ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از گلایگی ریاض از تعویق سفر روحانی تا شمار نیروهای حزب الله در سوریه

۰۵ دی ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۹۲۶۵۳۸ اخبار اصلی
زیر نظر گرفتن تحرکات‌ جهادی‌ها در سوریه توسط اسرائیل، تصویب بزرگترین بودجه ژاپن، گلایه عربستانی‌ها از تعویق سفر روحانی به ریاض، تخمین اسرائیلی‌ها از نیروهای حزب الله در سوریه و تعویض 8 وزیر کابینه کویت و غیره از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از گلایگی ریاض از تعویق سفر روحانی تا شمار نیروهای حزب الله در سوریه

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

چشم خیره اسرائیل به جهادی های سوریه

یک مقام اسرائیلی اعلام کرد که اسرائیل با هم پیمانانش در خارج در تعامل است و خروج جهادی ها از سوریه را به دقت زیر نظر دارد و از این نگران است که مبادا آنها بخواهند دوباره به سوریه بازگردند و علیه اسرائیل دست به اقدامی بزنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود همچنین گفت که نزدیک به 20 درصد از این جهادها که نزدیک به 10 هزار نفر می شوند افراد مسلحی هستند که از غرب به سوریه می آیند و علیه بشار اسد می جنگند.»

وی همچنین گفت: «ما همه تحرکات آنها را زیر نظر داریم. از آموزش نیروهای جهادی گرفته تا فرایند عضوگیری جریان های جهادی مثل جبهه النصره و اجرای فعالیت های تروریستی را به دقت زیر نظر گرفته ایم. ما بر روی این مسائل اخیرا بسیار کار کرده ایم و اطلاعات بسیاری در این زمینه به دست آورده ایم.»

 

تصویب بزرگترین بودجه ژاپن

شورای وزیران ژاپن به ریاست شینزو آبه، نخست وزیر این کشور بودجه جدید ژاپن که از اول ماه آوریل سال آینده میلادی به اجرا گذاشته خواهد شد را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارزش بودجه جدید ژاپن 95.88 تریلیون ین معادل 921.97 میلیارد دلار است. در این بودجه میزان دریافت مالیات ها افزایش یافته و از میزان بدهی های جدید دولت کاسته شده است.

شینزو آبه در جریان انتخابات ژاپن گفته بود که بودجه ای را تهیه خواهد کرد که ضامن رشد اقتصادی ژاپن باشد که تصویب این بودجه در این راستا محسوب می شود.

 

برآورد اسرائیل از نیروهای حزب الله در سوریه

یک مقام آگاه اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، گفت که برآورد نهادهای امنیتی اسرائیلی این است که بین 10 تا 15 هزار نیروی حزب الله در سوریه در کنار ارتش سوریه می جنگند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی همچنین گفت: «اطلاعات چندانی از میزان خسارت های حزب الله در سوریه به ویژه از لحاظ خسارت های انسانی در دست نیست. قطعا افراد بسیاری کشته و زخمی شده اند اما هیچ رقمی در دست نداریم.»

وی همچنین مدعی شد که در حال حاضر حزب الله درگیر جنگیدن در کنار اسد در سوریه است و توانایی گشودن جبهه ای جدید علیه اسرائیل را ندارد.

 

دفاع سوریه از حملاتش در حلب

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز سه شنبه از حملات هوایی علیه مناطقی که مخالفان حکومت سوریه در آن ها متمرکز شده اند و در اطراف حلب واقع شده است، دفاع کرد و گزارش داد که این مناطق به جبهه نیروهای مبارز عرب و خارجی تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز دوشنبه وزارت امور خارجه امریکا از حمله هوایی ارتش سوریه به شهر حلب انتقاد کرد و آن را زیر پا گذاشتن حقوق شهروندان سوری دانست. خبرگزاری رسمی سوریه در واکنش به انتقادهای واشنگتن گزارش داد که اکثر کسانی که در مناطق مذکور هدف حملات نیرو هوایی سوریه قرار گرفته اند از اعضای گروه های جهادی و تروریستی هستند و این کار را ارتش سوریه در راستای فرایند مبارزه با تروریسم انجام داده است.

روز سه شنبه خبرگزاری های عربی و غربی مدعی شدند که ارتش سوریه در حملات هوایی خود با مواضع مخالفان از بشکه های سوخت استفاده می کند. اعلام این خبر با واکنش تند وزارت امور خارجه امریکا مواجه شد.

 

ترمیم کابینه کویت

در حالی که روز سه شنبه اعلام شد که دولت کویت استعفا می کند، اکنون خبر می رسد که تنها به ترمیم کابینه بسنده کرده و از استعفا خودداری خواهد کرد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، قرار است در چارچوب این اصلاحات 8 وزیر کابینه کویت تغییر کنند.

