توافق صوری برای یک شوی رسانه ای

چرا ترامپ می‌گوید ایران دیگر آن کشور سابق نیست؟

۰۷ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۷۸۱۰۰ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
صابر گل عنبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: دقیقا نمی‌توان گفت که وی با بیان عبارت تغییر رفتار ایران به دنبال چیست. این که برای مذاکره مقدمه‌سازی می‌کند یا خیر. جالب اینجاست که در کنار تکرار جمله پیش گفته، چند باری هم تاکید کرده که به دنبال یک توافق و معامله با تهران است و منتظر تماس ایرانی‌هاست.
چرا ترامپ می‌گوید ایران دیگر آن کشور سابق نیست؟

نویسنده: صابر گل‌عنبری

دیپلماسی ایرانی: رئیس جمهوری آمریکا بعد از خروج از برجام در کنار تشدید حملات لفظی به ایران چند باری هم گفته که ایران دیگر آن کشور سابق نیست و تغییر کرده است.

ترامپ پس از دیدار با رهبر کره شمالی به شبکه فاکس نیوز گفت که از وقتی من از توافق هسته‌ای خارج شدم ایران به یک کشور کاملا متفاوت تبدیل شده و دیگر به مدیترانه و سوریه و یمن مثل سابق نگاه نمی‌کند!

سه شنبه گذشته نیز یک روز پس از حمله توییتری شدید به رئیس جمهور ایران در جمع کهنه‌سربازان آمریکایی اظهار داشت که ایران دیگر آن کشور سابق نیست.

حال سوال اینجاست که هدف ترامپ از تکرار این جمله که "ایران تغییر کرده است" و "ایران دیگر آن کشور سابق نیست" چیست؟

دو دلیل می‌تواند داشته باشد: نخست این که از این طریق او می‌خواهد برای انجام یک معامله و توافق با ایران زمینه‌سازی کند و بگوید که خواسته‌ها و شروط آمریکا تحقق یافته و زمینه برای ورود به مذاکرات و رسیدن به توافق آماده است. یکی از خواسته‌های اصلی ترامپ تغییر رفتار منطقه‌ای ایران است که اکنون خود وی مدعی است که این مساله تحقق یافته و ایران دیگر به مدیترانه، سوریه و یمن نگاه نمی‌کند. البته بماند که واقعیت چیز دیگری است. واقعیت‌هایی چون تشدید حملات موشکی انصار الله یمن به کشتی‌های عربستانی در روزهای اخیر، حضور ایران در عملیات درعا در جنوب سوریه و تهدیدات مکرر برای بستن تنگه هرمز و غیره این ادعای ترامپ را تکذیب می‌کند. البته این وسط ثبت نشدن تنشی میان نیروهای دریایی ایران و ناوهای آمریکا در خلیج فارس در دوره ترامپ می‌تواند مستمسک وی قرار گیرد.

دوم این که دونالد ترامپ با تکرار ادعای تغییر رفتار ایران و برجسته‌سازی آن این اهداف را دنبال می‌کند:

ـ به تقویت موقعیت خود در داخل آمریکا کمک کند؛ به ویژه در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره

ـ شکست سیاست اوباما و موفقیت خود در مقابل ایران را اثبات و وانمود کند که کاری را کرده است که دیگر روسای جمهور آمریکا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون عاجز از آن بوده‌اند.

ـ به نوعی سه لابی اسرائیلی، عربستانی و اماراتی را راضی نگه دارد.

ـ به جهانیان به ویژه اروپایی‌ها وانمود کند که خروج آمریکا از برجام مثمر ثمر واقع شده است و از این طریق مسیر خود را توجیه کند و آنها را به پیمودن آن ترغیب کند.

این دو دلیل می‌تواند به صورت همزمان و یا جداگانه مطرح باشد. رفتارها و پیام‌های متناقض ترامپ حساب شده است. دقیقا نمی‌توان گفت که وی با بیان عبارت تغییر رفتار ایران به دنبال چیست. این که برای مذاکره مقدمه‌سازی می‌کند یا خیر. جالب اینجاست که در کنار تکرار جمله پیش گفته، چند باری هم تاکید کرده که به دنبال یک توافق و معامله با تهران است و منتظر تماس ایرانی‌هاست.

