معاون صالحی: برای بحرین طرح داریم

۱۸ دی ۱۳۹۱ | ۱۳:۰۶ کد : ۱۹۱۱۲۵۱ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین امیر عبداللهیان در مصاحبه با شبکه العالم اظهار داشت: حکومت بحرین به خوبی می داند که ایران نگاه یکسانی به بحرین و سوریه دارد؛ هم سوریه نیازمند راهکار سیاسی است و هم بحرین.

عبداللهیان در بخش دیگری از این مصاحبه تأکید کرد: ایران برای بحرین همانند سوریه طرح سیاسی دارد؛ این طرح را به طرق مختلف به حکومت بحرین منتقل کرده ایم حتی این طرح را به گروه های معارض بحرین نیز گفته ایم و امیدواریم که خشونت ها در بحرین متوقف شود و حکومت به مطالبات مسالمت آمیز و دمکراتیک مردم توجه کند، تا مردم و حکومت در یک چارچوب سیاسی بتوانند آینده کشورشان را رقم بزنند.

وی تصریح کرد: لغو تابعیت ها ، سرکوب ها و کشتارها در دو سال گذشته در بحرین نه تنها بحران این کشور را حل نکرده بلکه وضع به گونه ای شده است که برخی کشورهای غربی و مجامع بین المللی درباره وضعیت بحرین هشدار داده اند.

سناریوی قدیمی ایران هراسی در منطقه

عبداللهیان درباره اتهام برخی رسانه ها به ایران مبنی بر دخالت در امور کشورهایی مانند عراق، سوریه و بحرین گفت: این سناریویی قدیمی است که دشمنان فرامنطقه ای ایران با هدف ایران هراسی و تحقق سیاست های خودشان مطرح می کنند.

عبداللهیان افزود: واقعیت این است که دشمنان ایران به کشورهای منطقه چنین القا می کنند که تشعشعات نیروگاه برق بوشهر کشورهای منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

 پاسخ فنی ایران به کشورهای منطقه

وی تأکید کرد: ما هم پاسخ های فنی به این کشورها دادیم و برای اینکه به این کشورها اطمینان خاطر بدهیم، به آنها می گوییم که می توانند تیم های تخصصی خود را به نیروگاه برق بوشهر بفرستد تا از این نیروگاه بازدید کنند .

عبداللهیان ادامه داد: به عنوان مثال یکی از مقامات کشوری در حاشیه خلیج فارس می گفت که ما نگران عملی شدن تهدیدهای خارجی و وقوع جنگ در ایران و آسیب دیدن کشورهای حاشیه خلیج فارس بودیم، و مقامات نظامی ایران گاهی اوقات صریحا تهدید می کنند که اگر آمریکا و رژیم صهیونیستی به فرض محال ایران را هدف حمله قرار بدهند ، ایران فورا منافع و پایگاه های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه را هدف قرار خواهد داد و ما می ترسیدیم که موشک های ایرانی که قرار است پایگاه های رژیم صهیونیستی را هدف قرار بدهد ، با کمی اشتباه به کاخ های ما اصابت کند؛ ولی پس از اینکه ایران ماهواره در مدار زمین مستقر کرد اطمینان حاصل کردیم که اقدامات دانشمندان ایرانی، اقدامات دقیقی است.

سوریه حتی اگر سلاح شیمایی داشته باشد، استفاده نمی کند

عبداللهیان گفت: خبرنگاری در مسکو از من پرسید که آیا ایران از عدم استفاده نظام بشار اسد از سلاح های شیمیائی علیه مردم سوریه مطمئن است، و من به او گفتم که نظام بشار اسد تضمین های لازم را به ایران ، روسیه و دیگر طرف ها  داده که اگر چنین سلاح هایی هم داشته باشد، از آن استفاده نخواهد کرد.

دلیل استفاده از گازهای سمی و شیمایی در بحرین چیست؟

وی تصریح کرد: از این خبرنگار پرسیدم که چرا گازهای سمی و شیمیایی در بحرین استفاده می شود؛ و تاکنون ده ها نفر از مردم این کشور بسیار کم جمعیت براثر استنشاق این گازها که از سوی کشورهای غربی در اختیار حکومت بحرین گذاشته شده است، شهید شده اند، و برخی هم که مقاومت زیادی داشته اند، مجروح شده اند.

معاون وزیر امورخارجه تأکید کرد: در نشستی که شورای همکاری خلیج فارس در بحرین برگزار کرد ، سناریوی مداخله ایران در امور کشورهای منطقه مطرح شد، ولی همین کشورها به خوبی می دانند که ایران هیچ مداخله ای نمی کند.

