باوجود ادعای پمپئو

کمبود گسترده دارو به دلیل تحریم های امریکا

۱۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۶ کد : ۱۹۸۳۹۳۰ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
یک مطالعه موردی اخیر حکایت از آن دارد که تحریم ها به صورت منفی بر تولید دارو در داخل ایران تاثیر گذاشته است زیرا بیشتر مواد اولیه داروهای تولیدی در ایران وارداتی هستند. بسیاری از افراد از افزایش قیمت های شدید داروها اعتراض دارند و در کنار آن بسیاری از داروهای حیاتی در بازار کمیاب شده اند.
کمبود گسترده دارو به دلیل تحریم های امریکا

نویسنده: طاهره هادیان جزی

دیپلماسی ایرانی: پس از خروج آمریکا از برجام توسط پرزیدنت دونالد ترامپ در مه 2018 و شروع تحریم های جدید، اثرات مخربی را بر اقتصاد ایران و به خصوص افرادی که درصدد فراهم سازی دارو برای خود و خانواده بودند ایجاد کرد. هر چند که انتظار می رفت که دارو از تحریم های آمریکا معاف باشد اما شرکت ها و بانک های اروپایی به دلیل هراس از تحریم های ثانویه آمریکا از مشارکت در معاملات مالی شامل مواد دارویی خودداری می کنند. ایران بارها این اقدام را به این دلیل که مردم عادی را هدف قرار می دهد به عنوان نقض قوانین بین الملل و حقوق بشر مورد اعتراض قرار داده است. 

یک مطالعه موردی اخیر حکایت از آن دارد که تحریم ها به صورت منفی بر تولید دارو در داخل ایران تاثیر گذاشته است زیرا بیشتر مواد اولیه داروهای تولیدی در ایران وارداتی هستند. بسیاری از افراد از افزایش قیمت های شدید داروها اعتراض دارند و در کنار آن بسیاری از داروهای حیاتی در بازار کمیاب شده اند. 

انسیه، یک معلم بازنشسته در اواخر سن 60 سالگی خود که با بیماری دیابت و فشار خون بالا درگیر است به من گفت که پزشک به وی داروی Norvasc که یک مسدود کننده کانال کلسیم فعال برای درمان فشار خون بالاست تجویز کرده است اما وی نتوانسته در داروخانه های متعدد در تهران آن را پیدا کند. حسین استاد، دانشگاه گفته که یک داروی خاص که در چند سال گذشته برای همسر خود می خرید اکنون قیمتش 4 برابر شده است. 

یکی از مدیران داروخانه در نارون در نزدیکی حومه شهر تهران، به من گفت از شروع سال جدید قیمت تمام داروها از جمله ویتامین و مکمل های مواد غذایی دو تا سه برابر افزایش یافته اند. وی افزود: مینوکسیدیل که دارویی برای درمان ریزش مو است از 60000 ریال به 180000 ریال افزایش قیمت داشته است. همچنین سفالکسین به عنوان یک آنتی بیوتیک از 30000 ریال به 60000 ریال افزایش قیمت داشته است. علاوه بر این بسیاری از داروها به صورت کامل در ایران ناپدید شده اند که می توان به قطره چشم زیلومل و داروی ضد افسردگی کیتالوپرام اشاره کرد. 

مدیر داروخانه دیگری در مجیدیه تهران گفت که در تولیدات دارویی داخل ایران هم از 50 تا 60 درصد افزایش قیمت داشته ایم. داروساز این داروخانه به من گفت که داروی لوتیروکسین از 15000 ریال به 75000 ریال، استامینوفن از 7000 ریال به 20000 ریال، رایناتادین از 8000 ریال به 13000 ریال افزایش قیمت داشته است. همچنین برخی دیگر از داروها که به صورت عادی همیشه توسط بیماران خریداری می شد اکنون در بازار موجود نیستند که می توان به والسارتن، دیمتیکون، متیمازول و فلوکستین اشاره کرد. 

