اشپیگل مدعی شد

احتمال تلاش تهران برای بستن موقتی تنگه هرمز

۲۵ مهر ۱۳۹۱ | ۲۱:۱۹ کد : ۱۹۰۸۰۴۸ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
به ادعای این نشریه آلمانی، سردار جعفری به همراه سردار فدوی موضوع نشت نفت به آب های خلیج فارس را بررسی می کند. در این طرح این احتمال وجود دارد که تنگه هرمز که شریان حیاتی انتقال نفت در جهان به شمار می رود برای مدتی به روی تانکر های بین المللی بسته شود.
احتمال تلاش تهران برای بستن موقتی تنگه هرمز

دیپلماسی ایرانی: مقامات سرویس های جاسوسی غربی به تازگی در گزارشی که در اختیار اشپیگل قرار گرفته ادعا کرده اند که ایران می تواند در تنگه هرمز نشت نفتی ایجاد کند. بنا بر ادعای آنها هدف از این اقدام تهران می تواند بستن موقتی تنگه هرمز و ناگزیر کردن غرب به تعلیق تحریم های اعمالی علیه ایران باشد.

در این گزارش از سردار محمد علی جعفری فرمانده سپاه به عنوان مردی یاد شده که می تواند غرب را نگران کند.

بنا بر گزارش اشپیگل، سردار جعفری که در دوران پهلوی مدتی را در زندان شکنجه شده ، در جمع گروهی از دانشجویان قرار داشته که پس از انقلاب سفارت آمریکا در تهران را اشغال کردند. وی سپس به جبهه رفت تا در جنگ ایران و عراق شرکت کند. در سال 2007 جعفری که یک آرشیتکت است به سمت فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انتخاب شد. در حال حاضر سپاه کنترل شماری از شرکت ها را بر عهده داشته و یک نیروی با نفوذ به شمار می رود. از 21 وزیر کابینه ایران، 13 وزیر دوره آموزشی سپاه را گذرانده اند. جعفری 55 ساله از جمله مقامات سپاه بود که در سال 2009 اعلام کرد در صورتی که اسرائیل تاسیسات هسته ای ایران را هدف قرار دهد، جمهوری اسلامی با استفاده از موشک های خود نیروگاه هسته ای دیمونا اسرائیل را هدف قرار می دهد.

بنا بر این ادعای ضد ایرانی اشپیگل، موضوع نشت نفت در تنگه هرمز می تواند به بسته شدن موقتی آن منجر شود. سرویس های جاسوسی غرب مدعی شده اند که به طرحی با مهر فوق محرمانه دست یافته اند که کد آن "آب های تیره" است.

اشپیگل در ادامه ادعا کرده است که سردار جعفری به همراه سردار فدوی موضوع نشت نفت به آب های خلیج فارس را بررسی می کند. در این طرح این احتمال وجود دارد که تنگه هرمز که شریان حیاتی انتقال نفت در جهان به شمار می رود برای مدتی به روی تانکر های بین المللی بسته شود. به این ترتیب کشور های عربی منطقه که بخش قابل توجهی از منابع نفتی خود را از طریق این تنگه به بازار های جهانی انتقال می دهند با مشکل مواجه خواهند شد. از سوی دیگر غرب نیز ناگزیر خواهد شد به ایران در عملیات پاکسازی منطقه ملحق شود که می تواند به تعلیق دست کم موقتی تحریم ها علیه جمهوری اسلامی منجر شود.

کارشناسان در غرب ادعا می کند که طرح منسوب به سردار جعفری می تواند نشانه ای از افزایش تلاش های تهران برای خنثی کردن تحریم های غرب باشد.

در صورتی که یکی از تانکر های نفتی برای مثال به صخره ای در تنگه هرمز برخورد کند، نفت موجود در آن روی آب شناور شده و آلودگی محیطی به وجود می آورد. در جریان جنگ خلیج فارس در سال 1991، تعداد قابل توجهی از بشکه های نفت در آب های منطقه باز شد و آلودگی نفتی به آب های منطقه سرایت کرد. از آنجایی که امارات متحده عربی و عربستان سعودی برای تامین منابع آب مورد نیاز به آب های خلیج فارس وابسته اند، این آلودگی برای آنها دردسرساز شد.

اما در صورتی که نشت نفت در آب های خلیج فارس رخ دهد، صندوق بین المللی پرداخت غرامت برای خسارت ناشی از آلودگی های نفتی باید بودجه مالی پاکسازی را فراهم کند. این در حالی است که عملیات پاکسازی تنها با کمک مقامات ایرانی امکان پذیر است که خواستار لغو تحریم ها هستند. از سوی دیگر شرکت های نفتی وابسته به سپاه نیز می توانند در عملیات پاکسازی دخیل باشند.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: جعفری سپاه تنگه هرمز تحریم خلیج فارس آلودگی پاکسازی


نظر شما :