نظر نوری مالکی درباره جانشین مام جلال

۲۹ آذر ۱۳۹۱ | ۱۲:۵۲ کد : ۱۹۱۰۵۵۴ سرخط اخبار
آخرین اخبار از وضعیت جسمانی جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق حاکی از این است که او همچنان در کما به سر می برد، در همین حال بحث و تبادل نظر درباره جانشین او در پست ریاست جمهوری این کشور ادامه دارد.
 
به گزارش خبرآنلاین هم اکنون این سوال در میان مردم و حتی مقامات عراقی مطرح است که در صورت فوت جلال طالبانی، رئیس جمهوری آینده عراق جه کسی خواهد شد.
 
 کردها به طور عموم توافق دارند تا برهم صالح، معاون سابق نخست وزیر عراق و معاون فعلی دبیر کل حزب اتحاد میهنی کردستان به ریاست جلال طالبانی، جانشین او شود اما مساله این است که نوری مالکی نخست وزیر عراق با این پیشنهاد مخالف است و گفته در صورتی که برهم صالح برای این سمت نامزد شود از نمایندگان پارلمان خواهد خواست تا به او رای ندهند.
 
به اعتقاد مالکی برهم صالح ویژگی های لازم برای ریاست جمهوری عراق را ندارد و سن او برای این سمت نیز کم است.  با این حال رایزنی ها برای قبول این سمت از سوی مالکی و دیگر جریان های سیاسی در جریان است و در حال حاضر نیز هیئتی از سوی دفتر نخست وزیری در اربیل به سر می برد و با برهم صالح در حال رایزنی است.
 
به گزارش خبرآنلاین سوای از اینکه کردها  به انتخاب برهم صالح اصرار دارند، جلال طالبانی پیشتر در این رابطه توافقاتی را با مسعود بارزانی و امریکایی ها و اروپایی ها انجام داده است. برای ریاست حزب نیز توافق شده است تا کسوت رسول جانشنین جلال طالبانی در حزب اتحاد میهنی کردستان شود. اکثریت پارلمان عراق در حال حاضر از آن ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی است.
 
سوای از برهم صالح  هم اکنون نام عادل عبدالمهدی نیز به عنوان گزینه احتمالی برای ریاست جمهوری عراق به میان آمده که هم کردها و هم مالکی با انتخاب وی مخالفند. بر اساس قانون اساسی عراق رئیس جمهوری این کشور می تواند غیرکرد هم باشد. از این رو نام عادل عبدالمهدی که ویژگی های این سمت را نیز دارد به میان آمده است. اما به دلیل مخالفت های بسیاری که هم جریان نوری مالکی و هم کردها نسبت به او دارند احتمال انتخاب وی بسیار ضعیف است.  به گزارش خبرآنلاین در این میان شانس هوشیار زیباری از همه بیشتر است. وی هم با نوری مالکی رابطه نزدیکی دارد و هم این که در میان کردها مورد قبول است.
 
اگر چه هوشیار زیباری از اعضای حزب مسعود بارزانی محسوب می شود اما رابطه اش با دیگر کردها از دیگر احزاب و جریان ها حسنه است. البته این احتمال وجود دارد در صورتی که توافقی حاصل نشود، این پست تا انتخابات آینده عراق که نزدیک به یک سال دیگر برگزار می شود، خالی بماند و به صورت سرپرست اداره شود.

کلید واژه ها: عراق مالکی برهم صالح برهم صالح ریاست جلال طالبانی طالبانی جلال کردها نوری این سمت نوری مالکی


نظر شما :