جلیلی:‌ مذاکرات هسته‌ای موضوعی فراجناحی است

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۰۰:۱۴ کد : ۱۹۱۶۲۶۰ سرخط اخبار


دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به گروه 1+5 توصیه کرد که در مورد پیشنهاد ایران در آلماتی، فرصت را از دست ندهند و تامل کنند که بعدا مجبور نشوند بگویند در این باره صحبت کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان صبح امروز در نشست خبری در سرکنسولگری ایران در استانبول و پس از نشست چهار ساعته دیشب با کاترین اشتون ضمن تشکر از میزبانی ترکیه برای برگزاری این گفتگوها گفت: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای یک منطق مشخص با ابتکار عمل های روشن و با توجه به اقتداری که امروز نظام جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه ملی در عرصه ملی و منطقه ای دارد، چند دور از گفتگوهای هسته ای را با شش قدرت بزرگ جهانی داشته است.

وی افزود: در گفتگوهای اخیر پس از گفتگوهای مسکو که جمهوری اسلامی ایران یک طرح جامع را ارائه کرد، آنها قرار شد پاسخ طرح جامع ما را بیاورند.

جلیلی خاطرنشان کرد: هشت ماه طول کشید تا آنها بتوانند پاسخی برای پیشنهادهای ایران در مسکو تهیه کنند و به همین خاطر پس از هشت ماه آنها در آلماتی پیشنهادهایی را مطرح کردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: آنها در آلماتی پیشنهاد خود را ارائه کردند و ما اعلام آمادگی کردیم ظرف کمتر از یکماه پاسخ خود را به آنها ارائه دهیم و به همین دلیل در آلماتی دو اعلام کردیم جمهوری اسلامی ایران آماده است برای اینکه بر مبنای همان منطق و ابتکار عمل هایی که دارد و با استفاده از اقتدار ملی و منطقه ای در زمینه یک طرح جامع و همچنین گام های مشخص توافق هایی را داشته باشد.

وی تاکید کرد: بعد از دو روز گفتگوهای مفصل در آلماتی دو آنها به این جمع بندی رسیدند که باید در این باره با پایتخت های خود مشورت کنند و نظر جمع بندی را خانم اشتون ظرف چند روز به من اعلام کنند.

جلیلی با اشاره به اینکه این چند روز طولانی شد و تقریبا نزدیک به 40 روز طول کشید تا اینکه خانم اشتون اعلام آمادگی کرد تا گفتگو کند، اظهار داشت: گفتگوهای شب گذشته مفید بود همانطور که خانم اشتون نیز در پایان گفتگو اعلام کردند که مفید بوده است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: قرار شد با ایده های جدید روی این موضوع تأملات بیشتری صورت بگیرد و گفتگوها را ادامه بدهیم.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در وین نیز گفتگوهای خوبی با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سئوال که پیشنهادات ایران در مسکو چه بوده است که اکنون بحث پیشنهادات جدید مطرح شده و پیشنهادات مسکو مورد قبول 1+5 واقع نشده است، بیان کرد: ما در مسکو پیشنهادهای جامعی را ارائه کردیم برای اینکه در همه زمینه ها به توافق جامع برسیم.

وی افزود: در آلماتی پیشنهاد دادند که به جای شروع از یک طرح جامع با یک گام حرکت را آغاز کنیم. در آلماتی 2 به آنها پاسخ دادیم که برای آن گام هم می توان حرکت هایی را شروع کرد اما گام ها باید متقابل و متوازن باشد.

اگر از فرصت ها استفاده نکنند از دست می رود
جلیلی با اشاره به گفتگوهای شب گذشته اش با کاترین اشتون اظهار داشت: شب گذشته در این باره صحبت کردیم که با چه ایده هایی گام ها را متعادل و متوازن کنیم.

وی افزود: گاهی اوقات فرصت هایی ایجاد می شود که اگر آنها استفاده نکنند باعث از دست رفتن فرصت ها خواهد شد.

جلیلی به بیانیه تهران اشاره کرد و گفت: وزرای خارجه ترکیه و برزیل به تهران آمدند، گفتگوهایی انجام شد و بیانیه تهران آماده شد. این فرصتی بود و تمام بیانیه نیز بر این اساس بود که چطور سوخت هسته ای ایران تامین شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: آنها به جای استفاده از این فرصت بیانیه تهران را رد کردند و قطعنامه را صادر کردند.

