سخنرانی اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل

تلاشی برای کاهش نگرانی های تل آویو در مورد تهران

۰۵ مهر ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۸ کد : ۱۹۰۷۲۸۲ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
تحلیلگران بر این باورند که لحن نسبتا تند اوباما در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان از این واقعیت ناشی می شود که وی قصد دارد نگرانی های اسرائیل در مورد نحوه برخورد آمریکا با برنامه های هسته ای ایران را کاهش دهد.
تلاشی برای کاهش نگرانی های تل آویو در مورد تهران

گروه سیاسی: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با اتخاذ مواضعی تند در قبال ایران اعلام کرد، زمان و فضا برای حل مساله هسته ای ایران از طریق دیپلماسی محدود نیست.

اوباما در این سخنرانی نیم ساعته در مقر سازمان ملل در نیویورک خطاب با حاضران در جلسه گفت: دچار اشتباه نشوید، ایران مجهز به سلاح هسته ای چالشی نیست که بتوان آن را مهار کرد. چرا که این چالش اسرائیل، کشور های منطقه و  امنیت اقتصاد جهانی را تهدید می کند. به همین دلیل است که ایالات متحده هر آنچه که باید را برای باز داشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته ای انجام می دهد.

باراک اوباما در جریان سخنرانی سه شنبه عصر در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به حمایت ایران از دولت بشار اسد در سوریه مدعی شد که این حمایت مورد انتقاد است. اوباما که تا کمتر از 6 هفته دیگر انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو دارد اعلام کرد ایران از حکومت دمشق و برخی گروه ها در خارج از کشور پشتیبانی می کند.

همان گونه که از قبل پیش بینی می شد، اوباما در بخش دیگری از سخنرانی خود به برنامه های هسته ای ایران اشاره کرد و مدعی شد هر آنچه که لازم باشد را برای بازداشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته ای انجام می دهد. این در حالی است که جمهوری اسلامی بر صلح جویانه بودن اهداف هسته ای خود تاکید داشته و ادعای آمریکا و متحدانش در خصوص ماهیت نظامی فعالیت های هسته ای را رد می کند.

به گزارش رویترز، اوباما با توجه به شرایط حساس پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلاش کرد در سخنرانی خود با انتقاد هایی که از سوی میت رامنی، رقیب جمهوریخواهش متوجه سیاست خارجی وی است، مقابله کند. رامنی مدعی است که اوباما در مورد ایران ملایمت بیش از حد به خرج داده است.

رئیس جمهور آمریکا با طرح این ادعا که فشار بر ایران ادامه خواهد داشت، یادآور شد، هنوز زمان برای دیپلماسی در مورد ایران باقی است اما این زمان نامحدود نخواهد بود.

تحلیلگران بر این باورند که لحن نسبتا تند اوباما در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان از این واقعیت ناشی می شود که وی قصد دارد نگرانی های اسرائیل در مورد نحوه برخورد آمریکا با برنامه های هسته ای ایران را کاهش دهد. با این حال وی به وضوح از تن دادن به درخواست بنیامین نتانیاهو، به منظور تعیین خط قرمز برای ایران خودداری کرد. نتانیاهو از اوباما خواسته بود خط قرمز هایی برای ایران تعیین کند که در صورت عبور از آن گزینه نظامی عملی شود. اما رئیس جمهور آمریکا که در هفته های اخیر همواره با این درخواست مخالفت کرده بود، در سخنرانی خود نیز سخنی از خط قرمز به میان نیاورد.

اظهارات اوباما تنها یک روز پس از آن مطرح شد که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران که در نیویورک حضور دارد اعلام کرده بود در صورتی که آمریکا گامی مثبت بردارد، جمهوری اسلامی نیز آماده است نگرش منفی خود را تغییر داده و در جهت بهبود روابط با واشینگتن حرکت کند. اما هیچ یک از مقامات آمریکایی به این موضع رئیس جمهور ایران واکنش نشان ندادند و مانند سال های قبل رویکرد احمدی نژاد در خصوص اسرائیل را نقد کردند.

این در حالی است که اظهارات محمود احمدی نژاد، در روز دوشنبه، در یکی از نشست های سازمان ملل موسوم به «نشست حاکمیت قانون» واکنش آمریکا را به همراه داشت. رئیس جمهور ایران در این نشست بار دیگر دیدگاه های خود درقبال اسرائیل را تکرار کرد و موجب شد که نماینده سیاسی اسرائیل در سازمان ملل، این نشست را به نشانه اعتراض ترک کند.

وی در این سخنرانی اسرائیل را کشوری بی ریشه و حکومت آن کشور را رژیمی جعلی نامید و از جامعه جهانی خواست تا «تلاش کند که سرزمین های اشغال شده به صاحبان آن باز گردد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ران پروسور، نماینده سیاسی اسرائیل در سازمان ملل، در واکنش به این سخنان با انتشار بیانیه ای گفت: احمدی نژاد باز هم نشان داد که نه تنها آینده یهودیان را تهدید می کند، بلکه می خواهد گذشته ما را نیز محو کند.

این در حالی است که رییس جمهور آمریکا در گفت و گوی اخیر خود با شبکه سی بی اس بدون اشاره به تهدیدهای مستقیم و غیرمستقیم رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران افزود که ایران چیزهایی وحشتناک گفته است که موجودیت اسراییل را مستقیما تهدید می کند.

از سوی دیگر جی کارنی سخنگوی کاخ سفید نیز در واکنش به اظهارات احمدی نژاد در خصوص اسرائیل، اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در واقع «نزدیک ترین متحد آمریکا در منطقه است و آمریکا در نگرانی های رژیم صهیونیستی درباره ایران سهیم است».

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

کلید واژه ها: آمریکا اوباما اسرائیل احمدی نژاد سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل دیپلماسی برنامه های هسته ای


نظر شما :