دمشق بدون پیش شرط به ژنو 2 می‌آید

۱۵ خرداد ۱۳۹۲ | ۰۰:۱۱ کد : ۱۹۱۷۰۲۰ سرخط اخبار
سفیر سوریه در مسکو تاکید کرد که دمشق بدون پیش شرط آماده مشارکت در ژنو2 است اما رجب طیب اردوغان معتقد است در صورت عدم مشارکت مخالفان سوری نشست ژنو 2 به اهداف خود دست نمی یابد.
 
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، میخائیل بوگدانوف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در خاورمیانه با ریاض حداد، سفیر سوریه در روسیه در مسکو دیدار کرده و دیدگاه های خود را در خصوص تحولات اوضاع سوریه مطرح کردند.
 
وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که ریاض حداد بر آمادگی دمشق برای مشارکت در نشست ژنو بدون هیچ پیش شرطی تاکید کرد.
 
از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در سفرش به رباط تاکید کرد که کشورش پایبند به ارائه کمک های ضروری به مردم سوریه است که در شرایط دشواری به سر می برند.
 
وی تصریح کرد: در صورتی که مخالفان سوری در کنفرانس ژنو2 مشارکت نکند، این کنفرانس به اهداف خود دست نخواهد یافت.
 
اردوغان با اشاره به "نقش مهم مخالفان سوری" در پایان دادن به درگیری های این کشور، نسبت به موفقیت آمیز بودن کنفرانس ژنو 2 و دستیابی به راه حلی سیاسی برای پایان دادن ناآرامی های این کشور اظهار امیداری کرد.
 
وی با ادعای این که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به کشتن مردم خود ادامه می دهد، از جامعه بین الملل خواست تا توجه بیشتری برای مشکل سوریه معطوف کند.
 
از سوی دیگر گوئیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که احتمالا نشست ژنو 2 در ماه آتی برگزار می شود.
 
وی خاطرنشان کرد: این که نشست ژنو 2 در ژوئیه برگزار شود، بهتر از آن است که هیچ گاه برگزار نشود.
 
وستروله با بیان این که کشورش نسبت به اوضاع سوریه بسیار نگران است، از تمام کشورها به ویژه روسیه خواست تا تمام تلاش خود را برای حل و فصل سیاسی درگیری سوریه انجام دهند.
 
جین بساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است که آمریکا هیچ ضرب الاجلی را برای برگزاری نشست ژنو 2 تعین نکرده است.
 
وی با بیان اینکه مشخص کردن زمان برگزاری این نشست دشوار است، عنوان داشت: باید دستور کارهای این نشست را تدوین کرد.
 
جین بساکی خاطرنشان کرد: با این که ما تمایل داریم این نشست هرچه زودتر برگزار شود، اما مساله مهمتر برای ما این است که اطمینان دشته باشیم که همه چیز برای این نشست آماده است و در این راستا باید تعیین نمایندگان مخالفان سوری در این نشست و همکاری با روسیه و سازمان ملل و تدوین دستورکارها صورت بگیرد و تمام این کارها زمان می خواهد.
 
وی عنوان داشت: طبیعتا بهتر است که این کنفرانس در آینده ای زود و نه دیر برگزار شود. اگر این امکان وجود داشته باشد که نشست ژنو 2 همین فردا برگزار شود، یقینا وزیر خارجه آمریکا حالا سوار بر هواپیما شده و راهی این نشست می شود.
 
وی تاکید کرد: وندی شرمن و الیزابت جونر، دو معاون وزیر خارجه آمریکا به ژنو می روند تا با مسئولان روسیه و سازمان ملل در خصوص مقدمه چینی های لازم برای برگزاری نشست ژنو 2 رایزنی کنند.
 
از سوی دیگر، اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با تاکید بر این که این سازمان خواهان موفقیت آمیز بودن نشست ژنو 2 است، عنوان داشت: برای موفقیت این نشست باید کشوری ابر قدرت بویژه آمریکا و روسیه به توافق برسند.
 
وی تاکید کرد: تنها شرط موفقیت آمیز بودن این نشست آن است که اشتباهی که در نشست ژنو1 رخ داد، صورت نگیرد. چرا که نشست ژنو 1 با صدور معاهده ای پایان یافت که طرف ها بعد از خروج از سالن نشست بر سر آن اختلاف یافته و هر کس آن را با نگرش خود تحلیل و تفسیر کرد.
 
احسان اوغلو خاطرنشان کرد که راه حل نظامی بهترین راه برای برون رفت از بحران سوریه نخواهد بود و نباید اجازه داد تا آتش فتنه های طائفه ای در این کشور شعله ور شوند.
 
از سوی دیگر، وزیر کار در تشکیلات خودگردان فلسطین فاش کرد که براساس برآوردهای صورت گرفته حدود 1300 فلسطینی از گروه های مختلف علیه نظام سوریه می جنگند.
 
وی تصریح کرد: حدود 2000 تن در بازداشت دولت سوریه به سر می برند که توافق شده افرادی که در کشتارها دست نداشتند، آزاد شوند.
 
همچنین تعدادی از اتباع سوری در فرانسه و بلژیک مقابل سفارت خانه رژیم صهیونیستی در بروکسل تجمع اعتراض آمیز برگزار کرده و حمایت مستقیم این رژیم از گروه های تروریستی و مسلح در سوریه را محکوم کردند.
 
لوران لویس، معاون رئیس پارلمان بلژیک به همره تعدادی از اتباع عرب در پاریس در این تجمع حضور یافتند.

کلید واژه ها: سوریه روسیه آمریکا کنفرانس موفقیت


نظر شما :