جلیلی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای حقوق مسلم در ان پی تی سوخت 20 درصد را تولید کرد. آنها فرصت بیانیه تهران را از دست دادند و امروز تمام بحثشان در آلماتی 1 این است که درباره تولید سوخت 20 درصد در تهران صحبت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: توصیه ما همیشه به آنها این بوده است که وقتی فرصت را از دست بدهید پیشرفت ملت ایران بر اساس حقوق قانونی اش متوقف نمی شود و امیدواریم همان طور که آنها زمانی فرصت بیانیه تهران را از دست دادند و امروز بحثشان همان است درباره پیشنهاد ما در آلماتی این فرصت را از دست ندهند و تامل کنند که بعدا مجبور نشوند بگویند در این باره صحبت کنیم.

جلیلی تاکید کرد: پیشنهادهای ایران در آلماتی 2 سازنده و فرصتی برای همکاری بود. امیدواریم آنها بتوانند استفاده لازم را از این فرصت برای همکاری داشته باشند.

سوریه یک راه حل بیشتر ندارد که آن هم دموکراسی است
وی در پاسخ به سئوالی درباره سوریه بیان کرد: در مورد سوریه موضع جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران روشن بوده و ما هر گونه راه حل نظامی و خشونت را محکوم کرده ایم و تاکید داشتیم سوریه یک راه حل بیشتر ندارد که آن هم دموکراسی است و از طریق گفتگوهای ملی و انتخابات شکل می گیرد.

جلیلی اظهار داشت: همه باید زمینه را فراهم کنند تا دولت، مردم و گروه های مختلف در سوریه برای گفتگوهای ملی آماده شوند و سپس کمک کنند تا انتخابات برگزار شود.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره زمان دور آتی گفتگوهای بین ایران و 1+5 اظهار داشت: این بیان که گفتگوهای شب گذشته طولانی، مفید و سازنده بود از سوی خانم اشتون در پایان گفتگوها مطرح شد و من هم تایید کردم.

جلیلی ادامه داد: در آنجا ایده هایی مطرح شد که چه کنیم تا ایده های دو طرف را به هم نزدیک کنیم و قرار شد در مورد این ایده ها تامل بیشتری صورت گیرد و بر این نکته تاکید شد که گفتگوها را ادامه دهیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ما آمادگی داریم گفتگوها را هر زمانی که آنها بخواهند چه قبل و چه بعد از انتخابات ادامه دهیم چرا که گفتگوهایی از این دست موضوعات ملی و فراجناحی است که مورد پشتیبانی همه ملت ایران و جریانات سیاسی است و بر همین مبنا قرار شد برای ادامه گفتگوها در آینده نزدیک در تماس باشیم.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اختلافات بین ایران و آمریکا بیان کرد: اختلافات اساسی که بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا وجود دارد یک اختلاف دیرینه است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه این اختلاف به زمان گذشته باز می گردد، اظهار داشت: این اختلاف ملتی است که می خواست آزاد باشد و آمریکا قصد داشت از یک دیکتاتوری که با کودتا سر کار آمده تا روز آخر حمایت کند لذا با سقوط دیکتاتوری در ایران، آمریکا به مقابله با ملت ایران برخاست.

وی با بیان اینکه آمریکا هر چه را در توان داشت در این زمینه انجام داد، تصریح کرد: از یک دیکتاتور دیگر مانند صدام در طول هشت سال بیشترین پشتیبانی را علیه ایران انجام داد، تحریم های اقتصادی را بیش از 30 سال علیه ملت ایران تحمیل کرد که این تحریم ها از دهه 60 و 70 تا به امروز به شکل های مختلف ادامه داشته است.

جلیلی اظهار داشت: اینکه ملت ایران از حقوق خود دفاع کند و آنها ناامید شوند مشکل آنهاست. نه تنها ملت ایران از حقوقش دفاع می کند بلکه شاهد هستید که با مقاومتی که انجام می دهد پیشرفت های بزرگی هم داشته است و اتفاقا این پیشرفت ها در حوزه هایی است که آنها سعی کرده اند فشارهای خود را بر علیه ایران بیشتر کنند.

وی تاکید کرد: در بحث هسته ای علی رغم فشارهایی که بر علیه ملت ایران وارد کردند امروز ایران جزو 10 کشور جهان است که فناوری صلح آمیز هسته ای را مبتنی بر ظرفیت های خود به دست آورده است.

