ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از رویای حکومت پانصد ساله اخوان تا آماده شدن جعفری برای نخست‌وزیری

۳۱ مرداد ۱۳۹۲ | ۲۳:۰۶ کد : ۱۹۲۰۲۰۲ اخبار اصلی خاورمیانه
رویای حکومت پانصد ساله اخوان، کشته شدن جوان سوری توسط پلیس کانادا، کشته شدن رهبر القاعده نیجریه، آماده شدن جعفری برای جانشینی مالکی و مرگ نوه حسن البنا در درگیری های مصر از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از رویای حکومت پانصد ساله اخوان تا آماده شدن جعفری برای نخست‌وزیری

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

اخوان در رویای حکومت پانصد ساله

عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع در نخستین همایش فرماندهان ارتش و پلیس مصر در دوران حکومت جدید این کشور گفت: «به خدا قسم هیچ طمعی برای فرماندهی ارتش و رساندن آن به قدرت ندارم، به هیچ کس خیانت نکرده ام، و اگر کاری کردم تنها برای اجرای اراده ملت بود تا به کمک پلیس و حمایت مردم از فروپاشی کشور جلوگیری کنم. فروپاشی ای که رئیس جمهوری سابق و اخوان المسلمین دنبال می کردند، علی رغم این که من و فرماندهان ارتش به طور مرتب هشدارهای لازم را می دادیم و حقایق را در برابر رئیس جمهوری سابق می گذاشتیم.»

به گزارش روزنامه القدس العربی، وی همچنین گفت: «به خدا قسم به من گفتند که ما آمده ایم، پانصد سال در قدرت بمانیم.» او مشخص نکرد که کدام یک از رهبران مصر، مرسی، شاطر یا کتاتنی این حرف را به او زدند. وی همچنین گفت: «به اخوانی ها هشدار دادم که اگر خشونت ها در کشور ادامه داشته باشد و بخواهد جنگ طایفه ای و داخلی در بگیرد شما را از قدرت کنار می گذارند.»

کشته شدن نوه حسن البنا

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن نوشت که یکی از نوادگان حسن البنا، موسس اخوان المسلمین مصر در درگیری های میان ارتش با طرفداران مرسی و اخوان المسلمین در منطقه رمسیس کشته شده است.بنا به این گزارش پدر نوه بنا خود از فعالان اخوان المسلمین بوده و در تظاهرات اخیر حامیان مرسی در جمع هواداران حاضر شده بود. گفته می شود فرد ادعا شده نوه دختری حسن البنا است که پدرش در پلیس مصر کار می کرده است.

اتهام پلیسی کانادایی به قتل جوان سوری

یک پلیس کانادایی به اتهام کشتن یک جوان سوری 18 ساله در یک جشن در تورنتو احضار و زندانی شد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اتفاق سبب شد تا موجی از خشم در افکار عمومی کانادا از رفتار پلیس این کشور ایجاد شود.جیمز فورسیلو، 30 ساله، روز سه شنبه برای مدت کوتاهی به دادگاه تورنتو احضار و پس از تفهیم اتهام برای انجام تحقیقات بیشتر به زندان منتقل شد. بعد از آن دادگاه تورنتو با صدور قرار وثیقه نیم میلیون دلاری (معادل 360 هزار دلار امریکا) دستور به آزادی وی داد اما به او ابلاغ کرد که حق خروج از تورنتو را ندارد.

احتمال مرگ رهبر القاعده نیجریه

دولت نیجریه اعلام کرده است که تحقیقات تازه ای را بر سر احتمال کشته شدن ابو بکر شیکاو، رهبر جریان تروریستی و نزدیک به القاعده بوکو حرام را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرهنگ صقر موسی، فرمانده نیروهای ویژه در شمال شرق نیجریه که مسئولیت مبارزه با شبه نظامیان بوکو حرام را به بر عهده دارد، روز دوشنبه اعلام کرد که شیکاو که در فهرست گروه های تروریستی امریکا قرار دارد احتمالا در درگیری های نیروهای ارتش نیجریه با گروه بوکو حرام در 30 ژوئن به شدت زخمی شده و در یکی از روزهای بین 25 ژوئن تا سه آگوست از شدت جراحات کشته شده است.

