صالحی: علما به دنبال برگزاری نشست دولت و معارضه در سوریه باشند

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۹ کد : ۱۹۱۵۶۲۳ سرخط اخبار
وزیر امورخارجه کشورمان گفت: برقراری نشست میان دولت و معارضه در جهت وصول به اهداف و مطالبات مردمی از اهم اقدامات است که علما و شخصیت های مذهبی سیاسی میتوانند در آن نقش به سزایی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی وزیر امورخارجه کشورمان در  مراسم اختتامیه اجلاس علما و بیداری اسلامی گفت: شرایط فعلی جهان اسلام، شرایطی استثنایی و ویژه است و امت اسلامی درصحنه های مختلف بین المللی با چالش های خاص و پیچیده ای مواجه است که در عین اینکه می تواند به عنوان فرصت قلمداد و از آن بهره برداری شود. از سوی دیگر این پتانسیل را دارد که به عنوان تهدیدی برای این کشورها به شمار آید.

وی افزود: استکبار جهانی در تلاش است این اندیشه را در اذهان مردم جهان رسوخ دهد که اسلامی دینی خشک، بی روح، بدون تعاطف و بی تحرک بوده و قابلیت حکومت و توان مملکت داری را ندارد و نمی تواند رفاه و آسایش مردم را فراهم نماید و اسلامی که از سوی ملل مسلمان تبلیغ می گردد در نهایت اسلامی بدور از واقعیات جهانی است.

صالحی با اشاره به اینکه در مسیر وصول به این هدف استکبار از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند بیان کرد: فراهم آوردن معضلات بین المللی و ایجاد مانع در مسیر پیشرفت و ترقی کشورها بهره گیری از وسایل ارتباط جمعی در جهت القای افکار و ایده های تخریبی علیه اسلام و مسلمانان و سعی در به شکست کشاندن طرح های رفاهی و اجتماعی در کشورهای اسلامی گوشه ای از این توطئه ها می باشد.

وی خاطر نشان کرد: کشورهای غربی و استعماری به همین مقدار بسنده نکرده و در میان جوامع اسلامی نیز سعی در ایجاد مشکلات و یا بحرانها می نمایند تا به هر وسیله ممکن و به هر طریق جلوی رشد و توسعه ایشان را بگیرند. تلاش در جهت تفرقه میان مذاهب اسلامی به خصوص میان شیعیان و اهل سنت از مهمترین راهبردها دراین زمینه می باشد.

صالحی گفت: در این زمینه نقش علما و اندیشمندان و اهمیت تلاش فرهیختگان جوامع اسلامی در مقابله با این نقشه ها در بیداری افکار عمومی نسبت به این توطئه ها بر هیچ کس پوشیده نمی باشد.

وزیر امورخارجه کشورمان بیان کرد: در چند سال اخیر شاهد یک خیزش و بیداری اسلامی در میان کشورهای منطقه بوده ایم که حرکتی کاملا مردمی و خود جوش و برخواسته از متن جامعه و واکنشی نسبت به ظلم و ستم موجود در این جوامع و احساس ذلت ملل مسلمان این کشورها به سیاست های این دولتها در تواضع و کرنش به کشورهای خارجی بوده است.

صالحی گفت: ما بر این اعتقاد هستیم که دشمنی که در مقابل این حرکتها احساس شکست و غبن می نماید آرام و ساکت ننشسته و تلاش می کند به هر وسیله و طریقه و سیاستی بر امواج این حرکت مردمی سوار شده و با جلوگیری از روند رو به رشد صحیح آن، این جریان را در مسیری که خود می خواهد هدایت نماید. اما مردم این کشورها با هوشیاری تمام، زمام امور را در دست گرفته و با این توطئه ها مقابله می نمایند.

صالحی ادامه داد: در این زمینه نقش علما و اندیشمندان جهان اسلام در روشنگری افکار عمومی این کشورها نسبت به توطئه های استعماری خود را بارز می نماید. در طور تاریخ نیز ما همواره شاهد بوده ایم که علمای اسلامی نقش روشنی در تصحیح حرکت های مردمی و هدایت آنها در مسیر درست و صحیحی داشته اند و نام بسیاری از ایشان همچون ستارگانی پرفروغ در آسمان تاریخ ملل اسلامی و مستعضف جهان پرتو افکن است.

وی تصریح کرد: به هر حال تردیدی وجود ندارد که تحولات شگرف عصر حاضر در عرصه بصیرت و بیداری ملل منطقه فرصت مغتنمی است که باید از آن در جهت رشد و تعالی ملتها بهره جسته و آنان را از گزند توطئه های استعماری در جهت ایجاد تفرقه مذهبی مصون داشت.