جلیلی با بیان اینکه در زمینه نفت نیز پیشرفت های ما بیشتر بوده است، بیان کرد: امروز به اعتراف خود آنها رشد علمی در ایران در سال 2012 ، 11 برابر رشد علمی در جهان بوده است و امروز قابل انکار نیست که جمهوری اسلامی ایران در پرتو مقاومتی که داشته پیشرفت های چشمگیری را بدست آورده است.

وی خاطر نشان کرد: این ایالات متحده آمریکاست که باید به جهان بگوید آیا کماکان می خواهد با نظام مردمسالاری و دموکراتیک مقابله کند و متحدان خود را از میان دیکتاتورها انتخاب کند. این مسئله برای خود آمریکا هزینه دارد و نزد ملت های جهان و منطقه روز به روز منفورتر می شود.

دیکتاتورهای متحد آمریکا ملت هایشان طرد می شوند
جلیلی ادامه داد: دیکتاتورهای متحد آمریکا روز به روز توسط ملت هایشان نفی و طرد می شوند این مسئله را درباره مبارک و بن علی دیدیم و بالاخره آمریکا باید موضع خود را به مردم جهان و کشور خودش بگوید که آیا کماکان می خواهد با دموکراسی و مردم آزاد مقابله کند و از طرف دیگر با تروریست ها و دیکتاتورها همراهی کند.

وی درباره انفجارهای ریحانلی در مرز ترکیه ضمن تسلیت به مردم و دولت ترکیه به خاطر حوادث تروریستی در ریحانلی گفت: ما هر گونه حادثه تروریستی که کشتار مردم بیگناه را هدف قرار می دهد قویا محکوم می کنیم و اعتقاد داریم امروز بعد از بیداری اسلامی و ظرفیت های خوبی که در جهان اسلام پیدا شده است، این که در مصر و تونس دولت های مردمی جایگزین دیکتاتورها شده اند یک فرصت برای جهان اسلام ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ما معتقدیم امروز مصر، تونس، ترکیه و عراق و سوریه ظرفیت های بزرگ برای جهان اسلام هستند و حتما تجمیع ظرفیت ها به نفع مردم این کشورها و جهان اسلام خواهد بود. حتما باید مرزهای این کشورها، مرزهای دوستی، امنیت و صلح باشد و اضافه بر آن روابط عمیق و دوستانه بین این کشورها ایجاد شود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ما فکر می کنیم برای مردم منطقه و جهان ظرفیت های خوبی ظهور پیدا کرده و تجمیع این ظرفیت ها قطب جدیدی از قدرت در عرصه بین المللی ایجاد می کند. نباید اجازه داد دشمنان مشترک همه کشورها و ما بخواهند با اختلاف افکنی و سوء استفاده به اختلافات دامن بزنند و این مسئله به نفع هیچکس نیست.

وی گفت: فکر می کنیم امروز روزی است که باید شعار وحدت، دوستی و همکاری های عمیق راهبردی بین کشورهای جهان اسلام شکل بگیرد.

امنیت ترکیه را امنیت خودمان می دانیم
جلیلی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چه کسی باعث انفجارات ریحانلی در ترکیه است، بیان کرد: به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی می گویم امنیت یک کل به هم پیوسته است. ما روابط بسیار دوستانه و برادرانه ای را با ترکیه داریم و امنیت ترکیه را امنیت خودمان می دانیم و مرزهای ایران و ترکیه باید همیشه مرزهای دوستی و امنیت باشند.

وی تصریح کرد: بر همین مبنا تاکید داریم باید چهارچوب های امنیتی قوی در منطقه برای امنیت همه ملت های دوست و برادر شکل بگیرد و نباید اجازه داد دشمنان ملت های ما بخواهند برای ناامنی سوء استفاده کنند.

جلیلی گفت:  فکر می کنیم امروز روزی است که باید در کشورهای منطقه ظرفیت ها و فرصت ها در جهت تجمیع و هم افزایی به کار گرفته شود بر همین مبنا نیز فکر می کنیم در بین ظرفیت هایی که در منطقه وجود دارد ترکیه و عراق یک ظرفیت خوب هستند و سوریه نیز یک ظرفیت مهم در برابر رژیم صهیونیستی و پشتیبانی از مقاومت در چند دهه گذشته بوده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهای منطقه به خصوص سه کشور مذکور روابط طولانی، عمیق و راهبردی دارد و ما از همه ظرفیت هایمان استفاده می کنیم تا دوستی بین کشورهای منطقه بیشتر شود و اگر اختلافی وجود دارد به حداقل برسد. هر اندازه دوستی ها بیشتر شود به همان نسبت امنیت، شکوفایی بیشتری پیدا خواهد کرد و قدرت پیشرفت نیز در این کشورها بیشتر خواهد شد.

