تهران دریافت جایگزینی به جای اس -300 را رد کرد

۲۱ خرداد ۱۳۹۲ | ۰۰:۳۹ کد : ۱۹۱۷۲۲۹ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «ریانووستی»، «سید محمود رضا سجادی» سفیر ایران در روسیه امروز دوشنبه اعلام کرد که سامانه ضد هوایی «تور» که روسیه به جای فروش موشک های «اس 300» به تهران پیشنهاد کرده است، قابلیت ادغام در سامانه دفاعی ایران را ندارد.

سجادی گفت که ایران یک سامانه دفاع ملی را تولید کرده است و سامانه ضد هوایی تور که از طرف روسیه پیشنهاد شده است، قابلیت انجام عملکردهای اس 300 را ندارد.

تور یک سامانه موشکی زمین به هوا با برد کوتاه و و مناسب در تمام شرایط هوایی است که می تواند به شیوه ای موثر موشک های کروز و هواپیماها و پهپادها و اهداف بالستیک دشمن را رهگیری کند.

«سرگئی چمزوف» مدیرعامل شرکت فناوری های روسیه «Rostech» در اواخر ماه مه سال جاری میلادی اعلام کرد که مسکو در تلاش است تا تهران را قانع کند که از شکایت خود علیه «روس آبارون » که یک شرکت دولتی صادرات تسلیحات در روسیه است و قرارداد تامین سامانه های دفاع هوایی اس 300 خود با ایران را لغو کرده است، صرف نظر کند.

بر اساس این خبر، وزارت دفاع و سازمان صنایع هوا فضای ایران در آوریل سال 2011 میلادی، شکایتی را علیه این شرکت صادرکننده تسلیحات در روسیه در دادگاه داوری بین المللی در ژنو طرح کردند. بر اساس اعلام مقامات ایران، تهران تنها در صورتی از شکایت خود صرف نظر خواهد کرد که روسیه قرارداد اصلی خود با تهران را محقق کند.

قرارداد 800 میلیون دلاری تامین ایران به 5 سامانه دفاع موشکی اس 300 در پایان سال 2007 میلادی امضا شد. با این حال، «دمیتری میدویدیف» رئیس جمهوری وقت روسیه در تاریخ سپتامبر 2010 میلادی، حکمی را امضا کرد که بر اساس آن این قرارداد مسکو با تهران بر اساس قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت سازمان ملل و تحریم ایران، لغو شد. قطعنامه شورای امنیت تامین ایران به تسلیحاتی مانند موشک و سامانه های موشکی، تانک، بالگردهای تهاجمی، کشتی ها و هواپیماهای جنگی را ممنوع اعلام کرد.

این در حالیست که تهران تاکید کرده است که سامانه های موشکی اس 300 شامل تحریم های سازمان ملل نمی شود زیرا جزء تسلیحات دفاعی به حساب می آیند.

* آمریکا به شکست کنفرانس ژنو 2 با محور بحران سوریه امیدوار است

سفیر ایران در روسیه همچنین به موضوع بحران سوریه و کنفرانس ژنو 2 پرداخت و گفت که آمریکا از طریق مخالفت با شرکت ایران در کنفرانس ژنو 2 با محور بحران سوریه، امیدوار است که این کنفرانس با شکست روبرو شود.

این دیپلمات ایرانی با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ادعاهای صورت گرفته مبنی بر اینکه ایران نباید در کنفرانس سوریه شرکت داشته باشد، احتمالا به این دلیل است که کشورهایی که چنین بیانیه هایی صادر می کنند، خودشان نمی خواهند در این کنفرانس حضور داشته باشند. ایران درباره اینکه ایران نباید در این کنفرانس شرکت داشته باشد، حرف می زند و تردیدی نداشته باشید که آمریکا می خواهد نتایج کنفرانس ژنو با شکست روبرو شود.

بر اساس اظهارات سفیر ایران در روسیه، فاجعه سوریه نمونه ای از اجرای مصیبت بارترین استانداردهای دوگانه کشورهای غربی است و این امر به ویژه در تامین تسلیحات برای مخالفان سوری توسط غرب دیده شده است.

بر اساس این خبر، ابتکار برگزاری کنفرانسی با محور بحران سوریه که باید در ادامه نشست 30 ژوئن سال 2012 میلادی در ژنو صورت بگیرد، در اوایل ماه مه سال جاری میلادی توسط آمریکا و روسیه اعلام شد و کشورهای حامی مخالفان سوری و اعضای گروه موسوم به «دوستان سوریه» پشتیبانی خود را از برگزاری این کنفرانس اعلام کرده اند.

مسکو بر دعوت نمایندگانی از ایران، عربستان سعودی و مصر برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 تاکید دارد و این در حالیست که کشورهای غربی حضور تهران در این کنفرانس را غیر منطقی خوانده اند.

علاوه بر این، هنوز مشخص نیست که چه کسی به نمایندگی از مخالفان سوری قرار است در این کنفرانس که قرار است در ماه جولای برگزار شود، حضور داشته باشد.

کلید واژه ها: روسیه سوریه کنفرانس ژنو 2 اس 300 آمریکا


نظر شما :