النجیفی از پیمان جدید خود با مالکی رونمایی کرد

تسلیت سیاسی مقام‌های عراقی در تهران

۲۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۲۱۴۹۳ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
النجیفی در سفر به تهران همچنین به همراه دیگر مقام‌های عراقی از جمله عادل عبدالمهدی، معاون مستعفی رئیس جمهوری عراق در مراسم ختم مادر سردار قاسم سلیمانی شرکت کرد که نشان از نزدیکی روابط ایران و عراق دارد.
تسلیت سیاسی مقام‌های عراقی در تهران

دیپلماسی ایرانی: اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق روز شنبه وارد تهران شد و دیدارهای مفصلی را با مقام های ایرانی برگزار کرد. سفر او یک هفته بعد از سفرش به ترکیه صورت گرفت که به اعتقاد کارشناسان شکافی تازه در یخ روابط حاکم میان دولت رجب طیب اردوغان و دولت نوری مالکی ایجاد کرد.به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، سفر النجیفی همچنین تحولی تازه در روابط سرد وی با نوری مالکی، نخست وزیر عراق که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، به حساب می آید.

النجیفی در سفر به تهران همچنین به همراه دیگر مقام های عراقی از جمله عادل عبدالمهدی، معاون مستعفی رئیس جمهوری عراق در مراسم ختم مادر سردار قاسم سلیمانی شرکت کرد که نشان از نزدیکی روابط ایران و عراق دارد.

انتخابات نمایندگان مجلس عراق نزدیک به 8 ماه دیگر برگزار می شود و احزاب سیاسی انتظار دارند که این انتخابات تحولی جدید در معادلات سیاسی حاکم بر عراق به وجود آورد و هم زمان قدرت های سیاسی تازه ای را با هم پیمانی های جدید ایجاد کند.

در همین رابطه گفته می شود اسامه النجیفی در سفرهای خود به تهران و آنکارا پیشنهاد تشکیل پیمانی متشکل از دولت قانون به ریاست نوری مالکی و متحدون به ریاست خود داده و از آنها خواسته است که از شکل گیری این پیمان حمایت کنند.

النجیفی و مالکی بعد از ماه ها درگیری سیاسی با یکدیگر خرداد ماه در ضیافتی به میزبانی سید عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در بغداد با یکدیگر آشتی کردند تا از اصطکاکات دو طرف به عنوان روسای دو قوه مهم در عراق کاسته شود. اکنون النجیفی در حالی به تهران می آید که می خواهد پیمانی را با حضور نوری مالکی و خود برای انتخابات پیش رو رونمایی کند که در آن صورت پیش بینی می شود که در صورت پیروزی در انتخابات تقسیم کیک قدرت در کنار کردها انحصارا در اختیار این پیمان قرار بگیرد. ائتلافی که در صورت تشکیل احتمالا پیمان العراقیه به ریاست ایاد علاوی و جریان صدر به رهبری مقتدا صدر از غایبان اصلی آن خواهند بود.

، النجیفی پیشنهاد خود را طرح اسلام گرایی معتدل معرفی کرده که موافقت اولیه آنکارا و تهران را پشت سر خود دارد که یک سر آن به حزب الدعوه اسلامی می رسد و سر دیگر آن به النجیفی، یکی از مهمترین رهبران عشایر سنی عراق.

به گفته این منابع، النجیفی پیشنهاد خود را طرح اسلام گرایی معتدل معرفی کرده که موافقت اولیه آنکارا و تهران را پشت سر خود دارد که یک سر آن به حزب الدعوه اسلامی می رسد و سر دیگر آن به النجیفی، یکی از مهمترین رهبران عشایر سنی عراق.

در همین رابطه گفته می شود که سفر النجیفی به ترکیه تا اندازه ای توانسته است فضای متشنج حاکم بر روابط اردوغان با مالکی را آرام کند به گونه ای که اردوغان از عادی سازی روابط با مالکی رسما استقبال کرده است.

النجیفی در ارائه پیشنهاد خود تاکید کرده است که نکته حائز اهمیت در تشکیل این پیمان وجود جریان های اسلامی ای است که نمایندگان طایفه های اصلی و تاثیرگذار عراق یعنی شیعیان و سنیان محسوب می شوند که می تواند به بسیاری از مشکلات طایفه ای و اصطکاکات سنتی عراق که اکنون این کشور به آن دچار شده است، پایان دهد.

این در حالی است که برخی از ناظران طرح النجیفی را باعث شکست ساختار فعلی سیاسی در عراق می دانند و می گویند با تشکیل این پیمان شدت رقابت در عرصه سیاسی عراق در انتخابات پیش رو به شدت کاهش می یابد.

یکی از منابع نزدیک به العراقیه که نخواست نامش فاش در این باره به روزنامه العرب گفت: «سفر النجیفی به آنکارا و تهران بر قطب بندی های طایفه ای به حساب جذب ملی که شامل همه طایفه ها و نژادها شود، متمرکز بود در حالی که قطب بندی های طایفه ای و خط بندی های سیاسی بعد از تجربه طرفداران این ایده در دولت و پارلمان اکنون از شانس بسیار کمتری برخوردارند. اکنون عراق وارد خندقی شده که بعد از گذشت 10 سال امکان خروج از آن وجود ندارد.»

وی همچنین نسبت به مداخله های خارجی و انعکاس آن بر وحدت، امنیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق هشدار داد و تاکید کرد که طرح ملی باید نجات دهنده عراق باشد و گذشته را به همه اراده همه جریان های شریک در عرصه سیاسی عراق درمان کند.

در همین رابطه باقر الزبیدی، یکی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق هشدار داد که بنا به اطلاعاتی که به دست رهبران پیمان شیعی رسیده است، آنها به اطمینان رسیده اند که اگر نوری مالکی برای بار سوم نخست وزیر نشود، به سراغ لغو نتایج انتخابات و اعلام حالت فوق العاده خواهد رفت و شاید حتی اقدام به کودتای نظامی علیه فرایند سیاسی کشور کند و دستور به تشکیل قانون اساسی موقت دهد.

وی همچنین تاکید کرد، به رغم اعتراض ها و انتقادهایی که به نوری مالکی برای نامزدی اش برای دور سوم نخست وزیری در درون پیمان های شیعی به وجود آمده است وی همچنان اصرار دارد که برای بار سوم نامزد نخست وزیری شود و می گوید اگر توافقات منطقه ای و بین المللی برای نخست وزیری وی حاصل شود او همانند دور دوم می تواند برای بار سوم نخست وزیر عراق شود.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: عراق مالکی نوری مالکی آنکارا


نظر شما :