجام ادامه خواهد داد. 

در هفته های اخیر نشانه هایی از احتمال افزایش فعالیت های دیپلماتیک ایالات متحده در رابطه با ایران مشاهده شده است. عقب نشینی واشنگتن در تحریم ظریف و دادن ویزای ورود به او از جمله نشانه های عقب نشینی امریکا به سود دیپلماسی در رابطه با ایران است. اگرچه ایالات متحده برای ظریف ویزای ورود به امریکا را صادر کرده اما دایره تحرکات او را از مقر سازمان ملل تا مقر اقامت سفیر ایران در سازمان ملل که شش ساختمان فاصله دارد، محدود کرده است. 

همچنین در همین رابطه پمپئو اعلام کرده که حاضر است پیشنهاد مصاحبه در شبکه تلویزیون ایران را بپذیرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11  

کلید واژه ها: ایران و امریکا پرونده هسته ای ایران برجام کاهش تعهدات هسته ای ایران کاهش تعهدات ایران در برجام دونالد ترامپ مایک پمپئو حسن روحانی محمد جواد ظریف


( ۸۴ )

نظر شما :

مهراد ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۲۶
اتفاقا سیاست غرب خرید زمان برای تأثیر تحریمهاست . اگر آمریکاییها عقل داشتند تحریمها را بطور کامل لغو میکردند تا مزه ارتباط با جهان زیر دندانشان شیرین شود و حاضر به معامله برای حفظ این شیرینی شوند.
سیدمجتبی ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | ۰۳:۴۶
اقای حسن روحانی به فرض محال که تحت هیچ شرایطی شیطان بزرگ حاضر نیست چنین کاری را بکند که ۱۰۰۰ درصد شدنی نیست . حالا یک هزارم درصد این اتفاق بیفته اولا دو سئوال پیش خواهد امد اول اینکه موضوع فقط تحریم و هسته ای نیست بلکه تمام طلب های ایران و پولهای بلوکه شده باید برگشت داده شود به ایران و دخالتهای سیاسی اقتصادی فرهنگی شیطان بزرگ نسبت به ایران اسلامی دیگر وجود نداشته باشد ، دیگر اینکه تمام ضرروزیانهای مالی و خونبها هایی که در قبال هر شهید و مجروح و معلول ۸ سال دفاع مقدس بر گرده اوست باید به ایران اسلامی پرداخت شود ، و اینکه تحت هیچ شرایطی حق دخالت به امور مملکتی ایران اسلامی را نباید داشته باشد و تمام زندانیان ایرانی را ازاد نماید از زندانهایش ، مورد دوم این است که اگر شرایط قبول شد و انها قرار ملاقات را در سرزمینهای اشغالی ویا اسرائیل گذاشتند آنموقع شما میخواهید انجام عهد کنید وبابت رو در رویی و دوستی و مودت با شیطان بزرگ قدم بر اسراییل و یا سرزمینهای اشغالی بگذاری ؟ جناب حسن روحانی ملت ایران دو تابعیتی تو را به دلایلی تحمل میکند لاکن اگه قرار باشد که بعضی خبط ها را انجام دهی آنموقع ملت ایران اسلامی با تو همانگونه رفتار خواهد کرد که با شاه و عمال او و بنی صدر رفتار کرد و بدان بر سر ارزشهای دینی و اعتقادی ملت مسلمان با کسی شوخی نمی کند . سید مجتبی
بهرام ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۵
اقایی سید مجتبی ما ۴۰ساله در شعبع عبی طالبیم چه میدانی بی خانمانی یعنی چه گرسنگی ................ حتما شکمت خیلی سیره
مجتبی ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | ۲۳:۴۰
سلام. آقا بهرام ملاک انسان به سیری و گرسنگی شکم نیست. ملاک انسانیت چیز دیگری است که انشاالله خواهید فهمید.