ایران در امور بحرین دخالت نمی کند

وی ادامه داد: کشورهای منطقه از جمله حکومت بحرین می دانند که ایران در امور بحرین دخالت نمی کند و اگر دخالت می کرد ، امروز وضعیت بحرین وضعیت دیگری بود.

عبداللهیان تأکید کرد: راهبرد ایران حتی در حوزه دفاعی، حمایت از کشورهای همسایه و صیانت از امنیت منطقه است؛ و چیزی غیر از این در سیاست ایران وجود ندارد.

 ایران بهترین دوست کشورهای منطقه بوده و خواهد ماند

عبداللهیان اظهار داشت: بحرین نیازمند راهکار سیاسی است؛ ما از بی توجی حکومت بحرین به مطالبات مردم در این دو سال گذشته، انحلال مجلس قانونی و مشروع بحرین و لغو تابعیت برخی از نمایندگان و ارسال تجهیزات جنگی و اعزام نیروهای نظامی یک کشور همسایه به بحرین و متعاقباً پیچیده تر شدن وضعیت این کشور متأسف هستیم.

عبداللهیان افزود: ما از اینکه می بینیم حضور نظامی یک کشور همسایه در بحرین باعث خدشه دار شدن استقلال ، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور شده، نگران هستیم و آرزو می کنیم که بحرین استقلال ، حاکمیت و تمامیت ارضی خود را توسط حکومت ، مردم و پارلمان این کشور بازیابد.

سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به مصر

عبداللهیان درباره سفر "علی اکبر صالحی" وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به مصر گفت: آقای دکتر صالحی در چارچوب توجه ایران به قاره آفریقا این هفته به مصر سفر می کند. سفر وی از کشور بنین شروع شد؛ و صالحی فردا در تحلیف رئیس جمهوری کشور غنا شرکت می کند؛ سپس وی راهی بورکینافاسو خواهد شد و در نهایت به مصر سفر خواهد کرد.

عبداللهیان افزود: صالحی در قاهره درباره مناسبات دو جانبه و تحولات منطقه ای از جمله سوریه بحث و تبادل نظر خواهد کرد، و پیش بینی می شود که با محمد مرسی رئیس جمهور مصر نیز دیدار کند.

معاون وزیر امورخارجه ایران همچنین با تأکید بر ضرورت حمایت از طرح رئیس جمهور سوریه گفت؛ سوریه فقط 2 راهکار دارد، یکی تداوم وضعیت موجود و دیگری گفت و گو و حل سیاسی.

امیر عبداللهیان اظهار داشت: معتقدیم که این ابتکار آقای بشار اسد شایسته حمایت های منطقه ای و بین المللی است؛ به هرحال سوریه دو راهکار بیشتر ندارد؛ راهکار اول تداوم وضعیت موجود و راهکار دوم گفت وگو و حل سیاسی است.

عبداللهیان طرح بشار اسد را در سایه برقراری نوعی ثبات و امنیت نسبی در این کشور طی هفته های اخیر، گامی مهم توصیف کرد و گفت: با همکاری مشترک دولت سوریه و نیروهای مردمی در جنگ با گروه های تروریستی، در هفته های اخیر وضعیت سوریه به نفع حکومت و مردم سوریه شکل گرفت.

طرح 3 مرحله ای بشار اسد کاملا سوری است

وی افزود: این طرح کاملا سوری است، اما قبل از آن مقامات سوریه تلاش کردند در رایزنی با روسیه ، چین و ایران ایده کلی خود را ارایه و دیدگاههای تکمیلی را به آن اضافه کنند.

عبداللهیان تأکید کرد: این اقدام آقای بشار اسد و طرحی که به نظر می رسد جامع باشد، به توقف خشونت ها در سوریه کمک می کند و به عنوان محور و مبنای اصلی و مورد اتفاق طرفها قرار خواهد گرفت.

عبداللهیان اظهار داشت: طرح بشار اسد می تواند به تحقق آرزوها و اهداف ملت سوریه به صورت دمکراتیک کمک کند.

معاون وزیر امورخارجه تصریح کرد: تشکیل دولتی جدید در سوریه بر مبنای قانون اساسی جدید که به همه پرسی همه مردم گذاشته خواهد شد، یکی از نکات مورد توجه در این طرح است .

عبداللهیان توقف اقدامات تروریستی علیه مردم سوریه و کنترل مرزها را در عملی شدن این طرح 3 مرحله ای مؤثر دانست و گفت: معارضه واقعی سوریه که میان مردم این کشور پایگاه دارند صرفا به راهکار سیاسی معتقدند و گزینه کشتار و ویرانی سوریه را به شدت رد می کنند.

وی افزود: بخش دیگری از معارضه مسلح عمدتا گروه های تروریستی هستند که یا ازخارج وارد شده اند یا برخی کشورها آنها را هماهنگ و مسلح کرده اند .