در این شکی نیست که رئیس جمهور تاجر مسلک آمریکا ذاتا یک معامله‌گر و در عین حال نیز خودشیفته است. وقتی شواهد نشان می‌دهد ایران همان ایران سابق است، اما ترامپ اصرار دارد که نیست، این می‌تواند به این معنا باشد که ترامپ با یک معامله ساده و لو صوری هم کنار می‌آید که از آن در رسا‌نه‌ها یک دستاورد بزرگ و معامله سترگ بسازد. از این منظر احتمالا راغب باشد که بخواهد ابتدا پنهانی با ایران وارد بده بستانی جزئی شود و سپس یک دیدار رسانه‌ای برای رونمایی از آن تدارک ببیند و در بوق و کرنا کند که بعد از کره شمالی، ایران را نیز مهار کرده است. این اشباع کننده شخصیت خودشیفته اوست. اما اگر هم، متمایل به چنین کار و معامله‌ای هم باشد، بعید است این اتفاق بیافتد؛ چون اولا تیم همراه او مثل جان بولتون و مایک پومپیو جز به معامله‌ای سنگین رضایت نخواهند داد و ثانیا لابی‌های سه گانه پیشگفته به ویژه لابی اسرائیلی اصلا با معامله‌ای حداقلی کنار نخواهد آمد و می‌تواند برای وضعیت داخلی ترامپ به ویژه در سایه سنگین پرونده روسیه گیت دردسر جدی ایجاد کند.

هفته‌ها و ماه‌های آتی نشان خواهد داد که چرا ترامپ مدام تکرار می‌کند ایران دیگر آن کشور سابق نیست.

کلید واژه ها: ایران کره شمالی مذاکرات ایران و امریکا دونالد ترامپ


( ۱۱ )

نظر شما :

توکل بخدا ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۵۵
درمورد ترامپ که چرا میگوید ایران دیگرآن کشورسابق نیست ، از دوحال خارج نیست: یکی اینکه ترامپ تازه از کمای چهل ساله بیرون آمده و تازه فهمیده که شاه رفت و جمهوری اسلامی درایران برقراراست که در این صورت خیلی ازغافله عقب افتاده وایرادی به او نیست چون در کما بوده......، واما درحالت دوم ترامپ خودش را خیلی زرنگ میداند و فکرمیکند که میتواند ایران را فریب بدهد و یک جنجال سیاسی هم راه بیاندازد که بله من توانستم ایران را وادارکنم به هجمونی و برتری امریکا که همان زورگوئی و قلدری است ، که باز هم ترامپ سخت در اشتباه است و نمیداند که شطرنج سیاسی منطقه نتنها دردست ایران است بلکه جابجا شدن مهره های شطرنج کارشطرنج بازهای ایران است نه امریکا که در قاره ای دوردست هست و از تمدن چند هزار ساله ایران و فرهنگ ایران بی خبراست و نمیداند که حمله صدام به ایران تمام معادله ها را تغیرداد وایرانیان را بیشترمتحد کرد و درسی به متجاوزگران داد که اگر فراموش کرده باشند خیلی بدبخت هستند و باید فکری بحال خودشان بکنند ، مثل معروفی هست که میگوید بدبخت کسی است که نمیداند بدبخت است ، و بدبخت تر از بدبخت هم کسی است که میداند بدبخت است و فکری بحال خودش نمیکند که به مفهوم کلمه در مورد امریکا صدق میکند و مردم این کشور اسیر فیلمهای هالیوودی و جنجالهای هالیوودی سیاستمداران سرمایه داری هستند که فاصله آنها با جمعیتی که بآنها رأی میدهند فاصله ای از زمین تا مریخ است ، وحالا ترامپ از خدا بی خبر که نه تاریخ را میداند و نه جغرافیا و تمدن ایران زمین را ، از ایران برای ما حرف میزند و به نظراین حقیرترامپ جزو آن دسته بدبخت هائی است که علی رغم ثروتش نمیداند که چقدر بدبخت است .
رضا ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۵۰
ایران با امریکا باید مذاکره کند قبول کنیم با داد عربده کشی به جایی نمی رسیم .به دنیا نگاه کنیم و یاد بگیریم به چین ترکیه کره سنگاپور مالرزی و غیره ببینیم چیکار کردند
(در پاسخ به رضا) ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۵۴
هیچ بایدی درکارنیست ازاینکه واژه های داد و عربده کشی را درمورد موضع ایران بکار بردید جای بسی تأسف است ، درزبان فارسی حتی بین زن و مرد فرقی گذاشته نشده و فقط واژه ( او ) بکار برده میشود که هم برابری مذکر و مؤنث را نشان میدهد وهم زیبائی برتری بیان زبان فارسی را که خود بخود در ما اعتماد به نفس ایجاد میکند که گویا شما از این گنجینه بی بهره ماندید و از همه مهمتر در قرآن کریم خداوند انسان را ( اشرف مخلوقات نامید) ، آیا این کافی نیست که شما خودتان را کمتر از امریکائیها نبینید و به موازنه قدرت و تفکربیاندیشید؟