روز سه شنبه وزرای دولت کویت به طور دسته جمعی بدون ارائه دلیل و مدرکی از سمت خود استعفا دادند. برخی منابع می گویند که دلیل این استعفا کثرت سوال نمایندگان پارلمان کویت از دولت بوده که منعکس کننده شدت اختلاف ها در درون هیئت حاکمه کویت است.

 

وام 362 میلیون دلاری صندوق عربی به مصر

زیاد بهاء الدین، معاون نخست وزیر و وزیر همکاری های بین المللی مصر اعلام کرد که صندوق توسعه اقتصادی و اجتماعی عربی، وابسته به اتحادیه عرب با پرداخت وام 362 میلیون دلاری به مصر موافقت کرده است.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، قرار است این وام در پروژه وصل شدن برق مصر به عربستان سعودی و تولید نیروگاه برق 650 مگاواتی در استان اسیوط مصر صرف شود.

بهاء الدین در توضیح پروژه ارتباطی برق مصر به عربستان گفت: «در این پروژه برق نیروگاه بدر در مصر به برق نیروگاه مدینه منوره در عربستان با عبور از نیروگاه برق تبوک وصل می شود که به این ترتیب سه هزار مگاوات برق جابه جا خواهد شد.»

 

فروش ساختمانی در انگلیس به ارزش یک پوند

شهرداری یکی از شهرهای انگلیس خانه ای به ارزش 200 هزار پوند، معادل 328 هزار دلار را یک پوند به یک جمعیت خیریه فروخت.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، شهردار شهر لستر با فروش این ساختمان به موسسه خیریه لستر برنت که در حمایت از امور هنری فعالیت می کند، موافقت کرد.

قرار است این جمعیت بعد از تحویل گرفتن این ساختمان که در حال حاضر به عنوان انبار اثاث از آن استفاده می شود، آن را بازسازی کرده و به محلی برای عرضه محصولات هنری و استودیوهای هنرمندان محلی تبدیل کند.

 

سرباز اسرائیلی مصدوم کشته شد

منابع پزشکی اسرائیلی اعلام کردند، سربازی که روز سه شنبه هدف یک فرد مسلح فلسطینی در غزه و در مرز این منطقه با اسرائیل قرار گرفته بود بر اثر شدت جراحات کشته شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک منبع بیمارستانی در بئر السبع گزارش داد که سرباز اسرائیلی ای که روز سه شنبه توسط یک فرد مسلح فلسطینی در منطقه مرزی با غزه در کنار سیم های خاردار زخمی شده بود، کشته شد به گونه ای که اسرائیل را واداشت تا شدیدترین انتقادها را متوجه غزه کند. دولت رژیم صهیونیستی تهدید کرده است که به زودی انتقام خون این سرباز کشته شده را می گیرد.

 

مصر 1.5 میلیارد دلار از پول های نفتی اش را می گیرد

طارق الملا، رئیس "هیئت امنای مصر در امور سوخت" اعلام کرد که دولت مصر تا پایان هفته 1.5 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی اش را از شرکت های خارجی می گیرد.

به گزارش بی بی سی ورلد، دولت مصر در حدود 6.3 میلیارد دلار از شرکت های نفتی خارجی طلب مالی دارد که به رغم فرا رسیدن موعد دریافت آنها هنوز این پول ها را دریافت نکرده است.

بنا به این گزارش دولت مصر انتظار دارد با دریافت این پول ها بتواند بخش قابل توجهی از ضررهای اقتصادی خود را که در سه سال گذشته به بالاترین حد خود رسیده است، جبران کند.

 

گلایگی عربستان از تعویق سفر روحانی

روزنامه الحیات، چاپ لبنان به نقل از مسئولان اماراتی نوشته است که ایران بارها به عربستان پیشنهاد مذاکره و بررسی پرونده های اختلافی داده است اما عربستانی ها پاسخی به طرف ایرانی نداده اند.

به نوشته این روزنامه عربستان سعودی در واکنش به اظهارات اماراتی ها گفته است که ریاض زمانی را برای سفر دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به عربستان در نظر گرفته بود اما طرف ایرانی این سفر را به تعویق انداخت.

به نوشته الحیات، ناظران بر این اعتقادند که ایران می خواهد دیپلماسی خود را بر اساس بررسی مجزا از یکدیگر پرونده ها پیش ببرد در حالی که عربستانی ها می خواهند با طرف ایرانی همه پرونده ها را مطرح کنند و این عامل اختلافات تهران و ریاض شده است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر ژاپن کویت ارتش سوریه


نظر شما :