جلیلی در پاسخ به سئوالی در این باره که آیا با توجه به سفر وزیر خارجه، نخست وزیر و رئیس جمهور ترکیه ملاقاتی با مقامات این کشور داشته است، گفت: سفر کوتاهی داشتم، امروز به ایران باز می گردم و از آنجا که سفرم به استانبول با سفر دوستان ترک همزمان شده امکان ملاقات با آنها را ندارم.

انتخابات اقتدار جمهوری اسلامی را بالاتر می برد
وی در پاسخ به سئوالی درباره نامزدهای انتخاباتی در ایران و اجماع برخی از کاندیداها از جمله ولایتی و قالیباف گفت: امروز هر چقدر نشاط و رقابت های سیاسی در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مردمسالاری دینی بیشتر ظهور و بروز پیدا کند موجب تثبیت بیشتر نظام جمهوری اسلامی می شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: این که رقابت های سیاسی موجب تثبیت سیاسی و تقویت اقتدار یک نظام شود از شاخص های مهم در توسعه سیاسی است و لذا شاهد هستید با هر انتخابات در ایران اقتدار جمهوری اسلامی ایران یک اعتبار معنادار پیدا می کند و ملت ایران با هر انتخاباتی ظرفیت و فرصت را بهتر پیدا می کند که اقتدار جمهوری اسلامی و منافع خود را بهتر حفظ کند.

جلیلی در پاسخ به سئوال دیگری درباره عقب نشینی عناصر پپک گفت: ما از اینکه هر حرکتی در ترکیه و عراق و سایر کشورهای منطقه موجب تقویت و رشد همبستگی ملی و افزایش ثبات سیاسی شود استقبال می کنیم.

وی افزود: حرکت هایی که موجب شود امنیت ملی در ترکیه شکل بگیرد و تثبیت شود مورد استقبال ماست و همین نگاه را درباره سایر کشورها نیز داریم چرا که فکر می کنیم امنیت در منطقه به هم پیوسته است و باور داریم امنیت ترکیه امنیت خود ماست.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سئوال دیگری درباره حادثه تروریستی ریحانلی گفت:  حادثه ای که در ریحانلی رخ داد هیچ توجیهی ندارد و محکوم می شود. ترور هیچ منطقی ندارد و کشتار انسان های بیگناه محکوم است به خصوص که بخواهد امنیت دوستان ما در ترکیه را به خطر بیندازد که از طرف ما به شدت محکوم می شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: این نه تنها موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران است بلکه موضع آحاد مردم ایران است که از این اقدام متاثر می شوند. این نگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران است و به همین دلیل نیز یکی از بحث هایی که با دوستان خود به ویژه در حوزه امنیتی داریم این است که با افراد یا گروه هایی که موجب این ناامنی ها می شوند برخورد کنیم.

جلیلی تاکید کرد: باور ما این است که باید مرزهای کشورهای منطقه نسبت به هم مرزهای دوستی، صلح و امنیت باشند همچنان که امروز مرزهای ایران و ترکیه یک چنین ویژگی هایی را دارند. ما با توجه به روابط دوستانه با کشورهای منطقه به خصوص ترکیه، سوریه و عراق آمادگی داریم هر کمکی را برای ایجاد امنیت در مرزهای این کشورها ارائه دهیم.

کلید واژه ها: امنیت ترکیه جمهوری اسلامی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران عالی امنیت ملی شورای عالی امنیت ملی شورای عالی امنیت عالی امنیت فرصت ظرفیت در آلماتی آلماتی آمریکا ملت ایران می کنیم سوریه کشورهای منطقه تاکید کرد: دوستی سیاسی به سئوالی پاسخ به سئوالی گفتگوها بیانیه اشتون در پاسخ به سئوالی محکوم که باید بیانیه تهران فکر می کنیم ایده جهان اسلام را از دست بیان کرد: ریحانلی فکر می اقتدار اسلام مسکو


نظر شما :