مردم سوریه از بشار اسد حمایت می کنند

معاون وزیر امورخارجه سوریه گفت: بشار اسد همواره تاکید کرده، به دنبال این نیست که رئیس جمهور یا پادشاه مادام العمر سوریه باشد .. اما وی که با انتخاب مردم وارد عرصه سیاسی سوریه شده، تا سال 2014 رئیس جمهور قانونی این کشور است.

عبداللهیان تصریح کرد: در 2014 و همزمان با پایان ریاست جمهوری وی، در صورتی که قانون اساسی جدید به او اجازه دهد که بیش از دو دوره رئیس جمهور بماند؛ می تواند امکان نامزدی داشته باشد.

عبداللهیان تأکید کرد: در ملاقاتی که اخیرا با یکی از اندیشمندان بزرگ عرب داشتم می گفت، با شناختی که از وضعیت داخلی سوریه دارد، با وجود شرایط سخت در این کشور، اگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود بشار اسد شانس زیادی خواهد داشت.

وی ادامه داد: ما به آنچه که مردم سوریه در روندی دموکراتیک طبق قانون اساسی جدید خود تایید کنند، احترام خواهیم گذاشت؛ چه این تصمیم برای ادامه کار بشار اسد باشد و چه منجر به انتخاب فرد جدیدی شود.

طرح سوریه قبلا در تهران بررسی شده بود

عبداللهیان درباره گفت و گوهای "فیصل المقداد" معاون وزیر امورخارجه سوریه در ایران گفت: در این گفت و گوها ما آخرین مناسبات دوجانبه را بررسی کردیم و آخرین تحولات میدانی سوریه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم؛ نکته مهم در این گفتگوها این بود که محتوا و چگونگی تحقق طرح سیاسی سوریه که دیروز توسط آقای بشار اسد مطرح شد، از اولین ساعات ورود فیصل المقداد به تهران به صورت مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ که به نظر ما طرح سیاسی کاملی برای آینده سوریه خواهد بود.

تفاوت دیدگاه ایران و ترکیه درباره سوریه

عبداللهیان در خصوص طرح ترکیه درباره سوریه گفت: ما به طور مستمر با برادران مان در ترکیه درباره بحران سوریه رایزنی و گفت وگو می کنیم .

وی افزود: روابط ایران و ترکیه راهبردی است؛ ولی ما با ترکیه درخصوص بحران سوریه تفاوت دیدگاه و یا به عبارت دیگر اختلاف دیدگاه داریم.

عبداللهیان تأکید کرد:  حدود 70 درصد از مفاد طرح ترکیه درخصوص بحران سوریه با طرح ایران مشترک است؛ اما تفاوت در اینست که ما معتقدیم در پایان فرایند سیاسی رأی مردم سوریه تعیین کننده آینده سیاسی این کشور است، اما برادران ما در ترکیه بر این نکته اصرار می کنند که بشار اسد در ابتدای فرایند سیاسی حتی قبل از توقف خشونت باید از قدرت کناره گیری کند.

وی افزود: این ایده از هفته اول آغاز درگیری ها در سوریه توسط طرف هایی مانند ترکیه و قطر دنبال می شد.

 نگرانی برخی طرف ها از انتخاب مجدد بشار اسد در سوریه

عبداللهیان ادامه داد: برخی طرف ها اصرار می کنند که ابتدا بشار اسد باید از قدرت کناره گیری کند بعد به امور دیگر پرداخته شود چون این طرف ها می دانند که اگر بشار اسد برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود ، رأی می آورد و چون اطمینان دارند که بشار اسد دارای پایگاه مردمی است ، به همین دلیل اصرار می کنند که وی باید همین امروز از قدرت کناره گیری کند .

عبداللهیان تأکید کرد: طرف های خارجی از ترس رأی آوردن بشار اسد در انتخابات تأکید می کنند که وی باید از قدرت کناره گیری کند، ولی ما معتقدیم که انتخاب رئیس جمهوری باید به مردم واگذار شود و قانون اساسی سوریه این مساله را روشن کند که آیا بشار اسد یا هر کس دیگری می تواند بیش از یک دوره یا دو دوره رئیس جمهور باشد یا نه که بشار اسد و کشورهای دارای نظام دمکراتیک این موضوع را قبول دارند .

کلید واژه ها: سوریه بحرین بشار اسد سیاسی حکومت ترکیه راهکار می کنند که مردم سوریه امورخارجه است؛ وزیر امورخارجه کشورهای منطقه حکومت بحرین قدرت از قدرت کناره قدرت کناره گیری از قدرت کناره گیری بحران قدرت کناره کناره قانون اساسی کناره گیری مصر


نظر شما :