واکنش اردوغان به نامه‌های وزارت خارجه سوریه

۱۸ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۲ کد : ۱۹۱۳۷۴۰ سرخط اخبار

 دولت ترکیه در واکنش به نامه های نماینده دائم سوریه در سازمان ملل به بان کی مون و رئیس شورای امنیت، ضمن وارد کردن اتهاماتی به دولت بشار اسد، اعلام کرد که رویه خود را در قبال سوریه تغییر نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دولت ترکیه در واکنش به درخواست وزارت خارجه سوریه از شورای امنیت برای محکوم کردن ترکیه و سیاست های این کشور اعلام کرد: سازمان ملل محل شکایت نظام های دیکتاتوری نیست.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در مصاحبه ای مطبوعاتی در واکنش به دو نامه اخیر وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: سازمان ملل به مجرمان کمک نمی کند و سازمان ملل محل شکایت نظام های دیکتاتوری نیست.

نخست وزیر ترکیه در مصاحبه ای مطبوعاتی که توسط خبرگزاری یونایتدپرس آمریکا منتشر شد، ضمن محکوم کردن دیدار اخیر احزاب مخالف پارلمان ترکیه با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه گفت: هدف سازمان ملل از زمان تاسیس آن تاکنون خدمت به صلح جهانی است نه کمک به گروه های جنایتکار.

وی همچنین مدعی شد: بشار اسد همچنان به اقدامات تروریستی علیه ملتش ادامه داده و کشتارها در این کشور را دنبال می کند.

نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه بشار اسد به پایان زندگی سیاسی اش نزدیک می شود، تاکید کرد: مرزهای ترکیه همواره به روی مردم سوریه باز است و ترکیه به حمایت های لجستیکی از جمله غذا، دارو و لباس به آوارگان سوری ادامه می دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وزارت خارجه سوریه با ارسال دو نامه به ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل و رئیس دوره ای شورای امنیت و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل بار دیگر دولت ترکیه را به دخالت در امور داخلی سوریه و حمایت از گروه های تروریستی وابسته به القاعده متهم کرد.

وزارت خارجه سوریه در دو نامه به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل ضمن محکوم کردن حمایت های ترکیه از گروه های تروریستی اعلام کرد، دولت ترکیه همچنان به دخالت های خود در امور داخلی سوریه ادامه می دهد.

در این دو نامه آمده است: ما در نامه های سابق نیز میزان ایفای نقش و اقدامات خصمانه ای که دولت ترکیه و برخی کشورهای منطقه و بین المللی در حمایت مستقیم و غیرمستقیم از گروه های تروریستی مسلح مرتبط با القاعده در سوریه اتخاذ می کنند، اشاره کردیم؛ اقداماتی که در حقیقت نقض آشکار اصول و قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت در خصوص مبارزه با تروریسم و عدم دخالت در امور داخلی کشورها است.

وزارت خارجه سوریه در ادامه این دو نامه تاکید کرد: هم زمان با اینکه مقامات دولت ترکیه علنا دخالتشان در امور داخلی سوریه را اعلام می کنند و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه و احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور در ژنو و وین و رم به حمایت و آموزش و مسلح کردن گروه های تروریستی مسلح وابسته به القاعده به همه اشکال ممکن ادامه می دهد.

در این دو نامه آمده است: شاخص ها و اطلاعات سیاسی و مطبوعاتی به دست آمده در ترکیه و سراسر جهان نشان می دهد که شماری از اعضای پارلمان ترکیه و روسای احزاب این کشور خود به میزان دخالت های ترکیه در امور داخلی سوریه اذعان دارند.

وزارت خارجه سوریه همچنین ادامه داد: شماری از اعضای پارلمان ترکیه اخیرا شماری از مسائل در خصوص سوریه را که دولت ترکیه در آن دخالت داشته با اسناد و مدارک موثق به پارلمان این کشور ارائه کرده اند که از جمله آن ها می توان به ورود کشتی لیبیایی موسوم به "انتصار" به بندر اسکندرون با اجازه وزارت کشور ترکیه اشاره کرد که این کشتی حامل 400 تن سلاح برای گروه های تروریستی در سوریه و 250 عامل تروریستی لیبیایی بود.

بنا به گزارش وزارت خارجه سوریه یکی از نمایندگان پارلمان ترکیه از حزب مردم جمهوری خواه به نام آتیلا کارت، تاکید کرده است دولت ترکیه خواهان فراهم کردن سه هواپیمای عربستانی از نوع C130 برای انتقال نیروهای نظامی از حریم هوایی ترکیه شده است.

کارت افزود: دولت ترکیه حریم هوایی خود را برای استفاده کشورهای خارجی باز گذاشته است و این ثابت می کند که ترکیه نیز به یک طرف از جنگ داخلی در سوریه تبدیل شده است.

وزارت خارجه سوریه همچنین اشاره کرد: روزنامه جمهوری ترکیه در شماره های اخیر خود اعلام کرده است که یکی از نمایندگان حزب مردم جمهوری خواه کیفرخواستی را علیه مسئولان دولت به خاطر سیاست هایشان علیه سوریه ارائه کرده و در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرده است که حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه به آموزش گروه های مسلح در اراضی ترکیه و انتقال سلاح به سوریه و نیز حمایت از گروه های مسلح موجود در خاک سوریه می پردازد.

همچنین خبرگزاری رویترز نیز اخیرا به نقل از رهبران گروه های تروریستی اعلام کرد: محموله سلاح از طریق ترکیه ماه گذشته میلادی وارد سوریه شده است. همچنین این گروه ها اعلام کردند، محموله دیگری در راه است که این محموله شامل سلاح های ضدهوایی و خمپاره است که به شکل قانونی و عادی از طریق مرزهای ترکیه و گذرگاه مرزی باب الهوی وارد سوریه خواهد شد.

این وزارتخانه در نامه خود تاکید کرد: این اطلاعات تاکیدی است بر اینکه اراضی ترکیه به مرکزی برای جمع آوری، آموزش و حمایت و اعزام گروه های تروریستی وابسته به القاعده به داخل سوریه تبدیل شده است.

وزارت خارجه دولت سوریه در ادامه افزود: بی توجهی و اهمال جامعه جهانی نسبت به چنین اسنادی که روز به روز دخالت دولت ترکیه و برخی کشورهای منطقه ای و بین المللی در خصوص سوریه را بیشتر آشکار می کند، در ادامه بحران سوریه و سرپوش گذاشتن بر اقدامات گروه های تروریستی مسلح و حمایت های برخی از کشورها از آنها در ارتکاب جنایات علیه ملت سوریه سهیم است.

وزارت خارجه در پایان نامه خود تاکید کرد: سوریه در صورتی که جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل به شکلی واضح به مسئولیت های خود عمل کنند از آن ها می خواهد که اقدامات تروریستی دولت ترکیه و کشورهای حامی گروه های تروریستی مسلح و وابسته به القاعده را محکوم کرده و اقدامات لازم برای پایان دادن به این اقدامات ترکیه را اتخاذ کند چرا که اتخاذ چنین مواضعی از سوی جامعه جهانی باعث حل و فصل بحران سوریه و تشویق دو طرف درگیری سوری برای حضور بر سر میز مذاکرات ملی در سوریه می شود.

روابط ترکیه و سوریه در پی ناآرامی های سوریه در دو سال گذشته قطع شده است.

کلید واژه ها: سوریه ترکیه


نظر شما :