تحرکات تازه‌ای که کشورهای عربی علیه شیعیان آغاز کرده‌اند

به بهانه همکاری با حزب الله، اخراج

۱۶ تیر ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۱۸۲۵۲ اخبار اصلی خاورمیانه
شورای همکاری خلیج فارس که متشکل از شش کشور است هفته گذشته اعلام کرد که ویزای اقامت شهروندانی که با حزب الله ارتباط داشته باشند را لغو خواهد کرد و همه ارتباطات مالی و تجاری این حزب در منطقه خلیج فارس را هدف قرار خواهد داد.
به بهانه همکاری با حزب الله، اخراج

دیپلماسی ایرانی: کشورهای عربی حوزه خلیج فارس قصد دارند حزب الله را بر سر نقش آفرینی اش در سوریه مورد تحریم قرار دهند و هر شهروند لبنانی که با این گروه در ارتباط باشد را نیز تحت پیگرد قرار دهند. این کار در حال حاضر به ضرر شهروند لبنانی و شیعیانی که با این حزب در ارتباط هستند، تمام شده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن به نقل از رویترز، حزب الله لبنان اخیرا در کنار ارتش سوریه با تروریست ها در این کشور به جنگ پرداخته و در آزادسازی شهرهای مهم و کلیدی سوریه نقش مهمی ایفا کرده است. مخالفانی که توسط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مسلح می شوند و شکست آنها از ارتش و نیروهای حزب الله شکستی سیاسی و استراتژیک برای کشورهای عربی این منطقه محسوب می شود.

کشورهای عربی سنی به رهبری عربستان از جریان های مسلح مخالف اسد حمایت کرده اند و به آنها سلاح و پول با هدف سرنگون کردن حکومت بشار اسد، حکومت متحد با ایران داده اند.

شورای همکاری خلیج فارس که متشکل از شش کشور است هفته گذشته اعلام کرد که ویزای اقامت شهروندانی که با حزب الله ارتباط داشته باشند را لغو خواهد کرد و همه ارتباطات مالی و تجاری این حزب در منطقه خلیج فارس را هدف قرار خواهد داد.

این مساله در کنار تنش های جاری در سوریه باعث تشدید تنش های قدیمی سنی و شیعه شده که سراسر منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

در جریان نشست روز پنج شنبه مسئولان امنیتی شورای همکاری خلیج فارس که شامل عربستان، امارات متحده عربی، قطر، کویت و کشور پادشاهی عمان می شد، ژنرال خالد العبسی، وکیل وزارت کشور بحرین مدعی شد که تصمیم علیه حزب الله زمانی اتخاذ شد که شبکه های مشکوکی کشف شدند که وابسته به حزب الله بودند و در آموزش نیروهای رزمی و فرستادن موشک به سوریه دست داشتند.

عبد الخالق عبد الله، کارشناس اماراتی علوم سیاسی در این باره می گوید: «چنین عملیاتی اگر واقعا صحت داشته باشد متاسفانه به ضرر کسانی تمام خواهد شد که هیچ گونه نقشی در تحولات جاری در جهان عرب ندارند. به عبارت دیگر هزینه این کش مکش های سیاسی را شهروندان عادی می پردازند.»

یک منبع امنیتی قطری در این باره گفت که از ماه ژوئن تا کنون 17 یا 18 لبنانی از قطر اخراج شده اند و این در حالی است که تحلیلگران پیگیر این قضیه معتقدند که امارات شمار بیشتری از لبنانی ها را از خاک خود اخراج کرده است.

وی در ادامه مدعی می شود، حزب الله مسئول این اتفاقات است برای این که جرات کرد و از مرزهای خود خارج شد و سرسختانه در سوریه در کنار ارتش و حکومت این کشور به مبارزه برخواست. مساله ای که از سوی کشورهای عربی قابل قبول نیست.

در همین رابطه گفته می شود کشورهای عربستان، امارات و قطر ده ها شهروند لبنانی را به بهانه همکاری با حزب الله، بعد از اعلام خبر اخراج شهروندان لبنانی از کشورهایشان به دلیل فعالیت های حزب الله در سوریه، اخراج کردند. این مساله در قطر با اعتراض برخی از نهادهای امنیتی این کشور مواجه شده است. یک منبع امنیتی قطری در این باره گفت که از ماه ژوئن تا کنون 17 یا 18 لبنانی از قطر اخراج شده اند و این در حالی است که تحلیلگران پیگیر این قضیه معتقدند که امارات شمار بیشتری از لبنانی ها را از خاک خود اخراج کرده است.

حسن علیان، شهروند لبنانی و سخنگوی شیعیانی که از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اخراج شده اند بر این اعتقاد است که عربستان سعودی ظرف یک ماه گذشته حداقل 20 یا 30 شهروند شیعی لبنانی را اخراج کرده است.

وی در این باره می گوید: «نمی دانم که آیا به مصلحتشان است که مردمی که ده ها سال در کشورشان زندگی کردند و بهترین خدمات را به آنها ارائه دادند، اکنون از کشورشان اخراج کنند؟ من 27 سال قبل از آن که در سال 2009 از من بخواهند از امارات خارج شوم، در این کشور زندگی می کردم.»

البته اخراج شهروندان لبنانی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به بهانه ارتباط با حزب الله چیز تازه ای نیست اما این که این مساله اکنون رسانه ای شده و حالت اعلام و هماهنگی میان دستگاه های واحد شورای همکاری را به خود گرفته، چیز تازه ای است. سال ها است که حکومت های کشورهای عربی این حوزه بر شیعیان سخت می گیرند، به آنها به سختی پروانه اقامت می دهند، به آنها ویزای ورود سخت می دهند در حالی که به طور رسمی تقاضای کار داده اند و از طریق نهادهای وابسته دولتی امور کار و اقامت خود را پیگیری می کرده اند.

برخی تحلیلگران بر این اعتقاد هستند که دلیل این نوع برخورد نگرانی ای است که کشورهای این حوزه از قدرت گرفتن شیعیان احساس می کنند و به همین بهانه می گویند که ایران در امور داخلی آنها دخالت می کند، مساله ای که همواره از سوی تهران رد شده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

 

کلید واژه ها: حزب الله اخراج عربی سوریه خلیج فارس کشورهای عربی خلیج قطر امارات شهروند شهروند لبنانی به آنها حکومت عربستان لبنانی از


نظر شما :