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا این که تحریم ها بر دسترسی ایران به دارو و غذا تاثیر می گذارد را رد کرده است. وی در توئیت خود در نوامبر 2018 نوشت «حقیقت این است که آمریکا هیچ وقت تحریم غذا و دارو را انجام نمی دهد. به دلیل این که معاملات مالی مرتبط با نیازهای بشردوستانه است آنها از تحریم ها معافند.» اما دولت ترامپ اکنون در حال تهدید اینستکس است. اینستکس مکانیسمی است که توسط اروپا و ایران طراحی شده تا تجارت بشردوستانه را تسهیل ببخشد. اما به این دلیل که هیچ بانک اروپایی ریسک تحریم های آمریکا و از دست دادن بازار این کشور را قبول نمی کند از فعال سازی این مکانیسم خودداری کرده اند. در 31 مه، مایک پومپئو ادعا کرد که آمریکا با اینستکس اگر هدفش تسهیل کمک های غذایی و دارویی باشد هیچ مشکلی ندارد. وی در 2 ژوئن در دیدار با ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس گفت که دولت ترامپ به سوئیس برای نقل و انتقالات بانکی به تهران به منظور ارائه کالاهای بشردوستانه اجازه می دهد.

مقامات ایران به شدت از دورویی آمریکا انتقاد می کنند. علی مرندی، رئیس آکادمی علوم پزشکی ایران گفت که آمریکا زندگی بسیاری از بیماران ایران را با تحمیل تحریم های ناعادلانه غذا و دارو علیه ایران به خطر انداخته است. وی همچنین از سازمان ملل متحد اقدام علیه دولت ترامپ به دلیل «نقض مستمر حقوق بشر» را خواستار شد. دکتر محمد حسین بنی اسد، مدیر عامل بیمارستان هتل گاندی در مصاحبه با سی ان ان در ماه فوریه گفت: «تحریم ها نخستین مشکل در کشور و سیستم ماست. ما نمی توانیم پولی را انتقال دهیم و ابزار مورد نیاز جراجی را فراهم کنیم. این برای بیماران خیلی مشکل است و شاید منجر به مرگ بسیاری از بیماران شود.» 

بنابراین بسیاری از مردم ایران از طریق توسل به بازار سیاه یا درخواست از دوستان خود در خارج از کشور برای تامین داروها درصدد سازگاری با این وضعیت وحشتناک هستند. این یک منبع دائمی اضطراب است.

منبع: شورای آتلانتیک / ترجمه: علیرضا علیپور

کلید واژه ها: کمبود دارو تحریم ایران ایران و امریکا


( ۲۷ )

نظر شما :