ژنرال کریس اولوکولادی، سخنگوی ارتش در این باره گفت که تحقیقات بیشتر را ادامه خواهیم داد تا مطمئن شویم شیکاو واقعا کشته شده است.

حمایت عراق از حکومت جدید مصر

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق در تماس تلفنی با نبیل الفهمی، همتای مصری اش ضمن بررسی تحولات بحران مصر گفت که بغداد از ملت و حکومت این کشور برای ایجاد امنیت و صلح در کشورشان حمایت می کند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن، وی همچنین گفت که عراق برای خروج مصر از بحران جاری کمک می کند و تلاش می کند تا برای خروج مصر از خشونت و بازگرداندن اعتماد اجتماعی به حکومت و آغاز گفت وگوهای ملی در این کشور که در آن همه جریان ها و نیروهای سیاسی و ملی حضور داشته باشند و بتوانند به یک نقشه راه برای آینده کشور برسند، یاری رساند.

احضار 13 لبنانی به اتهام ربودن خلبانان ترک

دادستانی قضایی لبنان 13 نفر را به اتهام دست داشتن در ربوده شدن دو خلبان ترک احضار و سه نفر از آنها را بازداشت کرد.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، قاضی کلود کرم، دادستان دادگاه استیناف در جبل لبنان اعلام کرد که 13 نفر را به اتهام دست داشتن در ربوده شدن دو خلبان ترک که نزدیک به 10 روز پیش ربوده شده اند، احضار کرده و حکم به بازداشت سه نفر از آنها داده است.

این دو خلبان 10 روز پیش در منطقه ای در نزدیکی فرودگاه بیروت بازداشت شدند.

شاه اردن خواستار مبارزه با فتنه مذهبی در سوریه شد

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن خواستار برخورد با فتنه طایفه ای و جلوگیری از انتشار آن در سوریه شد.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، وی در سخنرانی خود در کنفرانس موسسه فکر اسلامی آل البیت وابسته به کاخ سلطنتی اردن همچنین از علما خواست تا مسئولیت مواجهه با فتنه طایفه ای در سوریه را بر عهده بگیرند و برای جلوگیری از خونریزی در جهان عربی و اسلامی تدابیر لازم را اتخاذ کرده و اجازه ندهند که این فتنه به کشورهای دیگر سرایت کند و وحدت امت اسلامی و عربی را از بین ببرد.

وی در سخنرانی خود همچنین نسبت به تشدید بحران در سوریه هشدار داد و گفت که تداوم این بحران به ضرر امت اسلام خواهد بود.

سفیر مصر اخوان المسلمین را نازی خواند

اشرف الخولی، سفیر مصر در بریتانیا، جماعت اخوان المسلمین مصر را گروهی فاشیستی خواند که کارها و رفتارهایی مشابه نازی ها در آْلمان انجام می دهند و گفت که آنها تلاش کردند با استفاده از موقعیت محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر بر کشور تسلط یابند.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، وی در گفت وگو با روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف همچنین گفت که اخوان المسلمین همانند نازی ها در آلمان تلاش می کردند که کشور را به قبضه خود در آورند و دیگر جریان های سیاسی را از روند سیاسی کشور محو کنند.

به گفته وی آنها می خواستند مصر را کاملا اخوانی کرده و از وجود دیگر گروه های سیاسی پاکسازی کنند و با روی کار آمدن محمد مرسی در سال 2011 فرصت را برای تحقق این هدف و سناریوی خود مناسب دیدند.

جعفری برای جانشینی مالکی آماده می شود

منابع نزدیک به ابراهیم الجعفری خبر داده اند که او خود را برای جانشینی نوری مالکی در مقام نخست وزیری عراق آماده می کند.یک منبع نزدیک به رئیس پیمان ملی عراق خبر داد که او در این راستا مذاکرات گسترده ای را با شخصیت های سیاسی بانفوذ در عراق آغاز کرده است.این منبع همچنین مدعی شده که الجعفری برای حذف هرگونه احتمال مخالفت با نخست وزیری اش مقتدا صدر را به کناره گیری از فعالیت سیاسی ترغیب کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر اخوان المسلمین عراق سوریه


نظر شما :