ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از خروج آرشیو‌های ایران از سوریه تا افشاگری علیه مالکی

۲۶ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۱۲۷۵۴ اخبار اصلی خاورمیانه
غیبت مقامات دولت اردن از ضیافت سفارت ایران، حمایت امریکا از کمک تسلیحاتی به مخالفان اسد، ساخت مسجدی در نزدیکی محل سکونت نخست وزیر انگلیس، وعده رهبر فلسطینی‌های سوریه به بشار اسد و افشاگری علی دباغ، سخنگوی سابق مالکی علیه او از جمله ناگفته های هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از خروج آرشیو‌های ایران از سوریه تا افشاگری علیه مالکی

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

غیبت مقامات دولت اردن از مراسم سفارت ایران

گفته می شود در مراسم ویژه ای که به مناسبت 22 بهمن، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در امان برگزار شد، کسی به نمایندگی از دولت اردن در این مراسم شرکت نکرد.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، با این حال در این مراسم عبدالسلام المجالی، نخست وزیر اسبق اردن که ریاست گروه مذاکره کننده صلح عربی – اسرائیلی را در سال 1991 بر عهده داشت، به همراه هیئتی برای 15 دقیقه در این مراسم شرکت کرد.

این در حالی است که برخی از سفرا و دیپلمات های عربی فعال در اردن نیز در این مراسم شرکت کرده بودند که از جمله آنها می توان به ژنرال بهجت سلیمان، سفیر سوریه، عبدالله العامری، سفیر امارات، جواد هادی عباس، سفیر عراق، خالد ثروت، سفیر مصر، سیدی محمد قوار، سفیر الجزایر و سفرای کشورهای اوکراین، رومانی، آفریقای جنوبی و نمایندگان سفرای عربستان، قطر و سودان اشاره کرد.

 

امریکا حمایت تسلیحاتی از مخالفان اسد را پذیرفت

ژنرال مارتین دیمبسی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح امریکا روز یکشنبه گذشته گفت که طرح حمایت تسلیحاتی از مخالفان اسد را تایید می کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیمبسی همچنین گفت که آن چه اکنون در کاخ سفید با باراک اوباما بر سر آن بحث می شود، چگونگی کمک به مخالفان اسد است تا از طریق از بین رفتن نهادهای دولتی بحران هر چه سریع تر پایان یابد!

پیش از این گفته می شد که باراک اوباما، شخصا با ارسال اسلحه و حمایت تسلیحاتی از مخالفان بشار اسد مخالف است که اظهارات رئیس ستاد ارتش امریکا دقیقا عکس آن را نشان می دهد. دیمپسی گفته است که این توافق پس از جلسه اش با لئون پانه تا، وزیر دفاع امریکا که سه روز پیش بازنشسته شد، به دست آمده است.

 

ساخت مسجد در زادگاه کامرون

روزنامه ساندی تایمز گزارش داد که مقامات محلی در شهر چینگ نورتون در استان آکسفوردشایر، محل زادگاه دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا به مسلمانان اجازه داده اند که علی رغم مخالفت ساکنین مسجد بسازند.

به نوشته این روزنامه ساکنان این شهر به دلیل ایجاد ازدحام و سر وصدا و ترافیک ناشی از توقف خودروها خواستار جلوگیری از ساخت این مسجد شده بودند که اعضای شورای شهر اعتراض آنها را وارد ندانسته و به ساخت این مسجد رای دادند. مسجد جدید تنها چند کیلومتر از خانه کامرون، نخست وزیر بریتانیا فاصله خواهد داشت.

 

نصب 13 هزار دوربین در بغداد

عبدالکریم الذرب، عضو کمیسیون امنیتی استان داری بغداد، از نصب ۱۳هزار دوربین در اماکن عمومی بغداد در راستای حفظ امنیت شهر خبر داد.

به گزارش روزنامه عراقی الزمان، او افزود که این دوربین ها میان مناطق گردشگری و هتل ها و مناطق تجاری توزیع شده و به زودی نصب آن ها آغاز خواهد شد.

 

رهبران فلسطینیان سوریه به اسد وعده داد

احمد جبریل، دبیر کل جبهه ملی برای آزادی فلسطین که مورد حمایت سوریه و ایران است، اعلام کرد که اگر تلاش های سیاسی برای آزادی اردوگاه یرموک، ارودگاه پناهندگان فلسطینی، به نتیجه نرسد خود به همراه نیروهایش برای آزادی آن اقدام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دی پی ای، در حال حاضر این اردوگاه تحت کنترل نیروهای شبه نظامی مخالف اسد است.

وی تاکید کرد، اگر تلاش هایی که جریان های فلسطینی در مصر دنبال می کنند به نتیجه نرسد خود وارد عمل شده و با قدرت نظامی ای که در اختیار دارد برای آزادی آن از دست نیروهای مسلح اقدام خواهد کرد.

اردوگاه فلسطینیان یرموک در جنوب دمشق، پایتخت سوریه واقع شده است.

جبریل این اظهارات را طی مشارکتش در مراسم سالروز 22 بهمن در سفارت ایران در دمشق ایراد کرد.

گفتنی است که سازمان آزادیبخش فلسطین کمیته ای را به ریاست زکریا الاغا برای سفر به دمشق و یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران اشغال اردوگاه فلسطینیان یرموک تشکیل داده است.

 

مالکی: همه پرسی برای برکناریم برگزار کنید

نوری مالکی، نخست وزیر عراق، تأکید کرد که ملت عراق با نسبتی بالا به او رای داده اند و تصمیم گیری درباره ماندن یا رفتنش با ملت عراق است.