ایرانی ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۹
هیچ چیز دردناک تر از این نیست که ایرانی خارج از کشور باشی و مقاله ای از این نوع را که هنوز صبحانه هم نخوردی بخوانی ، تجربه چهل سال زندگی ام در بیرون از ایران به من میگوید غرب از بی عرضگی ما درغرب و مهاجرت های بی حساب و کتاب به غرب ، باعث شده که کشورهای غربی نتنها سوء استفاده کنند ازساکت بودن ایرانیان ، بلکه خود کامگی را تا حد بی شرفی و پستی ادامه بدهند ، خدایا چرا به این روز افتادیم ، چرا ؟؟؟
ایرانی ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۸:۲۵
ببخشید ولی بی عرضگی و مدیریت رانتی داخلی را به تحریم‌ها ارتباط ندهیم. خنده دار به نظر می‌رسد در کشوری که وزارت بهداشتش فقط چند ده میلیون کارانه به پزشکان متخصص می‌دهد، از تامین دارو عاجز بماند. بودجه ای که در سال‌های اخیر از منابع مستقیم دولتی، حق بیمه و هدفمندی یارانه ها وارد بخش درمان شده چشمگیر است و ما هنوز در تامین دارو و تجهیزات درمانده ایم. اصلا بپذیریم که آمریکا دارو را تحریم کرده باشد ولی اگر وزارت بهداشت به جای تولید بیمار و هزینه در بخش درمان که نتیجه تسلط پزشکان بر تمام ارکان مهم و مدیریتی وزارت بر خلاف رویه کشورهای توسعه یافته است، به پیشگیری و همینطور سرمایه گذاری در تولید تجهیزات توجه کافی می‌کرد، امروز این وضعیت ما نبود. حتی اگر دارو تحریم است چرا مسئولین با شکایت در مجامع بین المللی لااقل به شکل نمادین طرف آمریکایی را محکوم نمی‌کنند؟ یک عده بهداشت و درمان مردم را به گروگان گرفته اند و اصلا اهمیتی هم به این مشکلات نمی‌دهند، حتی با قصور واضح پزشکی در کشور ما برخورد جدی نمی شود. اینها را نوشتم تا وضعیت مدیریتی در این حوزه را بدانیم که اگر کسی درگیر شده باشد می‌داند که کمبود دارو کوچکترین مشکل آن است. درست است که تحریم‌ها اثر می‌گذارند، ولی مشکل اصلی جای دیگر است.
بی نام ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۱۱
مگر نه اینکه هر روز وشب تو تلوزیون اعلام میکنید که به به حالا این داروی استراتژیک را ساختمی . حالا اون یکی داروی مهم را ساختیم . و ....... خوب اگه اینطوره که ما باید الان به دنیا دارو صادر کنیم . پس اون مطلب بالا دیگه چیه ؟
vk[fv ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۴۳
حالا فهمیدیم امریکا نماینده خدا در روی زمین است که اگر بخواهد به هر کس روزی میدهد واگر نخواهد به ذلت و خواری می اندازد.اگر چنین نیست شما درستش کنید.
Iranian ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۴:۱۱
پاسخ به( vk[fv ) امریکا نماینده خدا روی زمین نیست ، در امریکا قدرت در دست یک درصدی هاست و نود ونه درصد طبق آمار خودشان مردم عادی هستند که زورشان به یک درصدی ها که همان صیونیستها هستند نمیرسد ، تجربه نشان داده است که همه چیز در امریکا با توطئه و پنهان کاری دولت سایه پیش رفته و تمام پست های مهم کلیدی در دست صهیونیستها می باشد .
مجتبی ۰۶ مهر ۱۳۹۸ | ۲۱:۱۵
با سلام چرا اینقدر دروغ به خورد مردم میدید دارو که تحریم نیست پول دارو رو میدزدند یا خرج یه جا دیگه میکنند یا انگل زاده ها میدزدند
ب ۱۰ مهر ۱۳۹۸ | ۱۹:۴۳
شرکتهای دارویی هم زرنگ شدن داروها رو انبار میکنند یا با قیمت بالا وارد بازار قاچاق میکنن که بعدا قیمت رسمی رو ببرن بالا. تحریم ها شده یه انگیزه براشون با این توجیه خون مردم رو بکنن تو شیشه
اصغر ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰
آقا این خبر مال سال ۱۳۹۸ ئه الان ۱۴۰۰ ئه داروی دپاکین که برای تمامی بیماران صرع لازم ئه تو بازار وجود نداره و نمونه ی داخلی اش به حدی از کیفت پایین برخورداره که چندین نفری که مصرف کردن دچار تشنج شده و به کما رفتن، حالا کسی که جون اش به اینا بنده به نظرتون مهمه براش که اختلاص می شه ارز داره خورده می شه احتکار می شه آقازاده ها می خورن یا غیره . نه براش مهم نیست فقط جون اش مهمه اینکه بتونه چند ماه دیگه هم زنده بمونه و این یه نمونه است از زمانی که آدم ها چیزی برای از دست دادن نداشته باشن