تظاهرات کردها علیه مالکی

۰۴ دی ۱۳۹۱ | ۱۳:۰۱ کد : ۱۹۱۰۷۲۶ سرخط اخبار
واحد مرکزی نوشت:
 
دهها کرد از شهرهای سلیمانیه و اربیل عراق با سفر به استان سنی نشین الانبار در غرب بغداد ، تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند. به گزارش واحد مرکزی خبر از بغداد به نقل از خبرگزاری اصوات العراق ؛ تظاهرکنندگان ، نوری مالکی نخست وزیر عراق را به اقدام بر ضد اهل سنت این کشور متهم و با در دست داشتن پرچم کردستان ، همبستگی خود با اهل سنت عراق بر ضد نوری مالکی اعلام کردند. در همین باره، جماعت علمای اهل سنت و مفتی بزرگ اهل سنت عراق در دو اطلاعیه جداگانه ، از همه گروه های سیاسی این کشور خواستند تا دستورات دستگاه قضایی عراق را محترم شمارند. 
 
این دو هیات عالی اهل سنت عراق همچنین از همه گروه های سیاسی خواستند به اختلافات داخلی که خواست دشمنان مردم ، شیعه و سنی و دیگر ادیان این کشور است دامن نزنند و فضای میان مذاهب و اقوام عراق را متشنج نکنند. یادآور می شود در پی بازداشت شماری از محافظان وزیر امور اقتصادی و دارایی عراق با حکم قضایی و به اتهام مشارکت داشتن در عملیات تروریستی ؛ وی به اتفاق اسامه نجیفی رئیس مجلس عراق در نشستی خبری نوری مالکی نخست وزیر عراق را به باد انتقاد گرفت و او را به تلاش برای حذف اهل سنت از مصادر امور متهم کرد.
 
پس از این اقدام برخی گروه های مخالف نیز فرصت را غنیمت شمردند و با اعمال نفوذ در میان برخی اقوام اهل سنت و اهالی مردم الانبار که زادگاه وزیر اقتصاد است ، تلاش کردند اوضاع در این استان را متشنج کنند. این در حالی است که رافع عیساوی وزیر امور اقتصادی و دارایی عراق پس از حمایت های علما و قوه قضائیه از بازداشت محافظان وی ، دیشب در تماس تلفنی با نوری مالکی نخست وزیر عراق ، از وی برای اتهاماتی که در نشست خبری به او وارد کرده بود عذرخواهی کرد. وقایع اخیر در حالی روی می دهد که جلال طالبانی رئیس جمهور عراق برای درمان سکته در بیمارستانی در آلمان بستری است

 

کلید واژه ها: عراق اهل سنت سنت نوری مالکی نوری مالکی


نظر شما :