مالکی در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط تاکید کرده که درباره ادامه نخست وزیری اش در یک دوره دیگر مردم باید تصمیم بگیرند و افزوده است که نظام حاکم در عراق امروزه نظام تک حزبی نیست.

او همچنین خواستار برگزاری همه پرسی برای اطلاع از نظر مردم درباره ادامه حضور یا عدم حضور او در مقام نخست وزیری شد.

 

خروج آرشیوهای مهم ایران از سوریه

روزنامه عراقی الزمان به نقل از منابع آگاه مدعی شده است که ایران کار انتقال آرشیوهای دیپلماتیک و امنیتی خود را از سوریه به ایران، بر اساس یک توافق سری میان تهران و دمشق، آغاز کرده است.

بنا به این گزارش این آرشیو شامل سندهای تماس و همکاری های نظامی ایران و سوریه است. هدف از انتقال این اسناد نگرانی از افتادن آنها به دست مخالفان عنوان شده است.

گفته می شود این توافق پس از دیدار هفته گذشته سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان از دمشق حاصل شده است.

در همین رابطه گفته می شود که دولت روسیه نیز همه اسناد نظامی خود را از پایگاه نظامی خود در بندر طرطوس خارج کرده است.

 

کشف چاه نفت در لبنان

بر اساس گزارشی که شرکت فرانسوی مشاوره در امور انرژی بیسیپ فرانلب (Beicip Franlab) در اختیار وزارت انرژی و آب لبنان قرار داده است، برای نخستین بار یک کوه نفتی در آب های منطقه ای لبنان در منطقه مرزی لبنان – قبرس – سوریه کشف کرده است.

به گزارش روزنامه النهار، بنا به این گزارش این مکان حداقل 440 میلون تا 675 میلیون بشکه ذخایر نفتی دارد. در این گزارش همچنین تاکید شده است که حداقل 15 تریلیون متر مکعب گاز وجود دارد.

جبران باسیل، وزیر انرژی و آب لبنان در این باره گفت که این کشف جدید ثروتی تازه برای لبنان محسوب می شود که می تواند برای شرکت های سرمایه گذار خارجی جذاب باشد.

 

واکنش سوریه به اظهارات وزیر خارجه عربستان

عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه در واکنش به اظهارات سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان گفت: «اگر او خیلی نگران هدر رفتن خون سوری ها است، با تروریسم مبارزه کند.»

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، وی همچنین گفت: «ای کاش آن طور که سعود الفیصل برای خون سوری ها دل می سوزاند برای خون عربستانی ها به خصوص در بعضی از مناطق این کشور نیز دل بسوازند.»

اخیرا در منطقه نفت خیز قطیف که اکثریت آن را شیعیان تشکیل می دهند، تظاهرات اعتراضی ای انجام شد که دولت عربستان آن اعتراض ها را به شدت سرکوب کرد.

 

افشاگری دباغ علیه مالکی

علی الدباغ، سخنگوی سابق دولت عراق، فرزند نوری مالکی و رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس، حسن السنید، را متهمان اصلی پرونده فساد در قرارداد تسلیحاتی عراق و روسیه خواند.

الدباغ که خود به سبب دست داشتن در این فساد از مقام خود برکنار شده، ضمن افشاگری درباره جزئیات این پرونده تأکید کرد که پسر مالکی، احمد نوری مالکی، و حسن السنید، از سران ائتلاف دولت قانون، متهمان اصلی این پرونده هستند.

او افزود که نوری مالکی از مشاور رسانه ای خود خواست که دست به تبلیغات گسترده علیه من بزند و مرا بدنام کند و مدعی شد که از سوی نزدیکان نخست وزیر عراق تهدید شده است.

پیش از این قرارداد ۴میلیارد دلاری خرید سلاح از روسیه به علت فساد گسترده مالی لغو شد.

 

ایران چهارمین تولیدکننده علم جهان در سال 2018

کارشناسان بین المللی پیش بینی کرده اند که ایران در تولید علم تا سال 2018 رتبه چهارم جهان را به خود اختصاص دهد.

به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از روزنامه مصری الاهرام، بنا به گزارش ها به رغم تهدیدهایی که متوجه توسعه ایران از سوی غرب به دلیل وضع تحریم های سنگین می شود، کارشناسان انتظار دارند که دستاوردهای علمی ایران همچنان ادامه یابد و این کشور تا سال 2018 رتبه چهارم جهان در تولید علم و پژوهش های علمی را کسب کند.

 

اخوان المسلمین به دنبال الگوبرداری از ایران

در جریان سفر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران به مصر و دیدار با رهبر اخوان المسلمین و دیگر مقام های این کشور، مقام های ارشد اخوان از تجربه سیاسی ایران تمجید کرده و آن را الگویی مناسب برای توسعه سیاسی خود دانسته اند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از روزنامه العرب، چاپ لندن، محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین از تجربه مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران تجلیل کرده و گفته است که می خواهد مشابه آن را در مصر ایجاد کرده و خود ریاست آن را بر عهده بگیرد.

بدیع همچنین از سیاست خارجی ایران تمجید کرده و از ایستادگی ایران در برابر تهدیدهای غرب طی 30 سال گذشته تجلیل کرده است.

در این دیدار محمود احمدی نژاد نیز به رهبر جنبش اخوان المسلمین پیشنهاد داده است که به ایران سفر کند و با مقام معظم رهبری دیدار داشته باشد. وی همچنین به رهبر اخوان المسلمین گفته است که می تواند ترتیب دیدار او با شماری از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را بدهد تا بدین ترتیب بتواند از نزدیک با تجربیات آنها آشنا شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوریه عراق دمشق لبنان مصر اخوان المسلمین


نظر شما :