صالحی به بحران سوریه اشاره کرد و گف: ما امروز شاهد وضعیتی پیچیده در سوریه هستیم آنچه امروز در سوریه به عنوان یک کشور مهم منطقه جریان دارد. خطری است که می تواند آرامش و استقرار در کل منطقه را با چالش جدی مواجهه نماید.

وی تاکید کرد: ما از ابتدا بر این عقیده بوده ایم که در سوریه نیز همانند سایر کشورها سطحی از مطالبات و درخواست های واقعی مردم وجود دارد که باید پاسخ مثبت به آنها داده شود و لذا جمهوری اسلامی ایران از همان شروع بحران ضمن درخواست توقف درگیری ها و برقراری آرامش در این کشور از مردم سالاری و افزایش نقش مردم در تصمیم گیری های سیاسی اجتماعی حمایت کزد.

صالحی افزود:  اما در مقابل برخی کشورها به جای حمایت از اصلاحات و خواسته های به حق مردم با افزایش حملات تبلیغی علیه حکومت سوریه که تنها گناهش از نظر ایشان حمایت از مقاومت مردمی رژیم صهیونیستی بود گروههای مسلح را برای اقدامات خشونت بار در این کشور تشویق و با اعزام مزدوران و ارسال انواع سلاح سبک و سنگین باعث کشتار وسیع مردم بیگناه در این کشور شده اند.

صالحی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با رد هر گونه مداخله خارجی در موضوع سوریه از همان ابتدا خواهان بهره گیری از ظرفیت های داخلی و تمسک به راه حل های سیاسی به ویژه اعتماد سازی میان دولت و معارضه به هدف شکل گیری گفتگوهای ملی و نهایتا تشکیل دولت فراگیر مورد نظر اکثریت طرفها و گروههای سوری به منظور جلوگیری از کشتار مردم بی گناه و تخریب منابع زیر ساختی و مراکز حیاتی اقتصادی این کشور بوده است و در همین رابطه از طرح های مختلف سیاسی و تلاش های آقایان کوفی عنان و اخضر ابراهیمی حمایت نموده است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بر این اعتقاد است وظیفه تمامی ما در قبال بحران سوریه فراهم کردن زمینه های لازم جهت شروع گفتگوهای فراگیر میان دولت و معارضه و تشویق طرفین به این گفتگوها است و لذا در این راستا جمهوری اسلامی ایران میزبانی نخستین نشست آشتی ملی سوریه را بر عهده گرفته و طرح شش ماده ای خود را جهت حل بحران ارائه داد. همچنین جمهوری اسلامی ایران تاکنون میزبان نشست های متعدد مشورتی چند جانبه با حضور نمایندگان کشورهای مختلف جهان پیرامون بحران سوریه بوده و خود نیز در کنفرانس های بین المللی در این زمینه مشارکت فعال داشته است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همچنین به هدف تخفیف آلام و دردهای مردم سوریه نیازهای ایشان و آوارگان سوری در کشورهای همسایه اقدام به تامین نیازهای اساسی آنان از قبیل دارو، تجهیزات پزشکی، آمبولانس، مواد غذایی آرد و غیره نموده است.

صالحی تصریح کرد: تحریم های اقتصادی تحمیل شده بر سوریه، نه تنها کمکی به حل مشکل مردم نکرده و نمی نماید بلکه باعث تشدید رنج و درد مردم این کشور نیز شده است.

وزیر امورخارجه بیان کرد: ما بر این عقیده هستیم که ایجاد آرامش در سوریه و برقراری نشست میان دولت و معارضه در جهت وصول به اهداف و مطالبات مردمی از اهم اقداماتی است که این جمع بزرگوار به خصوص علما و شخصیتهای مذهبی سیاسی می توانند در آن نقش مهم و بسزایی داشته باشند.

صالحی در ادامه افزود: یکی از اهم مشکلات ملل منطقه، سیاستهای تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی و نقش تخریبی آن در تمامی زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، انسانی، حقوق بشری، محیط زیستی و... در منطقه است و در مقابل تنها راه و وسیله مقابله با توطئه های این رژیم مقاومت و ایستادگی مردمی است و پیروزی های مقاومت به خصوص در لبنان و فلسطین و در مقابل شکست انواع طرحهای سیاسی و تلاشهای عادی سازی روابط با این رژیم دلیل بارز این مدعی است.

کلید واژه ها: سوریه سیاسی جمهوری اسلامی ایران جمهوری اسلامی علما و بحران علما بیداری امورخارجه به هر دولت و معارضه میان دولت و دولت و میان دولت و معارضه معارضه میان دولت و معارضه


نظر شما :