اصرار روسیه بر حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی سوریه

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۲ کد : ۱۹۱۶۳۸۲ سرخط اخبار

وزیرخارجه روسیه با تاکید بر لزوم توافق در خصوص معیارهای کنفرانس ژنو 2 در سوریه خواهان هرچه سریعتر برگزار شدن این کنفرانس شد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه روسسکایا ( Rossiiskaya) با اشاره به کنفرانس بین المللی ژنو 2 که وزرای خارجه مسکو و واشنگتن اخیرا در خصوص برگزاری آن توافق کردند، گفت: توافق در خصوص معیارهای کنفرانس ژنو دو در خصوص سوریه امری ضروری است.

 

لاوروف همچنین با بعید دانستن موفقیت این کنفرانس بدون مشارکت ایران خواهان برگزاری هرچه سریعتر این کنفرانس شد و گفت: نمی توان مدت زمانی مشخصی برای کنفرانس سوریه مشخص کرد برخی از هم پیمانان ما معتقدند که چند روز یا چند هفته کافی است اما به نظر من این مدت نتیجه بخش نبوده و تعیین محدودیت زمانی نتایج منفی دارد.

 

وزیرخارجه روسیه به کنفرانس دیتون در خصوص لبنان اشاره کرده و گفت: نمی خواهم که این اتفاق در مورد سوریه نیز بیفتد اما در هر حال غیر منطقی است که بتوان محدودیت زمانی مشخصی برای کنفرانس ژنو 2 مشخص کرد. واشنگتن قصد دارد کنفرانس گسترده ای در خصوص سوریه تا پیش از آغاز نشست گروه هشت که قرار است اواسط ماه ژوئن آتی صورت بگیرد، برگزار کند. باید هر چه سریعتر درباره معیارهای این کنفرانس توافق کنیم و مخالفان نیز باید بدون هیچ پیش شرطی در ژنو 2 مشارکت داشته باشند.

 

کشورهای عضو گروه بین المللی تماس در خصوص نحوه تفسیر متن بیانیه ژنو که به متوقف شدن خشونت ها و آغاز مرحله انتقالی در سوریه تاکید دارد، اختلاف دارند.

 

این در حالی است که کشورهای غربی از جمله آمریکا و فرانسه مشارکت بشار اسد در مرحله انتقالی را بعید می دانند و در مقابل روسیه و چین معتقدند این خود مردم سوریه هستند که باید در تعیین سرنوشت کشورشان تصمیم گیری کنند. همچنین دولت سوریه نیز بند مربوط به مرحله انتقالی در توافق نامه ژنو یک را مبهم دانسته و اعلام کرده که این بند نیاز به توضیح بیشتر دارد.

 

لاوروف درباره مشارکت ایران در کنفرانس ژنو 2 گفت: در دیدارم با جان کری، وزیر خارجه آمریکا در اواسط ماه مه درباره مشارکت ایران در این کنفرانس گفت وگو کردیم. روسیه انتظار دارد که از همه کشورهایی که در نشست ژنو 1 شرکت داشتند دعوت به عمل بیاید. بعید می دانم کنفراسن ژنو 2 بدون مشارکت ایران موفقیت آمیز باشد.

 

ایران هفته گذشته اعلام کرده بود آماده است در کنفراس بین المللی ژنو 2 در خصوص سوریه شرکت کند.

 

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: ایران و عربستان در نشست ژنو که حدود یک سال قبل برگزار شد مشارکت نکردند چرا که دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اجازه مشارکت ایران را در این کنفرانس نداد، عربستان هم به تلافی نبود ایران دعوت نشد.

 

وی ادامه داد: اگر همه معترفند که ایران می تواند به شکلی چشم گیر و ملموس تاثیرگذار باشد پس باید ایران در این مذاکرات به عنوان یکی از گروه های خارجی حضور داشته باشد. من به جان کری این مساله را متذکر شدم و به نظر می رسد که آمریکا موافق است اما جان کری مدعی است که برخی از کشورهای منطقه قاطعانه مخالف حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 هستند.

 

این مسئول روسی ادامه داد: در کنفرانس ژنو 2 باید همه گروه های مخالف سوری از جمله گروه های مخالفی که در خارج از سوریه هستند مشارکت داشته باشند و هرچه سریعتر این کنفرانس برگزار شود.

 

پیشتر مقامات واشنگتن و مسکو طی نشستی در خصوص برگزاری کنفرانسی بین المللی با هدف حل بحران روسیه و با استناد به کنفرانس ژنو 1 در ماه ژوئن آتی توافق کردند.

کلید واژه ها: کنفرانس ژنو سوریه 2 ژنو 2 مشارکت کنفرانس ژنو روسیه توافق کنفرانس ژنو 2 مشارکت ایران بین المللی سریعتر آمریکا


نظر شما :